בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אני מחפש כף זכות למהלך מעורר הקבס של בנימין נתניהו שמבקש בחזרה מיסים ששילם לפני תשע שנים ● הרי הוא מיליונר, יבושם לו
בשנותיי בחינוך הממלכתי של אז, למדנו תנ"ך והיכרנו קורט ממורשת ישראל, ותודרכנו לאהבת הארץ והשפה העברית (כיום גם לימוד התנ"ך הצטמצם). אך לא לימדו אותנו את ההמשך. ממילא איני יכול לקרוא דף גמרא בארמית. אבל במשך שנים נעזרתי בספרות משנה שהשתרעה מן החשמונאים ועד דוד בן-גוריון, מחורבן הבית ועד מנחם בגין, מיוחנן בן זכאי עד הרב אברהם יצחק הכהן קוק דרך המנהיגים הדגולים ונביאי השקר שקמו לעם היהודי בגולה. סיפור אחד אני מבקש לחלוק עימכם כאן: רבן גמליאל לימד את חובשי ספסלו כי אין להתענג במשך שבעת ימי האבל. עד שמצאו כי בשבתו אבל במות רעייתו רחץ באמבטיה. הכיצד? שאלו אותו, והרי אמרת כי אסור להתענג ב"שבעה". נכון, השיב רבן גמליאל, אבל "אני איסטניס". פירוש שטחי: אצלי הרחצה אינה עינוג אלא צורך, היא כורח. לא הנאה אלא הכרח. כפייתי, דחף שאינו בר כיבוש. אם אתם מאמינים לו שלא עבד עליהם בעיניים אלא שהוא באמת כזה הרי הוא כמו מי שהלך לקב"ן וקיבל שחרור מצה"ל לא מפני שהוא משתמט אלא מפני שיש לו בעיות נפשיות או אישיותיות אמיתיות. איני פוסק. מכל מקום בעידן המודרני זה סיפור מעשה ראוי לפסיכולוג. ומדוע חזרתי בזיכרוני לסיפור מימי הבית השני? מפני שאני מחפש כף זכות למהלך מעורר הקבס של בנימין נתניהו שמבקש בחזרה מיסים ששילם לפני תשע שנים. הרי הוא מיליונר, יבושם לו; וכפי ששאל ד"ר אליעד שרגא, מניין 16 המיליונים בכיסו? אבל נניח שבסדר. ומדוע הוא לחץ על ארנון מילצ'ן לקבל תכשיט ולא ויתר על החלק השני? ועתה רוצה מתנה בעייתית מחבר אוסטרלי; ושואב מקופת המדינה לשפץ ולשדרג ולתקן כל דבר בביתו הפרטי - וילה - בקיסריה. אז נניח שלפני תשע שנים הוא שילם כמה רבבות שקלים שיכול היה לחסוך; ונניח שאילו עמד על כך אז היה אוגר את הכסף. עדיין אני שואל אותו, כיצד מיליונר כבד כמוך, בתקופה זו שאנשים משוועים לביטוח לאומי בשל המדיניות שלך (נניח לרגע קט שצודקת) - האם אין בך את הרגישות לחוש כי זה לא הרגע, זה לא הזמן? אטימות נוראה. אוטם שריר הרגש. אך אני עוטה לרגע את גלימתו של לוי יצחק מברדיצ'ב ("סניגורם של ישראל") וטוען להגנת ביבי בלשונו של רבן גמליאל: "אני אסטניסט". כלומר, בצע כסף הוא אצלי - ביבי - לא הנאה אלא כורח. משהו שרודף אותי. משהו שאיני יכול שלא לבקש לעצמי עוד ועוד. כמו אחד שמכור לסמים. כמו מעשן בלתי נלאה. לא יכול שלא לשלוח יד לכסף שלכאורה יכול היה להגיע לי. כאמור, מה שנקרא בימינו "דחף שאינו בר כיבוש". זה כפייתי. כמו הרחצה של רבן גמליאל. כמו הקלפטומניה אצל הלוקים בה. ואם זה באמת המצב של ביבי, ואם זה מה שהיה אומר לו הקב"ן הפסיכולוג, אז בחיי שאני מפרגן לו. יאללה, קח את הכסף.
|
תאריך:
|
23/06/2020
|
|
|
עודכן:
|
23/06/2020
|
|
דן מרגלית
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יעקב חורניק
|
23/06/20 18:45
|
|
2
|
|
יצחק הורניק
|
23/06/20 20:31
|
|
3
|
|
תלמודיסט
|
24/06/20 01:44
|
|
4
|
|
רבקה שפק ליסק
|
24/06/20 09:10
|
|
ברבים מהדיונים הפוליטיים-ציבוריים העכשוויים, חזקה עלינו שנמצא גם את שאלת ההסתה בין קבוצות יריבות - מהות, עוצמה, יוזמה מטרות והשלכות. מכאן מתבקשת בראש וראשונה השאלה מיהם המסיתים, וכיצד הם מבקשים להשפיע על השיח וכיצד הם משפיעים בפועל? האם מסיתים הם תמיד ודווקא האנשים המבקרים אישי ציבור - שופטים, פוליטיקאים, סלבריטאים, אנשי רוח או ידועים אחרים, שנמנים בשכיחות גבוהה ובאופן שיטתי כמעט על קבוצות אופוזיציה לממשל, או שהמבוקרים דווקא ראויים לביקורת המוטחת בהם? אין ספק שהקבוצות המסיתות כביכול, מתנגדות לדברי "קורבנות" ההסתה ונאבקות בהן - זו הפוליטיקה של הדמוקרטיה. אולם מאבק זה איננו נוח ואינו רצוי למבוקרים, ועל-כן תדיר מואשמים על ידם המבקרים בכך שהם מסיתים;
|
|
|
הזמנה מקורית לחתונת האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון מליובאוויטש. זוהי פקסמיליה מכתב יד חותנו האדמו"ר הריי"צ. ווארשא תרפ"ט [1929]. הזמנה לחתונת האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון עם הרבנית חיה מושקא בת האדמו"ר הריי"צ.
|
|
|
ספר במדבר מציין את ראשית הגיבוש המדיני בעם ישראל. זהו ספר המשתרע על פני מרבית תקופת שהות בני ישראל במדבר: שמונה ושלושים שנה מלאות תלאות, תהיות, מגיפות, ובעיקר מאבקים פנימיים - המתאוננים והמתאוים, צרעת מרים, המרגלים, קרח, זמרי וכו - מאבקים שכל מהותם היא ערעור על מנהיגותו של משה, על שליחותו, על ישרו וכמובן על התנהלותו ברמה האישית והלאומית. הביקורת החוזרת כחוט השני בכל המקרים היא התנשאותו של משה וקנאותם של המבקרים לשוויון, שהרי כל העדה כולם קדושים, כולם חכמים, כולם נבונים וכולם יודעים את התורה, הרק אך במשה דבר ה'?
|
|
|
ובכן, ההבדל בין שלום עכשיו לבין ריבונות/הינתקות עכשיו הוא ש- ל"שלום עכשיו" אנו חייבים בן זוג, ול"ריבונות/הינתקות עכשיו" איננו זקוקים לאיש, החלת ריבונות ונסיגה הן פעולות חד-צדדיות.
|
|
|
בואו נחזור רק כמה שבועות לאחור, מנכ"ל האוצר, סוף-סוף בדימוס, משתלח במורים בראיון עם אילנה דיין, עולב בהם, אומר להם שאין כל צורך בהוראה מרחוק. ומה עושה מזכלי"ת הסתדרות המורים יפה בן-דוד? היא מורה למורים שבהסתדרות שלה להפסיק ללמד מרחוק. שמעתם? מורי הסתדרות המורים הצטוו להפסיק ללמד מרחוק בשעת חירום בגלל מנכ"ל האוצר ומזכלי"ת הסתדרות המורים שירדו לגמרי מהפסים.
|
|
|
|