לכבוד יו"ר ארגון ההורים הארצי
ארגון ההורים הארצי הינו גוף מייצג ציבור, וכל דעה או יוזמה שלו בנושא כה עקרוני צריכה להסתמך על דיון ציבורי רחב, ודיון זה צריך להעשות בדרך שקופה ופומבית.
לדוח דוברת מספר ליקויים כה בסיסיים, עד שכרגע הדבר החשוב ביותר זה לעצור את המרוץ המטורף ליישומו. מה שמטריד אותי במיוחד, ואמור להטריד גם אותך, זה נושא שיתוף ההורים, הן בבניית רפורמה והן ביישומה. פרק אחד קטן בדוח דוברת עוסק בנושא ההורים, ועיקרו הגדרתם כסיכון!!!.
נמשכת פה המגמה המתנשאת, שקיימת גם היום, שתפקיד ההורים הוא רק לשלוח את ילדיהם לבית-הספר, ולקבל בשתיקה ובכניעה את כל מה שיכתיבו חכמי הדור במשרד החינוך.
ואם כבר הזכרנו את המילה סיכון, הרי שבכל דוח דוברת אין כלל ניתוח סיכונים ודרכי פעולה אפשריות, לגבי בעיות העלולות להופיע, וברור שיופיעו בעיות. וזאת בדוח שמציין כי רכיביו תלויים זה בזה, ושיש לבצע אותו כמקשה אחת!!!.
הסיכוי כי תבוצע רפורמת דוח דוברת בשלמותה קלוש. יש יותר מדי תלויות, ויותר מדי גורמים שאינם מרוצים ויעשו ככל יכולתם לבלימת הרפורמה.
האם מישהו ניתח איזו מן מערכת חינוך תהיה אם יבוצעו רק חלקים מהדוח?. האם לא עלול להיות שנוותר עם מערכת חינוך אף יותר גרועה מהקיימת?. יש רק לזכור רפורמות שאחרי דור "גילו" שהנן מזיקות ביותר, כגון האינטגרציה וחטיבות הביניים, או תוכניות לימוד כגון השפה כמיכלול או שיטת הבדידים.
מה שמסרבים ללמוד, זה מהדרכים בהן תוכניות אלו הוכנסו והתקיימו במערכת החינוך, ולקח דור שלם עד היום, שמנסים לבטלן.
ועל מערכת חינוך זו עלינו, ההורים, לסמוך בביצוע רפורמה כה מורכבת, כה מסוכנת, כה שנוייה במחלוקת.
מה יגידו לנו בעוד 20 שנים? סליחה, טעינו... אפילו סליחה אין אומרים, ואיש אינו לוקח אחריות על כשלונות העבר, כשלונות שגידלו דור שלם עם קשיים בהבנת הנקרא ובחשיבה מתמטית. במקום זאת מקימים עוד וועדה שמייצרת עוד רפורמה, שבאה לחפות על כשלונות ונזקי העבר, ללא כל ביטחון, ולו מינימלי, שסיכויי תועלתה עולים על סיכוניה.
ונושא עקרוני אחד לסיום. דוח דוברת קובע קביעות שיש בהן פגיעה בחופש הפרט וחופש הבחירה. לא ראיתי כל דיון ציבורי האם מותר לכפות על ילדים יותר שעות בבית הספר, על-פי חוק. האין בכך פגיעה בחופש הפרט? כלום אין בכך משום כליאתם, רק משום שמספר פקידי ממשלה החליטו שכך טוב יותר, לדעתם...
לא ראיתי כל דיון ציבורי האם מותר לכפות על ההורים והילדים יותר נושאי העשרה בבית הספר, על-פי חוק. האין בכך פגיעה בחופש הבחירה? כלום אין זו זכותי לבחור כיצד לבצעה העשרת אופקיה של בתי?. וגם תחום התזונה מהוה בעיה, ואיני סבור שמותר למישהו לקחת ממני את אחריותי וסמכותי בנושא.
דוח דוברת היה נראה הרבה יותר טוב אם היה מעביר את הרחבת השעות והנושאים לתחום של הצע לבחירה, ולא כפייה על-פי חוק.
הרעש הגדול של הורים בנושא, בכל רחבי הארץ, רק מראה שהיה רצוי לדון בנושאים לפני הקביעה שארגון ההורים תומך, וגם עכשיו לא מאוחר מדי להגיד "רגע, חושבים", שהרי חז"ל אמרו שסוף מעשה במחשבה תחילה, והאמרה המתאימה ביותר למצב היא זו של שכנינו: "החיפזון מהשטן"...
איתן גנור.