|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

"פרידמן גורם לפוליטיזציה"

נשיאת ביהמ"ש העליון ביניש מזהירה: הצעת השר פרידמן תחליש את ביהמ"ש העליון ותפגע בעצמאות השיפוטית טוענת: פרידמן לא התייעץ איתי
02/01/2008  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

רותי אברהם
יוזמה: רפורמה בבחירת שופטים

   רותי אברהם
פרידמן מינה "ועדת חשיבה" לרפורמות

   איציק וולף, רונן ליבוביץ
פרידמן בוחן חוק מגביל בג"צ

   משה ריינפלד
פרידמן מאשים: ביניש חותרת תחת סמכויות המחוקק

   רותי אברהם
רפורמות פרידמן: מהפכה בחוק יסוד השפיטה

   עו"ד אברהם פכטר
פרידמן נגד ביניש

   עידן יוסף
פרידמן: השופטים לא רואים את הציבור

   רותי אברהם
פרידמן: ב"עליון" מחליטים עפ"י פרשנות

   איציק וולף
ברק נגד פרידמן: לא לכרסם במוסדות החוק

   רותי אברהם
ביניש לפרידמן: "אתה מפורר את מערכת המשפט ויוצר ריב ומדון"

   רותי אברהם
ביניש: פרידמן פוגע בעצמאות

   יואב יצחק
כמה עצות לשר פרידמן

שני צידי המתרס במאבק בצמרת המשפט מתחפרים ומעמיקים עמדות. בתגובה לפרסום הצעתו של שר המשפטים לרפורמה בוועדה למינוי שופטים, הסירה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש את הכפפות והזהירה כי מדובר בהצעה אשר יש בה כדי לגרום להחלשת מעמדו של בית המשפט העליון ולעומדת בראשו. השינויים שיחולו בוועדה יגרמו לדבריה "לפוליטיזציה בהליך מינוי השופטים ולפגיעה בעצמאות השיפוטית".

השופטת ביניש הגיבה לשני תזכירי החוק שהפיץ (יום ד', 2.1.08) שר המשפטים, האחד עוסק בהצעות לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים והשני לעניין מינוי נשיאים וסגני נשיאים וביטול כהונה של שופטים בפועל (מינויים זמניים). ביניש התייחסה בתגובה שפרסמה על ההצעות לאופן התנהלותו של פרידמן, ולמהות הצעתו. ביניש הדגישה בהודעתה כי על שני התזכירים למדה מן הפרסומים בכלי התקשורת והם לא נמסרו לידיה. "התזכירים גובשו ללא התייעצות או דיון עם נשיאת בית המשפט העליון; זאת על אף שכפי שצוין בתזכיר הנוגע להרכב הוועדה לבחירת שופטים, הוא כולל מספר שינויים לעומת התזכיר שהופץ על-ידי שר המשפטים בעבר". דבריה אלו עומדים בסתירה לנאמר בהסברו של פרידמן בתזכירים כי מדובר בגירסה שעברה שיפוצים לאור הערותיה של הנשיאה ביניש.


תזכירי החוק של פרידמן

בתזכירי הצעות החוק שהפיץ פרידמן הוא מציע שינויים מהותיים גם בהרכב הוועדה למינוי שופטים וגם במספר חבריה. על-פי ההצעה בוועדה יכהנו שני שופטי בית משפט העליון ובהם נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, שני חברים שאותם תמנה הממשלה, האחד - שופט לשעבר והשני אדם מתחום המדע, הכלכלה, התרבות, החינוך או החברה. חבר נוסף בוועדה יגיע משורות האקדמיה. עוד מציע פרידמן לקבוע בתיקון כי בין שני חברי הכנסת המכהנים בוועדה יהיה אחד לפחות חבר בסיעה מסיעות האופוזיציה.

הצעת החוק כוללת הגבלת תקופה הכהונה בוועדה לארבע שנים עבור השופטים, עורכי הדין, חברים שתבחר הממשלה ואיש האקדמיה שיבחרו ראשי האוניברסיטות.

חידוש נוסף הכלול בהצעתו של פרידמן - ביטול מינוי זמני של שופטים לערכאה גבוהה יותר. הרפורמה של פרידמן הבאה לידי ביטוי בתזכיר הצעת חוק השני כולל שינוי בהליכי בחירת נשיאי בתי משפט וסגניהם. לפי הצעתו, אלה ייבחרו באמצעות ועדות איתור שבהן יכהנו חמישה שופטים. זאת, לדבריו, "כדי לשכלל את הליך הבחירה הקיים של נשיאים וסגני נשיא וליצור הליך מובנה שוויוני ומקצועי, בדומה להליך שבמסגרתו פועלת ועדת איתור".


ביניש: שמעתי בתקשורת

השר פרידמן ציין בתזכירי הצעות החוק כי מדובר בגרסה שעברה שינוי בהתאם להערותיה של נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש וזאת על-רקע התנגדותה של ביניש "להפרת האיזון המספרי הקיים בוועדה בין נציגי בית המשפט העליון, פוליטיקאים ונציגי לשכת עורכי הדין". דבריו כוונו בין היתר להערתה של הנשיאה כי "יש קושי במינוי שופטים לשעבר של בית המשפט המחוזי לוועדה מכיון שאין הם נחשפים במסגרת עבודתם לפסקי דין של שופטים המכהנים במחוזות שיפוט אחרים ובשל החשש שהיכרותם עם שופטים מכהנים תהיה מוגבלת". לדבריו, הצעת החוק המוצעת גובשה לאחר שנערכו דיונים והיא כוללת "שינויים למוצע בתזכיר הקודם בעיקר לעניין הרכב הוועדה".

בניגוד לכך, ביניש הדגישה בהודעתה כי למדה על השינויים שחלו בתזכירים מפרסומים בתקשורת ולא נחשפה אליהם לפני כן. "לתזכיר הנוכחי קדם תזכיר ראשון שהופץ על-ידי השר ביום 27.3.07 וזאת מבלי שנערכה התייעצות עם נשיאת בית המשפט העליון גם ביחס לתזכיר הראשון. בשעתו, מסרה הנשיאה את הערותיה לתזכיר הראשון והביעה את התנגדותה לשינויים שהוצעו לעניין הפרת האיזון המספרי הקיים בקרב חברי הוועדה בין שופטי בית המשפט העליון, פוליטיקאים ונציגי לשכת עוה"ד". היא הוסיפה כי העירה גם על הקושי במינוי שופטים לשעבר של בית משפט מחוזי לוועדה, כיוון שאין הם נחשפים במסגרת עבודתם לפסקי דין של שופטים המכהנים במחוזות שיפוט אחרים, ובשל החשש שהיכרותם עם שופטים מכהנים תהיה מוגבלת. "דברים אלה נכונים גם לעניין התזכיר החדש שהפיץ השר היום וביתר תוקף", אמרה ביניש.


דילול משקלם של השופטים

ביניש אומרת בתגובתה כי "משמעותו של התזכיר בעניין הרכב הוועדה לבחירת שופטים הינה למעשה דילול כפול של משקלם של שופטי בית המשפט העליון בוועדה לבחירת שופטים. על-פי התזכיר, בהליך בחירת שופטי בית המשפט העליון, פוחת מספרם האבסולוטי של שופטי בית המשפט העליון בקרב חברי הוועדה שכן, על-פי המוצע יהיו חברים בוועדה נשיא בית המשפט העליון ושופט נוסף של בית המשפט העליון; זאת בניגוד למצב הקיים כיום בו מכהנים בוועדה נשיא ביהמ"ש העליון ושני שופטים של בית המשפט העליון. כמו כן, פוחת היחס המספרי בין שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבין המספר הכולל של חברי הוועדה, אשר על-פי ההצעה גדל מתשעה חברים לאחד עשר".

ביניש מצביעה גם על כך שבהצעתו של פרידמן "מתעצם כוחם של הפוליטיקאים בוועדה לבחירת שופטים, שכן, נוסף לשני השרים ולשני חברי הכנסת אשר נותרים חברים בוועדה כבעבר, מוצע להוסיף שני חברים לוועדה אשר אותם תמנה הממשלה".


ביניש מזהירה מ"קמפיינים"

נשיאת בית המשפט העליון הדגישה כי "התוצאה המיידית של השינויים המוצעים, הינה פגיעה במקצועיותה של הוועדה ובעצמאות השיפוטית ולמעשה יתר פוליטיזציה בהליך מינוי השופטים. זאת ועוד, לפי דברי ההסבר לתזכיר, מושתתת ההצעה על המודל האנגלי. לעניין זה נעיר כי באנגליה הרקע שונה לחלוטין והשיטה המקובלת היא שונה. מכל מקום, בהתאם לחוק האנגלי לשופטים מכהנים יש משקל רב יותר בקרב חברי הוועדה למינוי שופטים ביחס לתזכיר המוצע".

השופטת ביניש התייחסה גם לסוגיית מינוי נשיאי בית משפט וסגניהם, ואמרה כי בעבר נדונה אפשרות שסמכות המינוי בעניין נשיאים וסגני נשיאים "תוותר על-פי המצב החוקי הקיים בידי השר והנשיאה במשותף, ולצד זאת תוקם ועדת איתור בהרכב עליו יוסכם, שתמליץ על מועמדים בפני השר והנשיאה". בפועל, אמרה,"התזכיר שהופץ על-ידי השר חורג מן האפשרות האמורה. בתזכיר מוצע כי בין חמשת חברי ועדת הבחירה של נשיאי בתי המשפט המחוזי והשלום ייכללו שני שופטים של בית המשפט שבו יכהן הנשיא שיתמנה, שייבחרו 'מקרב השופטים של אותו בית משפט'. הצעה זו עשויה לגרום ליצירתה של מערכת בחירות בקרב שופטי בתי המשפט ולעיסוק בקמפיינים ובתוך כך להביא לפגיעה בעבודה השיפוטית".

הנשיאה הוסיפה כי "הצעות החוק גורמות להחלשת מעמדו של בית המשפט העליון והנשיאה העומדת בראשו, על-ידי כרסום בסמכויות המוענקות לנשיאת בית המשפט העליון בחוק הקיים. ההצעות יגרמו לפוליטיזציה בהליך מינוי השופטים ולפגיעה בעצמאות השיפוטית".

השר ברק: מפלגת העבודה תתנגד להצעות פרידמן

יו"ר מפלגת העבודה שר הביטחון אהוד ברק מצטרף למתנגדים לשינויים בוועדה למינוי שופטים שאותם מבקש להוביל עמיתו לשולחן הממשלה, שר המשפטים דניאל פרידמן. ברק הודיע (יום ה', 3.1.08) כי מפלגתו לא תתמוך בתזכירי הצעות החוק אותם פרסם אמש שר המשפטים.

פרופ' קרמינצר: פרידמן פועל מתוך עויינות אישית

פרופ' למשפטים מרדכי קרמניצר תוקף בחריפות את הרפורמות של פרידמן, שינויים בוועדה למינוי שופטים. שר המשפטים פרידמן מונחה לדבריו על-ידי "עויינות אישית קשה ובלתי עניינית לבית המשפט העליון". מדובר לדבריו בתערובת של "אג'נדה אישית ומגמה פוליטית לייצר בית משפט גמדי".

קרמניצר מביע תמיהה על שיתוף הפעולה ב"הצעות החוק הנלוזות הללו", שזוכה לו פרידמן מצד אנשי המקצוע במשרד המשפטים. הוא קרא לסיעת העבודה ולכנסת להכשיל את ההצעות ועם זאת הביע ספק אם הכנסת אכן מעוניינת בהכשלתן.

פרופ' קרמניצר העומד בראשות ועדה שמונתה על-ידי השר פרידמן לבדוק את סוגיית "ההמתה" בחוק העונשין, אומר כי בנוגע לשיתוף פעולה עם משרד המשפטים הוא פועל באופן ענייני ואינו משחק "משחק אישי".

ראש לשכת עוה"ד: שינוי מזיק ולא נכון

יו"ר לשכת עורכי הדין יורי גיא רון מותח ביקורת על הצעותיו של פרידמן לרפורמה בוועדה למינוי שופטים. גיא רון אומר כי "מערכת המשפט זקוקה אולי לשינויים, אבל הגוף האחרון שיש לשנותו הוא הוועדה לבחירת שופטים". הוא הוסיף כי "במתח שבין רצון הפוליטיקאים להפוך את הוועדה לגוף ייצוגי לבין רצון אנשי מערכת המשפט לראות בה גוף מקצועי בלבד שומרת הוועדה כפי שהיא כיום על האיזון הנכון ביותר".

ראש הלשכה אומר כי העצתו של פרידמן לערב בוועדה שופטים (בדימ.) "אינה במקומה". במיוחד לדבריו "כשמדובר בשופטים (בדימ.) מערכאות נמוכות מבית המשפט העליון. חברי ועדה כאלה עלולים להיות מצויים בניגוד עניינים, ואולי אף לעסוק בהתחשבנויות אישיות העוסקות בקריירה השיפוטית שלהם. למשל אי מינויים לבית המשפט העליון בעבר או לתפקיד של נשיא או אחר טרם פרישתם. אין להציבם מלכתחילה במצב מובנה, שעלול להיות בלתי ראוי מעשית".

גיא רון הביע דאגה מרצונו של השר להגביר את "האלמנט הפוליטי"
במרכיבי הוועדה, "הפוליטיקאים רוצים לשלוט בהרכב בית המשפט העליון, ואני חושש מכל פתרון שהוא פתרון פוליטי. בימים בהם הסערות הפוליטיות מכות בנו ללא רחם ומטלטלות אותנו בבוקרו של כל יום, הגברת האלמנט הפוליטי בוועדה היחידה, שעוד זוכה לאמון הציבור, תהיה בכייה לדורות. ניתן, לצערי, לזהות קו אחיד של הצעות לשינויים, המעצים את הניסיון להגביר את כוחם של הגורמים הפוליטיים, תוך הכנעתה של המערכת המשפטית וצימצום עד ביטול מעורבותה בתהליכים משפטיים".

ראש הלשכה מדגיש כי "הוועדה לבחירת שופטים עושה עבודתה נאמנה, באופן מקצועי, ללא משוא פנים, כשהיא חפה מתחלואי המערכות הציבוריות והפוליטיות, שהציבור מאס בהן. הרכב הוועדה מאוזן, בין היתר, גם משום שנכלל בו רוב של חמישה אנשי מקצוע, אולם הסמכות לזימון הוועדה ולניהולה מצוי בידיו של פוליטיקאי, אחד מארבעה, שר המשפטים. באורח בלתי אופייני, אנו זוכים לתשבחות מהמדינות המתוקנות על שיטת בחירת השופטים שלנו. כמי שחבר בוועדה כבר 8 שנים, אני יכול לומר שהוועדה בהרכבה כיום מתנהלת בצורה שקופה יותר מבעבר, משתמשת ביותר כלים מקצועיים בבואה לבחור שופטים ותוצאות עבודתה טובות".

תאריך:  02/01/2008   |   עודכן:  03/01/2008
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"פרידמן גורם לפוליטיזציה"
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
PINI-1
2/01/08 16:34
 
לשפר השרות
2/01/08 17:17
 
טוקי דידעס
2/01/08 18:07
2
נוכלת - נמאסת
2/01/08 16:55
3
קדימה פרידמן!!
2/01/08 17:07
4
פנחס
2/01/08 17:14
5
ע. סובול
2/01/08 17:19
6
פנחס
2/01/08 17:20
7
ששון גבאי
2/01/08 17:34
8
היא מקור השחיתות
2/01/08 18:09
9
www.monitin.org.i
2/01/08 18:11
 
אלימלך פרטיקולרי
2/01/08 21:08
10
ע.ג1
2/01/08 18:41
 
קבוצת המהרס בע"ם
2/01/08 22:33
11
צבי טל
2/01/08 20:18
12
מהתמה ק
2/01/08 20:50
13
תוכי יוסי 2
2/01/08 22:05
 
אליטה??
2/01/08 22:44
14
גץ פונדמינסקי
2/01/08 22:37
15
בייניש נהיה לי רע
2/01/08 22:47
16
פוסלת במומה פוסלת
2/01/08 22:55
17
ביהמ"ש העליון
2/01/08 23:00
18
הג'ורה
2/01/08 23:31
19
בכיית הקוזק שנגזל
2/01/08 23:51
20
בזיון
2/01/08 23:52
21
אדם מחולון
3/01/08 08:19
22
אחד העםבב
20/01/08 21:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רב ומנהל כולל בבני ברק מואשם כי לא הודיע לפקיד השומה כי החל לעסוק ב"תיקוני עבירות" ולא הגיש דוחות על הכנסותיו. הנאשם הוא אהרון בן חכמטמן דוד, רב ומנהל כולל "בית חכם ואהרון".
02/01/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
בית משפט השלום בתל אביב הורה (יום ד', 2.1.08) לשחרר תחת הגבלות, את דרור בראון, בעל חברת "די.בי.אס. יבוא מוצרי ספורט" ואת אביו, יוסף בראון, שעובד כשכיר בחברה, הם נעצרו בחשד שהבריחו שפופרות משחת שיניים 'קולגייט' מזויפות. על-פי החשד עברו השניים על פקודת המכס ופקודת סימני מסחר.
02/01/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
חברת אפריקה ישראל הודיעה היום (יום רביעי, 02.01.2008) כי, נדב גרינשפון החל לכהן כמ"מ מנכ"ל החברה. מינוי זה יהיה בתוקף עד למינוי מנכ"ל קבוע לחברה.
02/01/2008  |  אלעזר לוין  |   חדשות
"המפתח לצמיחה כלכלית מחייב את המשך רפורמות", אמר בנימין נתניהו בכנס ה-CFO שנערך היום (רביעי). "שלושה דברים דוחפים צמיחה כלכלית ואנחנו צריכים לייעל את הממשלה, להפחית מסים ולהמשיך ברפורמות להגדלת התחרות במשק. אלה דברים שחייבים להמשיך בהם כל הזמן. זה לא נגמר, כי אחרים עושים את זה ובכלכלה הגלובלית, הם ימשכו אליהם אפילו משקיעים ישראלים", הוסיף.
02/01/2008  |  אורה קורן  |   חדשות
הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, מינה השבוע את סגן אלוף עופר קול לתפקיד ראש מחלקת תקשורת ביחידת דובר צה"ל. לקראת המינוי, חזר קול לשירות קבע והוענקו לו דרגות אלוף משנה.
02/01/2008  |  זאב קם  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il