|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ההשלכות של אירן גרעינית

האם מנהיגי אירן הם מנהיגים שקולים או מטורפים בעלי אידיאולוגיה דתית? ההשלכות הביטחוניות, החברתיות והכלכליות של אירן גרעינית
29/10/2009  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
השלכות רעות ומזיקות למזרח תיכון גרעיני [צילום: AP]

בחודשים האחרונים גברו הקולות בחוגים מסוימיים בזירה הישראלית הטוענים כי ההיסטריה סביב הגרעין האירני יוצאת מפרופורציה ודוחקת הצידה נושאים חשובים אחרים. הסוגייה סביב הגרעין האירני תעלה שוב לסדר היום - גם אם ממשלת אירן תגיע להסכם עם המערב - ואיתה גם הקריאות לממשלה להזניח את האיום האירני ולהתעסק בנושאים חשובים אחרים. אין צל של ספק שעל הממשלה להפנות את מלוא תשומת הלב לאתגרים החברתיים, המדיניים והכלכליים העומדים בפני מדינת ישראל. אבל לדאבוננו, האיום האירני צריך להדיר שינה מעיני מנהיגי המדינה, וישראל צריכה להיות מוכנה לטפל באיום האירני במידה שמאמצי ארה"ב והקהילה הבינלאומית ייכשלו. להשלים עם אירן גרעינית תהיה טעות היסטורית חמורה שתזיק קשות לביטחון ישראל. מאמר זה יעסוק ראשית בשאלה האם מנהיגי אירן הינם מנהיגים שקולי דעת או מטורפים בעלי אידיאולוגיה דתית, ולאחר מכן ינתח את ההשלכות הביטחוניות, החברתיות והכלכליות של אירן גרעינית.

אלו המוכנים להשלים עם אירן גרעינית מבססים את עמדתם על מספר הנחות חסרות בסיס. הראשונה שביניהן היא ההנחה שבאירן יושבים מנהיגים שקולי דעת ולא מטורפים בעלי אידיאולוגיה קיצונית הכמהים להתאבדות המונית. הבעייתיות הינה שהנחה זו מבוססת על אמונה בלבד, ספוקלציה, ולא על עובדות חד-משמעיות. כיצד אפשר לדעת באופן חד-משמעי שמנהיגי אירן הם אכן מנהיגים אחראיים ושקולי-דעת שישחקו לפי הכללים ולא יתנהגו כמטורפים בעלי אידיאולוגיה דתית? הצהרות ההנהגה האירנית - המנבאות את היעלמותה מהמפה של מדינת ישראל והכחשות השואה, בין היתר - ידועות לכולנו ומעידות אחרת. אם מנהיגי אירן הינם באמת מנהיגים אחראיים ושקולי דעת, מדוע שייצאו בהצהרות הנ"ל שהשלכותיהן גובות מחירים מדיניים וכלכליים כבדים על האומה האירנית? הצהרות הכחשת השואה, לדוגמה, לא שירתו ולו אינטרס בודד של המשטר באירן. נהפוך הוא, הכחשת השואה עוררה ביקורת בינלאומית קשה נגד אירן, סייעה למאמצי ישראל לבודד את אירן בזירה הבינלאומית, חיזקה את הטענה שבאירן יושבים קיצוניים שמהווים סכנה לביטחון העולם, וספק אם הביאה לתמיכה כשלהי בבית בקרב הציבור האירני (למעשה, היא אף עוררה גל ביקורת).

בנוסף, ההצהרות האירניות המנבאות את השמדת מדינת ישראל, למרות שאולי עוררו גל תמיכה במשטר בקרב הציבור האירני בטווח הקצר, הזיקו לאירן בטווח הארוך הן בזירה הבינלאומית בכלל והן לתוכנית הגרעין האירנית בפרט. לכן, השאלה המתבקשת הינה: אם מנהיגי אירן לא פועלים לפי אידיאולוגיה דתית, מדוע הם נוקטים במדיניות תוקפנית קולנית נגד ישראל וממשיכים להכחיש את השואה? אין ספק שמדיניות יותר שקטה ופחות אגרסיבית תשרת את האינטרסים האירניים בצורה טובה בהרבה מהמדיניות הנוכחית.

אבל הצהרות הן רק הצהרות, ואין זה נכון לבסס החלטות על הצהרות בלבד. כפי שהמתנגדים לתקיפה באירן מחד-גיסא אינם יכולים לבסס את עמדתם על הספקולציה שבאירן יושבים מנהיגים אחראיים ושקולים, התומכים בתקיפת תוכנית הגרעין האירנית מאידך-גיסא אינם יכולים לבסס את עמדתם על הספקולציה כי באירן יושבים משוגעים ומטורפים פנטיים. לכן יש לנתח את מעשיהם והחלטותיהם של מנהיגי אירן. עד כה, אין ספק שתוכנית הגרעין הזיקה לאירן הרבה יותר מאשר הועילה הן במישור הביטחוני והן במישור הכלכלי. במישור הביטחוני, ספק אם אירן עצמה תהיה בטוחה יותר עם תוכנית גרעין שתגרור גיבוי אמריקני עם תמיכה צבאית אינטנסיבית לאויביהם במזרח התיכון. בנוסף, אירן לא תהיה בטוחה יותר עקב מירוץ החימוש הגרעיני במזרח התיכון שייערך בעקבותם.

במישור הכלכלי, קשה להתעלם מהעובדה שאירן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין שלה למרות מחירה ההרסני לכלכלת אירן. הסנקסציות על אירן גבו מחיר יקר: האבטלה בשחקים, האינפלציה הגואה והבידוד הבינלאומי הינם רק חלק קטן מהמחיר הכבד שגובה תוכנית הגרעין. קשה להסביר מדוע אירן, בעלת מאגר הנפט הרביעי בגודלו בעולם, מתעקשת לייצר אנרגיה גרעינית כאשר העלות האלטרנטיבית של תוכנית הגרעין גבוהה מאוד: המשבר סביב הגרעין האירני הקפיא צמיחה בתעשיות הנפט, הגז והפטרוכימיה, ודחה מספר פרויקטי תשתית קריטיים, כולל בתשתיות החשמל. המשך סירובה של אירן לעצור את תוכנית הגרעין עלולה לגרור גל סנקציות נוספות שיחריב את כלכלת אירן. אם מנהיגי אירן הינם אכן מנהיגים אחראיים המחפשים את טובת הציבור אותו הם אמורים לשרת, אירן לא הייתה מקריבה את בטחונה ושמה את העם האירני במשך שנים ארוכות תחת הלחץ הכלכלי שיצרו הסנקציות, ובטח שבטח תעשה הכל על-מנת להגיע להסכם עם המערב.

אבל האמת היא שקשה למקבלי החלטות, בצדק, לשפוט את הכוונות והמניעים של האייתולות. האם הם יהיו שחקנים שקולי דעת או מטורפים בעלי אידיאולוגיה פנאטית שילחצו על הכפתור הגרעיני? המציאות היא שלא ניתן לדעת באופן חד-משמעי. גם אם רוב הסיכויים שהאופציה הראשונה נכונה, אי-אפשר לדעת בבטחה. במקרה זה, מקבלי החלטות אחראיים צריכים לקחת בחשבון את הגרוע מכל. ניוט גינגריץ', הדובר לשעבר של בית הנבחרים האמריקני ואסטרטג מבריק, ציטט לפני מספר שנים בפני ועדה של הסנאט האמריקני משפט של ניצול שואה. כאשר האחרון נשאל על-ידי גינגריץ' איזה לקח הוא למד ממלחמת העולם השנייה ניצול השואה השיב: "אם מישהו אומר שהוא ישמיד אותך, האמן לו". אין ספק שפוליטיקאים ישראלים צריכים להפנים את לקחי השואה יותר מאשר כל פוליטיקאי אמריקני. אבל לשם הוויכוח הבה נניח שהספקולציה שמנהיגי אירן הינם שחקנים שקולים שלא ילחצו על הכפתור המשגר פצצה גרעינית על ישראל נכונה. מה יהיו ההשלכות של אירן גרעינית במקרה זה?

ראשית, אירן גרעינית תוביל למירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. מספר מדינות באזור כבר הצהירו כי יפעלו להשגת נשק גרעיני במידה שאירן תהפוך למעצמה גרעינית, ביניהן מצרים, תימן וערב הסעודית. למותר לציין כי נשק גרעיני בידי משטרים לא יציבים באזור נפיץ יהווה סכנה קיומית למדינת ישראל. פקיסטן, אשר עומדת בראש רשימת האיום הגרעיני של ארה"ב, הינה דוגמה מובהקת לסכנה הטמונה במשטר מזרח תיכוני לא יציב המחזיק בטכנולוגיה גרעינית. ישראל אינה זקוקה לעוד מספר מדינות כגון פקיסטן במזרח התיכון שיזיקו לבטחונה (ובאופן אירוני גם אירן עצמה תהיה פחות בטוחה במזרח תיכון גרעיני, מה שמוביל לשאלה האם מנהיגי אירן הינם אכן מנהיגים שקולי דעת?). כמו-כן, אירן גרעינית תפגע קשות באמינות האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני עליה חתומות רוב המדינות במזרח התיכון ובעולם כולו - גורם נוסף שיעודד מדינות לפתח טכנולוגיות גרעין.

השלכה נוספת היא שאירן גרעינית תגדיל באופן משמעותי את הסיכוי שנשק גרעיני יגיע לידי ארגוני טרור (סיכוי שיגדל אקספוננציאלית עקב מירוץ החימוש הגרעיני שייגרם בעקבות). אירן כבר מספקת תמיכה כלכלית וצבאית לכל אויבי ישראל. מי יכול להבטיח ששנים ספורות לאחר שאירן תהפוך למעצמה גרעינית הם לא יספקו את הנשק לחיזבאללה, לחמאס, או לבני בריתם הסורים (שכבר ידוע כי מנסים לשלוח ידם על טכנולוגיה גרעינית). או לחילופין, מי יכול להבטיח באופן נחרץ שמשטר האייתולות הלא יציב במיוחד יצליח לשמור על המאגר הגרעיני שברשותו? בין אם אירן תספק טכנולוגיה גרעינית באופן גלוי או חסוי או בין אם אחת מפצצות האטום "תיעלם" מהמלאי, נשק גרעיני בידי ארגון טרור, על אחת כמה וכמה על גבול ישראל, ישנה לחלוטין את יחסי הכוחות באזור.

השלכה שלישית הינה שאירן גרעינית תעניק תמיכה מסיבית וחסרת ריסון לחמאס, לחיזבאללה, לסוריה, או לכל ישות נוספת שתהיה תוקפנית לישראל. אירן, כבר עכשיו, נותנת תמיכה אידיאולוגית, צבאית וכלכלית לחמאס ולחיזבאללה, שמזיקים קשות לביטחון ישראל. הברית בין הסורים לאירנים בהחלט מוסיפה שמן למדורה. עם ההרתעה שתבוא על-ידי נשק גרעיני, אירן לא תהסס להעניק תמיכה מסיבית יותר לארגוני הטרור ולא תהסס להפעילם לעיתים יותר תכופות על-מנת לערער את היציבות והביטחון של מדינת ישראל. חמאס, חיזבאללה וסוריה, מצידם, יהיו הרבה יותר אמיצים ותוססים לצאת לעימותים עם ישראל כאשר מעצמה גרעינית עומדת בגבם.

בנוסף, לאירן גרעינית תהיינה השלכות חברתיות וכלכליות הרסניות על מדינת ישראל, במיוחד עקב בחירתו מחדש של מחמוד אחמדינג'אד. זה דבר אחד שיש נשיא ליצן משוגע שכל רגע מאיים שישראל תתנדף מהמפה. אבל ההשלכות החברתיות והכלכליות, שלמשוגע יש נשק גרעיני, עשויות להיות הרסניות: תיירים יפסיקו לבוא, משקיעים יפסיקו להשקיע וימשכו את השקעותיהם, אזרחים בעלי יכולת יעזבו, ואזרחי ישראל יחיו תחת האימה של נשק גרעיני. אחמדינג'אד יוכל לפגוע קשות במדינת ישראל ללא הצורך ללחוץ על הכפתור הגרעיני: כל שיידרש מצדו יהיה להמשיך בהצהרות המנבאות את הכחדתה של ישראל בשביל להמיט אימה וטרור על אזרחי ישראל.

המלחמה הקרה הוצגה מספר פעמים כדוגמה מדוע אין צורך לדאוג מאירן גרעינית מאחר שגם ארה"ב וגם ברית המועצות, בסופו של דבר, לא העזו להתחיל מלחמה גרעינית. אבל אם המניעים האירניים הם אכן אידיאולוגיה דתית ולא טקטיקה של הרתעה הדדית - מלחמה קרה בין אירן לישראל עשויה להסתיים אחרת. אבל גם אם הסיכוי של שואה גרעינית הינו קלוש ביותר, עלינו לשאול האם מלחמה קרה עם אירן היא העתיד שאנו מייחלים לילדינו? כל ספר היסטוריה יעיד שהאימה והפחד משואה גרעינית המיטו טרור על אזרחי ארה"ב וברית המועצות במשך מספר עשורים. כל הצהרה של אחד השחקנים במלחמה הקרה גרר שורה של הצהרות מחושבות על-מנת להרתיע את הצד השני, אפקט שיצר אימה והפריע לשלווה ולאורח החיים הנורמלי של אזרחי ארה"ב וברית המועצות כאחד. באופן אירוני, הזנחת האיום האירני עכשיו על-ידי ממשלת מדינת ישראל תוביל ממשלות עתידיות לבזבז משאבים גדולים בהרבה על-מנת לטפל באיום כאשר אירן תהפוך למעצמה גרעינית. כפי שניתן ללמוד מההיסטוריה של המלחמה הקרה, כל הצהרה של אחמדינג'אד (או כל מנהיג אירני) המנבא את היעלמותה מהמפה של מדינת ישראל תדרוש תגובה פומבית הולמת ומחושבת היטב על-ידי ממשלת ישראל על-מנת להרתיע את אירן ולהרגיע את הציבור הישראלי. אין ספק שיותר זול לטפל באיום האירני עכשיו מאשר להתמודד עם אירן גרעינית בעתיד. לפיכך, המלחמה הקרה הינה דוגמה מובהקת מדוע אסור למדינת ישראל להשלים עם אירן גרעינית.

עוד השלכה של אירן גרעינית תהיה חיזוק המשטר האירני. נשק גרעיני יהיה הישג מרשים למשטר האייתולות שישאיר אותם בשלטון עוד שנים ארוכות (הודות לתמיכה הפוליטית וההרתעה שתבוא עם נשק גרעיני). אם האייתולות ישיגו נשק גרעיני, סביר להניח שיישארו בשלטון עוד 30 שנה לפחות, ודבר אחד בטוח, הם לא פתאום יאהבו את ישראל ויושיטו יד לשיר בצוותא קומבייה. היריבות שלהם כלפי ישראל רק תגדל.

לסיכום, ההשלכות הנ"ל מראות שגם אם הספקולצייה שמנהיגי אירן הינם מנהיגים אחראיים ושקולי-דעת שלא ילחצו על הכפתור הגרעיני נכונה, אירן גרעינית עדיין תהווה סיכון קיומי למדינת ישראל. יותר מכך, אם הספקולציה הזאת נכונה, אזי שמנהיגי אירן מבינים היטב שאירן גרעינית תוכל להזיק קשות לביטחון מדינת ישראל מבלי לעשות שימוש בנשק גרעיני, ואולי בגלל סיבה זאת הם מתעקשים להמשיך עם תוכנית הגרעין. ואם הם אכן מנהיגים שקולים שמבינים היטב את ההשלכות הנ"ל, אז סביר להניח שהם ישתמשו בכלים העומדים לרשותם על-מנת להזיק למדינת ישראל. במילים אחרות, אם ממשלת ישראל לא תמנע מאירן מלהפוך למעצמה גרעינית, אז לאזרחי ישראל צפוי עתיד שחור של מזרח תיכון גרעיני, מלחמות התשה מקומיות, מלחמה קרה וכלכלה שבירה.

רועי קאשי הינו בוגר אוניברסיטת סטנפורד, בעל תואר כפול בכלכלה ובהנדסת תעשיה וניהול.
תאריך:  29/10/2009   |   עודכן:  29/10/2009
רועי קאשי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההשלכות של אירן גרעינית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יורם מוזס
29/10/09 19:49
2
פסימית
1/11/09 00:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעת האחרונה קיימים דיונים רבים על אודות מחירי הנדל"ן בישראל והסוגייה שעל הפרק הינה האם ישנה בועה במחירי הנדל"ן. הגאות במחירים נובעת כתוצאה משני פרמטרים עיקריים - הראשון, ריבית מאוד נמוכה השוררת בשווקים הפיננסיים, שהיא תוצאה ישירה של המיתון שפקד את העולם וישראל, החל באמצע שנת 2007 ושעדיין שורר. השני, חוסר בעתודות קרקע ומחירי קרקעות מאמירים - מה שגורם לעלייה חדה במחיר כתוצאה מביקושים ערים לרכישת בתים.
29/10/2009  |  גיא חזן  |   מאמרים
הוא היה יכול להיות עוד עבריין שנמק בכלא ומת באנונימיות ובחוסר כל. הוא היה יכול להיעלם מדפי ההיסטוריה ולא להשאיר חותם עמוק כל-כך על החברה הישראלית. הוא, אייבי נתן, הפך למיתוס, גיבור השלום שסימל עבור דור שלם תקווה שלא הייתה ממשית מעולם. אחת הסיבות העיקריות לכך הייתה התמיכה שקיבל מהתקשורת הישראלית למרות שעבר על חוקים חמורים ונענש עליהם.
29/10/2009  |  אסף כהן  |   מאמרים
כמו המפה המופיעה על הצג במטוסי אל על ומציינת את מקומו של המטוס בכל רגע נתון במסלול מנמל המוצא לנמל היעד, כך זכינו גם אנחנו לעקוב אחר כל רגע ורגע במסלול טיסתו של "הרב" אליאור חן מברזיל, ארץ המקלט שלו, לישראל לאחר הסגרתו.
29/10/2009  |  כרמית גיא  |   מאמרים
מדד ערפאת
29/10/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
רוח קרב מפעמת בקרב רבים מן הפרשנים, הפוליטיקאים והאקדמאים מן השמאל במלחמתם בדוח גולדסטון. הם נכונים להילחם נגד כל העולם על עקרונות חשובים ונכבדים כמו כבודו של צבאנו וזכותנו להילחם בטרור תוך מתן מקסימום הגנה לחיילינו. אלא, בכך הם שוכחים את אשר הם מטיפים למחנה הלאומי: שזה טירוף להתעמת עם כל העולם על שטחים והתנחלויות, כי אנחנו מדינה קטנטונת וכדי לשרוד עלינו להתגמש, להיות חכמים, לא צודקים.
29/10/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
"שואב השראה מרבין וחוסיין"  /  איציק וולף
סעודיה: עיתונאית שהשתתפה בתוכנית סקס לא תולקה  /  מאיה שני
חוסני מובארק: ישראל פועלת להטמעת ירושלים  /  איציק וולף
בינתיים הכל בסדר...  /  שלמה גזית
"והכנעני אז בארץ..."  /  מרדכי קידר
מתי כבר תבינו כי אינכם רצויים?  /  דודו אלהרר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il