|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
לופטהנזה. קיצצה 80% מהטיסות [צילום: מייקל פרובסט, AP] לוס אנג'לס. הפסדי עתק [צילום: מרסיו סנצ'ז, AP]

התחזית: אובדן של לפחות 20% מן ההכנסות העולמיות

ענף התעופה בין התרסקות להמראה

חברות תעופה שנכנסו למשבר הקורונה כשהן חלשות ממילא, לא ישרדו אותו. חברות חזקות יצלחו אותו אם יימשך רבעון או שניים; התארכותו עלולה לשנות את פני הענף כולו. ויש גם השלכות על היצרניות הגדולות, החברות המחכירות מטוסים ושדות התעופה - מנתח אקונומיסט
17/03/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

אין זה מפתיע לגלות, כי הענף שנפגע בצורה הקשה ביותר מהקורונה הוא זה שסייע להפיץ אותה בארבע יבשות: התעופה. רוב החברות יצלחו את המשבר אם הוא יימשך רבעון או שניים; אם הוא יימשך זמן רב יותר – עתידו של הענף עלול להשתנות לתמיד, מתריע אקונומיסט.

ההשלכות המיידיות ברורות. בתחילת החודש העריך יאט"א – ארגון חברות התעופה העולמי – שההכנסות יצנחו השנה ב-113 מיליארד דולר, שהם 20% מההכנסות אשתקד ופי ארבעה מן ההערכות של יאט"א עצמו בחודש שעבר. המצב הורע מאז פרסומה של תחזית זו. הקווים הטרנס-אטלנטיים, המכניסים 20 מיליארד דולר בשנה, ספגו מכה עם הוראתו של הנשיא דונלד טראמפ על הפסקתם למשך חודש. דלתא הודיעה שייתכן שתאלץ להפסיק 40% מהטיסות; לופטהנזה קיצצה מחצית מהטיסות המיועדות לאפריל.

רבים ממנהלי חברות התעופה מקווים שלאחר הקורונה יחזרו הנוסעים לטוס והצמיחה תתחדש, כפי שאירע לאחר 9/11 והמשבר של 2008. זה בערך מה שקורה כעת בסין: מצניחה של 70% בטיסות בשיא המגיפה, הירידה כעת לעומת אשתקד היא רק 43% - מה שמצביע על שיפור מהיר. אולם רק חברות תעופה מעטות – בעיקר האמריקניות – משרתות שוק פנימי כה גדול. רובן טסות בין מדינות, והן ייפגעו כל עוד יימשכו המגבלות המדינתיות. ולא רק באירופה: קת'אי פסיפיק מהונג-קונג קיצצה 65% מהטיסות, וקוריאן אייר – 80%.

חברות התעופה הסיניות יכולות להסתמך גם על סיוע ממשלתי נדיב, ובייג'ינג כבר הבטיחה 3 מיליארד דולר. לופטהנזה מבקשת סיוע, אך הדבר עלול להצריך שינוי בכללי האיחוד האירופי האוסרים סובסידיות ממשלתיות. ואילו דבריו של טראמפ על סיוע לענפים שנפגעו, כולל התעופה, הם עדיין בגדר מילים בלבד. כמה רגולטורים ברחבי העולם ביטלו זמנית את החובה לנצל באופן קבוע לפחות 80% מה"סלוטים" (היתרי הטיסות).

נכון לעכשיו, ממשיך אקונומיסט, רוב חברות התעופה מנסות לחסוך מזומן בכל דרך שהיא. בנוסף לקיצוץ הטיסות, הן שולחות עובדים לחופשה ללא תשלום – בהסכמה או בכפייה. סא"ס הסקנדינבית שולחת הביתה 90% מעובדיה – 10,000 איש;
KLM
תקצץ 2,000 משרות בחודשים הקרובים. לופטהנזה השעתה את חלוקת הדיבידנד ועשויה למכור מטוסים. הירידה במחיר הנפט תסייע רק בהמשך, משום שנכון לעכשיו החברות רוכשות דלק סילוני על-פי עסקות שנחתמו לפני הצניחה. חברות רבות דוחות רכש מטוסים ומבקשות מחברות המחכירות להן מטוסים להקל בתשלומים; כמחצית מהצי העולמי כיום הוא בחכירה.

לא כל חברות התעופה ישרדו את הקורונה.
Flybe
חברת תעופה בריטית, קרסה בתחילת החודש. נורווג'יאן, חברת לואו-קוסט בנורבגיה המצויה ממילא בצרות, איבדה 80% משווי השוק שלה מאז 2016 – וכעת איבדה 80% נוספים ממה שנותר. שליש מחברות התעופה באירופה הפסידו או בקושי הגיעו לאיזון בשנה שעברה. התחזית היא לשורה ארוכה של פשיטות רגל השנה.

לעומת זאת, מציין אקונומיסט, החברות שישרדו ייהנו משמים פחות צפופים ומכוח רב יותר בתחום המחירים. טלטלה בשוק האירופי, שהייתה צפויה ממילא בשל ריבוי החברות, תסייע לחזקות שבהן: איזיג'ט, רינאייר, בריטיש איירווייז. אבל זה יקרה רק אם ההתאוששות תהיה מהירה; ככל שהמגיפה תתמשך, כך יגדל הסיכון שהנוסעים לא ימהרו לחזור להרגלי הטיסות הקודמים.

אם יותר חברות תעופה יקרסו, תהיה לכך השלכה על הענף כולו. עוד לפני איסור הטיסות של טראמפ, התחזית הייתה שחברות התעופה האמריקניות יפסידו השנה 3.7 מיליארד דולר. גם שדות תעופה חלשים יותר עלולים לקרוס, ובכך לגרום לאיזורים מסוימים להיות פחות נגישים. הירידה ברווחיהן של בואינג ואיירבס תשפיע על יכולתן להשקיע במטוסים ידידותיים לסביבה. אפילו חברות ההחכרה בעלות היציבות הפיננסית עלולות להיפגע, אם פשיטות רגל יציפו את השוק במטוסים למכירה.

לדעת אקונומיסט, חוסר הוודאות הגדול ביותר הוא בנוגע ליחס שבין טיסות עסקים לטיסות פנאי. אם חברות יגלו שהן יכולות לפעול גם עם פחות טיסות ויותר אמצעי תקשורת מתקדמים, ואם היוצאים לחופשות יגיעו למסקנה שמוטב להשתמש ברכבות – וזאת לצד הנטייה נגד המטוסים מזהמי האוויר – הענף יתקשה לשמור על הקצב של הכפלת מספר הנוסעים מדי 15 שנה. הקורונה כבר לחצה על הבלמים של הענף; ההאטה עלולה להיות חדה עוד יותר.

תאריך:  17/03/20   |   עודכן:  17/03/20
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ענף התעופה בין התרסקות להמראה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
אין אדם בארץ, אין אדם בעולם, היודע לומר כמה זמן יעבור עד אשר תחדל מגפת הקורונה לאיים על הקיום, פשוטו כמשמעו, של תושבי המדינות הפלנטה, ותושבי מדינה ישראל בכלל.
17/03/2020  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
בכירי חברת הנדל"ן מליסרון, שבשליטת משפחת עופר ושבבעלותה קניונים ושטחי משרד ברחבי הארץ, הודיעו על הפחתה יזומה של שכרם החודשי בשל משבר הקורונה. הפחתת השכר תהיה בתוקף מהיום (יום ג', 17.3.20) ועד ל-30 באפריל 2020.
17/03/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
לערבים הישראלים יש חוצפה שאין כמוה. חיים הם להם במדינת היהודים, ואומרים לעצמם: "זה ביתנו, זה שלנו". זכויות יש להם, חובות - אין, ודרישות מכאן ועד להודעה חדשה.
17/03/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
לשכת ראש הממשלה הודיעה (יום ג', 17.3.20) כי היא דוחה על הסף את הטענות של ח"כ גנץ ואשכנזי בנוגע לאימוץ תקנות לשעת חירום לשימוש בכלים הדיגיטליים כדי להילחם במגפת הקורונה.
17/03/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
הרשימה המשותפת ומרכז עדאלה פנו ליועמ״ש בדרישה להורות לממשלה שלא להשתמש בתקנות לשעת חירום שהוחלט עליהן אמש ולהצהיר על חוסר התוקף המשפטי שלהן. הרשימה המשותפת ועדאלה הודיעו כי אם מנדלבליט לא ייענה לדרישה, הם יעתרו לבג״ץ בנושא. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה אמר: "לא ניתן לנתניהו לבצע מחטף על זכויות אזרחת בסיסיות באישון לילה, נפנה לבדחיפות ליועמ"ש".
17/03/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il