|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הילולת השוטים היהודים

אנטישמיות היא גם דבר מכיר ביותר, ביחוד עבור כל מי שמחפש תשומת לב או את אור הזרקורים
23/12/2019  |   ארי בוסל   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אנטישמיות - דבר מכיר [צילום: איתן אהרון]

אנטישמיות היא דבר אמיתי, מסוכן ומפחיד גם יחד. בעולם הנכנס לשנת 2020 השנאה מפעפעת, והדעה הרווחת היא שהיהודים שולטים בכל. היהודים מלבים את השנאה כלפי עצמם, ואיך הם עושים זאת? כאן בארה"ב, הדמוקרטים יצרו פלטפורמה ממנה ניתן להשתלח ביהודים ובישראל - בית הנבחרים של ארה"ב. הכל מותר, אין גבולות, הכל פרוץ. הנשיא, כך מסתבר, הוא בובה המתופעלת על-ידי היהודים וישראל, והיות ששונאים את הנשיא שנאת מוות, הרי שקל להאשים את היהודים ואת ישראל בשל הקרבה המתווה את פעולות הנשיא (פעולות שאף אחד מקודמיו לא העלה על דעתו לנקוט: העברת השגרירות, הכרה בירושלים, הכרה בסיפוח רמת הגולן על-ידי ישראל, הצהרה שההתנחלויות מעבר לקו הירוק אינן בלתי חוקיות ואינן המכשול לשלום, הצרת פעילות האו"ם, הצבת מטוסי חמקן בארץ, נקיטת צעדים מאוד משמעותיים נגד אירן ועוד דברים לטובת ובשרות ישראל).

בסוף 2019, הנשיא באמצעות הוראה נשיאותית נתן כלים מדויקים למי שרוצה להלחם באנטישמיות, בעיקר בקמפוסים, והדבר העלה את חמת זעמם של היהודים והדמוקרטים. חופש הדיבור הקדוש נמצא בסכנה בשל שגעונות הנשיא. הדמוקרטים מחכים בכליון עיניים לכניסת הנשיא הבא לתפקיד, שיביא קץ לסרט האימים ששמו דונלד טראמפ בשרות היהודים, ואחת הפעולות הראשונות שהנשיא הנכנס יעשה הוא לבטל את ההוראה הנשיאותית הזו.

אנטישמיות היא גם דבר מכיר ביותר, ביחוד עבור כל מי שמחפש תשומת לב או את אור הזרקורים. באירוע ואנדאליזם בבית כנסת בבורלי הילס, לדוגמה, עוד טרם התברר מה בדיוק קרה, על-ידי מי ולמה, כבר התכנסו ובאו להם הפוליטיקאים המקומיים (הבחירות מתקרבות, צחקו המקומיים), נציגו של מזכיר המדינה האמריקני למלחמה גלובלית באנטישמיות, הדיפלומט הבכיר ביותר של מדינת ישראל בחוף המערבי, ראשי הליגה נגד השמצה, אחד מראשי הארגונים הידועים ביותר בארץ הנותן מענה לארועי טרור ונציגי ארגונים מקומיים ואתם נדחקו והצטופפו להם גם כל המקומיים, חברי אותו מרכז קהילתי מקומי (של הקהילה הפרסית) כמו גם פרסים וישראלים אחרים המחפשים את הבזקי המצלמות.

מה נמצאים אנו למדים מאותו מקרה, ומדוע זה חשוב להתחייחס אליו? ראשית, ההילולה התקשורתית הייתה מיותרת לחלוטין לפי מבחן התוצאה. אנשים חמורי סבר הגיעו בכדי להצטלם ולהתראיין, כשהם לבושים במיטב המחלצות, מאופרים ובסבר פנים רציני התואם את גודל השעה ופשוט נלהבים. גם אם לא היה מגיע ולו איש אחד מכל אלו שמניתי (ועוד היד נטויה), התגובה הייתה זהה, קרי התועלת השולית בכל ההילולה היא אפסית ואולי אפילו שלילית.

אכן, האנשים והארגונים מפיקים תועלת עצמית רבת ערך: אלו לאגו שלהם ואלו למאגר התורמים שלהם. ראו, הם הגיעו מיד לזירת האירוע, התראיינו, שלחו תמונות, כתבו הודעות לעיתונות, הבטיחו נחרצות שחייבים להלחם, שצריכה להיות אפס סובלנות למעשים נוראיים כאלו, ועוד הצהרות שהופרחו לחלל האויר. הם חדרו לחיינו ונעלמו כלעומת שבאו, בלי שאורח חיינו ישתנו כהוא זה. מוטב היה שלא היו באים בכלל. איזו הצלחה מסחררת, אך זו התנדפה לה כמו גז מריח ונשכחה עד מהרה מהתודעה.

שימוש חוזר

התגובה הזו מזכירה למקומיים תגובה דומה לפני חודשים לא רבים בקמפוס אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג׳לס. גם לשם הגיעו כל הארגונים, התראיינו, הצטלמו, הצהירו הצהרות ושלחו הודעות לעיתונות ובקשות לעזרה לתורמיהם, אך עד מהרה הם כולם נעלמו ומי נשאר? הרב אהרון העומד בראש הלל והסטודנטים היהודים שצריכים היו להמשיך את חייהם ולהתמודד עם המציאות הקשה באוניברסיטה. כל המבקרים לא עזרו כהוא זה, ותוחלת החיים של הענין שהראו הייתה כאמור אפסית.

התקבצות כל המכובדים הדגישה כשל נוסף, ומסתבר שלא למדנו מנסיון מדינת ישראל בנידון. אנחנו חיים בתקופה בה חדשות פורצות, מגיעות לכל פינה דרך הרשת, חיות פרק זמן מצומצם ביותר ומתחלפות. משך החיים של חדשה הוא כה קצר, בעוד המציאות הרבה יותר איטית. חייבים להתאפק ולתת לתהליכים למצות את עצמם, לפני שאנו אצים-רצים לקבוע עובדות, לכאורה, בשטח.

כשישראל נכנסה קרקעית לעזה, לא עברו דקות וכבר הועלו לרשת תמונות של ילדים מתים, חלקי גופות מבוגרים וקריקטורות המגנות את צה"ל, ישראל והיהודים על מעשיהם הנפשעים. חלון האפשרויות שניתן לישראל היה קצר מאד, כי ברגע שאותן תמונות נקלטו, המסר היה שישראל מבצעת פשעי מלחמה והלחץ הבינלאומי היה כה כביר שנסוגנו אחורה. בדיעבד יתברר שגופות הילדים המתים הוצאו מקברים טריים (בלי כל קשר לפלישה), חלקי גופות המבוגרים היו תמונות ממלחמת האזרחים בסוריה (שימוש חוזר משובח ויעיל) והקריקטורות הוכנו מבעוד מועד. אך הנזק נעשה.

כך גם כאן. במקום לתת למשטרה לפעול, לחקור, לעצור חשודים ולהגדיר את מה שקרה, הזדרזו כל האח"מים להביע דעה נחרצת. מבוקר השבת עד מוצאי השבת כבר התברר למקומיים שמה שקרה קרוב לוודאי שונה לחלוטין ממה שצויר על-ידי זרם המבקרים המאד חשובים, וכולם החלו לסגת אחורה בצורה מאוד דיפלומטית. אחרים הפגינו מה שנקרה "התמרמרות צדקנית" (righteious indignation).

יש פשע. אולי זה פשע שנאה. בית המשפט צריך יהיה לפסוק בעניין. הגוף הנפגע הוא בית כנסת (אך התגובה צריכה להיות זהה אם זו אחת מהכנסיות המקומיות). תנו למשטרה לחקור ולפעול. חברי בית הכנסת - במקום לשלוח תמונות שמגלות טפח פה וטפח שם, התאפקו ועיזרו להשיב מצב לקדמותו. עודדו זה את זה, עימדו ביחד. ודאו שאתם בסדר, הסתכלו האם ישנם דברים שהיו אמורים לקרות ולא קרו (מדוע לא פעלה האזעקה והמשטרה לא הגיעה? האם בכלל הייתה מערכת אזעקה או רק מצלמות? האם המקום היה מאובטח כראוי? וכיו"ב).

אפס סובלנות

כשהתברר שאין המציאות תואמת לרעש כשכבר נעשה בפרהסיה, הונחו חברי בית הכנסת שלא להתראיין ולא להפיץ תמונות, שמועות, דעות ושאר רעיונות. חבל שכך לא נהגו מלכתחילה.

האם נוכחות כל האח"מים (בעיקר בעיני עצמם) השפיעה על התגובה המקומית? ודאי שלא. המשטרה של בוורלי הילס פעלה במקרה זה כמו במקרים בעבר, כשסדר העדיפות שלה ברור ומוגדר: אפס סובלנות למעשים כאלו ותגובה מיידית לכל פעילות הנוגדת את החוק המשפיעה על חיי התושבים. לפני למעלה מחצי יובל, עת היו פרעות רודני קינג בכל רחבי האזור, עמדו ראש העיר ומפקד המשטרה והזהירו: מי שיעז להכנס לעיר במטרה לגרום לאי סדר יעצר, אנחנו לא נסבול התנהגות כזו בעיר. ואכן, כשהעז מישהו לעשות זאת, רדפו אחריו מרדף מאוד מתוקשר, מרחק חצי שעה נסיעה מהעיר. המסר היה חד וחלק וברור לכל: אל תעזו, כי לא נסבול זאת ויד החוק תשיג אתכם באשר אתם.

כך בדיוק קרה גם עכשיו: לא עברו שעות רבות וחשוד אחד נעצר לחקירה (ושוחרר כשהתברר שאין לו קשר) ותוך ימים ספורים נעצר חשוד אחר (מי שהשחית את פנים בית הכנסת) מרחק חמש שעות טיסה מכאן - בהוואי. יד החוק מגיעה רחוק, כשרוצים.

האם למדנו משהו מהמקרה? דרוש בדק בית מיידי, ומסתבר שתובנה זו יעילה לא רק לגבי בית הכנסת, כי אם גם לכל בעל עסק ובעל בית. קחו פסק זמן ובידקו כמה קל לפרוץ אליכם הביתה או למשרד. האם יש לכם מערכת אזעקה? האם המערכת פועלת? נסו אותה, אל תסמכו שהיא פועלת. מה יקרה במקרה של שריפה? או רעידת אדמה? מוכנות אינה קורת מאליה, היא דורשת הכנה מראש.

האם יש לכם דברים יקרים מאוד (או מבחינה כספית או מבחינה רגשית)? האם הם מבוטחים? האם הם נמצאים במקום בטוח, בכספת, מאחורי מנעול ובריח, במקום חסין לאש? צלמו אותם.

מטרות עצמיות

בידקו גם מה קורה בבתי הספר של ילדיכם ובבית הכנסת או המרכז הקהילתי אליו אתם שייכים. אל תניחו שהכל שם כשורה רק בגלל שאתם רואים שומרים כשאתם מגיעים להוריד את הילדים או לאירוע זה או אחר. האם יש תוכנית פעולה לשעת חרום? האם היא מתורגלת בשגרה? מתי הפעם האחרונה שהשתתפתם אתם בתרגולת? האם אתם מודעים מה יש לעשות ומה תפקידו של כל אחד?

מסתבר שהרתעה ישנה בשל התגובה המקומית, שאינה מושפעת על-ידי כמות או איכות האורחים-לרגע שהגיעו יותר למטרות עצמיות מאשר לטובת הענין. כמו-כן למדנו שנדרש בדק בית, שכן היו כשלים שבית הכנסת והקהילה אשמים בהם, מחדלים שטוב שנחשפו עתה ולא בעת אירוע רב נפגעים.

והעיקר, לטובתנו אנו, ההילולה התקשורתית וההתמוגגות העצמית חייבים להפסק. הם חסרי תועלת ואפילו מזיקים. הם אינם עוזרים להתמודד עם האנטישמיות. הם מקדמים אינטרסים אישיים או של גופים במקום לעזור לקהילה עצמה. כה צר לי לקלקל את החגיגה, אך אם ברצוננו לשרוד ולהמשיך בשגרת חיינו, אנחנו חייבים להפנים שההילולה רק מוסיפה להתפרצות האנטישמיות, גם אם יעמדו כל המאד מכובדים בפנים מאוד רציניות ויצהירו "אפס סובלנות, הנה אנחנו כאן להציל את העולם", ועוד כהנה וכהנה הצהרות חלולות שמשך חייהן חולף בן רגע והן אינן עומדות במבחן המציאות.

תאריך:  23/12/2019   |   עודכן:  23/12/2019
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-רקע נופיה הקדומים של ארץ התנ"ך אנחנו פוגשים גלריות של דמויות, דמויות בשר ודם כמונו קרובות אלינו באהבותיהן, בקנאתן ובמאבקי כוח שהן מנהלות ביניהן.
המזל של ביבי הוא שרוב אזרחי ישראל, כרוב אזרחי העולם בארצותיהם, אינו מבין את החומרה שבהחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לדון במעשי ישראל ביהודה ובשומרון (גם אני שותף מלא לטענה כי עמדת בית הדין הזה היא שקר וכזב ושערורייה).
23/12/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
פרקליטות המדינה ויתר הגופים שמייצגים את המדינה בבתי המשפט כפופים לבקורת נציב תלונות הציבור. ענין זה מוסדר בחוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, שהתקבל לפני כמה שנים. לכאורה החוק אמור להגן על הציבור מפני שימוש לרעה בסמכות של התביעה הפלילית, אך לא כך הוא. החוק מלא ליקויים, ואתייחס כאן לשניים.
אודה, שיש לי חילוקי דעות רבים עם משנתו של זאב ז'בוטינסקי בהתייחסותו למישורים חברתיים ולאומיים. לצערי, רבים מהצועקים בהתלהמות רבה בשמו של ז'בוטינסקי על ערבים החיים בארץ ישראל לא קראו את כתביו - לא קראו את השורות האלו בפתח המאמר על "קיר הברזל" בכותבו - "עלי להתחיל את המאמר בהקדמה אישית, את מחברם של שורות אלו (אותי זאב ז'בוטינסקי) חושבים לאויבם של הערבים, למצדד גירושם מן הארץ. אין זו אמת".
האינתיפאדה בלבנון שפרצה ב-17 באוקטובר נמשכת במקביל למאמצים להקים ממשלה חדשה. נשיא לבנון מישל עון הטיל ב-19 בדצמבר על ד"ר חסאן דיאב להקים את הממשלה החדשה.ארגון חיזבאללה, תנועת "אמל" ו"הזרם הלאומי החופשי"(של מישל עון) רצו שראש הממשלה לשעבר סעד אלחרירי ירכיב את הממשלה החדשה בגלל שהוא מקובל מבחינה בינלאומית אך הוא סירב, לכן בחירתו של חסאן דיאב הייתה בבחינת ברירת מחדל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il