ועדת היגוי לניהול תנועה ובקרתה, בראשות המדען הראשי ב
משרד התחבורה ובהשתתפות סמנכ"לי המשרד ונציגים מטעם תאגידי המשרד, רשויות מקומיות שונות וגורמים נוספים, תגבש מדיניות ואסטרטגיה לשנים הבאות בדגש על ניצול הטכנולוגיות הזמינות בעולם.
לשוחח עם הסמארטפון
דף חזון אותו פורס משרד התחבורה גורס כי בעוד שנים ספורות יימצא בידי כל אזרח ובכל כלי רכב טלפון חכם-נווטן ("סמארטפון - ג'י-פי-אס") המופעל באמצעות קול ומסוגל לתקשר עם מערכת ניהול ובקרת תנועה ארצית ובמקביל, לנהל דו-שיח מילולי עם בעליו, ולהחליט האם לנסוע לעבודה ברכב הפרטי או בתחבורה ציבורית.
מערכות הבקרה המקומיות בכמה ערים, בחלק מהכבישים, ברכבת הקלה וברכבת ישראל ישודרגו בעשור הקרוב לכדי מערכת ארצית אשר תדע את מיקום כל כלי הרכב ובנוסף גם את מועדי הגעת האוטובוסים והרכבות לתחנות ואפילו את תפוסתם. המערכת תייעל את פעולת הרמזורים והנתיבים המתחלפים, תיתן קדימות לתחבורה ציבורית ולרכבי חרום ברמזורים ובנתיבים מיוחדים ותפגיש בין אוטובוסים ורכבות, בתחנות המתאימות ובזמן המתאים. בכך, תשפר הטכנולוגיה את ניצול התשתיות היבשתיות, תקטין את הגודש בשעות השיא ותעודד נהגי רכב פרטי להשתמש בתחבורה ציבורית.
משתמשי הדרך יוכלו לבחור את מסלול נסיעתם המיטבי או לחלופין, את השימוש המיטבי בתחבורה הציבורית - בזמן אמיתי ובדו-שיח מילולי פשוט, בינם לבין המכשיר.
ללא תורים בכניסה לחניונים
נהג הרכב יוכל לומר לטלפון החכם את יעדו ויקבל המלצות, בעל-פה, באשר למסלול נסיעתו ולזמן הגעתו המשוער. אירועים בלתי צפויים במסלול הנסיעה, כמו גם פקקים, ילוו בהמלצות באשר לשינויים במסלול המתוכנן.
חניה ב"כחול-לבן" או בחניון תחויב אוטומטית וכך גם נסיעה בנתיבי אגרה וקנס בגלל נסיעה בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית. הדבר יועיל גם למניעת תורים בכניסה וביציאה מחניונים, לצורך תשלום.
תשלום אוטומטי מחשבון האשראי שלך
המשתמש בתחבורה ציבורית יצא מביתו, יאמר לטלפון החכם שבכיסו את יעדו, יקיים עמו דו-שיח קצר באשר להעדפותיו ויקבל הנחיות בנוסח: "צעד 170 מטר במעלה רחוב הנשיא עד תחנת קו 55. בעוד 4 דקות האוטובוס יגיע לתחנה, סע איתו במשך 7 דקות לתחנות קו 400. המתן לאוטובוס 5 דקות וסע איתו במשך 48 דקות, רד בתחנה הסופית בירושלים. המתן לרכבת הקלה 4 דקות וסע איתה 2 תחנות, עד 100 מטר מיעדך הסופי". אם יהיו אירועים בלתי צפויים בדרך, הטלפון החכם יודיע לנוסע את הזמנים המעודכנים.
גם התשלום בקטעי הנסיעה השונים ייעשה באופן אוטומטי - כל כניסה ויציאה של הנוסע לאוטובוס, רכבת או מונית שירות תגרום לגבייה אוטומטית באמצעות חשבון האשראי של הנוסע.
במשרד התחבורה אומרים כי היות שצפיפות התחבורה בישראל הינה מהגבוהות במערב והמצב רק יילך ויחריף בשל הפער ההולך וגדל בין הגידול בשימוש בכבישים (נסועה) לבין הגדלת שטחם, הרי שהחזון הטכנולוגי המתואר לעיל אינו בבחינת קידמה לשמה. מימוש חזון זה ייעל את השימוש בתשתיות ויעודד נהגים לעבור לתחבורה ציבורית ולכן, מהווה תנאי להמשך תפקודה של התחבורה היבשתית בישראל.