|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הקשר בין עיר טובה לתחבורה טובה

פקקים אלה אינם גזירת גורל. הם מהווים תוצאה ישירה של תכנון ערים לקוי, כזה שלוקח בחשבון אך ורק את צרכי השעה ואת זמינות הקרקע באותה עיר, משרת את האינטרסים המידיים של פוליטיקאים ויזמים ההולכים אל אזור הנוחות של ה"מצוי", זאת במקום ללכת על ה"רצוי"
14/08/2019  |   יריב מנדל   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
פקק אחד גדול [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

אדריכלות ותכנון ערים הינם תחום נפלא. משרדנו עוסק בו כבר 60 שנה, מאז שיקום ושיחזור יפו העתיקה (בשיתוף האד"ר אורה ויעקב יער ואליעזר פרנקל) ועד עצם ימים אלה, בהם אנחנו מטפלים בעשרות פרויקטים בערים ותיקות וחדשות כאחת. דבר אחד למדנו, מניסיון ערים רבות באירופה, צפון אמריקה ובכלל, שללא תחבורה טובה, ובמיוחד תחבורה ציבורית, אין כל ערך להשקעות היזמים הן בשימור והתחדשות עירונית והן בפרויקטים חדשים.

הניסיון המר נלמד בראש וראשונה מערים מלאכותיות שהוקמו בחטף בעולם הרחב, דוגמת ברזיליה, בירת ברזיל. מיטב אדריכלי העת ההיא, כמו גם ממשלת ברזיל ויזמים פרטיים, השקיעו את הונם ואונם בפרויקט ענק זה, כולל אדריכלות מודרניסטית מקורית ומעניינת מבית מדרשם של אוסקר נימאייר ולוסיו קוסטה, מגדולי האדריכלים של המאה ה-20. רק דבר אחד כולם שכחו: איך לחבר את ה"צנטרום", כלומר מרכז העיר, עם שכונות המגורים שהיו מרוחקות ממנו קילומטרים רבים.

הדוגמה של ברזיליה איננה יחידה במינה, והניסיון מלמד שערים טובות היו מאז ומתמיד "ערים צפופות", כשהצפיפות באה לידי ביטוי לא רק בזכויות הבנייה, אלא בממשק תחבורתי איכותי ומהיר בין השכונות לבין המרכז, מה שיאפשר הן חיבור פיזי והן תודעתי ויצור את התובנה ש"כאן מדובר בעיר מוצלחת". בימים אלה, כשמדינת ישראל מקדמת עשרות רבות של פרויקטים גדולים ושכונות ענק, בפועל ערים חדשות לחלוטין, קיימת לטעמי חשיבות משנה לבעיה זו.

הפיתוי לתפוס שטח משמעותי באמצעות בנייה חדשה איננו זר בהיסטוריה התכנונית של מדינת ישראל. כבר בשנות ה-50 וה-60, כשישראל הייתה מדינה ריקה עם צפיפות אוכלוסין מהנמוכות בעולם, הנטייה הטבעית הייתה לזלול כמה שיותר קרקע באותן עשרות ערים חדשות שהוקמו, חלקן הגדול בגליל ובגנב המערבי, מה שהפך את אותן ערים חדשות, שלא בטובתן, ללא מוצלחות. הכישלון של אותן ערים היה בראש וראשונה בשל העדר תחבורה טובה, הן בינן לבין המרכז והן בתוכן.

מערכות תחבורה

ישנה חשיבות רבה לתכנון כולל לטווח רחוק אשר לוקח בחשבון את כל הפרמטרים השונים, תשתיות, תחבורה, שטחים ציבוריים ועירוב שימושים. ברגע שאלה נלקחים בחשבון מראש והעיר או השכונה מתפתחות שלב אחרי שלב הכל מתחבר יחדין ליחידה הרמונית שעובדת בתוכה ועם הסביבה.

כיום, לצערי, דומה שממשלת ישראל והמתכננים חוזרים על אותה טעות בדיוק. עפולה הולכת והופכת ל"שלוש עפולות", נתיבות ל"ארבע נתיבות" ראש העין ל"ארבע ראש העין" ובית שמש ל"חצי תל אביב", המספרים והנתונים של יחידות הדיור מרשימים ביותר, ראשי הערים מתחרים זה עם זה "למי יש גדול יותר", אבל כולם משום מה אינם שמים לב לאיזו קטסטרופה תחבורתית אנחנו צועדים. קטסטרופה זו באה לידי כבר היום בפקקים תחבורתיים שבעבר אפיינו אך ורק את הכניסות והיציאות לערים הגדולות, וכיום ניתן בנקל למצוא אותם גם בירכתי הגליל העליון, שפלת יהודה ואפילו הנגב המערבי.

יש לפתח במקביל כמה מערכות תחבורה, מערכת להסעת המונים במרכזי הערים (מטרו) רכבת פרברית ("רכבת קלה"), רכבת בין-עירונית, אוטובוסים כולל נת"צים, שבילי אופניים ולבסוף תחבורה פרטית. הסטיגמה ש"הישראלי הממוצע" לא ייפרד מהרכב הפרטי אינה נכונה. ברגע שיש או תהיה חלופה תחבורתית יעילה, רב מערכתית ובמחיר תחרותי, אותו ישראלי ישתמש בה.

פקקים אלה אינם גזירת גורל. הם מהווים תוצאה ישירה של תכנון ערים לקוי, כזה שלוקח בחשבון אך ורק את צרכי השעה ואת זמינות הקרקע באותה עיר, משרת את האינטרסים המידיים של פוליטיקאים ויזמים ההולכים אל אזור הנוחות של ה"מצוי", זאת במקום ללכת על ה"רצוי". והרצוי, ללא ספק, הינה מערכת תחבורה משולבת, הלוקחת בחשבון גם את הניידות בתוך אותה עיר, הן מהשכונות למרכז והן משכונה לשכונה וכמובן את הנגישות בינה לבין ערים אחרות, קל וחומר אל מרכזי התעסוקה, הקניות והבילוי הגדולים שבמרכז הארץ.

התחזיות המדברות על הכפלת מספר תושבי המדינה תוך שנות דור, העלייה ברמת המינוע וכיו"ב, מחייבים לטעמי הסתכלות שונה לגמרי של מקבלי ההחלטות. במקום התפיסה הפרטנית והנקודתית שלכל עיר ועיר, יש להסתכל הסתכלות מערכתית כוללת על הצרכים הלאומיים שמכלול אחד גדול ולהכין תוכנית תחבורתית כוללת שתיקח בחשבון את כל הבנייה החדשה וקצב ריבוי האוכלוסייה והעלייה ברמת המינוע, ותשים דגש בראש וראשונה על תחבורה ציבורית טובה ומשולבת. אחרת, חוששני, מדינת ישראל תהפוך להיות פקק תנועה אחד גדול. אנא רישמו לפניכם!

הכותב הינו אדריכל, מבעלי משרד מנדל אדריכלים.
תאריך:  14/08/2019   |   עודכן:  14/08/2019
יריב מנדל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין עיר טובה לתחבורה טובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלי נמט
17/08/19 18:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
משרד התחבורה, באמצעות חברת יפה נוף, פרסמה מכרז לקידום תוכנית אסטרטגית לביצוע תשתיות תחבורה לשירותי מטרונית (אוטובוס רב-קיבולת) ולהקמת צירי העדפה לתחבורה ציבורית למטרונית לעכו.
14/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת גט טקסי גובה מלקוחות פרטיים מחירים נמוכים משמעותית מאשר מלקוחותיה העסקיים בנסיעות בין-עירוניות - טוען עו"ד ארז מילנר, בבקשתו לאשר תביעה ייצוגית נגד החברה.
12/08/2019  |  יצחק דנון  |   חדשות
חברת מטרופולין, דן באר-שבע, שירותי אוטובוסים מאוחדים וקווים הן שיאניות ביטולי הנסיעות בימים שני עד רביעי, ימי חג הקרבן המוסלמי. חברת אגד לא תוציא מעל ל-20 אלף נסיעות בימי החג. הנוסעים באזור השרון, חולון, באר שבע והנגב, נצרת ונוף הגליל, מודיעין, לוד, חדרה, נתניה, אלעד ובקעת אונו יחוו את הפגיעה בצורה החמורה ביותר.
11/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
המשטרה תפצה על פעולה פסולה נגד מפגין התנהגות לקויה של נציגה עלתה ביוקר לחברת אשת דן לא תפצה על איחור; מטרופולין תפצה על גניבת קורקינט נייד
11/08/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברות התחבורה הציבורית מפעילות מוקדי שירות לקוחות טלפוני לטובת ציבור המשתמשים. רוב החברות פותחות את המוקד 9-8 שעות ביממה בממוצע, חלקן 12 שעות ואחת אפילו 24 שעות, והיחידה שאינה עושה זאת כפי שנדרש ממנה היא דווקא חברת אגד, שפותחת את מוקד שירות הלקוחות שלה למשך 5 שעות בלבד - משמונה בבוקר ועד אחת בצהריים - 3 שעות פחות ממה שהיא חייבת.
08/08/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il