"הלוואי שכל הרפרנטים במשרד האוצר יתנהלו כמו בנושא התחבורה", אמר ראש עיריית ירושלים
ניר ברקת, שהופיע (יום ב', 6.6.16) בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה, בה הציג את תוכנית האב לתחבורה בירושלים עד שנת 2025. לדבריו, "משרד האוצר ו
משרד התחבורה רואים את הנושא כאסטרטגי, ולפעמים הם דוחפים אותנו יותר ממה שאנו מסוגלים לרוץ".
החזון התחבורתי שהציג ברקת בפני הוועדה כולל רשת רכבות קלות, רשת כבלים במקומות בהם לא ניתן לסלול ולצדן רשת כבישים. רשת הרכבות הקלות תכלול קו שיגיע עד בית החולים הדסה עין כרם, שיעלה 350 מיליון אירו, או למעלה ממיליארד שקלים, והוא יסיע 140,000 נוסעים ביום, יותר מ
רכבת ישראל. קו זה ייקרא הקו האדום, והוא כבר יוצא לדרך, באמצעות מכרזים. התקציבים כבר אושרו. כל הקו יהיה על קרקעי ולצורך כך ייבנו מספר גשרים.
הקו השני שיוקם הוא הקו הכחול, שיתחיל בגילה, דרך חברון, קינג ג'ורג', יכלול מנהור תחת ציר יחזקאל, ימשיך להר-חוצבים ולרמות. קו שלישי - הקו הירוק, יתחיל גם כן בגילה, דרך צומת פת, האוניברסיטה, רמת אשכול להר הצופים. "כך יהיו 3 קווים שיחברו את כל מרכזי התעסוקה ואת קריית הספורט. ב'הופ' אחד אתה מכסה את רוב העיר", סיכם ראש העירייה.
אתגר נוסף שעמד בפני המתכננים הוא 'ירושלים הקדומה': "10 מיליון מגיעים בכל שנה לכותל והביקוש כל הזמן גדלים", אומר ראש העיר ניר ברקת, "לא ניתן לבנות רכבות באזור. אין שום חלופה אלא להקים עמודים באוויר. תיבנה רשת רכבלים שתייתר לא רק את הרכב הפרטי, אלא גם את האוטובוסים. על-פי התוכנית, הרשת תתחיל במתחם התחנה, תעלה משם כמו הרכבל הישן להר ציון, תרד למתחם קדם, שער האשפות ותמשיך להר הזיתים, לגת שמנים, לעיר דוד ובריכת השילוח. הרשת תוכל להעביר עד 3,000 איש בשעה. נוצרים שירצו להגיע לגת שמנים, יהודים שירצו להגיע להר-הזיתים או לכותל המערבי, ומוסלמים להר-הבית. זהו אתגר אסטרטגי", אמר ראש העירייה.
הוא הוסיף כי הסטטוטוריקה תושלם השנה. ב-2018 יגיע קו הרכבת הקלה עד למפלצת, ב-2019 עד אורה בדרום ועד נווה יעקב בצפון. הקווים הירוק והכחול מצפים לאישור הוועדה המחוזית במהלך הקיץ. ב-2023 ייפתח הקו הירוק וב-2025 כל הרשת. בסך-הכל מדובר ב-60 ק"מ מסילות ובתקציב של 25 מיליארד שקלים.