|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ניצחון נתניהו. עדיף על ניהול המדינה בידי בוז'י-ציפי [צילום: פלאש 90]

חמש שגיאות יסודיות בניתוח תוצאות הבחירות

השגיאה הדמוגרפית - מתבטאת בהשוואה שעושה הכותב בין נחל עוז לבין שדרות השגיאה הגאוגרפית - ניסיון ההשוואה הנואל בין איים של שמאל אליטיסטי, לרצף גאוגרפי רחב של עמך השגיאה האידיאולוגית-תרבותית - ככל שהקבוצות האליטיסטיות מסתגרות יותר, אופי המדינה כמכלול חברתי ינהה אחר המשקל התרבותי שנסמך על המשקל הדמוגרפי. השגיאה הלאומית - המגזר הערבי בישראל חלוק בתוכו לא פחות מהמגזר היהודי. שסעים - השסע העיקרי הוא בין ישראל לבין הקהילה השנייה בגודלה של יהדות ארה"ב
22/03/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות

כפי שהיה לפני הבחירות, התקשורת הכתובה המדוברת, המנוגנת, והשטחית להחריד, עוסקת עתה ב"פוסט-מורטם" של הבחירות, ובניסיון להבין מה קרה שם; לפחות כך היא אומרת. הידע מועט, הספקולציות מרובות, והרדידות "עמוקה". תאור התוצאות בחתכים שונים, הוא מלאכה קלה יחסית. מי שיש לו נגישות לבסיסי הנתונים יכול לערות חישובים מחישובים שונים ולהציג את תוצאותיהם בטבלאות גרפים או שניהם. יש עניין גם בסוג זה של טיפול בתוצאות, אולם הוא מועט וזמני. השאלות החשובות יותר קשורות ביצירת זיקה בין תוצאות הבחירות, לבין מסרים ולקחים העולים מהן.

דיון אחר הוא מדוע טעו הסקרים או הסוקרים או שניהם. מאמרו של רותם שטרקמן1מציג את ממצאי הבחירות ומנסה, לדעתי לא בהצלחה יתרה, לנמקם או להסבירם. הטיעון המרכזי שלו הוא שהחברה הישראלית שסועה, ותוצאות הבחירות מראות זאת. אני כופר בתזה זו. יש שסעים בחברה הישראלית, כשם שיש שסעים כמעט בכל חברה אחרת ובמיוחד בחברות דמוקרטיות, שמזמינות למעשה באידיאולוגיה שלהן היווצרותם של שסעים, ומניחות להם קרקע פוריה להתפתח לכלל משבר; אבל זהו דיון נפרד.

הצבעה למפלגות שונות איננה שסע. מה שמאפיין שסע הוא פער ניכר בזהויות ואינטרסים בין קבוצות בחברה עד כדי יצירת שונויות משמעותיות. או פער באינטרס חיוני-קיומי, שביכולתו לנתק קשרים של זהות עניינים אחרות או להחלישה עד כדי ריחוק, היפרדות ואף עויינות. קבוצות חברתיות שונות עשויות להיות שותפות לאינטרסים מאחדים רבים, מהם בסיסיים מאוד, ובה בעת חלוקות באינטרסים אחרים, שכל אחת מבקשת לקדמם לתועלתה. ברמה הפוליטית מוצאת עובדה כזו אתת ביטויה בתמיכה במפלגות או רשימות שונות, גם בבחירות מקומיות וגם בבחירות ארציות. תוצאות הבחירות אינן מחדשות דבר בעניין עצם קיומם של שסעים בחברה הישראלית, או מה טיבם.

הבחירות האחרונות מראות רק דבר מהותי אחד והוא תזוזת קו החלוקה הדמוגרפית בין גוש הימין (קבוצת המפלגות שיש להן תפיסה משותפת בשאלות מדיניות וביטחון לאומי, וכן כלכלה וחברה) לבין גוש השמאל (שנבדל מהימין בכל השאלות הללו) - תזוזה לעבר גידול מספרי של גוש הימין והחלשות מספרית של גוש השמאל. ההסברים לכך מעורפלים הן בדבריו של שטרקמן והן באמצעי תקשורת אחרים, וטענתי היא שליקויי ההסברים מגולם בחמש שגיאות קרדינליות:

השגיאה הדמוגרפית

מתבטאת, אולי בצורה הברורה ביותר, בהשוואה שעושה הכותב בין נחל עוז לבין שדרות; בין מאות ספורות של תושבי הקיבוצים, לבין אלפי תושבי ערי הפיתוח בעוטף עזה וסביבתו. בין הפינוק וההתנשאות של אלה שיש להם – יש להם תנאים נוחים כלכליים נוחים, יש להם הכרת ערך עצמית מופרזת, יש להם קשרים פוליטיים ויש להם מידה גדושה של חוצפה, כאשר הם מנסים למנף אירוע ביטחוני אחד מתוך רבים מאוד שחוותה ישראל לאורך גבולותיה ובתוך עריה – לבין כושר העמידה וסבולת הספיגה של אלה שיש להם הרבה פחות מכל המידות הנ"ל. אלה שהרוח ולא החומר היא מדד עקרי להתייחסותם לעם, למדינה, לשעות חרום ביטחוניות, ללאומיות עברית בא"י ולזיקה יהודית אמיתית למסורת ולתרבות; כיום אפילו לתרבות-הרוב הישראלית.

הביטוי הדמוגרפי של הרוב היהודי בישראל ברור למדי כבר בבחירות אלה, והוא ילך ויתבהר עוד יותר בעשור הקרוב. חלק מהטשטוש שעדיין קיים בתמונה הדמוגרפית נובע מפיצולי משנה שיוצרות קבוצות אינטרסים זמניות, כשבתוך התפיסה הכוללת הרחבה מנסים גורמים שונים לקושש לעצמם יתרונות יחסיים משניים. קבוצות מסוג זה נעלמות במהירות כשם שהופיעו, ואם חפצות חיים הם, הן מצטרפות לקבוצות אחרות ליצירת גושים פוליטיים משמעותיים יותר.

הגדלת אחוז החסימה בבחירות אלה פעלה נכון, ויתכן שיש למתוח אותה אפילו מעט יותר. ומאידך-גיסא, חייבים להבטיח בהסברה, חינוך וחקיקה שיש לראות במפלגות כלי דמוקרטי בסיסי וחשוב שיש לנצלו לעיצוב דעות, עמדות, יוזמות ומנהיגות, ויש לאכוף על כל המפלגות בחירות דמוקרטיות פנימיות למוסדותיהן ובכלל זה רשימותיהן לכנסת, שתהיינה נקיות מחולשת שיטת הפריימריז הנוכחית.

השגיאה הגאוגרפית

קשורה קשר הדוק לניסיון השוואה נואל בין מספר מצומצם של איים של הומוגניות פוליטית לוקלית של שמאל אליטיסטי, כגון סביון, כפר שמריהו ועומר לרצף גאוגרפי רחב פריפריאלי ומבוזר של עמך. המציאות העממית עתידה לגבור, משום שהיא לומדת, כפי שראינו בבחירות אלה, ותלמד טוב יותר ומהר יותר בעתיד, להתעלם מניכור האליטיזם ולמצות את העובדה שההכרעה, כמו בדרך כלל בהיסטוריה, תיקבע בסופו של דבר על-ידי הדמוגרפיה והגאוגרפיה של רוב האזרחים. ים הניכור בנוסח התל אביבי המוכר, זה שמבקש בין היתר להעניש את הרוב שהנחיל לו מפלה פוליטית, יתמזג ויטמע בים הלאומי הכללי והמבוזר, ומי שלא יתמזג – "יטבע"... . מדינת תל אביב האליטיסטית תהיה חלק ממדינת ישראל, או לא תהיה.

השגיאה האידיאולוגית-תרבותית

ככל שהקבוצות האליטיסטיות מסתגרות יותר, אופי המדינה כמכלול חברתי ינהה אחר המשקל התרבותי שנסמך על המשקל הדמוגרפי. זה איננו תהליך ניהיליסטי המוציא ערך אחד לחלוטין מפני ערך אחר. זו סימביוזה שהמשקל היחסי של מרכיביה משתנה כפונקציה של שינוי המשקל הדמוגרפי של היוצרים ועוד יותר מכך של הצרכנים.

הקבוצות האליטיסטיות צמחו מחוגים השמאל של אתמול שהסתאבו אידיאולוגית והמירו את הסולידריות, הלאומיות והשוויון, ברכושנות, התנשאות וניכור פוסט-מודרני. מסמל ומוביל של הציונות המגשימה והלאומיות היהודית המתחדשת בארץ ישראל, הפך שמאל זה לתעתיק מזויף של מערב אירופה הנהנתנית ולשמאל הדמוקרטי הקיצוני בארה"ב; קבוצות ניאו-ליברליות חצי- אנרכיסטיות, שמזלזלות בהיסטוריה היהודית, בעבר הלאומי, בתרבות המקורית, בכבודה של האמונה הדתית ובערכים שגוזרת היהדות מכל אלה. למעשה, אין הם יודעים אל נכון להסביר מדוע דמוקרטיה יהודית נחותה מדמוקרטיה "מערבית" והיכן דרושים בה תיקוני-אמת שהם בגדר התפתחות טבעית והתאמה לצרכי הזמן החדש, והיכן מקדים המוסר היהודי את המוסר הכללי לפחות בכמה וכמה דורות. לא תהיה תפארתם על כך לאורך זמן.

השגיאה הלאומית – ערבים ויהודים

המגזר הערבי בישראל חלוק בתוכו לא פחות מהמגזר היהודי. שסע ברור הוא הפער שבין המנהיגות הפוליטית של ערביי ישראל (לפחות עד ערב הבחירות האחרונות), לבין רוב ציבור האזרחים הערבים. בעוד המנהיגות הפוליטית שואפת במוצהר או בארוגנטיות בלתי- מוסתרת, להשליט את זהותם הפלשתינית (או יהיה שמה אשר יהיה) על הרוב היהודי במדינת ישראל, בחסות סיסמאות ומשחקי מילים המנסים לטשטש זאת, חושבת רוב האוכלוסייה הערבית על חיי היום-יום ועל השתלבות בחיים אלה, בכלכלה ובתעסוקה, תוך חתירה לשיפור רמת ואיכות חייה.

הואיל והרוב היהודי לאומי לא פחות מהמיעוט הערבי, מעשי המנהיגות הערבית היו עד כה ברכה לבטלה, וימשיכו להיות כאלה. החרפת הטונים בשנים האחרונות, רק הגבירה אצל יהודים רבים את החשדנות, את הניכור, ואת התחושה של סימן שאלה על עצם יכולת הקיום בצוותא במדינת היהודים. השמאל הישראלי, שביקש תחילה להיות גורם מגשר על פערים אלה, נסחף עד מהרה לעבר גל ההקצנה הערבי, ובכך הטעה את המנהיגות הערבית לחשוב שיש בכוחו ל"ספק" להם את הסחורה הנחשקת. הוא אינו יכול ובגלל נחיתותו הדמוגרפית גם לא יוכל בעתיד. אין ספק שתוצאות הבחירות האחרונות מבליטות את חוסר התכלית שבאשליות אלה ומכאן האכזבה הן בקרב המנהיגות הפוליטית הערבית והן בחוגי השמאל הקיצוני בישראל. האכזבה קיימת גם בקרב הרשות הפלשתינית שציפתה להבנות מבחירות אלה בישראל, באמצעות המנהיגות הפוליטית של ערביי ישראל. אלא ששוב גברה עליה "חכמת ההמונים" של רוב הציבור הישראלי שהבין את העוקץ העמוק יותר של משמעות הבחירות האחרונות, לא רק למדינת ישראל, אלא גם ליחסי ישראל עם הערבים. אבל זהו רק מהלך אחד חשוב, בשרשרת ארוכה מאוד של מהלכים ואתגרים שעוד יבואו.

בערבו של יום הבליטו בחירות אלה את העובדה שמתנהל כאן מאבק משולש-ראשים (נוסח אחר שלו, אך בעל אופי וסיבות דומות מתנהל במערכת דו-ראשית בחברה האמריקנית בין הדמוקרטים לרפובליקנים): רוב הציבור היהודי, הלאומי-מסורתי והציוני קלאסי, מיעוט הציבור היהודי, העשיר, הפוסט-מודרני והפוסט-ציוני, החסר כמעט זיקה לערכי יסוד תרבותיים ויהודיים של הרוב היהודי, כשזיקתו למיעוט הערבי – הראש השלישי – נשענת על סלידה תרבותית, פער כלכלי ניכר וריחוק אמוציונאלי,ששואב את עיקר ליחו מאבחנה שרואה בקבוצה היהודית בבואה של התרבות המערב אירופית, ובמיעוט הערבי אוריינטלים. מבחינה מנטלית, גישה זו היא שדוחפת את המגמה הרווחת בקבוצה יהודית זו להפרדות כמעט בכל מחיר מהערבים. התקינות הפוליטית מחייבת אותם להסברים רציונליסטיים מדיניים-פוליטיים, של זכות להגדרה עצמית ולמדינה עצמאית, חרף הסתירה הפנימית שבין הלאומיות היהודית ללאומיות הערבית המקומית. נטייה זו פועלת לאורך כל הדרך של התמיכה בהסכם "אוסלו" וספיחיו. קבוצה זו מבקשת לעמוד על שתי רגליים עקומות, לטעמי: הרגל הפוסט-ציונית המאפשר הינתקות אידיאולוגית, מנטלית ואמוציונלית מהחלקים החשובים ביותר ליהדות של ארץ-ישראל, והרגל הפוסט-מודרנית, ה"מתקדמת" השואבת השראה מהניאו-ליברליזם המערבי,הניהיליסטי והאוטופי. ובזכות העליונות שהיא מעניקה לעצמה במו ידיה היא גם דורשת לעצמה מעמד של בכירות, עליונות והובלת המדינה בדרכה שלה. הבחירות האחרונות ממחישות להוותה של קבוצה זו את העוקץ שבדמוקרטיה – הרוב הוא בכל זאת זה שמקבל את ההחלטות וקובע את הערכים והחוקים.

קבוצה זו של השמאל הקיצוני בישראל, רואה כיום בערביי ישראל שותפים פוליטיים, משום שמנהיגותם פועלת לקידום רעיונות ההפרדה. קבוצה זו או רוב חבריה, מוכנים לראות גם שלב נוסף בתהליך, לאחר ההיפרדות מערביי איו"ש – התכנסות נוספת אל מול הריכוזים הערביים הגדולים בגליל מזה ובנגב מזה, לכשאלה יקצינו את עמדותיהם, היה וינתן להם הדבר. דווקא הבחירות האחרונות פותחות פתח לאפשרות שערביי ישראל יסוגו מהמדיניות שאפיינה את מנהיגותם הפוליטית בדור האחרון לפחות, ויחתרו להשתלבות במדינה, מתוך קבלת הדין שהם מיעוט במדינה יהודית. זהו מבחן רציני לשני הצדדים: לרוב היהודי שצריך לעודד מגמה זו ולמיעוט הערבי שצריך לקבלה להפנימה וליישמה. הדברים יוכרעו להערכתי בדור הנוכחי. אם תשרוד כנסת זו כארבע שנים, נראה ניצנים של הבחירה הערבית בישראל, כבר בבחירות הבאות.

שסעים

המאבק הפנימי בתוך ישראל דומה למאבק הגדול המתנהל בעולם הערבי שסביבנו, בין השיעים לסונים, בין תפיסת מדינת הלאום לבין פורמציות פוליטיות חלופיות ובין קבוצות מיעוט בתוך הזרמים העקריים לזרם שבתוכו הן פועלות – מציאות חברתית שאינה חדשה במהותה. בינתיים, האלימות אינה ממלאת תפקיד מרכזי בהוויה הישראלית וצריך לעשות הכל שכך יהיה גם להבא. ההרעה הראשונה תהיה במעגל הקטן שבין הרוב היהודי למיעוט היהודי. הכרעה זו תתמקד בשלושה מאמצים:

  • השלטון במדינה

  • ניטרול העוצמות המקומיות הדיספרופורציוניות של המיעוט בתקשורת, באקדמיה, במוסדות האומנות ובמערכת המשפט.

  • הכרעות חשובות בשאלת מהותה ואופייה של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי בארץ-ישראל, כלפי פנים יהודים וערבים, כלפי התפוצה היהודית בעולם בראש וראשונה בארה"ב וכלפי העולם המערבי – דרוש כאן מודוס ויונדי מתוקן; ה"עמוס עוזים" אינם מייצגים יותר את רוב הציבור הישראלי, ובכדי שיהיה אחרת, לא הציבור צריך להתאים עצמו לעמוס עוז וגחמותיו, אלא עמוס עוז צריך לשאוף לבטא את הציבור רצונותיו וצרכיו.

ישראל איננה יותר שסועה ממדינות אחרות, במיוחד כאלה שדוגלות ברב-תרבותיות. יש בוודאי הבדלים נושאיים וחתכים טיפוסיים למדינות שטרם עיצבו את אופיין ומעמדן הפוליטי והמדיני לבין מדינות ותיקות ומבוססות, אבל אלה כאלה נדרשות להתמודד עם שינויים תרבותיים, דמוגרפיים, מדיניים, כלכליים ואחרים, שלהם אין "פתרון בית-הספר" מן המוכן. ההגירה העולמית, מספקת לא מעט נושאים נוספים וחדשים למקבצים הקיימים, והכלכלה הגלובליסטית גם היא אינה טומנת ידיה בצלחת. הויכוח בין ימין לשמאל בארה"ב, בין רפובליקנים לדמוקרטים ואפילו בין ליברלים לדמוקרטים הוא דוגמה טובה לכך, ובאירופה יש שפע של דוגמאות נוספות. מעמד היהודים בארה"ב, עד שיתבוללו רובם, הוא כמעמד הערבים בישראל. יכולותיהם הכלכליות וריכוזם במדינות מפתח העצים את כוחם מעבר למשקלם המספרי היחסי באוכלוסייה, אבל זהו מצב דועך.

עד עתה דברנו על שסעים פנימיים בישראל, שהם לדעתי נורמליים ביסודם, אבל סטביליים. עתה צריך ליחד דיון מיוחד, בין היתר על יסוד תופעות שהתגלו בבחירות אלה, גם על השסעים בעולם היהודי. השסע העיקרי בעולם היהודי הוא בין ישראל כריכוז היהודי הגדול ביותר בעולם במדינה אחת, לבין הקהילה השנייה בגודלה של יהדות ארה"ב. שסע זה עדיין בחיתוליו ואינו מקיף את הקהילה היהודית האמריקנית כולה, אבל הוא מתפתח והולך כשחוגי השמאל הקיצוני במפלגה הדמוקרטיות הם מוביליו. חשיבותה המיוחדת של הקהילה היהודית האמריקנית הייתה בעמדות המונוליטיות של תמיכה בישראל ששודרה היטב למפלגות ולממשל האמריקניים. יהודי ארה"ב לא נתבעו לבחור בין ישראל לארה"ב, אלא לגרום לכך שתגבר התובנה שתמיכה בישראל היא אינטרס אמריקני. בין היתר קבלו מוסדות הקהילה על עצמם שלא לנסות ולנהל את מדינת ישראל מארה"ב וכחלק מכך להמנע משיפוטיות של התנהלותה, כשגם ישראל נמנעת מהתערבות בחיי הקהילה היהודית, או לפחות מתאמת התערבות כזו עם מנהיגיה. גישה זו נסדקת בשנים האחרונות, וסדקים אלה מחייבים הערכת מצב חדשה בכל תחומי מערכת היחסים הדו-צדדית.

מלחמת האליטות הישראליות על מעמדן בחברה הישראלית הולידה וממשיכה לטפח את השסע המתהווה בין ישראל לקהילה היהודית בארה"ב, רובה אן לא כולה. נשברה ההבנה שאין מתערבים זה בעניינים הפנימיים של זה, ובבחירות האחרונות התעצם שבר זה גם לעבר התערבות גורמי ממשל או שלוחיהם במערכת הבחירות שלנו.

לדעתי, נצחונו של נתניהו נשען במידה לא מבוטלת על אפקט זה, שנתפס היטב ע"י הציבור הישראלי, שבהצבעתו הביע עמדה נחרצת נגדו – נתניהו, אפילו כשהוא בעייתי ויש כלפיו לא מעט טענות, עדיף על ניהול מדינת ישראל באמצעות בוז'י-ציפי ותומכיהם בג'יי-סטריט או בסטייט-דיפרטמנט. לקח מעניין ומאלף.

תאריך:  22/03/2015   |   עודכן:  22/03/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חמש שגיאות יסודיות בניתוח תוצאות הבחירות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מנשק מזוזות
24/03/15 09:12
 
רפי לאופרט
25/03/15 15:10
 
מסעודה משדרות
25/03/15 20:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
יהונתן גפן, חרזן המילים האלימות, שמזמן לא כיכב בכותרות התקשורת, שואף כנראה להציב את עצמו במעמד חדש הראוי לו לדעתו. הפעם הוא מוכן לעשות את הכל, ללא מורא, כדי שעם ישראל יידע מה דעתו על תוצאות הבחירות, שהוכיחו לו במפתיע עד כמה הוא מנותק מן המציאות. וכך, באומץ לב נועז, זינק גפן אל שדה המערכה של השנאה, הפחד ואובדן התקווה, כשהוא מניף בידיו את חרמש המוות ומציע למי שעדיין מוכן להאזין לו הצעה אפופת שנאה תהומית לוהטת: "אל תבכו כשהילדים שלכם ימותו במבצע המטופש הבא שאולי יקראו לו תות עשן, כי בחרתם בגזען שמבטיח לנו מוות, פחד ולא תקווה".
22/03/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הרבה מנצחים היו בבחירות הללו.
22/03/2015  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
נתניהו נבחר לא משום שהעם רוצה אותו, נהפוך הוא. לעם נמאס מנתניהו, לכן הייתה הצלחה כה עצומה למפלגות טאלנטים ולווין כמו לפיד, כחלון ובנט. עשרות מנדטים נואשים נדדו אליהם מתוך תקווה שהם יביאו משהו אחר לפוליטיקה. גם המחנה הציוני התחזק יפה.
22/03/2015  |  אהרון שחר  |   מאמרים
ב-1979-1981 כיהן יגאל הורוביץ כשר אוצר. היו אלה ימים בהם החלה האינפלציה בישראל להרים ראש. הורוביץ שנדרש להגדיל התקציב התפרסם באימרותיו: משוגעים רדו מהגג,ו.. אין לי. הוא צדק אך המצב היום אינו כזה יש כסף. הסונטים בכחלון אומרים שהוא יצטרך להטיל מיסים כדי להגשים את מטרותיו ולא היא.
22/03/2015  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
ההכרעה נפלה. הימין ניצח ניצחון מוחץ. בדמוקרטיה ראוי מאוד להשלים עם ההפסד ולאפשר למנצחים לשלוט. האופוזיציה חייבת להתנהג כפי המצופה. הבירבורים על אחדות הם איוולת. הימין הוכתר. על הימין לשלוט. הליכוד ושותפיו הטבעיים צריכים לנהל את המדינה. אל יתפתו מיני פוליטיקאים ציניים מלהעלות סיבות פטריוטיות לשם הצטרפותם למחנה הימין. די, הגיעה העת למימוש תוכניותיהם הגרנדיוזיות של נתניהו וחבריו. אין להתרגש יתר על המידה מהשמחה לאיד של תומכי הליכוד והימין. אסור ליפול אל תוך מרה שחורה. עצבות, דיכאון או מיני תופעות פסיכוטיות אחרות אינן תוכנית עבודה. למפלגות המרכז-שמאל יש מה לעשות.
22/03/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי  
"הממשלה תצטרך לתת מענה לכל האזרחים"  /  איציק וולף
האיחוד האירופי מעודד סנקציות נגד ישראל  /  עופר וולפסון
כחלון: "לא חייב להיות בממשלה"  /  עופר וולפסון
"הכל שחור כאן"? לא כל כך  /  ישראל רוזנבלט
זה היה אצלך בידיים  /  אבנר צפוני
אז מי פה הגזען?  /  דרור אידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il