|
לא מיידעים הלקוחות ומציעים התחייבות חדשה
|
|
|
|
|
הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד יצחק קמחי, הוציא בשבוע שעבר מכתב לראשי חברות התקשורת במשק, בו הוא מזהיר את החברות לבל ינסו לעקוף את חוק איסור החידוש האוטומטי של עסקה לתקופה קצובה.
במכתב כותב עו"ד קמחי כי "הובא לידיעתי כי בחברות מסוימות קיים נוהג לפיו בתקופת ההודעה (התקופה החלה בין שישים הימים שלפני מועד סיום העסקה או ההתחייבות, לבין שלושים הימים שלפני אותו מועד) מתקשרים מוקדנים לצרכנים הקשורים בעסקה לתקופה קצובה, ומציעים להם לשנות את המסלול בו הם נמצאים למסלול אטרקטיבי, וזאת מבלי ליידע אותם כי העסקה הקצובה לה התחייבו עומדת להסתיים".
"נוהג זה אינו עומד בהוראות החוק", ממשיך קמחי במכתבו. "לו ידע הצרכן כי העסקה הקצובה שלו עומדת בפני סיום ויש באפשרותו לחפש תנאים טובים יותר אצל ספק שירות אחר, ייתכן וכלל לא היה נקשר לעסקה".
"חוק איסור חידוש אוטומטי של עסקה לתקופה קצובה", אשר נכנס לתוקפו ב-10 לינואר השנה, קובע כי בעסקה לתקופה קצובה שבה נעשתה עסקה לתקופה מסויימת או שבה נרכשים שירותים או מוצרים במחיר מוזל במשך תקופה מסוימת, על העוסק לתת הודעה על סיום העסקה או ההתחייבות לצרכן בתקופה של 60 עד 30 יום קודם לסיום התקופה. כמו-כן, חל איסור להאריך את העסקה באופן אוטומטי כשהחוזה בין הצדדים יוארך, רק אם העוסק יציע לצרכן בתקופת ההודעה, להאריך את ההתקשרות ביניהם והצרכן הודיע מפורשות כי הוא מסכים להארכה.
עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, קרא לציבור לגלות עירנות מוגברת, ובכל מקרה בו צרכנים מקבלים הצעה ל"שידרוג" חבילת הצפייה, יש לדרוש מנציג השירות את המידע המגיע להם - תאריך תום תקופת ההתחייבות או המבצע הקודם. בנוסף, לאור ריבוי תלונות צרכנים שלא מצליחים להתנתק משירותי כבלים או לווין, המועצה לצרכנות מעמידה לרשות הציבור סיוע בהגשת תביעות בבית המשפט לתביעות קטנות.
סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד, אומרת כי "לאור רפורמת ה-DTT הצפויה בשידורי הטלוויזיה ולנוכח נטישה אפשרית של הצרכנים את חברות הכבלים והלווין יש צורך בהטמעת החוק, כדי למנוע מקרים בו יוצעו לצרכנים בחודשים הקרובים חבילות חדשות על-מנת לכבול אותם לתקופה נוספת, ולמנוע מהם בבוא העת לערוך השוואת מחירים הוגנת".