|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ישראל אינה מוכנה לשעת חרום?

דוח המבקר החדש מבקר את הממשלה ביחס לשורה ארוכה של מחדלים קשים בתחום ההיערכות לחרום רק שינוי תודעתי - בציבור, בממשלה, בצה"ל וברשויות המקומיות - יאפשר להציב את נושא ההיערכות לחרום במקום הראוי לו. אפשרות אחרת היא, כמובן, להמתין לאסון המוני רב נפגעים ועתיר נזק, שלמזלנו לא קרה עד עתה, ורק אז להתחיל להפיק לקחים ולייצר שינוי בתמונת ההיערכות
02/11/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
פיקוד העורף בתרגול [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בלי "בעל בית"
בשונה מהחזית הצבאית, המאורגנת והמוסדרת יחסית, לחזית האזרחית, הרגישה כל כך, אין "בעל בית". ניסיונות חוזרים להסדיר נושא זה בחקיקה נכשלו. אם המצב אינו שפיר בתחום ההתגוננות הביטחונית, הרי שהוא חמור לאין ערוך בתחום ההיערכות מול אסונות טבע, ובעיקר רעידות אדמה הרסניות, שבהיעדר היערכות אפקטיבית נזקן עלול להיות חמור בהרבה ומאמצי השיקום שלהן עלולים להיות ארוכים, יקרים וכואבים.

   רשימות קודמות
  על ספורט ופוליטיקה
  סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה
  שנה אחת לדאעש בחצי האי סיני במצרים
  ומה עם הציבור הערבי?
  המצב האסטרטגי בי-ם מחייב שינוי מדיניות

ב-9 ספטמבר 2015 פורסם דוח מבקר המדינה על אודות המוכנות החסרה של ישראל לשעת חרום בעת אירועים מלחמתיים, ביטחוניים ואחרים, כמו אסונות ופגעי טבע. הדוח החדש, שנוסף לסדרת הדוחות בנושא זה, מבקר את הממשלה ביחס לשורה ארוכה של מחדלים קשים בתחום ההיערכות לחרום, וביניהם בעיקר: "בעיות קשות של ארגון והסדרה מערכתיים של הטיפול הלאומי בעורף"; "היעדר הסדר חקיקתי מקיף לטיפול בעורף", המהווה "ליקוי חמור"; "אין סמכויות לגוף כלשהו לאכוף על הרשויות המקומיות הנחיות בנוגע להיערכות לחרום"; וכן נאמר בו ש"לא נקבע מי הגורם האחראי לטפל בעורף בעת שמתרחש אירוע חרום". כל הטענות הקשות והנכונות הללו, כמו רבות אחרות המוצגות בדוח - פרטניות יותר, אך נוקבות לא פחות - הועלו כבר בעבר. אולם הביקורת של המבקר, כמו גם של מומחים רבים בנושא, לא הביאה עד כה לטיפול מערכתי מקיף בסוגיות אלה. מכאן השאלה: האם ישראל, תשע שנים לאחר כשלון העורף במלחמת לבנון השנייה, אכן אינה מוכנה לשעת חרום?

התשובה לשאלה זו הינה מורכבת. מצד אחד, אין ספק, כי חלה התקדמות בשורה של נושאים המשפרים באופן משמעותי את יכולת ההגנה הפיזית מפני נשק תלול מסלול. הבולט ביניהם הוא מערך ההגנה האקטיבית, ובעיקר "כיפת ברזל" לטווח קצר ומערכת "שרביט קסמים" לטווח הבינוני, שהכנסתה לשירות צפויה כנראה בקרוב. בעימותים האחרונים עם חמאס - ובעיקר ב"צוק איתן" בקיץ 2014 - העניקה מערכת "כיפת ברזל" הגנה כמעט מלאה לאזרחי ישראל. זאת, גם בהינתן דגש לעובדה, כי בעימותים רחבי היקף הצפויים בעתיד, בעיקר עם חיזבאללה, האתגר יהיה חמור אף יותר. ההגנה האקטיבית לא תוכל לספק מענה מלא, וודאי אם סדר הכוחות לא יכפיל עצמו, על-מנת להעניק הגנה סבירה במקביל לבסיסי צה"ל, לתשתיות חיוניות וגם לריכוזי האוכלוסייה. שיפור מערכתי חשוב אחר הוא בהגדלה הניכרת של מספר אזורי ההתרעה, המאפשר קיום שגרת חרום למרבית האזרחים גם בעת תקיפת רקטות וטילים. הקמת מערך קציני הקישור של פיקוד העורף לרשויות המקומיות משקפת את השינוי התודעתי של הפיקוד, המכוון עצמו עתה לסיוע אקטיבי רב ממדי לקהילות בשעת חרום.


פערים מערכתיים


מצד שני, נותרו עדיין פערים מערכתיים רבים וחשובים, המטילים ספק אשר לרצינות ההתייחסות להגנה על החזית האזרחית. החשובה שבהן, היא הסוגיה הבלתי מוסדרת של הסמכות והאחריות לניהול ההיערכות האזרחית המקדימה לחרום ולריכוז המאמץ בשעת המשבר. לגבי מרבית הרשויות המקומיות, לאמירה הרווחת, שלפיה הרשות המקומית הינה "לבנת היסוד" של ניהול החרום - אין בסיס במציאות. גם ברמה הממשלתית, למשרד הביטחון אין יכולת לאכוף דבר על המשרדים האחרים. המצב חמור לא פחות בתחום המוכנות של התשתיות הלאומיות החיוניות, כמו למשל בתחום הקריטי של ביטחון מערכת החשמל. בשונה מהחזית הצבאית, המאורגנת והמוסדרת יחסית, לחזית האזרחית, הרגישה כל כך, אין "בעל בית". ניסיונות חוזרים להסדיר נושא זה בחקיקה נכשלו. אם המצב אינו שפיר בתחום ההתגוננות הביטחונית, הרי שהוא חמור לאין ערוך בתחום ההיערכות מול אסונות טבע, ובעיקר רעידות אדמה הרסניות, שבהיעדר היערכות אפקטיבית נזקן עלול להיות חמור בהרבה ומאמצי השיקום שלהן עלולים להיות ארוכים, יקרים וכואבים.

ובכן, מדוע ממשלות ישראל אינן פועלות על-מנת להסדיר את הנדרש בעורף, למרות שברי וידוע שבכל עימות צבאי צפויים האוכלוסייה והמשק להיות מאותגרים בצורה חמורה, ובאסון טבע עלולים להיפגע רבים מאוד? למה נושא החזית האזרחית אינו זוכה לעדיפות הראויה בסדר היום הלאומי? נראה כי לתהיות אלה כמה הסברים, שרק דיון ציבורי פתוח בהן יוכל לחולל את השינוי ההכרחי:

הסבר אחד טמון באתוס הביטחוני הישראלי, הנותן אומנם עדיפות ברורה לאיומים הצבאיים על פני סיכונים מהטבע, אולם גורס במפגיע מענה במישור ההתקפי, בעוד זה ההגנתי מדשדש הרחק מאחור. ביטוי מובהק לכך ניתן בעבר בהתנגדות צה"ל לבניית הכוח של ההגנה האקטיבית. הד עכשווי לגישה זו נמצא במסמך אסטרטגיית צה"ל שפרסם הרמטכ"ל, כמו גם בעדיפות המובהקת הניתנת - כמו בתקופת העימותים הסימטריים - לרכש ובניין הכוח של רכיבים התקפיים. האסכולה המובילה במערכת הביטחון גורסת עדיין שיכולות ההתקפה הן אלה שיעניקו את המענה הראוי לאתגר: הן יעצימו את ממד ההרתעה ואם זה יפוג, הן אלה שיסירו את האיום. בכך יינתן המענה לעורף הישראלי, המצופה "להפגין חוסן", בהמתנה לתמרון ולכוח האש הצה"לי, עד שיחסל את האתגר הרקטי. הבעייתיות שנחשפה שוב ושוב בהפעלת התמרון ההתקפי לא ערערה את העדיפות המובהקת הניתנת לו. זו מעכבת התייחסות הולמת לממד ההגנתי הנדרש. אך, הלא מספיק שנעשה בתחום הביטחוני, הוא עדיין רב מאוד בהשוואה למעט מאוד שנעשה בתחום ההיערכות לאסונות מהטבע.

הסבר נוסף מצוי בתחום הפוליטי-ממשלי: המבנה הקואליציוני בישראל מייחד אחריות לכל שר בתחומו, ומכאן שיש קושי אינהרנטי לקדם מהלכי רוחב רב-ממדיים, כנדרש להיערכות המבצעית והאזרחית הנאותה בעורף. אפילו שיתוף הפעולה הנדרש בין משרד הביטחון למשרד לביטחון הפנים ובין הצבא למשטרה ושאר גופי המענה הראשוני רחוק עדיין מאופטימלי. יתר על כן, חולשה מבנית, תקציבית ופוליטית של מרבית הרשויות המקומיות, שחלק גדול מראשיהן מקווה שהאירוע ההמוני הבא יחלוף מעליו או שלא יתרחש בקדנציה שלו, גם היא מייצרת חסם מערכתי ניכר בדרך לקידום ההיערכות לשעת חרום. ככלל, ההיערכות למצבי חרום זוכה בישראל, בדרך כלל, למענים נקודתיים ומפוצלים, בהיעדר מעטפת קונספטואלית מוסכמת. מאבקי הכוח המתמשכים בין הגורמים הפוליטיים והביורוקרטיים תופסים מקום מרכזי ומקשים על מיקוד תשומת הלב ביצירת קפיצת המדרגה, אשר תציב את ההיערכות לחרום במקומה הראוי.


שינוי תודעתי


על גורמי יסוד אלה מתווספים גם חוסר ידיעה והבנה בציבור אשר לסיכון הגלום בעיקר בתחום האסונות מהטבע בכלל ורעידות אדמה בפרט, וכן התחושה הרווחת ש"לי זה לא יקרה" ושההיערכות לחרום, היא בעיה של הרשויות ותמיד אפשר יהיה לאלתר מענה. תחושות אלה התחזקו בשנים האחרונות עקב ההצלחות הניכרות של מערכת ההגנה האקטיבית: אם אנחנו מוגנים, הרי שאין בעיה של ממש ולכן אין צורך בהיערכות מקדימה ואין מקום ללחץ ציבורי על הממשלה לקדם את ההיערכות לחרום בסדר העדיפויות הלאומי.

מכאן המסקנה, שרק שינוי תודעתי - בציבור, בממשלה, בצה"ל וברשויות המקומיות - יאפשר להציב את נושא ההיערכות לחרום במקום הראוי לו. אפשרות אחרת היא, כמובן, להמתין לאסון המוני רב נפגעים ועתיר נזק, שלמזלנו לא קרה עד עתה, ורק אז להתחיל להפיק לקחים ולייצר שינוי בתמונת ההיערכות. כך קרה גם במדינות חזקות אחרות. העניין הוא, שבישראל האיום הביטחוני והסיכון מהטבע, הם אמיתיים ונוכחים. כנראה שבמציאות הישראלית אין מנוס ממהלך מנהיגותי של ראש הממשלה לייצר את השינוי הנדרש, באמצעות המנופים המוכרים והמוסכמים על כל העוסקים במלאכה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 761 (1.11.15)
מאיר אלרן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, משמש כראש התוכנית לחקר החזית האזרחית (העורף) וראש משותף לתוכנית חברה וביטחון לאומי.

ד"ר אלכס אלטשולר הוא פוסט-דוקטורנט באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ועמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  02/11/2015   |   עודכן:  02/11/2015
מאיר אלרן, אלכס אלטשולר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל אינה מוכנה לשעת חרום?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בונגלור
2/11/15 18:38
2
אהרון שחר
2/11/15 19:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסונות/פגעי טבע
כולם זועמים על עובדי חברת החשמל שלכאורה השתלטו על החברה המונופוליסטית ועושים בה כראות עיניהם, כאילו היא רכושם הפרטי. אבל ניתוח הגורמים שהביאו לקריסת מערכת החשמל חייב להוביל כול בר-דעת למסקנה אחת ברורה: האשמים בקריסת שרותי חח"י הם ההנהלה בראשות היו"ר יפתח רון-טל, המנכ"ל עופר בלוך, וחבורת הניהול הבכירה, שלא ידעו להעניק סדר עדיפות ראוי ונכון לתיקונים הנדרשים, ולא הכינו את החברה לאירועים בלתי צפויים כמו הסופה החריגה בעוצמתה שהלמה בישראל. עם זאת יש להבהיר, כי בפרשה החמורה הזו של התמוטטות מערכת החשמל קיימים הרבה אשמים וחלקם הגדול כלל אינם אנשי חברת החשמל. כולם אשמים במידה כזו או אחרת, אבל כנראה שאף אחד אינו רואה את עצמו אחראי למפולת.
30/10/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
לוחמי האש מתחנה אזורית שרון פעלו לחילוץ עשרות אזרחים שנלכדו במכוניותיהם עקב הגשמים וההצפות, בעיקר בערים כפר סבא ורעננה. ילדי גן ילדים ברחוב הר סיני ברעננה פונו למקום מבטחים. עשרות אנשים שנלכדו במעליות עקב הפסקות החשמל חולצו ע״י לוחמי האש. עיריית רעננה הודיעה כי בעקבות הפסקת החשמל בשכונת לב הפארק כל האירועים במרכז קהילתי לב הפארק ובבריכה (קריית הספורט) מבוטלים.
28/10/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
20 אלף בתי אב נותקו שוב מזרם החשמל לאחר שקווי מתח גבוה באזור המרכז, באזור השרון ובאזור הקריות נפגעו במטח הגשמים האחרון שמורגש מאז שעות הבוקר. נכון לעכשיו (17:35) מנותקים 2,400 משקי בית.
28/10/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בבוקר בו עדיין כ-8,000 דירות מנותקות מחשמל, כבר למעלה מ-48 שעות, דנה (יום ג', 27.10.15) הוועדה לביקורת המדינה במוכנות חברת החשמל לסערה. נציגי החברה הדגישו כי מדובר בסערה חזקה במיוחד, המוגדרת "כוח עליון" ולכן לקוחות שנפגעו אינם זכאים לפיצוי.
27/10/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
כ-50 אלף בתי אב מנותקים מזרם החשמל כבר במשך כ-24 שעות. כך, על-פי נתוני חברת החשמל שפורסמו הבוקר (יום ב', 26.10.15). האזורים שמנותקים מחשמל נמצאים בעיקר בערים רעננה, נתניה ופתח תקוה וביישובי השרון כתל מונד והיישובים הסמוכים.
26/10/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אסונות/פגעי טבע  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
על ספורט ופוליטיקה  /  אופיר וינטר, יואל גוז'נסקי
סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה  /  גלעד שר
שנה אחת לדאעש בחצי האי סיני במצרים  /  זאק גולד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il