ועדת הכספים הזמנית דנה (יום ה', 16.4.20) היערכות למניעת קריסת ענף התעופה הישראלי, על-רקע נגיף הקורונה. יו"ר הוועדה, ח"כ
עודד פורר, קרא למנכ"ל משרד האוצר "לעדכן איפה עומד הנושא ומי מוביל אותו במשרד. יש ממונה על התקציבים, יש חשב כללי, יש אותך, יש רה"מ, מי מוביל את העניין הזה של קריסת ענף התעופה? אין חולק על זה שענף התעופה זה צורך אסטרטגי של מדינת ישראל, אנחנו נהנים מכך גם בימים אלה, אבל איפה אתם?!"
המנכ"ל
שי באב"ד: "נפגשנו עם חברות התעופה השונות בחודש וחצי האחרונות, הפגישות האינטנסיביות ביותר היו עם אל על, כדי לייצר סיטואציה שאנחנו מוודאים שנשארת תעופה ישראלית. לא חברה כזו או אחרת, אלא להשאיר תעופה ישראלית שהיא יתרון אסטרטגי. אנחנו במתווה סיוע לחברת אל על שיושת גם על חברות אחרות, המדינה תסייע באמצעות בנק מלווה כאשר רוב הנטל על המדינה ולא על הבנק, אחרי שהחברה תראה תוכנית התייעלות מאוד משמעותית לפי פרמטרים שסוכמו מולה, כדי שהחברה תוכל לעמוד תזרימית גם בתקופת המשבר וגם לאחריו, כי תהייה תקופת הסתגלות לאחר מכן, לא יחזרו מיד לטוס רגיל. אנחנו מקווים שבימים הקרובים, אולי אפילו היום נצליח להתכנס לנוסחה עם הבנק המלווה. אם אל על תקבל את ההלוואה, לאחר מכן גם ישראייר וארקיע יוכלו לקבל את אותו סיוע בדרך קלה יותר, נוכח מצבה של אל-על לעומתן. מדובר על הלוואה שתיפרס לאורך כ-6 שנים".
ח"כ אורית פרקש הכהן: "האם המדינה תיכנס במידה כזו אחר, אם לא יעמדו בהשקעות, כדי שהציבור יראה את הכסף שלו?". ח"כ
אחמד טיבי: "לאחרונה חברות התעופה עושות עבודה מצוינת, שעשו כמה טיסות חילוץ והחזירו אלפי אנשים, הביאו ציוד. המדינה מחויבת לערוב לחברות האלה, שלא יקרסו. צריך להגן עליהן בתקופת החזרת הערבות, שמעתי שמדובר על 3 שנים?".
ח"כ
עופר כסיף: "ההצעה שתמורת סיוע כה או אחר, תהייה התייעלות לפיטורין המוניים לעובדים שחלקם הגדול לא הבכירים, ומקבלים השלמת הכנסה בגלל השכר הנמוך שלהם לא מקובלת. הנציגות של העובדים הציגו מתווה שמסתכם ב-150 מיליון דולר בשנה, הבעיה שהאוצר לא נפגשו עם נציגי העובדים, אלא רק עם נציגי ההנהלה. צריך מתווה שייתן מענה לעובדי החברות".
ארנון בן דוד, יו"ר ההסתדרות החדשה: "יש דרך לעשות את זה באופן יותר מתון לעניין העובדים, הצענו לתת כסף לחברת אל-על, גם אם זה כרוך בהעברת מניות למדינה, אחרת החברה לא תחזיק מעמד. צריך לחפש פתרונות נוספים איך מצילים את חברות התעופה ובראשן אל-על, לצערנו הפתרון שניתן כולל מהלך חד-צדדי מול העובדים, בנוסף אני חושש שזה לא יספיק. זה מטריד אותנו, רוב חברות התעופה בעולם קיבלו רשתות חזקות וגדולות יותר".
ח"כ
ניר ברקת: "המדינה נחשבת אחד המקומות הבטוחים בעולם מצד מערכת הבריאות, במקביל לזה בדיוק הפוך בצד הכלכלי. יש אי-אמון גדול במגזר העסקי, התחושה היא שההסתכלות של האוצר היא גזברית, איך חוסכים כסף לאוצר, היא גישה לא נכונה למצב בו אנחנו נמצאים. אמרתי לפני יותר מחודש, שבעת הזו צריך תמיכה ישירה בעסקים באמצעות מנגנון מע"מ, זה הפתרון. אם היום מוקדש 40 מיליארד לסיוע לעסקים, ופחות מ-10 מיליארד באופן ישיר, צריך סיוע משמעותי הרבה יותר, למנוע פשיטות רגל. לאן יחזרו מיליון מובטלים? יש להילחם על כל עסק, כמו שנלחמים על חיי כל אדם".
ח"כ
מיקי לוי: "מתי זה יתממש? האם ניתן להגדיל את טווח ההחזר לבין 8 ל-10 שנים? כי 5 שנים זה מעט". ח"כ
איציק שמולי: היטיב להגיד מנכ"ל האוצר, זה ענף אסטרטגי, אני לא מבין את האמירה אם עדיף לתמוך בחברות קיימות או להקים מחדש, זה ברור שגם כלכלית וגם מוסרית שעדיף לקיים את הקימות. ארה"ב תומכת ב-10 החברות בשטחה ב-25 מיליארד דולר, בהתאמה אלה סדרי הגודל, אחרת ענפים יחרבו עד היסוד. התפקיד של האוצר לא להיות בדירקטוריון של החברות, הדרישות צריכות להיות הגיוניות, זו לא התחושה לאורך כל הדרך. אי-אפשר להציל את הענף בלי לדאוג לעובדים באותן החברות".
ניר דגן, מנכ"ל ארקיע: "יש חשיבות ענקית לזמן, כולנו עובדים באווירה בינ"ל, ברוב העולם המערבי נתנו כסף, שואלים מה עם הממשלה שלנו, ולאט-לאט מאבדים סבלנות אתנו".
יעקב גנות, רשות שדות התעופה: "בשדות התעופה בכל הארץ אין הכנסות, ברמה 0. התמיכה של נתב"ג באותן שדות היא כ-400 מיליון שקל, לאחר שהוצאנו 2,500 איש לחל"ת אנחנו במצב שעוד 3-4 חודשים, גם עובדים שמוכרחים להיות פה, בחצאי משרות, לא נוכל להמשיך להחזיק ולא לתחזק את השדה. אנחנו יושבים בשבוע הבא עם האוצר, נציג תוכנית כולל התאוששות, ואני מבקש את סיוע הכנסת ככל שנצטרך".
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "אנחנו בהחלט בתקופה מאתגרת, הדבר הכי חשוב לנו זהו ממד הזמן, שהתוכנית תוצג כמה שיותר מהר וניגש אליה, ודבר שני שפריסת ההלוואות תהייה המהירה ביותר, דובר על 3 שנים, זה מאתגר, 6-5 שנים זה עדיף".
בהמשך השיב באב"ד לשאלות חברי הכנסת וציין כי: "במקרה של התעופה הישראלית האפשרויות הן עזרה שתקיים תעופה ישראלית דרך החברות הקיימות, בתצורה הקיימת, או לחלופין הקמת תעופה ישראלית בכספי ציבור שתעלה הרבה פחות כסף. כדי להגיע לתצוגה הראשונה, צריך לדעת שניתן את הכסף תהייה לנו וודאות שהחברות לא יקרסו ואכן תהייה תעופה ישראלית, לכן זה מצריך מהם התייעלות מאוד משמעותית" הוסיף באב"ד.
במהלך הדיון עלו טענות שונות מצד חברי כנסת על כך שהממשלה צריכה לסייע לעסקים גם בצורה תזרימית ולא רק בסיוע של הלוואות, באב"ד השיב על כך: "זו התוכנית הכלכלית הכי גדולה שנעשתה במדינת ישראל, תוכנית כלכלית של 80 מיליארד שקל. נתנו מענה כרשת סוציאלית שמחזיקה את המשק. כשהעובדים בחל"ת, המעסיק לא צריך לשלם להם שכר והוא לא משלם ארנונה עסקית, זה נותן לו את הביטחון. ויתרנו גם על תשלומי חשמל ומים, עם זאת נייצר מענקים בסך 7-6 מיליארד ש"ח, גם לעסקים קטנים וגם לחברות בעלות מחזור של עד 30-20 מיליון שקל, שם אנחנו מזהים את הסכנה הגדולה ביותר, בסיוע אותם מענקים העסקים יוכלו לשרוד".
לעניין תהיות חברי כנסת לעניין עתיד עובדי החברה, השיב באב"ד: "מטרה של חברה הינה להשיג את רווחיה, והשיקולים שלה הם רווחיות ולא כמה עובדים היא מעסיקה. אנחנו לא נכנסים לכמה עובדים תפטר או כמה תקצץ בשכר, המדינה לא שמה קריטריונים, אלא מבקשת לדעת שהחברה יכולה לעמוד".
מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים: "הענף נכנס למשבר במציאות של שמיים פרוצים שלא קיימים בשום מדינה בעולם. ביום שאחרי לא נשרוד במצב הזה. חברה ישראלית לא יכולה לטוס מתי היא רוצה ולאן שהיא רוצה, המדינה חייבת להיכנס למעורבות מוגברת בחברות התעופה, שתהייה תחרות הוגנת לחברות הישראליות בנוסף לסיוע, שלמשבר הבא שיגיע ניכנס מחוזקים".
יו"ר אל-על: "החברה עברה סמי אונס קבוצתי אלים ביותר"
אליהו דפס, יו"ר אל-על: "החברה עברה סמי אונס קבוצתי אלים ביותר, תחת האשמות לא מבוססות. אנחנו נקבל את התוכנית אחרת לא נקבל חברה. אנחנו טוענים שאין לחברה מטרה להעסיק עובדים, אך חברה ללא מספיק עובדים אינה חברה. תסתכלו על תוצאות החברה ב-5 השנים האחרונות, בסה"כ אנחנו חברה מאוזנת. האם נכנסו בכל עולם לקרביים של חברות התעופה כפי שעשו לנו? אנחנו צריכים להתייעל, אין חברה שלא צריכה, השאלה מה מידת הדבר שקרוי התייעלות. אנחנו חייבים פריסה ארוכה, ושחלק יגיע כמענק, אנחנו לא אשמים בקורונה. כרגע דנים אתנו רק על הלוואה נושאת ריבית חשכ"ל. לוקחים אותנו לתהליך הרסני שמי שישלוט בשמיים הם חברות לואו קוסט קטנות, או חברות שנתמכות ע"י הממשלות שלהן".
ח"כ פורר סיכם את הדיון וציין כי "למעט הגדרת ענף התעופה כענף אסטרטגי, כל דרך הטיפול בעיני קלוקלת לחלוטין. הניסיון לנהל את החברות דרך המשבר, איך להתנהל ומה, זו טעות. היה צריך לפעול לפי הנוהל של ירידה במחזורים, ולפצות לפי כך.
אנחנו קוראים לסיים את האירוע עד ליום ראשון, וגם זה מאוחר ומעט מידי, כל יום שעובר יוצר עוד בעיות, והסכום הופך לגדול פי כמה. לצד האשראי להלוואה, גם לאפשר מענקים. כל יום שעובר מקרב את הקריסה. גם לעניין התחרות ביום שאחרי והדאגה לחברות הישראליות יש לפעול. יש סברה שהאוצר מביא את המצב הזה כדי להביא את החברות לקריסה, ולנהל את החברות. אם זו המדיניות, ראוי שיגידו אותה".