|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
יורם המזרחי ז"ל. איש רב פעלים [צילום: באדיבות המשפחה]

אפרו של העיתונאי המיתולוגי פוזר בשדות הצפון

עלילות חייו של איש רב הפעלים - העיתונאי, איש הצבא והצייר יורם המזרחי בצוואתו ביקש לפזר את אפרו באזור הגליל העליון, סמוך למושבה מטולה אותה אהב מאוד בני משפחתו, חבריו העיתונאים ומוקרי זיכרו מילאו את בקשתו
12/03/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

באוקטובר 2010 מת בקנדה הרחוקה ממחלה קשה מי שהוגדר בזמנו "השריף של הצפון" - העיתונאי, הסופר, הצייר ואיש הצבא, יורם המזרחי. בצוואתו ביקש המזרחי שאת אפרו יפזרו חבריו באזור הגליל העליון - ליד המושבה מטולה שכה אהב ואליה היה מאוד קשור. בני משפחתו, מכריו ומוקירי זכרו כיבדו בקשתו זו ונפגשו (ב-3.1.2012) במושבה מטולה לספר ולהעלות זיכרונות. באותו היום, שנה וחודשיים לאחר שנפטר, פוזר אפר גופתו שהובאה לארץ מקנדה ליד גדר גבול הצפון באזור מטולה ובשדות הצפון.

רב עלילות

עלילות חייו של יורם המזרחי מרתקים וססגוניים ויכולים למלא כרכים רבים. הוא נולד בירושלים בשנת 1942 להוריו יהודית ויוסף (קוקה) וגדל אצל סבו וסבתו מצד אמו, יחיאל ואידה טוביאש יוצאי גרמניה בשכונת קריית יובל. סבו יחיאל טוביאש היה דמות ידועה בירושלים. הוא שימש נוטר במשטרת הישובים העבריים, נחשב ל"זקן שופטי הכדורגל", מנהל איגוד שופטי הכדורגל בארץ, מאמן כדורגל וסדרן ראשי בכנסת הראשונה והשנייה.

יורם המזרחי התגייס בגיל 17 לערך לגדוד 890 של הצנחנים ושירת מספר חודשים. בהמשך עבר לשרת כלוחם ביחידת סיור בפיקוד דרום שלימים קיבלה את השם סיירת "שקד", והשתתף במסגרתה בפעולות מבצעיות רבות. היחידה פעלה כיחידה עצמאית קטנה של פיקוד דרום לאיתור, בלימה ותפיסה של חוליות מסתננים, מרגלים, אנשי מודיעין ופדאיונים מגבולות מצרים וירדן. מפקדו היה עמוס ירקוני או בשמו הקודם עבדול מג'יד חדאד.

נישואיו לביאטה צאהן
יורם המזרחי בילדותו עם בני משפחתו [צילום: באדיבות המשפחה]

בתחילת שנות ה-60 לאחר שנפצע ברגלו השתחרר מצה"ל, למד ציור במשך כשנה בבית הספר לאמנות "בצלאל" בירושלים ואחר כך נסע ללמוד ציור בבית הספר לאמנותיות בויסבאדן שבגרמניה. המזרחי היה דובר שפות רבות, בהן ערבית וגרמנית. אביו היה בן עדות המזרח ואמו בת ליוצאי גרמניה.

בישראל הכיר יורם את את ביאטה צאהן גרמניה נוצרייה, בתו של סגן ראש עיריית מיינץ, בעת שערכה ביקור בארץ. יורם ליווה אותה בסיוריה בארץ, ובין השניים התפתחת רומן. אביה של ביאטה התנגד בחריפות לקשר של בתו עם יורם. בשנת 1962 נישא המזרחי לביאטה בנישואין אזרחיים בקפריסין. בינואר 1964, לאחר שהתגיירה ושינתה את שמה לבת-עמי, נישא הזוג שוב בישראל בטקס דתי רבני שנערך בהר ציון. את טקס הנישואין של הזוג ערך מנכ"ל משרד הדתות דאז הרב ד"ר ש.ז כהנא. כשנודע בקרב חוגים דתיים רבניים כי מנכ"ל משרד הדתות השיא את יורם המזרחי שהיה מראשי הפעילים בליגה למניעת כפיה דתית קמה קול צעקה ומחאה. בעיתונות התפרסם כי הרב הראשי לישראל דאז, הרב יצחק ניסים, הודיע על ביטול הסמכות והרשאת רישום הנישואים של הרב ד"ר ש.ז כהנא.

לאחר נישואיהם, התגוררו יורם וביאטה בדירה צנועה בשכונת קריית יובל. ביאטה למדה באותן שנים לימודי היסטוריה וספרות אנגלית באוניברסיטה העברית בירושלים. יורם עבד באותה תקופה בכל מיני עבודות: הוא עסק בייעור בקק"ל, שימש רכז ביטחון שוטף במשמר הגבול וכן כמזכיר החטיבה הצעירה של מפ"ם בירושלים.

אי שם בשנות ה-60 החל המזרחי לעבוד כעיתונאי בטלוויזיה הגרמנית. תחילה עבד ככתב מקומי, ואחר כך ככתב באגף המזרח התיכון של הטלוויזיה הגרמנית. הוא נסע הרבה בעולם, וביקר בארצות שונות בהן בארצות ערביות. המזרחי שלט בשפה הערבית והתעניין והתעמק בנושאי המזרח התיכון.

בעבודתו העיתונאית שימש המזרחי עיתונאי בכלי תקשורת רבים בארץ ובעולם. היה כתב קול ישראל והטלוויזיה הישראלית בצפון, כתב גלי צה"ל ועבד בעיתונים, הארץ, מעריב, "ידיעות אחרונות ", ג'רוזלם פוסט" ובעיתונים וסוכנויות ידיעות מחו"ל. רבים ידעו שהיה גם צייר ונג לאייר עטיפות ספרים.

במלחמת ששת הימים השתתף בקרב על ירושלים במסגרת חטיבת המילואים של הצנחנים 55.

"כתבינו בצפון"
יורם המשרחי באחד מטיוליו בארצות עולם [צילום: באדיבות המשפחה]

אל הצפון הגיע יורם המזרחי לאחר מלחמת יום הכיפורים. הוא עזב את עבודתו בטלוויזיה הגרמנית ועבר להתגורר עם רעייתו ושני ילדיו בקיבוץ משגב-עם, שם נולד ילדם השלישי. יורם החל לעבוד ככתב בגלי צה"ל לאחר מכן עבר לעובד בטלוויזיה הישראלית ובג'רוזלם פוסט, וכן שימש כתב של מספר כלי תקשורת נוספים מהארץ ומחו"ל. בהמשך עזבו יורם המזרחי ומשפחתו את הקיבוץ ועברו להתגורר במטולה. "אני חיה שלא מסוגלת לחיות במסגרת קיבוץ", אמר המזרחי למכריו.

המזרחי כיסה את האירועים בדרום לבנון בעקבות פריצת מלחמת האזרחים במחצית שנות ה-70. הוא הרבה להסתובב בגבול הלבנוני והחל ליצור קשרים עם הכוחות הנוצריים. הוא יצר קשרים עם מנהגים מקומיים ותושבים לבנוניים מעבר לגבול וראיין אותם. הוא למד על מצוקותיהם ונוצרו ביניהם יחסי אימון וקשרים שחרגו מעבר ליחסים של מראיין-מרואיין. בעקבות מדיניות הגדר הטובה, החלו מזרחי ורעייתו לסייע במתן טיפול הרפואי ללבנונים במרפאה שהוקמה בשער פאטמה.

רעייתו של המזרחי, שימשה אף היא עיתונאית וצלמת ביומון "היום" ובעיתונים נוספים. ביתם שבמטולה הפך למרכז תקשורת, ולמקום מפגש לעיתונאים, אנשי צבא וחברי כנסת. בין באי הבית היו גם יוסי שריד, יגאל אלון ועוד.

קשר מיוחד נוצר בין הזוג עם רס"ן סעד חדאד, שקיבל את הפיקוד על צבא לבנון החופשית. חדאד התארח בביתם במטולה, וברבות הזמן הפכה בת-עמי המזרחי לדוברת לא רשמית של רס"ן חדאד.

מפקד אזור דרום לבנון (אד"ל)

מערכת קשריו ויחסיו של המזרחי עם תושבים ומנהיגים לבנונים מעבר לגבול, לא נעלמה מעיני מפקדי צה"ל והוא התבקש על-ידי צה"ל "לדבר עם הלבנונים". בשלב מסוים גויס המזרחי לשירות מילואים כקצין בדרגת סרן ושימש מתווך במפגשים בין צהל לתושבים ומנהיגים לבנוניים. בהמשך גויס לשירות קבע. בתחילה שימש כקצין תפקידים מיוחדים במפקדה הזמנית של אל"ם בנימין בן-אליעזר, ולאחר מכן מונה למפקד "גזרה מזרחית עצמאית" שכללה את השטח שבין הר דב, מרג'-עיון והכפר עדייסא. מאוחר יותר פיקד בדרגת סא"ל על אזור דרום לבנון (אד"ל) שכלל בתחילה שלוש מובלעות נוצריות מבודדות בשלוש גזרות (המזרחית, המרכזית והמערבית) שלאורך גבול הלבנון. המזרחי היה גם ממקימי צד"ל, ובתקופת כהונתו התפתחה ונוצרה "רצועת הביטחון".

פרש בצה"ל והיגר לקנדה

ביוני שנת 1980 התפטר יורם המזרחי מתפקידו בצה"ל, ועזב את תפקידו כמפקד דרום לבנון. היו שאמור שהוא התפוטר, ונמסר כי ההתפטרות הייתה על-רקע התנגדותו של יורם המזרחי להצרת עצמאותם המבצעית של מפקדי צד"ל והפיכת דרום לבנון לאזור שצה"ל עושה בו כשלו. במקומו מונה מאיר דגן לימים ראש "המוסד".

מותו העצוב בנכר

בתחילת שנות ה-80 עזב יורם המזרחי את הארץ ועבר להתגורר בדרום אפריקה. מה בדיוק עשה שם רב הנסתר על הגלוי, כמו פרשות רבות בחייו. וב-1982 היגר עם משפחתו לצפון קנדה שם התגורר בשמורה אינדיאנית. לחבריו סיפר כי ניסה למצוא עבודה בארץ אך לשווא, והיה מאוכזב מיחסה של המדינה אליו לאחר כל מה שתרם לה. הוא שימש כמרצה באוניברסיטת וינפיג בקנדה וכתב לעיתונים וכתבי עת שונים. בשנים האחרונות לחייו החמיר מצב בריאותו והוא אף איבד את יכולת ראייתו. ילדיו טלי, רון ודן היו ליד מיטתו ברגעיו האחרונים. הוא נפטר ב-13 באוקטובר 2010 בגיל 68.

הגדר הטובה 1977 [צילום: פריץ כהן/לע"מ]
תאריך:  12/03/2023   |   עודכן:  12/03/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אפרו של העיתונאי המיתולוגי פוזר בשדות הצפון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Haim Mevin, USA
14/03/23 23:43
2
מבין עניין
15/03/23 02:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באוקטובר 2010 מת בניכר בעיר וויניפינג בקנדה הרחוקה ממחלה קשה, מי שהוגדר בזמנו "השריף של הצפון". העיתונאי, הסופר, הצייר ואיש הצבא, יורם המזרחי. בצוואתו ביקש שאת אפרו יפזרו חבריו באזור מטולה שכה אהב ואליו נקשר מאד. חבריו העיתונאים, מוקירי זכרו כיבדו בקשתו זו ונפגשו (3.1.2012) במושבה הצפונית לטקס פיזור אפרו. מטוס קל פיזר אפרו בשדות.
12/03/2023  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
פחות מארבעה שבועות נותרו לסיום מושב החורף של הכנסת, המועד המיועד להשלמת החקיקה של שני התיקונים הראשונים ברפורמת לוין: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואי מעורבות בג"ץ בחוקי יסוד. בינתיים, ובהלימה למזג האוויר בחוץ, הטמפרטורות בתקשורת וברחובות רק עולות.
12/03/2023  |  שלמה פילבר  |   יומני בלוגרים
מדינות רבות בעולם המוסלמי בירכו בסוף השבוע על ההסכם בין אירן לסעודיה על חידוש היחסים ביניהן, לאחר נתק של 7 שנים, שהושג בתיווכה של סין. גם תנועות "האחים המוסלמים" וחמאס הסוניות בירכו על ההסכם עם אירן השיעית, מזכ"ל האו"ם הצטרף לברכות וארה"ב נאלצה אף היא לברך עליו באופן מאולץ כשהיא מביעה ספק אם אירן תעמוד בהתחייבויותיה, אבל אין ספק, ארה"ב היא המפסידה הראשית מההסכם הזה, ההסכם הוא מכה קשה ופגיעה במעמדה ויוקרתה של ארה"ב במזרח התיכון.
אנשי "צוות אמנון", ששרתו בסיירת מטכ"ל כשאחי יוני פיקד עליה, ופעלו בגבורה במבצע באנטבה, כתבו מכתב גלוי אל ביבי ואליי. בתחילה, לא התכוונתי לכתוב מאמר תגובה ולהתייחס שוב לסילופים עליי ועל בני משפחתי, כשהפעם זה מגיע מפקודיו של יוני. אולם, בכל זאת החלטתי להגיב, בעיקר בגלל אמירה אחת שלהם שהטרידה אותי מאוד ושאינה נותנת לי מנוח. נגיע אליה בהמשך.
11/03/2023  |  עדו נתניהו  |   יומני בלוגרים
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, יצרה תקדים חדש עם סיכול ההזתו של מפקד מחוז ת"א במשטרה, ניצב עמיחי (עמי) אשד, מתפקידו (10.03.23). התקדים: מתן החלטה המנוסחת בלשון צו ביניים משפטי/שיפוטי, המורה לשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, "להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב". וכדי למנוע אי-הבנות או קביעת עובדות בשטח הורתה מיארה: "למען הסר ספק עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו". הנימוק שהציגה: "בבירור ראשוני שערכנו אמש התעורר חשש כבד ביחס לחוקיות ותקינות ההליך הנוגע להעברתו של ניצב אשד, מפקד מחוז תל אביב, מתפקידו, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה" (ראו מסמך בהמשך).
11/03/2023  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il