|   15:07:40
  גיל ברינגר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
איור: שי צ´רקה

ללא גבולות

בעיית המסתננים, שכבר מתקרבת להיות איום דמוגרפי, איננה מתחילה בגורמי הביטחון. למעשה, מי שגונב את גבולה הדרומי של מדינת ישראל הן רשויות החוק, שעושות הכול כדי שלמסתננים יהיה כדאי לבוא לכאן. מה הפלא שיותר ויותר מסתננים עושים את דרכם אלינו? קצין מילואים מזהיר: מגבלות החוק מספקות דרך נוחה לארגוני הטרור להחדיר מחבלים לאזורנו
07/06/2012  |   גיל ברינגר   |   כתבות   |   מהגרים   |   תגובות
גבול פרוץ לכל דיכפין [צילום: AP]

מעצמת "כאפות"
קטע ממכתבו של רב סרן יובל יצחק
עצם הגדרת המסתננים הלא חוקיים "פליטים" היא מקוממת ולא נכונה. מרבית משיגי הגדר מקורם באריתראה וסודן. באריתראה פסקה המלחמה בשנת 2000 ובסודן יש כבר מדינה עצמאית. נכון שבמדינות הללו השלטון הוא לא שיא הדמוקרטיה, אבל עובדה זו נכונה גם לרוב המדינות במזרח התיכון. המניע לגל ההגירה הזה הוא היותה של ישראל מדינה מערבית דמוקרטית, המאפשרת להם באדיבות בג"ץ להיות חופשיים לאחר שהסתננו באופן לא חוקי, לעבוד באופן חוקי, ולקבל טיפול רפואי מתקדם על חשבון משלם המסים הישראלי.

הזרם האנושי יוצר למפקדי צה"ל בעיה אמתית, ואני לא מקנא במח"ט הגזרה שעומד בפני משימה בלתי אפשרית - לעצור את ההסתננות הזאת. בלילה חשוך, כשקבוצה של 50 מסתננים חודרת, האפשרות להחדיר לתוכם מחבלים היא קלה ביותר (והיו דברים מעולם). המנגנון העוסק בהברחת מסתננים, הנשלט בידי שבטי בדואיים, הוא אותו מנגנון שהחדיר את מבצעי הפיגוע בדרך לאילת. מי יודע כמה מחבלים חדרו לארץ במסווה של מסתננים תמימים (כי איש לא מבצע תחקיר ביטחוני על המסתננים), והם כרגע במצב רדום ורק ממתינים ליום פקודה. מכאן אפשר להבין את מפקדי צה"ל העושים הכול כדי לצמצם את התופעה. אם המסתננים היו יודעים שברגע שהם נתפסים הם מוחזרים למצרים, הם לא היו ממהרים להגיע.

צר לי, אבל שוב מעבדת הצדק הסטרילית של בג"ץ, המנותקת לחלוטין מהמציאות וחיה בעולם אוטופי, מקבלת החלטות שמעודדות הסתננות ובכך מסכנות את חיילי צה"ל, פוגעות בשכבות החלשות במדינה ומסכנות את קיומה של המדינה כמדינה יהודית. הפכנו להיות מעצמת "כאפות" אזורית שנותנת לכל אויביה פלטפורמה נהדרת להשתלט עליה.

האם מדיניות ישראל לא תשתנה גם כשכמה מיליוני סומלים שסובלים מרעב יחליטו להגיע אלינו, או שכל אותם מאות אלפי פליטי 48' הטוענים לזכות השיבה לגבולות הקו הירוק יבינו שאין צורך בהסכם דיפלומטי מייגע לגבי זכות השיבה, שכן מספיק להגיע למצרים, לחצות את מדבר סיני, לגעת בגבול - ומשם אנו נדאג להם?

המסקנה האחרונה שלי היא שכנראה ניהול מדינה הוא גדול עלינו, וגדול עלינו להיות צודקים ולשלוח את המסתננים חזרה לארצם. קל לנו הרבה יותר, מבחינה נפשית יהודית, להיות יפי נפש עקודים על המזבח והמוקד, או להתאבך מארובות באירופה. לצערי, אם תימשך הרפיסות הזאת, נגיע שוב למחוזות המוכרים הללו.

תמונתו של הרבי מלובביץ' תלויה גבוה מאוד על קיר המספרה ברחוב נווה שאנן 4 שבדרום תל אביב. כמעט מהתקרה, עיניו של הרב הזקן מביטות בהשתאות בנוף האנושי שנדחס לחנות. שלושת הסודנים הישובים בכסאותיהם לפני הספר הקמרוני מצפים לגזר דינם של להבי מספריו. חבריהם מחוף השנהב, גאנה וניגריה, ממתינים מחוץ לחנות לתורם. החנות המקורית, שכמו רבות מחברותיה ברחוב הנעליים המפורסם נעזבה בן לילה - הושכרה ונפתחה מחדש בן-יום. חנות הנעליים הוותיקה נסגרה ותחתיה התפצל המקום למספרה קטנה, דוכן בגדים וחנות תיקי עור. המסתנן האפריקני שפתח את המספרה הקטנה לא טרח, בחפזונו, לטפס על סולם ולהוריד את התמונה שתלה הבעלים הקודם, וכך נותר האדמו"ר מרחף באוויר החנות, מביט במתרחש תחתיו, מנסה להבין את המציאות החדשה שנקלע אליה.

אלא שהוא אינו היחיד. לא רחוק מהמספרה, ברח' נווה שאנן 23, מביט מאיר יעקובי בעיניים כלות ברחוב המוכר שהולך ומשתנה אל מול עיניו. "פה בעלי החנויות לא ותיקים", הוא מסביר לי מיד. יעקובי מחזיק בחנות הבגדים "הבית הלבן" מזה עשרים ושתים שנה, ומתמודד בשנים האחרונות עם המציאות המשתנה סביבו בקצב מהיר.

"כל בעלי החנויות שהיו פה הלכו ועזבו, והיום החנויות שייכות כולן לסודנים. יש להם יותר משבע מאות חנויות בכל אזור התחנה המרכזית ונווה שאנן. פעם היו פה ישראלים, היה רחוב הנעליים וכולם באו לקנות אצלנו. היו מגיעים מכל מקום כמעט, באו מחיפה, אפילו מאילת. היום חושך בעיניים, ישראלים לא באים לקנות פה יותר. עכשיו יש פחד מוות לבוא לפה. הקליינטים מפחדים מהנרקומנים של אפריקה".

האוזניים כרויות לדבריו של יעקובי, אבל העיניים מביטות במה שמתרחש ממש מחוץ לחנות. כמה עשרות אפריקנים מתגודדים סביב שני גברים המתגוששים ביניהם על זוג אופניים גנוב. התגרה רק מתחממת, מסבירים לי בחנות. עוד מעט יישברו בקבוקי הזכוכית ואחד מהם יידקר. הנדקר, איש ללא שם או כתובת, שאת התעודה המזהה היחידה שהחזיק בה השליך רגע לפני שחצה את הגבול ממצרים לישראל, לא יגיש תלונה במשטרה. הרוחות מתלהטות והתגרה מתקדמת לאחת הסמטאות הצרות היוצאות מנווה שאנן. שם, מסבירים לי, יסתיים העסק באין רואה.

איסור על החזרה

חודש אחד. זהו פרק הזמן שעובר בממוצע על מסתנן מאפריקה מרגע שנתפס בידי צה"ל בגבול ועד שהוא מוצא עצמו עם כל שאר חבריו בשוק העבודה השחור בישראל. 2,000 מסתננים חדרו היישר ממדבר סיני לתוככי מדינת ישראל בחודש האחרון. אומנם מספר שיא, אבל השיא בתחום הזה נוהג להישבר אחת לכמה חודשים, ולעתים חודש אחר חודש. שטף הזרים הזה הוא תופעה שמגיעה כעת לשלב שהיא כבר לא מציבה אך ורק שאלות בדבר היחס הראוי לכמה מאות אנשים שאינם אזרחי המדינה. זהו אתגר פשוט יחסית. תופעת ההסתננות מאפריקה הגיעה כבר לשלב שבו האיזון הדמוגרפי בישראל משתנה במהירות עד שבלתי אפשרי להתעלם ממנו. באילת, שליש מהתושבים בעיר הם מסתננים, חלקם נתיני מדינות אויב. דרום תל אביב וערד משנות אף הן את פניהן. הבית הלבן של מאיר יעקבי נעשה דומה יותר מיום ליום לבית קטן בערבה, מוצג היסטורי מימים אחרים.

הודעת המדינה בבג"ץ 7302/11 סתמה את הגולל באופן מוחלט על הניסיון לעצירת שטף המסתננים. בעקבות עתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם נגד התנהלותו של צה"ל בגבול המצרי, הגישה מחלקת הבג"צים הודעה לבית המשפט ולפיה צה"ל מתחייב שלא לפעול עוד על-פי נוהל 'החזרה חמה', הקובע כי תפיסה של מסתנן בצדו הישראלי של הגבול מסתיימת בהחזרתו של הזר לצד המצרי. הנוהל, לפיכך, הושעה עד להודעה חדשה. התוצאה של הודעת המדינה, שגורמים בפרקליטות סבורים שניתנה מתוך חשש לפסיקה קיצונית יותר של הרכב השופטים, זורקת את חיילי צה"ל ומפקדיו לזירה הקשה של גבול ישראל-מצרים בידיים אזוקות.

בתנאים החדשים שנקבעו, החיילים נאלצים להתמודד עם תופעת המסתננים תחת מגבלות בלתי אפשריות, בעוד שאת פניהם ממשיכה לקדם אוכלוסיה של רבבות זרים המביטים מעבר לגבול המצרי ורואים בישראל את ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. כעת, גם משעה שחיילי צה"ל מצליחים לתפוס מסתננים, אין להם שום אפשרות להחזירם לצדו השני של הגבול. אם כן, כיצד הם אמורים להגן עליו?

כמה ימים לפני פסק דינו של בית המשפט העליון נחת בתיבת המכתבים של רב סרן יובל יצחק צו מילואים שבישר לו על שירות מילואים בהר חריף שבגבול המצרי (150 ק"מ מנווה שאנן). גבול השלום קרץ בתחילה לקצין ההנדסה, שהתרגל במשך שנים רבות לתעסוקה מבצעית באזור יהודה ושומרון ובגבול הרצועה. בסיום תקופת המילואים של גדוד 5280 חיבר הקצין הוותיק מסמך ארוך והפיץ אותו לחברי הכנסת, ובו מסקנתו הברורה כי גבול הדרום מייצר למדינת ישראל בעיות קשות הרבה יותר מאלה הקיימות בגבולות העימות עם לבנון וסוריה.

"חלק ממשימות הגדוד היו במניעת הסתננות גבול", מספר יצחק. "במשך שלושה שבועות של תעסוקה מבצעית 'קלט' הגדוד 388 מסתננים, כמעט כמו מספר הנוסעים על מטוס ג'מבו. אי העמידה במשימה גרמה למפקדי הגדוד תחושה קשה של כשלון. על תופעת המסתננים כתבו הרבה, אבל שלושה שבועות של התעסקות אינטנסיבית עם התופעה הזו תרמו לי להבנת הבעיה ממקור ראשון ללא תיווך של אמצעי התקשורת.

"בנקודת זמן מסוימת, כשראיתי את מספר המסתננים, הרגשתי כמו חקלאי המנסה לעצור נחשול ארבה המגיע מהמדבר לארץ הנושבת - באמצעים מגוחכים כהקשה על פח". ובאמת כיצד יכול הצבא לעצור את שטף הזרים כשהוא אינו יכול לנקוט בפעולה הפשוטה של סילוק הפולשים אל מעבר לגבול שעה שתפס אותם בצד הישראלי?

מפקד הגדוד שיצחק משרת בו עומד כיום בפני העמדה אפשרית לדין בשל כך שהתעלם מהוראת בג"ץ וביצע 'החזרה חמה' של מסתנן בחזרה למצרים. חייל בגדוד התלונן עליו, והפרקליטות בוחנת כעת את האפשרות להגיש נגדו כתב אישום. אף אחד לא ישפוט את המג"ד על 388 המסתננים שעברו את הגבול לישראל. המשפט נגדו, אם אכן יתנהל, יהיה באשמת החזרתו של מסתנן מישראל למצרים.

סל קליטה

כמו רבי יהודה, גם יצחק נותן בהם סימנים. רובם מאריתראה, אך מדינה נוספת המיוצגת באופן מרשים היא סודן. עשרה מסתננים, חלקם דוברי עברית, הגיעו מטורקיה. אולי נואשו מלחכות למרמרה נוספת. מסתנן בודד נוסף הגיע מחוף השנהב. אבל לא צריך לדאוג - כנראה שכאן יכיר מישהי מהאזור. ילדם שייוולד בשעה טובה יזכה בקצבת ילדים מהביטוח הלאומי.

יצחק תשאל לא מעט מהמסתננים, והוא עומד על כך שהסיבה לבואם של הזרים, על-פי התשובות שקיבל מהם, היא הרצון לשיפור ברמת החיים ביחס לארצות מוצאם. המשכורות בארץ, הטיפול הרפואי והעובדה שהמדינה מתירה את העסקתם מושכים אותם לכאן.

"המסתננים מגיעים למצרים בטיסה או ברכב. שם מתבצעת חבירה לקבלנים בדואים שמעבירים אותם לתוך סיני עד מרחק של 2 ק"מ מהגבול, ומשם מראים להם את הכיוון הכללי של הגבול באמצעות פרט נוף בולט או אנטנה והם מתחילים לצעוד. הסיפורים על מסתננים שחצו מדבריות בצעידה רגלית הם לא יותר מבדיה. עלות המסע היא כ-2000$ למסתנן. הנקודה הקריטית בהסתננות עבור המסתנן היא חציית עמדות הצבא המצרי וגדר הגבול. בנקודה זו הם עלולים להיפגע מיריות אם הם מתגלים, וכמובן - רק אם החיילים המצריים ערניים ולא שוחדו קודם לכן.

"ברגע שהמסתננים חודרים לשטחנו ומבינים שהם בארץ המובטחת, השמחה על פניהם משתווה לשמחה של הוריי שעלו לארץ לפני 60 שנה", מספר יצחק. "רובם אינם מנסים לברוח אלא ממתינים לחיילי צה"ל שילקטו אותם". האיסור על נוהל 'החזרה חמה', שנקבע בבג"ץ, נותן למסתננים תעודת ביטוח. המסתננים מודעים היטב ל'שרשרת החיול' הצפויה להם, הכוללת המתנה של יום במתקן זמני במסגרת הגדוד. התנאים כנראה 'לא משהו', ויצא ליצחק כבר לשמוע תלונות ממסתננים שקבלו על כך שהם לא מפונים בזמן.

מהמתקן הזמני הם עוברים למתקן כליאה בסהרונים, ליד קציעות, ובו התנאים משופרים. לא יעבור זמן רב עד שהטיוליות לת"א, לאשדוד, לאילת ולערד יגיעו לאסוף אותם. המדינה תעניק להם מענק הסתגלות של כמה מאות שקלים, וקדימה - לשוק הישראלי. לרוב המסתננים יש כבר תשתית בדמות קרובי משפחה וחברים, שיקלטו אותם בצורה קלה עם יציאתם ממתקן סהרונים.

למען הסר ספק, חיילי צה"ל אינם פוגעים במסתננים. הם מעניקים להם מים, אוכל, טיפול רפואי, פינוי פצועים (וכשנדרש, לעתים, באמצעות מסוק), ומסיעים אותם לנקודות האיסוף. "תפקיד הצבא הוא לשמור על גבולות המדינה ולא להיות סניף של הצלב האדום", מזכיר יצחק נשכחות. "לאחרונה אנשים קצת התבלבלו ומצפים מהצבא בראש ובראשונה להיות הומני, ולא למלא את ייעודו. כך יוצא שהצבא, במקום לשמור על הגדר, נאלץ להשקיע את מרצו בשירותי הסעה וקייטרינג למפרי חוק. האנרגיה הזו תחסר לו ברגע האמת, כשהוא יידרש לעצור פיגוע וחיילים בדיוק יהיו עסוקים בבדיקת מסתננים".

יצחק לא נרגע מהמחדל שנתקל בו. "בסמוך לגבול התאמנו כל העת מיטב מטוסי חיל האוויר לקראת מלחמה עתידית ורחוקה, בשעה שהמדינה זולגת לנו מבין האצבעות בפעולה פשוטה של צעידה ומעבר גבול. מדינה שגעשה מכמה תיירים שעשו פרובוקציה בנתב"ג, מקבלת בשוויון נפש עשרות אלפי מסתננים שמימשו את זכות השיבה בלי להמתין להסכם. אני מנסה לחשוב מה היה קורה לראש ממשלה שהיה מסכים לקלוט לשטחי 'הקו הירוק' 50,000 לא יהודים?"

אשמת המעסיקים

אבל יצחק מפנה אצבע מאשימה גם כלפי האוכלוסיה בישראל. "הישראלים שמעסיקים את הזרים גורמים נזק אדיר למאמץ לבלום את התופעה. הרי אם לא הייתה מחכה להם תעסוקה, הם לא היו מגיעים. התחושה שלי היא שכל מסתנן פוגע בכל שכבות החברה הישראלית הנטולות השכלה אקדמית. פעם הן יכלו לחיות בכבוד מעבודת כפיים, אך כיום יש מסתננים שיהיו מוכנים לעשות את אותה עבודה ובזול."

למעשה, שאלת העסקתם של מסתננים בידי מעסיקים ישראלים נידונה בישיבת ממשלה כבר לפני כשנה, והוחלט כי יש להטיל עיצומים משמעותיים על המעסיקים הישראלים. ושוב, בנוהל הרגיל, קבוצת ארגוני זכויות אדם עתרה לבג"ץ נגד החלטת הממשלה. ושוב, מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, בעקבות החלטת ממשלה חדשה שהתקבלה, החליטה שלא להסתכן בפסיקה בעייתית של בית המשפט.

נציגי המדינה התחייבו בפני בית המשפט שלא לאכוף את איסור העסקתם של מסתננים מאפריקה עד להשלמת בנייתו של מתקן כליאה בדרום לקליטת המסתננים. המחשבה הייתה שכיוון שאי-אפשר לגרש מכאן את המסתננים חייבים לאפשר להם לחיות ממשהו. הפתרון שנמצא היה להמשיך ולראות בהעסקתם בידי ישראלים עבירה חמורה על החוק ויחד עם זאת להכריז בריש גלי על כך שהאיסור הזה לא ייאכף. יותר מכך, המדינה התחייבה בפני בג"ץ לשלוח התראה לעבריינים המעסיקים מסתננים - שלושים יום לפני תחילת האכיפה.

מעבר לחוטאים שיוצאים נשכרים, מבחינה משפטית נוצר מצב אבסורדי. לעובדים הזרים שנכנסו לישראל כחוק ועובדים כאן כחוק, אסור לסטות כהוא זה מהתנאים שנקבעו בכניסתם. מי שאמור לעבוד בבניין – נאסר עליו לעבוד בגינון, מי שעובד בגינון – נאסר עליו לעבוד בסיעוד. למסתנן, לעומת זאת, מותר לעבוד בכל תחום שירצה. העובד הזר חייב לעזוב מיד בסוף תקופת האשרה שקיבל, ואילו המסתנן יכול להישאר כאן שנים רבות. אולי לנצח.

מסתנן שחוסה תחת מעטה של 'זכאי להגנה' הפך להיות מחזיק בתעודת ביטוח. לא פלא שלאחרונה נתקלת המערכת הישראלית בתופעה חדשה – יותר ויותר עובדים זרים מגישים לקראת סוף תקופת העסקתם בקשה להכיר בהם כפליטים. עד שבקשתם תידון ותעבור את כל הערעורים במערכת המשפט הישראלית, הם יזכו בשנות עבודה נוספות שבמהלכן אי-אפשר יהיה לגעת בהם.

חזרה למתקן הכליאה. הרעיון לבנות מתקן בדרום עם 8,000 מקומות היה נכון, כל עוד הסתננו לישראל כמה מאות זרים בשנה. כיום מדובר באלפים רבים בכל שנה. המתקן שייבנה לעולם לא ייתן פתרון לכלל הזרים. האמונה כי ביום השלמת בנייתו של המתקן יהיה זה לגיטימי לאכוף את איסור העסקתם של הבודדים מבין הזרים שיסתובבו מחוץ למתקן נשטפה עם נחשול המסתננים שמונים כיום כמה עשרות אלפים. שום מתקן כבר לא יוכל להם.

ללא בסיס חוקי

ומדוע בעצם אי-אפשר לגרש מכאן את הזרים? ובכן, מסתבר שעל-פי אמנת האו"ם לפליטים, המסתננים מאפריקה אינם נחשבים פליטים. הסיבה לכך פשוטה. אדם אינו ממשיך להיחשב פליט לאחר שחצה את הגבול יותר מפעם אחת. במקום הראשון שאליו, ולא נרדף בו, הוא נחשב פליט, אך לאחר מכן אין הוא יכול לעשות עוד שימוש בהגדרה זו. בענייננו, הפליטים מסודן ואריתראה יכולים להיחשב פליטים במצרים, אך הם לא נושאים איתם את ההגדרה הזו על גבם גם בשעה שהם חוצים את הגבול לישראל.

מה שכן, נציבות האו"ם לפליטים היושבת בז'נבה (2,850 ק"מ מנווה שאנן) קבעה בחוות דעת כי הפליטים מאריתראה יחשבו ככאלה הנמנים על "קבוצה הזכאית להגנה קולקטיבית" וזאת בשל המצב הקשה השורר בארצם. בשיחה שקיימתי עם ויליאם טול, נציג הנציבות בישראל, הוא הסביר לי באריכות כי חוות הדעת שמוציאה הנציבות אינה מחייבת ונחשבת המלצה בלבד. אלא שבישראל מתייחסים להמלצה כחובה.

יותר מכך, ההמלצה של נציבות הפליטים כלל אינה נוגעת למסתננים מסודן. אלא שבישראל מישהו החליט שאין לנו צורך אפילו בהמלצה כדי לקבוע את הנוהל שלפיו אין לגרש סודנים. סודנים, כמו אריתריאים, אינם ניתנים לגירוש בשל כך שישראל בחרה להתייחס גם אליהם בתור זכאים למעמד של קבוצה הזוכה להגנה קולקטיבית. מסתבר שגם עצמאותה של דרום סודן, שהוכרזה לפני מספר חודשים ואמורה הייתה לשנות את המצב המשפטי ולאפשר להחזיר אליה את המסתננים ממנה, לא שינתה את הנוהלים בשטח. אף על-פי שאין היום סכנה לחזור לדרום סודן, דבר בנוהל הישראלי לא השתנה. טול מציין באוזניי כי "האפשרות לשנות את הנוהל ביחס לסודנים נבחנת בתקופה זו".

המקרה הסודני אפילו עוד יותר בעייתי, שכן סודן נחשבת על-פי חוק למדינת אויב שמי מאזרחיה החוצה את הגבול נחשב באופן אוטומטי למי שחלה עליו חזקת המסוכנות ואפשר להכניסו למשמורת בכלא. בקיץ 2000 קבע היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, כי אין להחיל חזקת מסוכנות על כלל המסתננים מסודן וכי על צה"ל לחקור כל מסתנן. אם יתברר כי אין בו משום סיכון ביטחוני, יש להתייחס אליו בהתאם לחוק הכניסה לישראל לעניין זה.

במרס 2006 חזר היועץ המשפטי לממשלה על ההנחיה לאחר שהתברר כי הרשויות לא פעלו ברוחה. בעניין הזה בדיוק צריך לומר שעמדת השב"כ הייתה כי הואיל וסודן היא מדינה המעודדת טרור איסלאמי ומעניקה מקלט למחבלי חמאס, והואיל ואין כל דרך לדעת מי ממבקשי המקלט מסודן הוא פליט על-רקע הומניטרי, מי מהגר עבודה לא חוקי ומי מסתנן על-רקע ביטחוני – יש להחיל על כולם את חזקת המסוכנות. חלק מהמסתננים אף שהו שנים בלבנון, בסוריה ובלוב, אבל אחרי שגילו כי קל כל כך להיכנס לישראל - עשו זאת.

אכיפה סלקטיבית

חזרה למתחם התחנה המרכזית. הערב יורד על דרום תל אביב והאורות ברחוב יסוד המעלה בוקעים מחלונות הדירות. צהוב מהבהב, ירוק מרצד, אדום מרקד. כל מי שמסתובב באזור מכיר את סוגי המועדונים הנפתחים באזור בשעות החשיכה, לעתים בדירה ולעתים בחנות שעברה הסבה מחדש. רח' יסוד המעלה עוד קצת נבוך מתחום העיסוק שיושביו בחרו בו, אבל ברחוב פין עסקי בתי הבושת אינם מסתירים את עצמם והשלטים גלויים לעין כל. מארג החיים שנוצר באזור מרחיק עוד ועוד ישראלים, המבקשים לברוח מהאזור וממהרים להשכיר את בתיהם ואת עסקיהם.

יעקבי מאשים את רון חולדאי במצב העסקים הישראלים, שסובלים מאכיפת חוק סלקטיבית. "ראש עיריית תל אביב הוא מבחינתי שותף לפשע. בתור ישראלי, כשאני רוצה לפתוח חנות – אני צריך רישיון. איך יכול להיות שאדם פותח מסעדה בחצר ללא רישיון ולא סוגרים אותו? איך יכול להיות שהעירייה מאפשרת דבר כזה? מעל החנות שלי יש מסעדה בתוך דירה – למה לא סוגרים שם את המסעדה? אם אבלוט החוצה בכמה סנטימטרים מהחנות שלי אקבל קנס – אבל אם אהיה מסתנן מאריתראה אוכל לפתוח עסק שלם ללא רישיון ואף אחד לא ייגע בי. פגשנו עשרים חברי כנסת ושרים. היו פה אהרונוביץ', יעלון ואחרים. חוץ מאחמד טיבי פגשנו כמעט את כולם. כל אחד מספר לנו שידבר על זה בוועדה, בעירייה, בכנסת. כולם שקרנים. כולם שוכחים אותנו."

אריאל זכריה, תושב שכונת התקווה מזה חמישים שנה, ערך איתי סיור ברחובות נווה שאנן והדגים לי את האבסורד ברמה המוניציפלית. הוא מבקש ממני לספור את המסעדות הפועלות ללא רישיון עסק. אני סופר במהירות לפחות ארבע מסעדות במתחם הקטן שבין רחוב "יסוד המעלה" לרחוב "ראש פינה". העסקים האלה פועלים במה שהיה עד לא מזמן חצרות בתים, גודר בשנים האחרונות ביוטה ונפתח מחדש כמסעדה וכמקום כינוס למסתננים. הם עושים זאת ללא מפריע. כל הלילה מוגשים שם משקאות והמקום מהווה עסק משגשג. סיור משטרתי עובר לידנו וממשיך הלאה. כנראה שרק אנחנו מבחינים בעבירה של הפעלת המקום ללא רישיון באופן כל כך בולט.

זכריה מספר לי שחברי ועד השכונות פנו לעירייה כדי להבין מדוע אין הם מונעים מהמסתננים לפתוח עסקים בניגוד לחוק, תוך השתלטות על שטחים ציבוריים. התשובות שזכריה קיבל מגורמים בעירייה שהוא מגדיר "דרג סמנכ"לים ומעלה" היו שעדיף שהמסתננים יעבדו ויחזיקו בעסקים באופן לא חוקי מאשר שלא יהיה להם איך לעבוד והם יתחילו להתפרנס מפשע.

ובתוך מה שמצטייר כשמירה על האינטרס הציבורי, כאילו באופן בלתי נמנע, צף ועולה העניין הפוליטי הפנים-עירוני - המתח בין הצפון לדרום. "מי שהפסיד את העבודה שלו הם אותם ילדים בדרום שהיו עובדים בשוק התקווה ונשות הדרום שעבדו במשק בית בבתים של האנשים בצפון העיר", אומר זכריה בכאב. "כל אלה הוחלפו כיום במסתננים. האנשים בצפון תל אביב בעדם – הרי המסתננים מנקים להם את הבתים. כל בוקר יש הסעות לצפון. במקום לשלם לעוזרות 50 שקל הם לוקחים עשרים שקל לשעה".

הסיור מסתיים בגינת לווינסקי – כר הדשא הגדול בלב שכונת נווה שאנן. באמצע הגינה נמצאת הכניסה לבית כנסת עץ החיים שהוקם ב-1924 על-ידי יהודים שעלו מהקווקז. המקום מעלה ריח חריף של שתן טרי. מישהו ביקר כאן שעות אחרי שהמניין האחרון של תפילת ערבית התפזר לו. תחנת המשטרה של הסיירת הירוקה התל אביבית ממוקמת בלב הגינה, אבל זה לא מפריע לאף אחד מעשרות המסתננים - ובהמשך הערב למאות המסתננים שיצטופפו בגינה - לנוח בחופשיות. אף אחד לא באמת ינסה לתפוס אותם. הם נכנסו למדינה הזו באין מפריע והם ימשיכו לחיות בה עוד שנים רבות באין מפריע.

לצלילי החליל

לא עכברא גנב אלא חורא גנב. החורים המשפטיים הם שגונבים את הגבול בין ישראל למצרים הרבה לפני שאלת תפיסתם של המסתננים וחסימת נתיבי ההברחה. לא המצב הקשה שבאפריקה כשהוא לעצמו מביא לכאן המוני אדם: מדובר בראש ובראשונה ברצף של החלטות מהתחום המשפטי שכל אחת מהן מייצרת עוד חור במקל, החלול גם כך, של שלטון החוק בישראל, של ריבונותה ושל יכולתה לשמור על גבולותיה. החורים האלה לאורך הקנה החלול מייצרים חליל שמנעים מנגינה הנשמעת עד למרחוק.

מאות קילומטרים מגבולה הדרומי של מדינת ישראל שומעים תושבי אפריקה את המנגינה הבוקעת מהחליל של מערכת המשפט בישראל וכמו בסיפורו של החלילן מהמלין - נמשכים אחריה. הם יודעים שלא יעצרו בגבול. שלא יוחזרו. הם מבינים שלא יתושאלו ברצינות על מצבם בארץ שממנה באו ולא יראו בהם נתיני אויב שצריך להכניס למשמורת בכלא. הם שמעו שאין שום בעיה לעבוד כאן למרות החוק. שאפשר לפתוח כאן עסק שאין עליו שום מגבלה. שאין עליהם שום מגבלה. הם באים לכאן בהמוניהם והם מבקשים להשתקע כאן. והם עומדים לעשות שיחת טלפון. לחברים שלהם באפריקה. לספר להם על מה שקורה כאן.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  07/06/2012   |   עודכן:  08/06/2012
גיל ברינגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ללא גבולות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ג'וני קש
8/06/12 08:27
2
ע"ש
8/06/12 18:43
3
אלעד7654
14/06/12 23:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפי העיתון הבריטי "האקונומיסט" מחקרים רבים מצביעים על קשר בין הורות - ובעיקר אבהות - לדעיכה בשביעות הרצון מחיי הנישואים ואחוז גבוה יותר של דיכאון לעומת גברים שאינם הורים לילדים.
07/06/2012  |  רועי אורן  |   כתבות
ב-18 במרץ 1997 זכה מועמד מפלגת הלייבור בבריטניה במתנה שכל פוליטיקאי חולם עליה: הנפוץ בעיתוני בריטניה הכריז באותיות ענק על שערו: "ה'סאן' תומך בבלייר". היה זה ציון דרך חשוב, שכן הצהובון הפופולרי העדיף קודם לכן לקדם דווקא את בכירי המפלגה השמרנית, בעיקר את "אשת הברזל" מרגרט תאצ'ר. זמן לא רב אחר-כך החלו להישמע טענות כי לא בחינם זכה טוני בלייר בצ'ופר הנדיב: להכרזה קדמה טיסה של המועמד לאוסטרליה, לפגישה עם בעליו של ה"סאן", איל העיתונות רופרט מרדוק. נטען כי בפגישה זו הבטיח המועמד שאם ייבחר, יסייע לקידום עסקיו הבינלאומיים של המו"ל השאפתן.
07/06/2012  |  רפי מן  |   כתבות
מדינות המערב מחזירות את שגריריהן הביתה, צרפת מאיימת בפעולה צבאית, הבית הלבן אומר שהאפשרות של שימוש בכוח מעולם לא ירדה מן הפרק, וביומיים האחרונים כבר נבנו תִלי תִלים על משפט אחד של שר החוץ הרוסי, שכביכול רומז על שינוי בעמדת הקרמלין בכל הנוגע לסוריה ולנשיאה, בן טיפוחיה בשאר אסד.
07/06/2012  |  פזית רבינא, מוסקבה  |   כתבות
אנו נמצאים בפתחה של עונת הקיץ ועלינו להיות ערוכים כראוי לסכנות השמש. קיימות עדויות אפידמיולוגיות לכך שסרטן תאי הבסיס או תאי הקשקש אכן קשור באופן מובהק סטטיסטית לחשיפה תעסוקתית לשמש. מלנומה ממאירה של העור מתפתחת במיוחד אצל עובדים החשופים לשמש אפילו משך שעות מעטות וכאלו שכושר השיזוף שלהם מוגבל, ובאופן טיפוסי – באזורי הצוואר, הפנים והראש.
07/06/2012  |  אנדרי מטיאס  |   כתבות
כינוס נשים עיתונאיות ראשון מסוגו של שולחנות עגולים שידון במצבן של נשים עיתונאיות בישראל ויבדוק אפשרות להקמת תא לנשים עיתונאיות שיהיה רשת תמיכה לכל נשות המקצוע - ייערך ביום ו' (8.6.12) ב"בניין נפתלי" באוניברסיטת תל אביב.
07/06/2012  |  אלי אלון  |   כתבות
רשימות נוספות   /   מהגרים  /  מי ומי    / 
20 אלף מקומות שהיה למסתננים בתוך חודשים  /  איציק וולף
ביהמ"ש איפשר לגרש מהגרים מדרום סודן  /  איתמר לוין
"נדרשת פעולה מיידית לסיום האסון בסודן"  /  מירב ארד
שחור ויהודי  /  דניאל גיגי
תושבי השכונות "אחי גיבורי התהילה"  /  רובי בוזגלו
גזענות משולשת  /  אליהו קאופמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il