|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שופטים ושוטרים וחולשות אנושיות

בשביל מה בכלל צריכים מצוות? מדוע לא לסמוך על הטבע הטוב של האנשים, מדוע למשל לצוות על השופט לשפוט בצדק? הרי לכאורה עצם הציווי מעיד שחושדים בו בעניין זה, הלא כן? מלמדת אותנו התורה שכל אחד הוא חשוד לא מכיוון שהוא רע או שהוא רוצה לחטוא, אלא מכיוון שזה הטבע האנושי
21/08/2020  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
להעמיק שורש [צילום: חיים שוחט/פלאש 90]

שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, אלה שתי המלים הראשונות בפרשת השבוע שהיא הראשונה בחודש אלול, חודש הרחמים והסליחות (דברים טז): [יח] שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק. הפשט ברור וזה מובן, לצורך קיומה התקין של חברה אנושית חייבת להתקיים מערכת משפטית מסודרת, אבל מיד בהמשך באה הוראת תפעול לכאורה תמוהה, שלא לומר מיותרת: [יט] לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. זה אומר שהשופטים והשוטרים חשודים מראש שיטו משפט, יכירו פנים ויקחו שוחד? כן, אבל לא רק השופטים והשוטרים, ההוראה הזאת מכוונת לכל אחד ואחת מאיתנו.



נשים לב שמרבית הפעלים בשני הפסוקים הנ"ל הם בלשון יחיד; תתן לך, נותן לך, לא תטה, לא תכיר, לא תקח, אלה הוראות שמכוונות לכל אחד ואחת מאיתנו, לא רק לשופטים ושוטרים. גם ההמשך הוא באותו כיוון: [כ] צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ. מכיוון שהפשט הוא שמדובר בהקמת מערכת משפטית כנ"ל, אפשר לטעון שההוראות בפסוקים אלו מכוונות לכל שופט יחיד, וזה בלי ספק נכון, אבל הכלל הוא שהתורה מדברת אל כל יהודי באשר הוא, לא רק לנושאי תפקיד רשמי. חז"ל אומרים שאמנם מכאן למדים את המצווה למנות שופטים ושוטרים בכל עיר של יהודים אבל גם שכל יהודי חייב להיות שופט ושוטר ביחס לעצמו.



ספר החינוך מונה ארבעים מצוות בפרשה, רובן מצוות המוטלות על כל יהודי ומהן מצוות המוטלות על היחיד, כגון מצוות שרק המלך חייב בהן. בתורה בכלל יש הרבה יותר מצוות, שש מאות ושלוש עשרה, והשאלה היא בשביל מה צריכים כל כך הרבה? בשביל מה בכלל צריכים מצוות? מדוע לא לסמוך על הטבע הטוב של האנשים, מדוע למשל לצוות על השופט לשפוט בצדק? הרי לכאורה עצם הציווי מעיד שחושדים בו בעניין זה, הלא כן? מלמדת אותנו התורה שכל אחד הוא חשוד לא מכיוון שהוא רע או שהוא רוצה לחטוא, אלא מכיוון שזה הטבע האנושי, שדעתו נוטה לקרב את הדומה לו ולהרחיק את השונה ממנו. זה נכון לכל אחד מאיתנו כולל גם לאלה שקיבלו מינוי רשמי להיות שופטים.

האדם והעץ

בשבועות האחרונים ועד גם בימים האחרונים אנחנו עדים לאובדן אמון הולך וגובר במערכת המשפטית בפרט ובמערכת האכיפה בכלל. האם מדובר באנשים רעים או שקיבלו מינוי לא מתאים? לא בהכרח, הם ודאי לא חושבים כך על עצמם. הם בטוחים בלי ספק שהם טובים ומתאימים, זה רק אנחנו שלא מבינים אותם. פרשת השבוע מבהירה לנו מהיכן נובע הפער הזה בין הערכתם העצמית ובין ההערכה שלנו אותם ואת תפקודם, זה הפער שבין הדעת האנושית הגמישה ולכן משתנה בהכרח לפי הנסיבות ובין הדעת העליונה המוצגת בפרשת השבוע. שכן התכלית של כל ההוראות/המצוות בפרשה ובתורה בכלל נתונה במלים האחרונות בפרשה: כִּי-תַעֲשֶׂה הַיָּשָׁר, בְּעֵינֵי ה'.

הדעת העליונה אינה משתנה אבל היא לגמרי מודעת לחולשות האנושיות ומציעה הגנות מפניהן, זה מה שעושה התורה בכלל ובפרט בפרשת השבוע לכל אורכה. נתבונן בכמה הוראות לדוגמה: צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף, הרבה פירושים נכתבו על הצירוף הזה, מדוע פעמיים צדק ומדוע צריך לרדוף אחריו. לענייננו נביא במילים שלנו את פירוש הרמב"ן שמצטט מ'ספר הבהיר': הצדק הראשון מתייחס (לדעת, כלומר) לצדק האלקי שאליו צריך לשאוף ולהתאים את עצמנו. הצדק השני מתייחס לדעת האנושית שממנה נגזר הצדק האנושי שמטבעו הוא נוטה להשתנות ככל שצוברים ניסיון ומידע. לכן צריך לרדוף, פירושו לחתור לתיאום עם הצדק האלוקי. ואת זה עושים על-ידי העמקת ההתבוננות בהוראות התורה.


במילים אחרות, שורש השורשים של כל התופעות הקשות אצלנו, מהתגברות האנרכיה ועד פריצה מוחלטת של גבולות המוסר (גם האנושי) הוא הניתוק מתורת אמת שהיא תורת חיים. זה מה שהתורה מדגישה שרדיפת הצדק היא לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ. וזה גם הסבר אפשרי לביטוי מוזר לכאורה המופיע בפרשה (פרק כ, יט): כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה. במה דומה האדם לעץ השדה? ידוע שגם העץ הכי גדול ויפה, אם ינותק מהאדמה שהיא מקור חיותו, לא ישרוד. אפשר להאריך את חייו באופן מלאכותי לכמה זמן, אבל כדי לחיות באמת הוא חייב להישאר מחובר לאדמה. וזה גם מה שמאפיין אותנו, כדי לחיות באמת אנחנו חייבים להיות מחוברים לתורה שהיא מקור חיותנו, ולהעמיק בה שורשים כמו העץ באדמה.

וכאמור, ההוראות האלה מכוונות לכל יהודי באשר הוא, לשמור על החיבור לשורשים ולהתאמץ להעמיק אותם. וכמובן גם ההוראה צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף מכוונת לכל אחד מאיתנו. לשפוט את הזולת בצדק זה אומר להתייחס אליו ולדון אותו כפי שהייתי רוצה שיתייחסו אלי וידונו אותי. זה לא תמיד קל לביצוע, לכן אומרת התורה שיש לרדוף אחרי הצדק. ובכך יתקיים בנו בע"ה הפסוק: רֹדֵף צְדָקָה וָחָסֶד, יִמְצָא חַיִּים צְדָקָה וְכָבוֹד.

תאריך:  21/08/2020   |   עודכן:  21/08/2020
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שופטים ושוטרים וחולשות אנושיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רוני ש.
25/08/20 05:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזרחי ישראל. באתי אליכם הערב הזה כדי לבשר לכם, שהשגתי הערב עבורכם מטרה לאומית נעלה: הצלחתי להוריד מעל שולחנו של ידידי הנשיא טארמפ ולהסיר מסדר היום הלאומי שלנו, את נושא הריבונות. לא עוד ריבונות. לא עוד סיפוח. כל זה נמחק מהלקסיקון. סדר היום הלאומי שלנו קיבל מפנה אדיר. יש לנו הסכם שלום עם מדינה ערבית חשובה, עשירה ומובילה – איחוד האמירויות במפרץ הפרסי.
20/08/2020  |  מנחם רהט  |   מאמרים
על תפיסתו הערכית-נורמטיבית של המחוקק בקשר לילדינו ניתן ללמוד, בין היתר, מן העונשים המרביים אשר הוא קובע בצידן של נורמות פליליות. באוגוסט 1989, בעקבות מותה של הפעוטה מורן דנמיאס בשל התעללות קשה מצד בן משפחה, הונחה על שולחן הכנסת הצעה לקבוע בחוק העונשין עבירה של התעללות בקטין וחובה לדווח עליה.
17/08/2020  |  עו"ד עופר רשו  |   מאמרים
פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים יא): [כו] רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה. פשוט שכל אחד מאיתנו מקבל פה את הזכות וגם את החובה לבחור בבחירה חופשית בין ברכה לקללה. יש מישהו שיבחר בהיפך הברכה? לא סביר, אבל עלולים להתבלבל ולטעות בין זו לזו. איך זה ייתכן? המדרש (תנחומא) מביא לזה משל: לזקן שהיה יושב על הדרך והיו לפניו שתי דרכים אחת תחלתה קוצים וסופה מישור ואחת תחלתה מישור וסופה קוצים והיה יושב בראש שתיהן ומזהיר העוברים ואומר להם אע"פ שאתם רואים תחלתה של זו קוצים לכו בה שסופה מישור וכל מי שהיה חכם שומע לו והיה מהלך בה ומתיגע קמעא הלך בשלום ובא בשלום אבל אותן שלא היו שומעין לו היו הולכים ונכשלין.
14/08/2020  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בית הדין האזורי לעבודה בנצרת דן בתחילת החודש, באופן תקדימי, בחוק המעביר את סמכות ההחלטה להשעות עובד בחברה ממשלתית, לאחר 45 הימים הראשונים, מהמעסיק (החברה עצמה) לבית הדין לעבודה. בכך למעשה מתערב המחוקק ביחסי העבודה, שמוסדרים בחברות הממשלתיות בהסכמים קיבוציים או בחוזים אישיים, ואינו מאפשר ניהול עסקי נכון של החברות הממשלתיות, כל אחת בהתאם למאפיינים שלה ולשיקול הדעת של הנהלתה.
10/08/2020  |  עו"ד גדעון רובין  |   מאמרים
פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים ז): [יב] וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. הפשט הוא שיש כאן סיבה ותוצאה וכך מפרש התרגום. אבל רש"י מצטט מחז"ל: וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אם המצות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון. המפרשים מסבירים כי מה שהכריח את רש"י וחז"ל לפרש כך הוא השינוי מהפסוק שבסוף הפרשה הקודמת: [יא] וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַמִּצְוָה וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לַעֲשׂוֹתָם. כאן נזכרו גם המצווה והחוקים ומדוע נשמטו בפרשתנו? השמטה זו מכריחה להבין שמדובר בתפנית רעיונית, במיקוד המבט לרובד שונה מזה שבפסוק הקודם, למשהו שקשור דווקא בעקב.
07/08/2020  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il