|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

של מי הארץ הזאת? <br>

בינתיים למרבה הצער אנחנו עוד לא שם, בינתיים רווחת אצלנו ההשקפה שאנחנו בעלי הבית ומכאן גם כל המחלוקות אצלנו זו פשוט פלגנות מובנית, כי אם אנחנו בעלי הבית אז כל אחד רוצה להיות המוביל ואין לדבר סוף
14/08/2020  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: אדל חנה/AP]

פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים יא): [כו] רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה. פשוט שכל אחד מאיתנו מקבל פה את הזכות וגם את החובה לבחור בבחירה חופשית בין ברכה לקללה. יש מישהו שיבחר בהיפך הברכה? לא סביר, אבל עלולים להתבלבל ולטעות בין זו לזו. איך זה ייתכן? המדרש (תנחומא) מביא לזה משל: לזקן שהיה יושב על הדרך והיו לפניו שתי דרכים אחת תחלתה קוצים וסופה מישור ואחת תחלתה מישור וסופה קוצים והיה יושב בראש שתיהן ומזהיר העוברים ואומר להם אע"פ שאתם רואים תחלתה של זו קוצים לכו בה שסופה מישור וכל מי שהיה חכם שומע לו והיה מהלך בה ומתיגע קמעא הלך בשלום ובא בשלום אבל אותן שלא היו שומעין לו היו הולכים ונכשלין.

אותו זקן היושב על פרשת דרכים במשל, הוא משה רבנו והוא שמנחה אותנו לבחור בדרך שלפחות בתחילתה עלולה להיות קשה לנו: [כז] אֶת-הַבְּרָכָה--אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ, אֶל-מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֵיכֶם, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם. לפעמים זה מכביד לשמוע אל מצוות ה', הדרך מלאה קוצים וקשה ללכת בה, אבל הדרך לזכות בברכה היא לעשות מה שצריך גם אם ממש קשה ולא בא לי, כי הדרך הזאת מובילה לברכה, הבטחה של משה רבנו. ויש גם אפשרות אחרת, לבחור בדרך שכרגע נראית לי נוחה, שהרי הרבה יותר נוח להיות חופשי, לעשות מה ש-לי נראה נכון, אלא שהתוצאה תהיה היפך הברכה. גם זו הבטחה (אזהרה) של משה רבנו: [כח] וְהַקְּלָלָה, אִם-לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֵיכֶם...

וכדי לא להשאיר את הדברים מופשטים, תלויים באוויר ומזמינים פרשנות אישית לגבי מה חשוב לשמור ומה פחות, מכאן ואילך פורש בפנינו משה רבנו מפת דרכים מפורטת, כללי התנהגות שיזכו אותנו בברכה, לצד אזהרות מפני היסחפות אל עבר התנהגויות שיובילו לקללה ח"ו (פרק יב): [א] אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת, בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַן ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ: כָּל-הַיָּמִים--אֲשֶׁר-אַתֶּם חַיִּים, עַל-הָאֲדָמָה. הרבה פרטים יש במפה הזאת וכמובן שלא נוכל לפרטם, אבל דומני שהמכנה המשותף לכל הפרטים, הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים שפורש בפנינו משה רבנו הוא לצאת מהאני; לזכור שבעל הבית האמיתי הוא הבורא יתברך ולהכפיף עצמי אליו, ולהתחבר אל האנחנו, להשקיע בעזרה ליהודי שני.

לכל אחד יש אחריות על הכלל

ושני המרכיבים של היציאה מהאני כלולים כבר בפסוק שציטטנו. המעבר בין הפניה לרבים, 'תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת' ובין הפניה ליחיד, 'לְךָ לְרִשְׁתָּהּ' כולל סיום הפסוק, כָּל-הַיָּמִים--אֲשֶׁר-אַתֶּם חַיִּים, עַל-הָאֲדָמָה, מדגיש את העובדה שבעם ישראל אין הפרדה בין הפרט לכלל. כי כל פרט הוא חלק מן הכלל ויש לו אחריות כוללת ובאותה מידה לכלל יש אחריות על הפרט. והכל חוסה תחת המודעות שאנחנו יושבים בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַן ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ. כי מתוך הרגל ושיגרת החיים בארץ אנחנו עלולים להתבלבל ולחשוב שהנוכחות שלנו פה היא עובדה בהווה ואינה קשורה למה שהיה פעם, ברית אבות וכדומה. תפיסה כזאת של המציאות עלולה להוביל להידרדרות מוסרית המסוכנת לעצם הקיום ר"ל.

ואת התפיסה הנכונה שמציע לנו משה רבנו יש לתחזק תדיר ודווקא בשמחה. ואיך זוכים לשמחה? על-ידי שיתוף הזולת בברכה שהעניק לנו ה' אלוקינו. הנה שתי דוגמאות (פרק יב): [יב] וּשְׂמַחְתֶּם, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם--אַתֶּם וּבְנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם, וְעַבְדֵיכֶם וְאַמְהֹתֵיכֶם; וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר בְּשַׁעֲרֵיכֶם, כִּי אֵין לוֹ חֵלֶק וְנַחֲלָה אִתְּכֶם. (פרק טז): [יא] וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ, אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ, וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ, וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ--בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ, שָׁם. ושני המרכיבים האלה הכרחיים לקיומה של שמחה אמיתית, גם הנתינה לזולת וגם לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ. יוצא שרק מי שמשתף את הזולת בברכה (מתוך מודעות שזה מה) שהקב"ה העניק לו, זוכה לשמחה אמיתית.

הפרשה הקודמת פתחה בשמיעה, וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן והפרשה שלנו פותחת בראיה. זה עניין של תהליך, קודם שומעים שהקב"ה בעל הבית, מתבוננים בזה היטב (שמיעה במשמעות של הבנה וקבלה) עד שמפנימים ואז גם רואים שהוא אכן בעל הבית. בינתיים למרבה הצער אנחנו עוד לא שם. בינתיים רווחת אצלנו ההשקפה שאנחנו בעלי הבית ומכאן גם כל המחלוקות אצלנו. זו פשוט פלגנות מובנית, כי אם אנחנו בעלי הבית אז כל אחד רוצה להיות המוביל ואין לדבר סוף. כשנבין ונקבל שבעל הבית הוא הקב"ה, או אז כל אחד יבין שהוא רק שליח לעשות את הטוב והישר בעיני ה', שהוא בעל הבית היחיד, ויעשה כל שביכולתו למלא את שליחותו על הצד הטוב ביותר.

תאריך:  14/08/2020   |   עודכן:  14/08/2020
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
של מי הארץ הזאת?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רוני ש.
19/08/20 10:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית הדין האזורי לעבודה בנצרת דן בתחילת החודש, באופן תקדימי, בחוק המעביר את סמכות ההחלטה להשעות עובד בחברה ממשלתית, לאחר 45 הימים הראשונים, מהמעסיק (החברה עצמה) לבית הדין לעבודה. בכך למעשה מתערב המחוקק ביחסי העבודה, שמוסדרים בחברות הממשלתיות בהסכמים קיבוציים או בחוזים אישיים, ואינו מאפשר ניהול עסקי נכון של החברות הממשלתיות, כל אחת בהתאם למאפיינים שלה ולשיקול הדעת של הנהלתה.
10/08/2020  |  עו"ד גדעון רובין  |   מאמרים
פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים ז): [יב] וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. הפשט הוא שיש כאן סיבה ותוצאה וכך מפרש התרגום. אבל רש"י מצטט מחז"ל: וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אם המצות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון. המפרשים מסבירים כי מה שהכריח את רש"י וחז"ל לפרש כך הוא השינוי מהפסוק שבסוף הפרשה הקודמת: [יא] וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַמִּצְוָה וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לַעֲשׂוֹתָם. כאן נזכרו גם המצווה והחוקים ומדוע נשמטו בפרשתנו? השמטה זו מכריחה להבין שמדובר בתפנית רעיונית, במיקוד המבט לרובד שונה מזה שבפסוק הקודם, למשהו שקשור דווקא בעקב.
07/08/2020  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
גל המחאה הממלא את הארץ, מרבה להשתמש ברשתות חברתיות, ובעיקר בפייסבוק. המפגינים טוענים שהתקשורת או שהיא מתעלמת מהם או שהיא מדווחת שקרים על הנעשה בהפגנות ולהוכחת דבריהם הם מציפים את הרשת בסרטוני הפגנות. חרדת הקורונה והועבדה שרבים נאלצים להישאר בבית, הופכות את השידורים החיים מההפגנות לאמצעי המאפשר לרבים אפשרות להשתתף בהפגנה בלי להיות נוכחים במקום.
06/08/2020  |  איילת פישביין  |   מאמרים
הגשת ערר לוועדת הערר וניהול הליכים משפטיים, לרבות בבית המשפט העליון ביוזמת מתכננת מחוז נגד תוכנית שאושרה על-ידי ועדה מקומית, אינה עניין של מה בכך. הדברים הופכים מעניינים וחריגים במיוחד כאשר המבנה נשוא התוכנית הוא של חנות איקאה (באשתאול) שנבנתה תוך חריגות בנייה, ואשר היתרים של חנות אחרת ברשת זו (בראשון לציון) נדונו אף הם בעבר במספר לא מבוטל של ערכאות תכנוניות ומשפטיות.
במסגרת תיקון 66 לחוק סדר הדין הפלילי, הוסיף המחוקק עילה לסגירת תיק פלילי (עד אז היו קיימות שלוש עיקריות: חוסר אשמה, חוסר ראיות והעדר עניין לציבור). מטרת התיקון הייתה לצייד את רשויות התביעה בארגז כלים רחב יותר, כדי לאפשר להן להימנע מהכתמתם בפלילים של אנשים נורמטיביים אשר ביצעו טעות חריגה ובתנאי שזו לא הייתה טעות חמורה. הסדר מותנה הוא הסכם בין המדינה לחשוד, במסגרתו החשוד מודה בביצוע עבירה פלילית, מתחייב שלא לבצע בעתיד עבירה זו או אחרת ומוטלת עליו סנקציה בגין מעשיו. בתמורה, המדינה מתחייבת לסגור את תיק החקירה נגדו ובכך נמנעת הכתמתו בפלילים.
03/08/2020  |  עו"ד עופר רשו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il