|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ההתאסלמות של הנוצרים והשומרונים

כיום קיימת הסכמה בין החוקרים שערב הכיבוש הצלבני פחות מ-50% מהנוצרים התאסלמו. לא הייתה התאסלמות משמעותית בקרב היהודים אך על השומרונים עבר תהליך של איסלום בכפייה
20/12/2016  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
קרב מוסלמים נגד נוצרים

התאסלמות איטית של הנוצרים

עד אמצע המאה ה-20 החוקרים היו בדעה שבתקופה הערבית-מוסלמית הייתה התאסלמות המונית של נוצרים, בשל מס הכופרים שהטל עליהם. תזה זו הופרכה במחקר של דניאל ס. דנט כבר ב-1950 ונדונה בהרחבה, במחקרים של רוברט בולייט ב-1979 מיכאל ג. מוטוני ב-1990 ושל רוברט שיק ב-1995. כיום קיימת הסכמה בין החוקרים שערב הכיבוש הצלבני פחות מ-50% מהנוצרים התאסלמו. לא הייתה התאסלמות משמעותית בקרב היהודים אך על השומרונים עבר תהליך של איסלום בכפייה.

משה גיל קבע שאין מידע על תהליך התאסלמות בקרב האוכלוסייה המקומית מהתקופה הערבית- מוסלמית עד 750.

רוברט שיק מאוניברסיטת אלקודס הפלשתינית, אישר בסיפרו שבעת הכיבוש הערבי-מוסלמי היה רוב נוצרי בארץ, ורוב המוסלמים בארץ לא היו מתאסלמים שבאו מקרב האוכלוסייה הנוצרית. הנוצרים לא נרדפו מלבד בתקופות קצרות ולא הייתה תופעה המונית של התאסלמות. במקורות בני הזמן סיפורים על התאסלמות בקרב האוכלוסייה הנוצרית היו נדירים.

רוברט ו. בולייט הראה במחקרו שבשלהי המאה ה- 9, לאחר מאות שנות שלטון ערבי- מוסלמי הגיעה ההתאסלמות לפחות מ-50% . אבל, מהעדר נתונים לא ניתן לדעת מה היה מספר המתאסלמים. על-פי המחקר של בולייט, רק כ-10% מהאוכלוסייה הנוצרית של א- שאם (שמה הערבי של פרובינקיה סוריה- א"י ) התאסלמה בתקופת שלטון בית אומייה (640 - 750 ). היו 2 נקודות שיא בהתאסלמות בסוריה בשלהי המאה ה- 9 ובשלהי המאה ה- 10 . הנימוקים להמרת הדת היו עול המיסים הכבד, סכנת הנישול מהקרקע, ותורת מוחמד שהייתה קרובה להם יותר מתורת ישו. נימוק נוסף שהובא ע"י המחברים: ההתאסלמות איפשרה להם להתקבל כחברים שווי זכויות בחברה השלטת והקלות בביצוע ההתאסלמות הקלה אף היא.:"די היה בהכרזה חד- פעמית שאין אלוהים בלעדי אללה ומוחמד שליח אללה".

בולייט ביסס את התזה שלו על ביוגרפיות משפחתיות לפיהן ניתן היה להבחין בין משפחות בעלות שמות ערבייים לבין משפחות שאינן בעלות שמות ערבייים. בתקופה של העדר גידול דמוגרפי כתוצאה מהגירה יש עלייה במספר שמות משפחה ערביים והדבר מעיד על אימוץ שמות משפחה ערביים ע"י מתאסלמים. בולייט חקר את תפוצת השמות הערביים- מוסלמיים בקרב האוכלוסייה המוסלמית בסוריה והגיע למסקנה על סמך אחוז השמות הערביים- מוסלמיים בקרבם שתהליך ההתאסלמות היה איטי והגיע במאה ה- 9, בין 864 - 888 בקושי ל-50% . בנימין זאב קדר מצא שמתוך 99 שמות של פליטים מוסלמיים שברחו לסוריה מאזור שכם בתקופה הצלבנית בין השנים 1156 - 1173 רק 20.2% היו בעלי שמות ערביים, עובדה המעלה את האפשרות שהם היו מתאסלמים חדשים. השוואה עם תושבי הכפרים מהם הם ברחו בדורות מאוחרים יותר מראה שאחוז בעלי שמות ערביים עלה ל-59.5% בכפר אחד ול-51.8% בכפר אחר.

נחמיה לבציון שהתמחה בנושא האיסלאמיזציה תחת השלטון הערבי והמוסלמי חילק את האיסלאמיזציה של האוכלוסייה הנוצרית בסוריה ופלשתינה לשלבים. הוא קבע שתהליך ההתאסלמות בסוריה ופלשתינה היה איטי וארוך ונמשך מאות שנים:

שלב א' - תחת שלטון בית אומייה (640 - 750 ) לא הופעל כל לחץ על האוכלוסייה להתאסלם, מלבד תקופה קצרה בימיו של הכליף אבן עבד אלעזיז (717 - 720 ). במידה שהייתה התאסלמות, היא הייתה של בודדים משיקולים תועלתיים.

שלב ב'- ימיה"ב המאוחרים, תקופת השלטון העבאסי (750 - 942 ). במאה ה- 9, בימיו של הכליף אלמתוכיל ( 847 - 861 ), עם התחזקות השפעת אנשי הדת המוסלמים, העולמא, החלה אכיפה יותר קפדנית של "תנאי עומר", מערכת התקנות נגד הלא- מוסלמים. בתקופת השושלת הפאטימית (942 - 1099 ), הכליף אל-חאכים ( 996 -1021 ) גזר גזירות שמד נגד הלא- מוסלמים ורבים היגרו או המירו דתם למראית עין. עד סוף המאה ה- 10 או המאה ה- 11 כ-50% מהנוצרים - המזרחיים התאסלמו.

שלב ג'- מאות 13 - 14, היה תחת השלטון הממלוכי (ראה, הפרק השלישי) .

לבציון קבע שלעומת תהליך האסלום האיטי, שלא הושלם, בתקופת הכיבוש הערבי- מוסלמי, הייתה לתהליך השירעוב הצלחה רבה יותר. השרעוב אף השפיע במידה מסוימת על קצב ההתאסלמות, בעיקר בקרב נוצרים, אם כי, כאמור, הוא לא הושלם תחת השלטון הערבי- מוסלמי.

מילכה לוי הסתמכה על עדותם של אל-מוקאדאסי ואבן אל-ערבי מהמאה ה- 11 שטענו שהרוב בפלשתין הוא נוצרי. תהליך האיסלאמיזציה היה, לדעתה, בעל שני שלבים: בתקופה הערבית- מוסלמית היו תופעות התאסלמות בעיקר של בודדים. רק בתקופה הממלוכית הייתה התאסלמות משמעותית.

התאסלמות של שומרונים

האוכלוסייה השומרונית התמעטה באופן משמעותי בעקבות הדיכוי האכזרי של מרידותיהם ע"י הביזאנטים ונותרו בין 100,000 ל-200,000 שומרונים. לוי- רובין הביאה את עדותו של אל - באלדורי על קיומם של יישובים שומרונים בשומרון וביהודה. השומרונים קידמו את הערבים בברכה על-פי עדותו של אל - באלדורי. לוי- רובין הסתמכה על "ספר הימים" של אבו אל-פתח אל סמארי שלדנפי בתיאור ההתאסלמות של השומרונים. התאסלמות השומרונים היא העדות היחידה להתאסלמות קבוצתית בתקופה הערבית- מוסלמית. ההתאסלמות הייתה בשני שלבים: השלב הראשון החל עם חדירת שבטים ערבים לאזור השומרון אבל השלב העיקרי היה מעליית העבאסים לשלטון ואילך. אז החל תהליך התאסלמות המונית בקרב השומרונים. ב-830 הייתה תקופה של אנרכיה בשומרון ושומרונים רבים אולצו להתאסלם ע"י המורד איבן פראסה. גל נוסף של התאסלמות מאונס הייתה בימי הח'ליף מועתאסים או מועתצם (833 - 842 ), הח'ליף אל מתוכיל ( 847 - 861 ) שהחמיר את ההגבלות על בני חסות ואבן טולון שהשתלט על הארץ ב-878. הגורמים שהביאו להתאסלמות הרחבה של השומרונים היו האנרכיה והעדר ביטחון שהתבטאו במעשי שוד, אונס ורצח, הקשיים הכלכליים שהביאו רבים להתרוששות ולחרפת רעב והאיסלום בכפייה ע"י פורעים מוסלמים. התמעטות האוכלוסייה השומרונית הביאו לנטישת יישובים ולהצטמקות הנוכחות השומרונית באזור השומרון. השבטים הערבים תפשו את מקומם של השומרונים.

היווצרות מיעוט מוסלמי לא- ערבי

המחקרים על שלבי האיסלאמיזציה של הנוצרים-המזרחיים (ראה, סעיף ה.1.) מאשרים שהחל מתקופת השלטון העבאסי (750 - 942) החל לחץ להתאסלמות עם התחזקות השפעת אנשי הדת והגברת האכיפה של "תנאי עומר " ובשלהי המאה ה- 10 כבר ניתן היה לראות התגברות תהליך האיסלאמיזציה ותחילת היווצרותו של מיעוט מוסלמי- לא ערבי בקרב הכפריים הנוצרים- מזרחיים והשומרונים. החוקרים מעריכים שכ-50% מהנוצרים- המזרחיים התאסלמו אבל מהעדר נתונים על מספר הנוצרים אין אפשרות להעריך מה היה מספר המתאסלמים. החוקרים של התקופה הצלבנית (ראה, פרק ב', סעיף ד.1.) העריכו שערב הכיבוש הצלבני מנתה אוכלוסיית ארץ ישראל המערבית רק כ-500,000 והחוקרים של התקופה הערבית- מוסלמית הביאו עדויות של תיירים והיסטוריונים מוסלמים שהנוצרים - המזרחיים היו הקבוצה הגדולה ביותר בתקופה הערבית- מוסלמית. משה גיל הכיר בעובדה שיש עדויות שבתקופה הצלבנית הייתה אוכלוסייה כפרית-מוסלמית אם כי הוא לא מצא עדויות על מקורותיה, מוצאה והיקפה. יהושע פראוור חוקר התקופה הצלבנית קבע שהמוסלמים בתקופה זו היו ברובם מתאסלמים. מאחר שהערבים היו מיעוט זניח הצטרפותו של מיעוט מתאסלמים לא שינתה מהותית את הרכב האוכלוסייה כפי שמסכימים רוב החוקרים

לסיכום, היו רק ניסיונות בודדים לאיסלום בכפייה בתקופה האומיית. הלחצים להתאסלמות החלו בתקופה העבאסית. אבל, האיסלום פיגר בהרבה אחרי השיערוב (ערביזציה תרבותית). בקרב הנוצרים הגיעה ההתאסלמות בשלהי השלטון הערבי- מוסלמי לכ-50% ובקרב היהודים לא הייתה תופעה של התאסלמות. התאסלמות קבוצתית רחבה אירעה רק בקרב העדה השומרונית שנפגעה כבר באופן חמור בתקופה הנוצרית- ביזאנטית מהדיכוי האכזרי של המרידות והמסגרת הקהילתית שלה לא עמדה בתנאים הקשים ששררו בשומרון מבתקופת שלטון בית עבאס. בשלהי הכיבוש הערבי- מוסלמי כבר היה בארץ מיעוט מוסלמי לא- ערבי.

תאריך:  20/12/2016   |   עודכן:  20/12/2016
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופטת: נגה שמואלי-מאייר, בית משפט השלום בקריית גת
20/12/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בני שטיינמץ, יליד 1956, הוא איש עסקים ישראלי בעל הון של מיליארדים. בשנת 2011 דורג במקום ה-182 ברשימת עשירי עולם של פורבס. הוא שהה באנטוורפן שבבלגיה במשך 18 שנים, שם עסק בעיקר ביהלומנות. כאשר חזר לישראל בשנת 1996, הרחיב את תחומי פעילותו; הוא שב ועזב את המדינה ב-2012, אך הוא עדיין בעל אזרחות ישראלית.
19/12/2016  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
התיאטרון העברי, שהוקם ב-1996 בידי זוג השחקנים גדי צדקה ופנינה ברט, מהווה קרן אור על הבימה העברית. גדי, בן לעדה השומרונית, שקיבל חינוך ציוני מאמו המורה בחולון, יודע לבחור עבור התיאטרון העברי יחד עם שותפתו ורעיתו פנינה ברט, מחזות הנטועים בהיסטוריה העברית על גיבוריה, וכן מחזות ממיטב הקלאסיקה העולמית, ובקיצור - יחד הם יצרו תיאטרון משובח שאינו מתמסחר כאחרים, ביניהם גם תיאטרונים רפרטואריים.
19/12/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
יש אנשים שעבורם המונח ל"עשות כושר" מהווה איום, והם מתחברים יותר למשפט "רק רוצה לרקוד". אז עם כל הכבוד למכשירים ולמשקולות בחדר כושר, מתברר שאפשר לעשות כושר גם דרך הריקוד.
19/12/2016  |  רוני לוגסי  |   כתבות
רוב החוקרים בדעה שהיהודים נשארו נאמנים לדתם בתקופה הערבית- מוסלמית (640 - 1099). משה גיל קבע שאין במקורות היהודיים, הנוצריים או המוסלמים ידיעה כלשהי על התאסלמות המונית של יהודים במקום ובזמן כלשהם. הייתה המרת דת זמנית מאונס בימי השליט אלחכאם. אברהם פולק הוא בדעת מיעוט. אבל המנהיגות הציונית לפני מלחה"ע הראשונה אימצה את התזה שלו שהייתה התאסלמות יהודית המונית.
19/12/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il