|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
מטוס פיזר את אפרו מעל העיר

אפרו של העיתונאי המיתולוגי פוזר מעל מטולה

העיתונאי יורם המזרחי, מי שהוגדר בזמנו "השריף של הצפון", מת בנכר ביקש שאת אפרו יפזרו חבריו באזור מטולה שכה אהב
12/03/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

באוקטובר 2010 מת בניכר בעיר וויניפינג בקנדה הרחוקה ממחלה קשה, מי שהוגדר בזמנו "השריף של הצפון". העיתונאי, הסופר, הצייר ואיש הצבא, יורם המזרחי. בצוואתו ביקש שאת אפרו יפזרו חבריו באזור מטולה שכה אהב ואליו נקשר מאד. חבריו העיתונאים, מוקירי זכרו כיבדו בקשתו זו ונפגשו (3.1.2012) במושבה הצפונית לטקס פיזור אפרו. מטוס קל פיזר אפרו בשדות.

רב עלילות

פרקי ועלילות חייו של יורם המזרחי מרתקים וססגוניים ויכולים למלא כרכים רבים. הוא נולד בירושלים בשנת 1942 להוריו יהודית ויוסף (קוקה) וגדל אצל סבו וסבתו מצד אמו יחיאל ואידה טוביאש יוצאי גרמניה בשכונת קריית יובל. סבו יחיאל טוביאש היה דמות ידועה בירושלים, היה נוטר במשטרת הישובים העבריים, "זקן שופטי הכדורגל", מפעילי איגוד שופטי הכדורגל בארץ, היה מאמן כדורגל וסדרן ראשי בכנסת הראשונה והשנייה.

המזרחי התגייס בגיל 17 לערך לצנחנים לגדוד 890 ושירת שם מספר חודשים. בהמשך עבר לשרת כלוחם ביחידת סיור בפיקוד דרום שלימים קיבלה את השם סיירת "שקד" והשתתף במסגרתה בפעולות מבצעיות רבות. היחידה פעלה כיחידה עצמאית קטנה מאוד של פיקוד דרום לאיתור, בלימת ותפיסת חוליות מסתננים, מרגלים, אנשי מודיעין ופדאיונים מגבולות מצרים וירדן. מפקדו היה עמוס ירקוני או בשמו הקודם עבדול מג'יד חדאד.

נישואיו לביאטה צאהן

בתחילת שנות ה-60 לאחר שנפצע ברגלו השתחרר מצה"ל, למד ציור במשך כשנה בבית הספר לאמנות "בצלאל" בירושלים ואחר כך נסע ללמוד ציור בבית הספר לאמנותיות בויסבאדן שבגרמניה. המזרחי היה דובר שפות רבות בהן ערבית וגרמנית. אביו היה בן עדות המזרח. אמו בת ליוצאי גרמניה.

בישראל הכיר יורם את את ביאטה צאהן, גרמניה נוצרייה, בתו של סגן ראש עיריית מיינץ בעת שערכה ביקור בארץ. יורם ליווה אותה בסיוריה בארץ והתפתח רומן בין השניים. אביה של ביאטה התנגד בחריפות לקשר של בתו עם יורם. בשנת 1962 נשא המזרחי את ביאטה לאשה בנישואים אזרחיים בקפריסין. בינואר 1964, לאחר שהתגיירה, הם נישאו שוב בישראל בטקס דתי רבני שנערך בהר ציון. את טקס הנישואים של הזוג ערך מנכ"ל משרד הדתות דאז הרב ד"ר ש.ז כהנא. כשנודע לחוגים דתיים רבניים כי מנכ"ל משרד הדתות השיא את יורם המזרחי שהיה מראשי הפעילים בליגה למניעת כפיה דתית קמה צעקה ומחאה מצד חוגים רבניים והרב הראשי לישראל הרב יצחק ניסים, כך פורסם בעיתונות, הודיע כי הוא מבטל את סמכות והרשאת רישום הנישואים של הרב ד"ר ש.ז כהנא. לאחר גיורה ביאטה החליפה את שמה לבת-עמי.

לאחר נישואיהם, התגוררו יורם וביאטה בדירה צנועה בשכונת קריית יובל. ביאטה למדה באותן שנים לימודי היסטוריה וספרות אנגלית באוניברסיטה העברית בירושלים. יורם עבד באותה תקופה בכל מיני עבודות: ביעור בקק"ל, רכז ביטחון שוטף במשמר הגבול וכן שימש מזכיר החטיבה הצעירה של מפ"ם בירושלים.

אי-שם בשנות ה-60 החל המזרחי לעבוד כעיתונאי בטלוויזיה הגרמנית. תחילה ככתב מקומי ואחר כך ככתב בסניף המזרח התיכון של הטלוויזיה הגרמנית. הוא נסע הרבה בעולם וביקר בארצות שונות ובהם ארצות ערביות. המזרחי שלט בשפה הערבית והתעניין והתעמק בנושאי המזרח התיכון.

במלחמת ששת הימים השתתף בקרב על ירושלים במסגרת חטיבת המילואים של הצנחנים 55.

"כתבינו בצפון"

אל הצפון הגיע יורם המזרחי לאחר מלחמת יום הכיפורים. הוא עזב את עבודתו בטלוויזיה הגרמנית ועבר להתגורר עם רעייתו ושני ילדיו בקיבוץ משגב-עם, בגליל העליון. כאן בקיבוץ נולד ילדם השלישי. יורם החל לעבוד ככתב בגלי צה"ל לאחר מכן בטלוויזיה הישראלית ובג'רוזלם פוסט וכן שימש כתב של מספר כלי תקשורת נוספים מהארץ ומחו"ל. בהמשך עזבו יורם המזרחי ומשפחתו את הקיבוץ ועברו להתגורר במטולה. "אני חיה שלא מסוגלת לחיות במסגרת קיבוץ" אמר המזרחי למכריו.

המזרחי כיסה את האירועים בדרום לבנון בעקבות פריצת מלחמת האזרחים במחצית שנות ה-70, הוא הרבה להסתובב בגבול הלבנוני והחל ליצור קשרים עם הכוחות הנוצריים, עם מנהיגים מקומיים ותושבים לבנוניים מעבר לגבול וראיין אותם, הכיר אתם ולמד על מצוקותיהם וכך נוצרו בינו לבינם יחסי אימון וקשרים שחרגו מעבר ליחסים של כתב למראיין. מזרחי ורעייתו בת-עמי החלו לסייע לטיפול הרפואי ללבנונים במרפאה שהוקמה בשער פאטמה, לאחר יישום מדיניות הגדר הטובה.

ביתם במטולה של יורם המזרחי ורעייתו בת עמי, שהייתה אף היא עיתונאית-צלמת ביומון "היום" של משה דיין ובעיתונים נוספים, הפך למרכז תקשורת, מקום מפגש לעיתונאים, אנשי צבא, וביטחון, חברי כנסת ואישי מדינה. בין באי הבית יוסי שריד, יגאל אלון ועוד.

קשר מיוחד נוצר בין הזוג בת עמי ויורם המזרחי לבין רס"ן סעד חדאד, שקיבל את הפיקוד על צבא לבנון החופשית. חדאד התארח בביתם במטולה בעת ביקוריו בישראל ובת-עמי המזרחי הפכה לדוברת לא רשמית שלו.

מפקד אזור דרום לבנון (אד"ל)

מערכת קשריו ויחסיו של המזרחי עם תושבים ומנהיגים לבנונים מעבר לגבול והאמון שרחשו לו, לא נעלמה מעיני מפקדי צה"ל והוא התבקש על-ידי צה"ל "לדבר עם הלבנונים", ולצד עבודתו כעיתונאי בכלי תקשורת רבים שימש כמתווך בינם לבין צה"ל. בשלב מסוים גויס המזרחי לשירות מילואים ארוך כקצין בדרגת סרן בתיווך ומפגשים בין צה"ל לתושבים ומנהיגים לבנוניים. בהמשך גויס לשירות קבע. בתחילה היה קת"מ - קצין תפקידים מיוחדים - במפקדה הזמנית של אל"ם בנימין בן-אליעזר ולאחר מכן היה למפקד "גזרה מזרחית עצמאית" שכללה שטח שבין הר דב, מרג'-עיון והכפר עדייסא. מאוחר יותר פיקד בדרגת סא"ל על אזור דרום לבנון (אד"ל) שכלל בתחילה שלוש מובלעות נוצריות מבודדות לאורך הגבול בין ישראל ולבנון - בגזרה המזרחית, בגזרה המרכזית ובגזרה המערבית, המזרחי היה גם ממקימי צד"ל ובתקופת כהונתו התפתחה ונוצרה "רצועת הביטחון".

מתפטר מתפקידו בצה"ל ומהגר לקנדה

ביוני שנת 1980 -התפטר יורם המזרחי מתפקידו בצה"ל ועזב את תפקידו כמפקד דרום לבנון. יהיו שיגידו התפוטר, ונמסר כי ההתפטרות היא על-רקע התנגדותו של יורם המזרחי להצרת עצמאותם המבצעית של מפקדי צד"ל והפיכת דרום לבנון לאזור שצה"ל עושה בו כשלו. במקומו מונה מאיר דגן, לימים ראש "המוסד".

בעבודתו העיתונאית שימש המזרחי עיתונאי בכלי תקשורת רבים בארץ ובעולם. היה כתב קול ישראל והטלוויזיה הישראלית בצפון, כתב גלי צה"ל ועבד בעיתונים, הארץ, מעריב, ידיעות אחרונות, ג'רוזלם פוסט" ובעיתונים וסוכנויות ידיעות מחו"ל. לא רבים יודעים כי היה גם צייר והציג תערוכות מציוריו. צייר ואייר עטיפות ספרים.

מותו העצוב בניכר

בתחילת שנות ה-80 עזב יורם המזרחי את הארץ ועבר להתגורר בדרום אפריקה. מה בדיוק עשה שם רב הנסתר על הגלוי כמו פרשות רבות בחייו. ב-1982 היגר עם משפחתו לקנדה שם התגורר בשמורה של ילידים בצפון קנדה. לחבריו סיפר כי ניסה למצא עבודה בארץ אך לשווא וכי הוא מאוכזב מיחסה של המדינה אליו לאחר כל מה שתרם לה. הוא שימש כמרצה באוניברסיטת וויניפיג בקנדה וכתב לעיתונים וכתבי עת שונים. בשנים האחרונות לחייו החמיר מצב בריאותו ואף איבד את יכולת ראייתו כנראה ממחלת הסוכרת ממנה סבל. ילדיו טלי, רון ודן היו ליד מיטתו ברגעיו האחרונים. הוא נפטר ב-13 באוקטובר 2010 בגיל 68.

תאריך:  12/03/2023   |   עודכן:  12/03/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אפרו של העיתונאי המיתולוגי פוזר מעל מטולה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פחות מארבעה שבועות נותרו לסיום מושב החורף של הכנסת, המועד המיועד להשלמת החקיקה של שני התיקונים הראשונים ברפורמת לוין: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואי מעורבות בג"ץ בחוקי יסוד. בינתיים, ובהלימה למזג האוויר בחוץ, הטמפרטורות בתקשורת וברחובות רק עולות.
12/03/2023  |  שלמה פילבר  |   יומני בלוגרים
מדינות רבות בעולם המוסלמי בירכו בסוף השבוע על ההסכם בין אירן לסעודיה על חידוש היחסים ביניהן, לאחר נתק של 7 שנים, שהושג בתיווכה של סין. גם תנועות "האחים המוסלמים" וחמאס הסוניות בירכו על ההסכם עם אירן השיעית, מזכ"ל האו"ם הצטרף לברכות וארה"ב נאלצה אף היא לברך עליו באופן מאולץ כשהיא מביעה ספק אם אירן תעמוד בהתחייבויותיה, אבל אין ספק, ארה"ב היא המפסידה הראשית מההסכם הזה, ההסכם הוא מכה קשה ופגיעה במעמדה ויוקרתה של ארה"ב במזרח התיכון.
אנשי "צוות אמנון", ששרתו בסיירת מטכ"ל כשאחי יוני פיקד עליה, ופעלו בגבורה במבצע באנטבה, כתבו מכתב גלוי אל ביבי ואליי. בתחילה, לא התכוונתי לכתוב מאמר תגובה ולהתייחס שוב לסילופים עליי ועל בני משפחתי, כשהפעם זה מגיע מפקודיו של יוני. אולם, בכל זאת החלטתי להגיב, בעיקר בגלל אמירה אחת שלהם שהטרידה אותי מאוד ושאינה נותנת לי מנוח. נגיע אליה בהמשך.
11/03/2023  |  עדו נתניהו  |   יומני בלוגרים
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, יצרה תקדים חדש עם סיכול ההזתו של מפקד מחוז ת"א במשטרה, ניצב עמיחי (עמי) אשד, מתפקידו (10.03.23). התקדים: מתן החלטה המנוסחת בלשון צו ביניים משפטי/שיפוטי, המורה לשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, "להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב". וכדי למנוע אי-הבנות או קביעת עובדות בשטח הורתה מיארה: "למען הסר ספק עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו". הנימוק שהציגה: "בבירור ראשוני שערכנו אמש התעורר חשש כבד ביחס לחוקיות ותקינות ההליך הנוגע להעברתו של ניצב אשד, מפקד מחוז תל אביב, מתפקידו, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה" (ראו מסמך בהמשך).
11/03/2023  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
רגע לפני. האב ידע לזהות את הבאג, וגם להזהיר את הציבור. האב הוא פרופ' בן ציון נתניהו. היסטוריון וחוקר. והוא זיהה היטב שמנהיגי היהודים במהלך ההיסטוריה לא ידעו לזהות את הסכנה האורבת לציבור שלהם. את זו האמיתית, הדרמטית, המידית - גירוש, חיסול, פיצול, גם כשהיא קרובה ומעבר לדלת. זה העיוורון. עיוורון מנהיגותי. יש לא מעט סיבות לעיוורון, לא ניגע בהן עכשיו, כל מנהיג-עיוור וסיבותיו. פרופ' נתניהו זיהה וכתב במסגרת מחקרים מרשימים במיוחד על ימי היהודים בספרד, "תור הזהב", דון יצחק אברבנאל, הגירוש, האנוסים והאינקוויזיציה וכו'.
11/03/2023  |  רינו צרור  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il