בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
סיפור מותה וקבורתה של רחל אמנו
|
קבורתה של רחל בדרך לא הייתה במקרה ● רחל לא נקברה במערת המכפלה מפני שיעקב הרגיש שאין זה ראוי שהוא ייקבר עם שתי אחיות ששתיהן נשותיו
|
קבר רחל [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
|
|
י"א במרחשוון הוא יום פטירתה של רחל אמנו. היא נקברה על אם הדרך בדרך אפרתה סמוך לעיר בית לחם. ביום זה רבים העולים לקברה לבכות ולהתחנן לבוא הגאולה. בתורה אין הסבר מדוע קבר יעקב אבינו את רחל רעייתו בדרך. יש המסבירים זאת, שהסיבה לכך היא טכנית - יעקב ובניו היו בדרך ולא הגיעו למקום של קבע, ומכיוון שהם לא יכלו לשאת אותה איתם עד לחברון, וגם לא יכלו לדאוג לקבורה יותר מכובדת לכן הם קברוה בבית לחם. סיפור מותה של רחל וקבורתה מובאים בשתי מקומות בספר בראשית. הראשון - בפר' ל"ה פס' ט"ז - י"ט שם מוזכרת מיתתה של רחל בדרך מבית - אל לחברון. השני - בפר' מ"ח פס' ז' בדברי יעקב ליוסף לפני מותו: "ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל בארץ כנען בדרך בעוד כברת ארץ לבא אפרתה ואקברה שם בדרך אפרת היא בית לחם". אם נעיין בין פרשני המקרא השונים נגלה שהיו סיבות שונות לקבורתה של רחל סמוך לבית לחם ולא במערת המכפלה אשר בחברון. מפרש התורה רש"י מסביר על קבורתה בדרך: "ואקברה שם - ולא הולכתיה אפילו לבית לחם להכניסה לארץ, וידעתי שיש בלבך עלי, אבל דע לך, שעל-פי הדיבור קברתיה שם, שתהא לעזרה לבניה כשיגלה אותם נבוזרדן והיו עוברים דרך שם יצאת רחל על קברה ובוכה ומבקשת עליהם רחמים. שנאמר (ירמיהו ל"א, י"ד) "קול ברמה נשמע רחל מבכה על בניה". לפי רש"י, יעקב מסביר ליוסף שהוא קבר את רחל בדרך לא מתוך אילוץ ולא מתוך נחיתותה לעומת לאה, אלא מסיבה חשובה אחרת, היא נקברה בדרך כדי להתפלל על בניה היוצאים לגלות. הרמב"ן מסביר את משמעות קבורתה בדרך בפר' מ"ח, ז': "הכוונה ליעקב שלא הוליך אותה למערה כדי שלא יקבור שתי אחיות, כי יבוש מאבותיו, ולאה היא הנישאת לו ראשונה בהיתר, ורחל באהבתו אותה בנדר אשר נדר לה לקחתה". לפי דברי הרמב"ן - קבורתה של רחל בדרך לא הייתה במקרה. רחל לא נקברה במערת המכפלה מפני שיעקב הרגיש שאין זה ראוי שהוא ייקבר עם שתי אחיות ששתיהן נשותיו, ורחל נפטרה בכניסה לארץ מפני שבארץ לא ראוי היה להיות נשוי לשתי אחיות. ה"חזקוני" נוקט לגמרי בכיוון אחר (פר' מ"ח, ז'): "...עדיין לא הייתי מוחזק במערה, שהרי עשו מערער עליה, לפיכך קברתיה בדרך. אבל כשקברתי את לאה הלך לו עשו והניח לי הכול". "ואקברה שם" - כי ידעתי כי אותו גבול יעטה בחלק בניה... ואם קברתיה במערה אין זה כבודה שהרי היא בחלק יהודה בן לאה". לפי פירוש זה קבורת רחל בדרך מצד אחד אילוץ, זאת בגלל יעקב שעדיין לא הייתה לו חזקה על מערת המכפלה, ומצד שני מקום הקבורה של רחל הוא המקום הראוי לה, מפני שהוא בגבול בנימין, בנה. על הפסוק - "ותמת רחל ותקבר" (ל"ה, י"ט) מסביר הרב ברוך הלוי אפשטיין בעל 'תוספת ברכה': "במס' מועד קטן (כ"ח, א') 'ותמת שם מרים ותקבר, דבנשים תכף למיתה קבורה, משום דבנשים קרוב לניוול... אך מפני שמתה בלידתה והייתה שופעת טומאה ודאית, לא רצה להיטמא, וקברה במצוותו על-ידי אחרים". רואים אנו מכאן שמחשש ניוול המת הביאה יעקב לקבורה מידית. במסכת חייה של רחל אמנו ניתן לראות את כוחה של התפילה, משמעות קדושתה של ארץ ישראל ובעיקר את דמות האימא היהודייה שהעניקה השראה למיליוני אימהות לאורך כל הדורות.
|
תאריך:
|
13/10/2021
|
|
|
עודכן:
|
13/10/2021
|
|
חניאל פרבר
|
סיפור מותה וקבורתה של רחל אמנו
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
הירונימוס
|
15/10/21 17:29
|
|
חרף כל הטלטולים העזים התמידיים של היצורים על העץ הזה ששמו "ממשלת השינוי" הוא לא קרס והוא עומד מכיוון שברגע קריטי מסוים או מופע אימים של ביבי בכנסת, תבנית הבליטה של איזה לֶגו סוגרת את הגומחה והמגדל לא מתמוטט
|
|
|
אחת לכמה שנים המתמחים בבתי החולים בישראל יוצאים למאבק לשיפור תנאי העסקתם. כמו בפעמים קודמות, גם הפעם, סלע המחלוקת העיקרי בין המתמחים למעסיקים הוא הדרישה לקצר את משך התורנויות שנמשכות 26 שעות רצופות וגם הפעם לא נראה פתרון באופק. במשך השנים היו למתמחים כמה הישגים. הראשון, הם הצליחו להשתחרר מלפיתת החנק של ההסתדרות הרפואית ולהתאגד באופן עצמאי. ההסתדרות הרפואית, הארגון המייצג של הרופאים, נשלט ומנוהל על-ידי רופאים בכירים ומטבע הדברים מעדיף להילחם על מטרות אחרות חשובות יותר מבחינתו, אבל התארגנות המתמחים והקמת ארגון "מרשם" הכריחה את ההסתדרות הרפואית לשנות את גישתה ואת סדרי העדיפות שלה כלפי המתמחים וכלפי נושא התורנויות.
|
|
|
בספר "זיכרונות אחרי מותי - סיפורו של יוסף (טומי) לפיד", שכנראה מבוסס גם על רשימות אוטוביוגרפיות שרשם האב ולא רק על שיחות בעל-פה, מביא יאיר לפיד את צוואתו הרוחנית של אביו הפונה אליו בעת ביקור משותף בבודפשט. כאשר הגיעו לאחר מגשרי העיר, נתקלו בבית-שימוש ציבורי שבתוכו הסתתרו לפיד האב בהיותו ילד ואמו. מספר יאיר הבן לפיד כי האב ממש החל לרעוד, פנה אליו ואמר לו - "ילד שלי, במקום הזה, מבלי שידעתי זאת אפילו, הפכתי לציוני. זה הרעיון הציוני כולו. מדינת ישראל זו הסיבה שהיא הוקמה. כדי שלכל ילד יהודי תמיד יהיה מקום ללכת אליו". ומסכם יוסף לפיד ואומר ביחס ליאיר בנו: "אני מקווה שיאיר הבין, אני משוכנע שהוא לא שכח" (יאיר לפיד/"זיכרונות אחרי מותי", הוצ' כתר 2010, עמ' 56).
|
|
|
לא, זה לא מה שחשבתם, הפעם זה עניין רציני. דהיינו, הסכם AUKUS — ר"ת ל"אוסטרליה, בריטניה וארה"ב" — לאסטרטגיה מכוננת וארוכת-טווח לגבי היחסים בין המערב לסין. ברקע ההסכם עומדת הדאגה של החתומות עליו, ששלושתן מדינות בעלות אינטרסים באזור הנרחב של דרום-מזרח אסיה והאוקיאנוס השקט, בפני האיום הגובר מצד סין, ואף שבאופן רשמי רק שלוש אלה הן במרכז הבמה, הרי שמדינות אחרות כגון הודו ויפן, אולי אף ויטנאם, תיאלנד וסרילנקה מחאו כף מהיציע. ויש זוויות נוספות: לדידי אוסטרליה זו הבעת אמון בעוצמה הגלובלית של ארה"ב; בעבור בריטניה זה ביטוי מעשי ל"קשרים המיוחדים" עם אמריקה שחשיבותם גברה אחרי ה"ברקזיט"; ולממשל ביידן זה אישור מחודש למעמד ארה"ב כמעצמה צבאית עולמית והפגנת נחישות אסטרטגית ומדינית כמענה לכישלון באפגניסטן.
|
|
|
אני מניח שראיתם את הפצצה שזרקו עלינו הפרופסורים דן בן דוד ואיל קמחי ממכון שורש "מוסד למחקר כלכלי-חברתי". ובכן לפי המחקר שלהם - חישוב פערי מחירים בישראל בהשוואה לממוצע האו.אי.סי.די., בגישה של "שקילות כוח הקנייה", בכלל לא כל כך יקר כאן. כמובן שמתנגדי החשיפה ליבוא יקפצו על הממצאים כמוצאי שלל רב, והמחקר יסייע לכוחות האינטרסנטיים לחבל בחשיפת המשק ליבוא מתחרה. אבל, תאמרו ובצדק, חוקרים צריכים להיות נאמנים לאמת ולא לאינטרס. אז הרשו לי לפרק את הפצצה:
|
|
|
|