|
תלוי בנו? [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
לא ייתכן שאני הצלחתי לרכוש דירה בשנת 1982 כשהאינפלציה השנתית עמדה על כ-400% בשנה,וכיום ילדיי, אחרי 30 שנות "שגשוג", אחרי שירות ביחידות קרביות - גולני וצנחנים, אחרי סיום לימודיהם האקדמאים בלי טובות, בלי קרנות ובלי מלגות ואחרי הכל אינם יודעים לאמר לי מתי תינתן להם ההזדמנות לרכוש דירה באחד מיישובי הארץ ואינני מכליל את יישובי מרכז הארץ בהגדרתי.
"צדק חברתי" ו"המאבק לשיוויון בנטל" הם חלק מהספינים של הפוליטיקאים והתקשורת, הון ושלטון הלכה למעשה. מי קובע את סדר היום בתקשורת?אנשי התקשורת. מי מעסיק את אנשי התקשורת?בעלי ההון החולשים בין היתר על התקשורת, על רשתות השיווק, הבנקים, חברות הביטוח, הכבלים וחברות הסלולרי.
בנק ישראל פרסם לאחרונה דוח הקובע נחרצות כי הפערים בתחומי הצריכה של האזרח הישראלי גדולים עד כדי 30% מהצרכן האירופאי והאמריקני. חשבון פשוט מראה לנו כי פער המחירים מסתכם ב-25 מיליארד שקל בשנה, אבל הפוליטיקאים והתקשורת נציגי הטייקונים מספרים לנו כמה המדינה תומכת במוסדות דת לחרדים. אכן המימון הוא כ-5 מיליארד שקל. לפני מספר ימים נערי משרד האוצר הציגו פער בין הכנסות המדינה להוצאותיה בסך של כ-15-20 מיליארד שקל. ומהיכן יש להשלים את הפער? כמובן מהאזרח הנסחט. יותר קל מאשר לגבות את מס החברות עתירות הידע הזרות, מס מסכום של כ-100 מיליארד שקל. ואז בא תורו של ראש הממשלה שקבע נחרצות בניגוד לדעתם של נערי האוצר ובניגוד לדעת נגיד בנק ישראל כי בשנת התקציב 2013 תהיה חריגה של 3% בתקציב.
גן עדן עלי אדמות
חמדנותם של בעלי השררה, של הפוליטיקאים על מגוון מפלגותיהם, לא הותירה לאזרח, למשפחה ולמשק הבית שקל אחד מיותר. והרי אם לכולם יהיה טוב באופן שווה ומחר נשאל איש את רעהו היי חבר מה נשמע? והתשובה כבר לא תהיה לקונית, אלא עובדתית "...הכל בסדר, לא חסר לי דבר, חי מצוין...", אז יהיה ברור לכולנו כי משהו התערער, האיזון הופר, הפערים נסגרו, גן עדן עלי אדמות, אבל לא מובטח לכולם.
250 סוגי עמלות בהן אנו מחויבים בבנקים. תעריפי פרמיות בחברות הביטוח הזויות. מחירי מוצרים בסיסיים מופקעים. אגרות ממשלתיות, מסים ומסי עירייה וארנונה, כל אלה ועוד תשלומים אחרים נוספים לסל התשלומים הקורס של האזרח.
השינוי אם יבוא, לא מהיום למחר. גם לא בעוד שנה או שנתיים. גם אם השלטון יתחלף בעוד שנה ורבע. השינוי צריך להתחיל מלמטה. לנו הכוח. כוח הקניה בידנו. היו צרכנים חכמים ונבונים.
בידינו לבער את יצר החמדנות בכך שנקטין את פערי התיווך והרווחים. לדוגמה: צמצמו את תשלומי עמלות הבנקים בכך שתשתמשו בשירותים מקוונים, הימנעו ככל האפשר לבוא במגע עם פקיד בנק. הקימו קבוצות רכישה לרכישת דירות, קבלת משכנתאות, קביעת גובה דמי ניהול על כספי הפנסיה והחיסכון. "התעללו" בחברות הסלולר, החליפו חברה כל פעם שחברה מתחרה מציעה "דיל"זול יותר. בטלו את רוב כרטיסי האשראי. נכון שחלק ניכר מהסדר התשלום מתבצע באמצעות כ.אשראי,אבל אם מחר יהיו ביטולים גורפים של כרטיסי האשראי, הם, והחברות הנהנות מהסדר נוח, זה יבררו מה קרה ואתם תשיבו להם יקר!.הם יתקשרו אליכם ולא אתם אליהם, כי גם ככה הם לא ניתנים להשגה. ואז תתמקחו על תנאים זולים יותר. נהלו את משק הבית על בסיס מזומן, ואם אפשר, כמוני, אמצו את המשפט "אין ידיד נאמן מכסף מזומן".