|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מי קובע את הטון? [צילום: אלכס ברנדון/AP]

בעולם משתנה

ישראל מדדה בעיצוב אסטרטגיית הביטחון הלאומי שלה בשלושה מעגלי צרכים המשלימים זה את זה: הלאומי, האזורי והגלובלי השינויים בכל שלוש הזירות אינם מתירים לנו רפיון רוח וזחיחות
08/08/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות
סוגיות יסוד
חשוב מאוד שלפחות הגושים הפוליטיים הגדולים-בינוניים המציגים עצמם בפני הציבור כראויים לשלוט במדינה, יאמרו את דברם בסוגיות היסוד עוד לפני הבחירות.

ארה"ב כבר איננה המעצמה הראשונה המובהקת בעולם.2 היא וכנראה גם רובנו איננו יודעים או מבינים זאת עדיין אולם מלחמת רוסיה-אוקראינה ומשבר טאיוואן הם סימנים מובהקים לשינוי המתחולל ועם זאת גם חלק ממנו. התנהלותו של הנשיא ביידן כלפי רוסיה ערב המלחמה באוקראינה, כאשר התעלם מפוטין ומדרישותיו באירופה, הדגימו את תחושת העליונות של ארה"ב שהייתה ללא ספק נחלת מנהיגותה הפוליטית וכנראה גם נחלתם של שותפיה בנאט"ו. העובדה היא שפוטין לא נבהל מהביטחון העצמי המערבי והחליט לאכוף את מדיניותו על אוקראינה והמערב גם יחד ופלש לאוקראינה.

נראה שצפי המנהיגות הצבאית הרוסית בתחילת המערכה הייתה למלחמה קצרה וקלה יחסית שתמשך שבועות אחדים ותסתיים לאחר כיבוש קייב והאזורים דונייצק ולוהנסק - אזורי המחלוקת העיקריים בדרום מזרח אוקראינה.3 אוקראינה סברה שתקבל סיוע צבאי מערבי מעשי ופעיל והימרה על עימות צבאי עם רוסיה, שלהערכתי הייתה שגיאה אסטרטגית רצינית. ארה"ב קבעה את הטון בעיצוב תגובת המערב כולו מול הפלישה הרוסית כאשר החליטה א-פריורי שהמערב לא ילחם על אדמת אוקראינה. במקום זאת התמקדה במשלוח סיוע אמל"ח במיליארדי דולרים ובחרם כלכלי ופוליטי על רוסיה וכמוה עשו גם מדינות נאט"ו נוספות. תקוותה שנכזבה הייתה שעוצמתה הכלכלית תכשיל את מהלכי רוסיה ותאלצה להפסיק את המלחמה. אולם אצל מעצמות הכלכלה היא רק אחד מגורמי העוצמה ולרוב לא המכריע שבהם.

בהחלטה זו הפגינה ארה"ב חולשה מהותית בזירה הבינלאומית שלאחר הנסיגה המבוהלת מאפגניסטן, העמדה הרופסת במו"מ מול אירן והרתיעה מהגנה אקטיבית על אינטרסים שלה או של ידידיה במקומות נוספים, מדגישים את אותה היחלשות מתמשכת בזירה הבינלאומית. אפשר כמובן שהבעיה היא בנשיא ביידן עצמו שמזה זמן כבר איננו בשיאו אך הוא זה שמייצג את ארה"ב והתנהלותו היא שצובעת את הגוונים הרופסים על מהלכיה. תמונה זו נצפיית על-ידי ידידי ארה"ב באירופה, למשל, המוטרדים ממנה מאוד. קוראים אותה גם יריביה המרכזיים - רוסיה וסין וגרורותיהן השואבים מכך עוז להתקדם במסלולי העיצוב מחדש של יחסי הכוחות העולמיים. סביר להניח שככול שיתקדמו רחוק יותר, יתקשו חילופי הנשיא והמדיניות האמריקניים להסיג לאחור שינויים בחלוקת אזורי ההשפעה החדשים בעולם. זאת במיוחד לאחר שיריביה של ארה"ב ישקיעו בכך אנרגיות פוליטיות, צבאיות וכלכליות ותתגבש אצלם דעת-קהל מקומית התומכת במצב החדש. מדיניותן של ארה"ב ונאט"ו אינה משמרת אזורי השפעה. חייבים להבטיח בפועל את ההכרה של הכוחות האחרים בכפיפותם של אותם אזורים לזולת בכדי לשמרם ככאלה.

ארה"ב מפסידה במדיניות זו לא רק עמדות-כוח אלא גם אזורי השפעה. ככל שתתחזקנה ותירבנה המדינות הקוראות תיגר על ההגמוניה העולמית האמריקנית, כך ילך ויתקבע לטווח ארוך הסדר העולמי החדש המתהווה כבר עתה.

משדורבנה סין להתנגד באינטנסיביות למהלכים החד-צדדיים לשימור השפעתה העולמית של ארה"ב בהשפעת הביקור ההפגנתי והשגוי של ננסי פלוסי בטאיוואן, סביר שנראה את תהליך ההתגבשות של מבנה עולמי חדש מתקדם בקצב מואץ. רוסיה וסין, כל אחת בחזית אסטרטגית אחרת, מניעים את התהליך ברצף. כאמור, נמנעת ארה"ב מבלימה צבאית של מהלכי יריבותיה אלה ולכן סביר להניח שהצלחתם בשלב הנוכחי, ולו באופן חלקי אבל יציב או בתהליך זוחל, תוביל לפתיחת "חזיתות חדשות": רוסיה, ככל הנראה, במזרח אירופה ובקווקז וסין במזרח הרחוק ובאפריקה. לשתי מעצמות אלה יתרונות אסטרטגיים ואופרטיביים מעצם העובדה שהן שוכנות באסיה ומקיימות בפועל רצף טריטוריאלי בינן לבין אזורי ההשפעה הנוספים שאליהם חותרות או תחתורנה מדינותיהן. סין פועלת כבר באפריקה ותוכניתה הגדולה כוללת את "דרך המשי" היבשתית החדשה שאמורה לחברה לאפריקה. רוסיה שומרת על רצף טריטוריאלי באסיה, מפתחת קשרים עם אירן ומדלגת מעל למכשול הטורקי דרך בסיסיה בסוריה שגם הם קשורים לאירן.

מעצמה כלכלית

בתנאים אלה נסוגה ארה"ב מנוכחות מהותית במזרח התיכון ומקלה על יריבותיה העולמיות. רוסיה עצמה, עם תל"ג שנתי של פחות משלושה טריליון דולר, אינה מהווה מתחרה כלכלית לארה"ב. יכולותיה הצבאיות הקונבנציונליות נופלות מאלה של ארה"ב, אך בתחומי הנשק הגרעיני ואמצעי שיגורו היא יריב חזק מאוד. יתרון רוסי נוסף מול ארה"ב הוא שטחה העצום של רוסיה והיותה דומיננטית באסיה היבשתית. לשליטה על שטח, כידוע דרוש צבא גדול בהרבה מאשר לכיבושו ובכך לסין יתרון מוחץ.

סין מאידך היא מעצמה כלכלית עם תל"ג שנתי של כ-14.7 טריליון דולר (2020, שנת הקורונה).4 הצמיחה השנתית בסין (4%-3) גבוהה פי 2 ויותר מזו של ארה"ב בשנים האחרונות ולפיכך הפער בעוצמה הכלכלית בינה לבין ארה"ב הולך ומצטמצם וצפוי להסגר תוך פחות מ-10 שנים. בתחום הצבאי הקונבנציונאלי - ארה"ב נהנית כאמור מיתרון כמותי ובעיקר איכותי ברוב סוגי הנשק, אולם מסיבות אידאולוגיות ותרבותיות חולשתה גדולה בתחום החופש להפעלתו במלחמה כוללת או אפילו אזורית. לארה"ב יתרון בנשק הגרעיני אבל כאשר מדובר בפגיעות אנושות בתשתיות ובאוכלוסייה דומני שלסין כושר ספיגה גדול יותר.5

במילים אחרות: בעימות בין-גושי שבו עומדת ארה"ב מצד אחד ורוסיה וסין משתפות פעולה מהצד הנגדי - לשילוב "המזרחי" יתרון ברור כמעט מכל בחינה. אפשר שארה"ב השבויה עדיין בתחושת העליונות המתיישנת שלה טרם עיכלה כהלכה את עומק השינוי וקיצבו המואץ. הדבר יקרה כנראה כבר לאחר השינוי הצפוי בקונגרס אחרי בחירות האמצע (נובמבר 2022) והתוצאות הצפויות ביחסי הכוחות הפוליטיים בעקבותיהן.

הביקור הדהוי של ביידן באזורנו ביולי ש"ז לא רק שלא תרם לחיזוק מעמדה ולהעצמת בעלות-בריתה של ארה"ב בו, אלא שבדומה למדיניותה הרופסת של ארה"ב מול רוסיה באוקראינה הוכיח שזו אינה מקרית. ארה"ב עייפה ממלחמה בפונדמנטליזם האיסלאמי, מתפקיד "שוטר העולם" וממכות הקורונה ונראה שהנשיא עצמו כבר זמן מה איננו במיטבו... על-רקע זה, "ההתנגשות" (או החיכוך) של ההנהגה הישראלית הנוכחית עם פוטין מסתמנת כ"בורות מדינית משגשגת" - ללא סיבה של ממש וללא צורך. על ישראל לרשום לפניה שארה"ב אכן משנה במודע ובאופן חד-צדדי את מעמדה במזרח התיכון ושינוי זה אינו פועל לטובת ישראל. מול התנהלות אמריקנית המעדיפה אינטרס אמריקני משני באירן על שיקולי ביטחון לאומי יסודיים של ישראל, הופך הצורך ביכולתה של ישראל להגן על עצמה מסיסמה תדמיתית לצורך מהותי. תחת ממשל הנשיא אובמה עדיין סברה ארה"ב שתשמר את השפעתה האזורית מ"עמדה אחורית" באמצעות מחויבות אירנית וטורקית ובברית פרו-מערבית בהשתתפות ישראל וכך תנהל מרחוק את האינטרסים שלה באזור. השערה זו כבר התבדתה בהתנהלותן השוטפת של אירן וטורקיה. בהעדר "השוטר" האמריקני מקדמות מעצמות אזוריות אלה בראש וראשונה את האינטרסים שלהן והסכם הגרעין עם אירן אינו מייצב דבר אלא להפך; מדרבן את אי-היציבות. כניסת רוסיה וסין לאזור כיריבות לארה"ב ובנות פלוגתא שלה, עשויה להעמיד את ישראל שוב מול רוסיה כסייענית העיקרית של אויביה ובראש וראשונה אירן - מצב המזכיר מאוד ולא לטובה את ערב מלחמות ההתשה ויום הכיפורים. ארה"ב נקלעת במהירות לעמדת נחיתות במערך הרב-קוטבי הגלובלי החדש - דבר אותו חזה בן-גוריון כבר ערב הכרזת העצמאות. 6

בפני ארה"ב ניצבות שתי אפשרויות עיקריות להתמודדות מול ההתגבשות הבין-גושית החדשה (שאליה צפויה הצטרפות הודו תוך פחות מדור ולהתגבשויות אזוריות אחרות עד אמצע המאה ה-21): - יזום הפיכתה של הברית הצפון אמריקנית - ארה"ב, מקסיקו וקנדה - לקונפדרציה חדשה שיתרונה ברצף טריטוריאלי ובהפרדה משמעותית מהתסיסה העצומה הצפויה לאסיה באותה תקופה ממש. יתרון נוסף הוא הגדלת מאגר האוכלוסייה ביחידה המדינית החדשה באופן שיטתי ומסודר, במקום בהגירה "פיראטית" מכל מרכז ודרום אמריקה לארה"ב וערעורה מבפנים; כמו-כן שיקום הברית המערבית ("הדמוקרטית") בין ארה"ב וקנדה לבין אירופה המרכזית והמערבית.7 (בלימת התפשטות אפשרית של רוסיה למערב אירופה). ההיסטוריה מלמדת שזו אולי הפעולה הרציונאלית יותר אבל גם מורכבת יותר לביצוע. הקיטוב ו"הדמוקרטיה" באירופה היו ונותרו מכשול אדיר לביצוע מהלך מתבקש זה.8

קשב עמוק

השאלה המרכזית מבחינת ישראל היא למי, ואם בכלל, אמור להצטרף גוש "מזרח-תיכוני" ו"פרו-מערבי", כביכול, לנוכח צפי תהליכים זה. אין שום חוק-טבע המאלץ הישארות ישראלית צמודה לגוש המערבי בכל מחיר. הסתמכות על ארה"ב הנמצאת במרחק של 12,000 ק"מ מכאן כאשר נוכחותה המקומית שולית היא להערכתי "משענת קנה רצוץ". האפשרויות הן שתיים: ארה"ב והמערב - כענף הדרומי של ברית נאט"ו מורחבת, או חלק מהמערך הרוסי שעם נסיגת ארה"ב מהאזור ילך ויקרום עור וגידים במהירות. ביקור ביידן הותיר להערכתי עניין זה פרוץ לגמרי. תמהני - אם מישהו בממשלת ישראל עוסק בכלל בסוגיות אלה.

בעיצוב מדיניות גושים גלובלית, מובילי הגושים אינם עוסקים "ביום קטנות" אלא בעתידם ומעמדם במבנה החדש. טעות בהבנת הנקרא בתהליכים חובקי-עולם עלולה להפוך לאיום קיומי. לכן, אחרי הבחירות הקרובות חייבת ישראל להקצות קשב עמוק ואיכותי למגמות העולמיות שכן הן מואצות. בטווח הקצר נדרשים שני צעדים קריטיים: א. הסדרת העניין הפלשתיני (לרבות חיסול האיום החמאסי) ב. עיצוב הגוש האסטרטגי המכוון לבלימת אירן והפעלתו מול המעצמות כיחידה גיאופוליטית המשלבת ידיים ומתנהלת כגורם מתואם אחד.

מול איומים מקומיים ואזוריים חייבת ישראל לאמץ בכל מקרה מדיניות של מעצמה אזורית - בדיבור ובמעש גם-יחד. עליה לבסס את ביטחון הפנים והגבולות החיצוניים ולקבע מציאות של החלת ריבונות מלאה על כל שטחי השליטה. כלומר: הסדרת העניין הפלשתיני, חיסול איומי "הפרוקסיס" האירניים (חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי וכמובן גם דאעש). הסדרת העניין הפלשתיני אפשרית אך ורק בשיתוף מרצון או בכוח עם ירדן. לא קיים פתרון אחר סביר לישראל המקובל על רוב הציבור הישראלי. עיצוב הגוש האסטרטגי מחייב שני שלבים: ראשית - השגת הסכמה על תפישת המציאות והדרך המשותפת לפעול בה לאור הסכמה זו; שנית - פעילות אקטיבית לביסוס הגוש הכוללת, בין היתר, חיסול חיזבאללה בלבנון ושילוב לבנון בגוש.

נראה שבשלב ראשון יהיה על הגוש האסטרטגי להתנהל כגוש פרו-אמריקני ומידת הפרו-אמריקניות שלו תהיה פונקציה של המעורבות האמריקנית בתמיכה במטרותיו ובסיוע פוליטי וצבאי להן. ההמשך יהיה תלוי בשינויים שיתחוללו בוושינגטון לאחר הבחירות לנשיאות ב-2024.

השקט היחסי הנוכחי הוא מחזה תעתועים ונובע מהנזילות הסמויה הרבה של התהליכים הגיאופוליטיים העולמיים והאזוריים. לפני שתתבהר התמונה, צפוי עימות גובר בין ארה"ב לסין סביב טאיוואן והשליטה בים סין הדרומי. להערכתי, הדילמה בסוגיה זו הוכרעה עוד בטרם החל העימות בשל חשיבות הנושא לסין מצד אחד והאחיזה הסימלית בלבד בו ע"י ארה"ב.9

אפשר שעימות זה יהיה המהלך שיבהיר לארה"ב כי השקפת העולם הפוסט-מודרנית שקנתה בה אחיזה עמוקה מדי ופוררה בעטייה את הסולידריות החברתית שאיפיינה את עידן מלחמת העולם השנייה - חייבת לעבור מן העולם ויש להחליפה בתפישה מציאותית יותר.

הערות

1. אמירה רצינית ואחראית בהרבה מתוכנית הכלכלית האחרונה והמגוחכת של ראש האופוזיציה נתניהו.
2. היא החזיקה בעמדה זו כ-30 שנה מאז התפרקות בריה"מ בשנת 1989.
3. כיבוש קייב נועד להיות סמל לחיזוק ההשפעה הרוסית באוקראינה, שאליו יתלווה שינוי בהרכב המשטר לצד התחייבות אוקראינית להימנע מהסתפחות למערב והצטרפות לנאט"ו.
4. בארה"ב הייתה הצמיחה השנתית ב-2020 כ-1.5%.
5. סימנים לא מעטים מראים שתהליך התגבשות העולמי סביב מעצמות עולמיות שסביבן גושי מדינות המהווים את אזורי ההשפעה המובהקים, יוביל להאצת הפעילות בחלל ולמאבק על הגמוניה בו, או להסכם שת"פ שיהיה מחויב מציאות בגלל היקפם מורכבותם ועלותם של מבצעי חלל גדולים שאליהם נושאת האנושות פניה כיום.
6. לדעתי, במציאות המתהווה על ישראל ליזום צוותי עבודה אסטרטגיים קבועים מול ארה"ב, רוסיה, סין והודו. עד להתייצבות מאזני הכוחות באזור תצטרך לנווט את דרכיה בזהירות רבה, ומבלי לדרוך על מוקשים פוליטיים. לתכלית זו נתניהו כמוביל המהלכים עדיף על כל המועמדים האחרים שבארסנל הישראלי הנוכחי (אולי פט לבנט).
7. תוספת של כ-450 מיליון נפש לגוש האריקני או "הצפון אמריקני", שיאזן אותו דמוגרפית מול העוצמות של סין והודו. מבחינה דמוגרפית, רוסיה בנחיתות עצומה מול הגושים האחרים. (כ-145 מיליון נפש בסה"כ. מבחינה זו מובן הרצון לצרף את אוקראינה לרוסיה (תוספת של כ-42 מיליון נפש) וסביר שרוסיה תחתור לסיפוח מדינות נוספות שהיו בעבר חלק מבריה"מ לגוש "הומו-רוסי" התואם עולם מעצמתי רב-קוטבי חדש.
8. מהלך זה אינו מלכד כוחות "דמוקרטיים" נוספים שראוי היה לכלול בברית גושית עולמית- כגון: אוסטרליה וניו-זילנד), יפן וקוריאה הדרומית) אבל קשה מאוד יהיה להפעיל ולשמר...
9. אינטרסים אידאולוגיים גרידא שאינם עוסקים ישירות בחיי אדם לא היו ואינם סיבה למלחמת עולם, לא מול גרמניה הנאצית ולא מול רוסיה הסובייטית.

תאריך:  08/08/2022   |   עודכן:  14/08/2022
רפי לאופרט
+רוסיה: לא נאפשר זמנית בדיקה של הנשק הגרעיני
23:01 08/08/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משרד החוץ הרוסי טוען כי תנאי הבדיקות הנגזרים מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני מעניקים יתרון חד-צדדי לארצות הברית ושוללים מן הפדרציה הרוסית את זכותה לבצע בדיקות מקבילות בטריטוריה אמריקנית
פוטין. רוסיה מחויבת לאמנה [צילום: AP]
+נחתם צו למשאל עם שיכריע על סיפוח זפורז'יה לרוסיה
14:35 08/08/22  |  עידן יוסף
אסף רוזנצוייג: המושל הרוסי שהוצב במחוז זפוריז'יה באוקראינה הודיע שחתם על צו לקיום משאל עם שיכריע על סיפוח רשמי לרוסיה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
טורקיה רוקדת על כל החתונות. ע"פ דברים שאמר הנשיא ארדואן בשובו מפגישתו עם הנשיא פוטין אמש בסוצ'י, במהלך הפגישה הוא הציע לפוטין לקיים שיחות עם הנשיא זלנסקי בטורקיה כדי לנסות ולקדם פתרון דיפלומטי והפסקת אש במלחמה בין הצדדים. על פניו זו כמעט עמדה מתבקשת מצידה של טורקיה, שכנתן של רוסיה ואוקראינה בים השחור, ושחקנית חשובה בזירה הזו ובזירות נוספות במזה"ת (סוריה), הקווקז (נגורנו קרבאך) וצפון אפריקה (לוב). אלא שבמקביל לאופן הפומבי בו מקדם ארדואן ניסיונות תיווך לכאורה בין הצדדים, בפועל הוא מנצל את הנסיבות להעמקת הקשרים עם רוסיה, ואפילו מסייע לה מול המערב.
07/08/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
יאיר לפיד אחראי אישית לשינוי המדיניות של מדינת ישראל כלפי רוסיה ולתוצאות החמורות שהביא שינוי הרפתקני זה. הוא התפאר שבכך הוא "מעמיד עצמו בצד הנכון של ההיסטוריה". התנהגותו מצביעה על בורות בנושא תולדותיה של האומה הרוסית במאה העשרים. מבלי להכיר בפרטי פרטים את ההיסטוריה של מדינה זאת - מה שהתרחש בה בין השנים 1939 ו-1944 - אין כל אפשרות לגבש מדיניות חדשה מזאת המבורכת של בנימין נתניהו בשנות כהונתו כראש-ממשלה. נתניהו עם השכלתו הכללית הרחבה והכרת המצב הבינלאומי ערב מלחמת העולם השנייה ואחריה עד ימינו, הצליח לרכוש את אהדת הממשל הרוסי, ובכך פתח את אפשרויות ישראל לחדור מעבר לגבולותינו בצפון ולשמור על אופציות אסטרטגיות כנגד אויבינו שם המתחברים לאירן.
07/08/2022  |  אהרן פאפו  |   יומני בלוגרים
ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, מביע חשש מפני אסון גרעיני שעלול לקרות בשל המלחמה המתנהלת מזה כמה חודשים באוקראינה.
07/08/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ועידת NPT (Nuclear Non-Proliferation Treaty) העשירית מתכנסת בניו-יורק בימים אלה, במציאות הבינלאומית המורכבת ביותר מאז סיום המלחמה הקרה. מקורה של מורכבות זו במתיחות הבין-גושית בין ארה"ב לסין ורוסיה, הקוראות תיגר על הסדר הבינלאומי בהובלת ארה"ב ומבטאת חתירה לעיצוב סדר רב-קוטבי חדש.
בסיום הטקס בתום הביקור ב"יד ושם" רשם הנשיא ג'ו ביידן בספר האורחים: "זהו כבוד גדול בעבורי לחזור לביתי הרגשי. אסור לנו אף פעם לשכוח כי השנאה לעולם אינה מובסת אלא רק מסתתרת. אנחנו חייבים ללמד כל דור ודור שאם לא נזכור זה יכול לקרות שוב. זה מה שאני מלמד את ילדיי ונכדיי. לעולם לא נשכח".
04/08/2022  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il