|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

אדם ביער

האדם - כציר שעליו מסתובב העולם על החושך והאור שבו הוא לא מפלצת, הוא לא חיה רעה, הוא לא שד משחת, הוא לא גזע עליון, וגם לא תחתון
26/01/2022  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
אייכמן. גזע הארי?

לפני שנתיים ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה פרסמתי פוסט בשם "בן אדם ביער" שהוא פרק מזיכרונות בגטאות ובמחנות הריכוז. תיארתי אירוע אישי בחורף 1944, בעת סופת שלגים וקור ביער שבגבול סלובקיה וגרמניה, במהלך העבודה ביער בבניית שוחות הגנה לצבא הגרמני. גופי, עטוף בשק של מלט היה ספוג במים שקפאו, בעודי סוחב על גָבּי גזע עץ שמשקלו קרוב למשקל גופי הצנום. התמוטטתי. כשפתחתי את עיניי מצאתי את עצמי בבקתה של אחד מאנשי המשמר הגרמני שנראה בעיניי בגיל של סבי כפי שזכרתיו. סבי היה בראשית שנות ה-60 שלו ושם נקטעו חייו, כשהוא נשלח באוגוסט 1942 יחד עם רוב רובה של משפחתי במשאיות גז הציקלון לגיא ההריגה האזורי בחֶלמנוֹ שבמרכז פולין.

כאשר פקחתי את עיניי ומחיתי את פתיתי השלג מעל לעפעפיים, הרמתי את הראש ובראותי את השומר המבוגר שהיה בגיל של סבי הפשירו עיניי, התייפחתי בתוכי, החנקתי את הפרץ. לפתע העיניים זלגו כמו העננים בחוץ, בעוצמה שלא ניתנת לעצירה. הגוף רעד כמו העצים בסופה. בכיתי. לא ייאמן. לא התביישתי, לא חשבתי מה יקרה לי והתמכרתי לרחמים עצמיים כפי שלא עשיתי שנים. אני זוכר שחשתי נגיעה בכתף. זה היה החייל הגרמני הקשיש. הוא אמר לי להוריד את שק הנייר ולייבש אותו ליד תנור הברזל שעמד באמצע הצריף. לאחר שעשיתי זאת הוא הצביע על הנעליים, גם אותם להוריד ואת הסמרטוטים שעטפו לי את הרגליים, ולייבש אותם. עוד אלה מהבילים ליד התנור, הביא לי השומר תה חם ומתוק בספל פח. וכאשר שק המלט יבש הוא רמז לי לפשוט את הפיג'מה ספוגת המים ולהחליף אותה בשק המלט שיבש. מלבד הרמזים והמילים המעטות הענייניות שהוציא, הוא חסך בלשונו.

מדי פעם הציץ החוצה, אולי כדי לבדוק אם אורבת איזו סכנה לי וגם לו. כאשר הכל יבש, לרבות הנעליים שהעלו אדים כמו סיר רותח, הוא הוצא מן התרמיל פרוסת לחם לבנה, גדולה, מרוחה במשהו, הושיט אותה לי ורמז לי לאכול במקום. החייל הזקן התבונן בי בשביעות רצון, כמטפל המתבונן בפציינט שחוזר לאיתנו. גמרתי ללעוס את הפרוסה, כשאני מצר על כל נגיסה שחסרה, על כל דקה שעוברת ומקרבת אותי לקץ שהותי במקלט החם. לבשתי את הפיג'מה ואת השק, נעלתי את הנעליים, לא לפני שהוא נתן לי חתיכת בד צמר לעטוף את רגליי. קדתי קידה בפני האיש. אמרתי לו "דָנקֶה פיל" ויצאתי.

בלילה על משכבי, הרהרתי בדבר אותו חייל זקן המושיע שהציל אותי עוד בטרם נתן לי את הלחם והתה. פתאום היה צדיק אחד בסדום. גרמני שונה מן הגרמנים שהכרתי. גרמני עם צלם אדם. כמוהו היו ודאי בודדים. אבל גם אותם עלי לזכור, כשם שיש לזכור את האחרים לדראון עולם. כילד שגדל במשפחה חרדית סופר לנו שאליהו התשבי מתחפש לכל מיני דמויות כדי להושיע את עמו. אולי זה היה הוא בדמותו של החייל. מי שהכתיר אותו כשייך ל"חסידי אומות העולם" היה ההיסטוריון היהודי הבריטי והביוגרף של ווינסטון צ'רצ'יל, סר מרטין גילברט. הוא העתיק את הסיפור שלי מספרי "גשר של נייר" לספרו בשם The Righteous. בן אדם ביער.

גם אדולף הקטן היה אדם

כשש עשרה שנה לאחר מכן, בהיפתח בירושלים משפט אייכמן ואני ממלא תפקיד בכיר בקול ישראל, התאפשר לי להיות נוכח בפתיחת המשפט. מה שעניין אותי במיוחד היה מראהו של אדולף אייכמן. האיש ששינע מיליונים אל תאי הגז והמשרפות, ובין אלה רובה המכריע של משפחתי. ומה שראיתי הוא אדם כחוש משהו, עיניים עצובות, פנים נפולים עם איזו הבעה אטומה. סתם בן אדם רחוק אסטרונומית מן הדימוי של הגזע הארי. אם כבר, אז גזע שמי או כסטריאוטיפ - יהודי. אבל זה היה הוא. אותו אדם אשר את המיליונים שהוא שלח לגאיות ההריגה, לתאי הגזים ולמשרפות הפכו אותו לכה מנוסה, כה מיומן במלאכת הרצח, שלקח לו פחות מחצי שנה לחסל חצי מיליון מיהודיי הונגריה בשלהי המלחמה.

וככה אני עומד ומתבונן באותה דמות שאילו זאת מצויה אי-שם, בקרב קהל, או כבודד, או מאחורי דלפק של בנק, של הדואר, לא הייתי נותן בו מבט שני. כה אפור, כה באנאלי. בלשונה של חנה ארדנט ב"באנאליות של הרוע". הוא לא מפלצת, הוא לא חיה רעה, הוא לא שד משחת, הוא לא גזע עליון, וגם לא תחתון. הוא איזה ענף רופף מצ'וקמק, קטן, והוא זה שלקח ממני את היקר לי ביותר - את משפחתי, שלי ושל מיליונים אחרים. זה אדם זה? התשובה היא כן!!!. זהו האדם.

ואם יש איזה לקח קרדינאלי שיש ללמוד מן השואה הוא זה. הנאצים, אלה שהשפילו, שדרסו את כבוד האדם, שעינו, שבזזו, שרצחו את מיליוני היהודים, הם ומיליוני הגרמנים ששתקו - הם בני אדם. הם שייכים לעם שנתן לעולם את מיטב ומרב היוצרים, האמנים, הסופרים, המוסיקאים, המדענים והֶעֶשיר את חייהם. הם, הם אלה שביקשו להשמיד את העם היהודי שאותו הם ראו לא כאנושי אלא כאיזה צמח רעיל, איזה וירוס קטלני, איזו פנדמיה.

גם אנו, גם אנחנו בני אדם

זהו כאמור, אחד מלקחי השואה ואולי החשוב שבהם. האדם יכול לצלול לתהום השפלות והרוע העמוק ביותר והוא יכול לנסוק לגבהים נשגבים מלאי הוד והשראה. הנה רוסיה שעשרות מיליונים מבניה חוסלו על-ידי הנאצים ועשרות מיליונים אחרים על-ידי רודן משלה, חזרה אלא הגולגים, אל דיכוי הפרט, אל רדיפות וחיסולים. רוסיה ששמה קץ לעריצות הצאר, יש לה צאר חדש ואכזרי יותר. סין, המעצמה הענקית שפעם נשלטה ודוכאה בידי זרים, מדכאה והורגת מקרב המיעוט המוסלמי שלה. ובאפריקה, "השמש דומעת" - מונח לקוח מן הסרט "דמעות של השמש" בכיכובו של ברוס וויליס. שמביא רצח המוני של מוסלמים בנוצרים בניגריה שבאפריקה, תוך שריפת כפרים שלמים על יושביהם. ובארה"ב בחסות התיקון השני לחוקה נרצחים בני אדם ביניהם בכותלי בתי הספר. וגם שם וגם באירופה הגזענות והאנטישמיות מרימות את הראש.

במחוזותינו, המצב רע. גם אצל שכנינו וגם אצלנו. אשר לנו, מנהיג פוליטי שזורע שנאה, שסע, רעל, ומנסה לחסל כל מכשול שעומד בדרכו, אישית ופוליטית, והוא גם עשה זאת ממרום כיסאו ומשפלו, הוא לא שטן. הוא בן אדם. חבר כנסת שמסתובב חמוש באקדח ומאיים על שומרי החוק הוא לא אל קפונה, לא גנגסטר, לא שודד. הוא בן אדם. חברי בית המחוקקים שמבזים, משמיצים, מטילים רפש וסחי ברשות השופטת, מכל סיבה שלא תהא - הם בני אדם. פורעי מאחז "חומש", הם לא תת-אדם - ח"כ יאיר גולן, הם לא עשבים שוטים. הם לא עשבים בכלל. הם בני אדם. אלה שיורדים מן הגבעות כדי לדרוס כל מה שבדרכם - כרמים, עצי זית, איכרים, ילדים ונשים, זורעי הרוח וקוצרי סופות - הם לא עדר באפלו. הם בני אדם. המתנחלים שתקפו ופצעו פעילי ימין, בשבוע שעבר, ליד היאָחזוּת "מצפה יאיר", הם לא Hitler jugent הם ישראלים ובני אדם. ובהקשר זה מי שנגח בראש של רופא בבית חולים איכילוב בתל אביב שטיפל באשתו הוא לא שור מועד. הוא בן אדם. ההסתה המתועבת ברשתות היא של בני אדם. ואפשר למנות עוד כהנה וכהנה, בקרבנו, היהודים, ובארץ היהודים, העם שכה סבל ולשיא הגיע כאשר קרוב למחציתו הושמד.

בעצם נכון יותר להגדיר את כל אלה כאנשים להבדיל מחיות או בהמות או עוף ודגה. שכן את התואר בן אדם, humane אנו מעניקים בדרך כלל למי שאנו רואים בו כ"מי שנברא בצלם" לאלה שמאמינים, או לאנשים שאנו רואים בהם איזה מופת בהתנהגות הערכית שלהם. הביטוי ביידיש הוא "מענטש". דומני שהבית הפותח את, ה"כפרות" - התפילה הגדולה ערב יום הכיפורים - המועד הנורא והנשגב של העם היהודי לדורותיו - הוא שמאפיין ציבור לא קטן בקרבנו בכל הנוגע לבני אדם. המקור הוא בתהילים ק"ז.

בְּנֵי אָדָם יוֹשְׁבֵי חשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:
יוֹצִיאֵם מֵחשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק......":

הגיע הזמן שניחשף אל האור על כל מה שהוא יגלה לנו, לרבות על עצמנו. בהקשר זה ראוי לצטט את כותרת המשנה של אחד מהחשובים של עיתוני ארה"ב - ה"וושינגטון פוסט" והסיסמה שלו. - -הדמוקרטיה מתה במחשכים - Democracy Dies in Darkness/

תאריך:  26/01/2022   |   עודכן:  26/01/2022
צבי גיל
+אירועי השמדת עם
20:21 26/01/22  |  ד"ר הילי מודריק-אבן חן   |   לרשימה המלאה
בכל פעם שנזכיר ונדון בפשעי השמדת עם נוספים, תוך יצירת ההבחנה בין השמדת עם לפשעים שאינם כאלה, נזכור את השואה ואת לקחיה
(אירוע שונה בעוצמתו [צילום: צ'ארק סולוקובסקי, AP])
+השר נחמן שי: שואת העם היהודי אינה
מאורע היסטורי שאירע לעם היהודי בלבד
18:32 26/01/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ח"כ סובה: הניסיונות הבלתי פוסקים לפגוע בחוק השבות ולטעון שהנאצים לא נגעו בנכדים, זה סילוף מסוכן של ההיסטוריה  ▪  ח"כ טיבי: הגזענות והשנאה לאחר, לערבים לערביות לפלשתינים לפלשתיניות, היא נורמה אנטי מוסרית בחברה הישראלית וברוב היהודי
שר התפוצות שי [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+הזכות לציין את יום זיכרון השואה
09:07 26/01/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
המציאות בה הרוחות הרעות של אמצע המאה הקודמת נושבות בעוז ובעוצמה היא כתם על מצחם של העמים הנאורים, היא אות קלון למנהיגי העולם המדברים בשפת חלקות ואזרחיהם חשים ביטחון לפגוע ביהודי רק בשל היותו יהודי
(האנטישמיות חיה ובועטת [צילום: יוטיוב])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
אם מנהיגי העולם הנאור לא יצקו תוכן ומעש משמעותי אמיתי, עקבי ושיטתי אל מול האנטישמיות המשתוללת בעולם אפשר להכריז על ביטולו של יום זיכרון השואה הבינלאומי. האנטישמיות ממשיכה להרים ראש ובמועל יד להתפשט בעולם. שנאת היהודים המזוקקת לא נעלמה מהנוף האנושי מעולם, היא רק התכווצה או התרחבה לפי רוח התקופה, לעולם נוכחת.
לפני כמה ימים פירסמתי פוסט בפייסבוק המובא בחלקו להלן: "מי שחובב היסטוריה והפקת לקחים לגבי ההווה, מומלץ לו לראות את הסרט המעולה שמציג נטפליקס עם תרגום עברי: MUNICH THE EDGE OF WAR. כל אחד שיעשה את ההקבלות הנראות לו - לגבי משבר אוקראינה, לגבי תהליך אוסלו, החשיבות של כוח הרצון, הלהיטות להאמין באג'נדה של שלום בכל מחיר, הסירוב לקרוא את הכתובת על הקיר, הטיפשות של מנהיגים, חוסר העכבות של מנהיגים דיקטטוריים מתוחכמים, לעומת המגבלות של מנהיגים דמוקרטים, אופי חלש לעומת נחישות מוצקה, מקומה של התקשורת, המקום של היועצים בגיבוש מדיניות, החוכמה שבדיעבד כשכולם חכמים אך לא חיו אז, העייפות ממלחמות וטרור, חוסר הרצון להילחם בשביל אחרים, הצביעות של מנהיגים, המניפולטיביות, והמזל הגדול שהיה לנו שלמרות שיש כמעט זהות בתכונות האופי של היטלר וערפאת, ישראל הצליחה להתעשת רגע אחד לפני הנפילה לתהום.
25/01/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, פתח (יום ג', 25.1.22) את ביקורו בגרמניה, אשר יכלול פגישות מדיניות עם צמרת הממשל; נשיא גרמניה, הקאנצלר, שרת החוץ, נשיאת הבונדסטאג ונשיא המועצה הלאומית האוסטרית, ושיאו ביום חמישי, עת ינאם בפעם הראשונה בהיסטוריה ובעברית יו"ר כנסת מול מליאת בית הנבחרים הגרמני, במהלך הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. לביקור הצטרף סגן היו"ר ח"כ דוד ביטן.
25/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
השבוע אטוס לגרמניה בהזמנת נשיאת הבונדסטאג הגב׳ ברבל באס כדי לציין 80 שנה לוועידת ואנזה וכן את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. יחדיו, נבקר בוילה ואנזה הידועה לשמצה, בה נפגשו פקידים נאצים בכירים בראשות היידריך כדי לתאם בין משרדי הממשלה את הוצאת הפתרון הסופי ל-11 מיליון יהודי אירופה וצפון אפריקה אל הפועל. הפער הבלתי נתפס בין הפסטורליות המרהיבה של הוילה והאגם לצידה, לתוכן המזוויע שנידון בפגישה מקצועית נונשלנטית של פקידי מדינה, זועק עד לב השמיים.
23/01/2022  |  מיקי לוי  |   יומני בלוגרים
לאחר שהמפעל בבעלותו הוצת, רכושו הוחרם, והוא אף ישב חודשיים בבתי כלא בגרמניה הנאצית, הצליח מקס בריל לצאת מגרמניה בשנת 1937 עם משפחתו ולפתוח בחיים חדשים בגווייקיל שבאקוודור. לאחר שעבד זמן מה בתחום האלקטרוניקה, הוא פתח פאב ונדמה היה, כי בריל נמצא בדרך לשיקום חברתי וכלכלי.
22/01/2022  |  נתאי שנאן  |   כתבות
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
יד ושם תובע: נסיון סחיטה  /  יצחק דנון
יוכי ריץ מונתה ליו"ר ארגון בלזן בישראל  /  יפעת גדות
המוכר: ערכת הקעקוע מאושוויץ - לעמותה המקורבת לנתניהו  /  איתמר לוין, יצחק דנון
בלי כוסברה  /  אביתר בן-צדף
20 בינואר. הניצחון של אבא שלי  /  הרב ד"ר חנן יצחקי
כל ישראל ערבים זה לזה   /  רות רזניק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il