|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
טראמפ. הפתיע את יועציו [צילום: פטריק סמנסקי, AP] פלוסי ושומר. תפסו טרמפ [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

גובר החשש משבועות אחרונים כאוטיים של הממשל

טראמפ יוצא נגד הסיוע ומעניק חנינות

דורש מן הקונגרס להגדיל את הסיוע במזומן לנפגעי הקורונה ולקצץ משמעותית את התקציב השוטף - ומאיים להטיל וטו שישתק את הממשל וימנע את הזרמת 900 מיליארדי הדולרים העניק חנינות למעורבים בפרשה הרוסית, לאנשי אבטחה בחברה שבבעלות ידידו שנטלו חלק בטבח בבגדד ולשלושה מחוקקים לשעבר רפובליקנים שהורשעו בשחיתות
23/12/20  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   תגובות
להחזיק מעמד עד שהחיסון ישפיע
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: הסיוע הפדרלי מציל מיליונים מחורף של עוני ואת המשק ממיתון מחודש, אך לרבים הוא מגיע מאוחר מדי ולא בטוח שתינתן עוד חבילה
לרשימה המלאה

הקונגרס מאשר את חבילת הסיוע השנייה
איתמר לוין
הצעדים המרכזיים: סיוע חד-פעמי במזומן של עד 600 דולר לכל אדם במשק בית, מותנה ברמת ההכנסה; תוספת של 300 דולר לשבוע בדמי האבטלה הפדרליים לפחות עד אמצע חודש מארס; 429 מיליארד דולר בהלוואות חירום למגזר העסקי; 130 מיליארד דולר להתמודדות ישירה עם הקורונה
לרשימה המלאה

הנשיא דונלד טראמפ מאיים (יום ד', 23.12.20) שלא לחתום על חבילת הסיוע שאישר הקונגרס בתמיכת שתי המפלגות - ובמקביל מעניק שורה של חנינות, כולל למקורביו. שני המהלכים מחזקים את החששות מפני הצעדים שינקוט טראמפ בחודש האחרון לכהונתו, בעודו ממשיך לסרב להכיר בנצחונו של ג'ו ביידן ומחפש בצורה נואשת דרכים להפוך את התוצאה.

הרפובליקנים והדמוקרטים סיכמו בתחילת השבוע, אחרי חודשים של מו"מ, חבילת סיוע בסך 900 מיליארד דולר להתמודדות עם נזקי הקורונה. במרכזה עומד סיוע במזומן של עד 600 דולר לכל אדם במשקי בית בעלי הכנסות נמוכות ובינוניות; הגדלת דמי האבטלה ב-300 דולר לשבוע עד אמצע מארס; מאות מיליארדי דולרים בהלוואות למגזר העסקי העשויות להפוך למענקים; ועשרות מיליארדי דולרים למאבק ישיר בקורונה (ראו קישור משמאל). שתי המפלגות התפשרו על דרישות אחרות שלהן, אך הפיכת הסיוע לחוק מחייב מצריכה את חתימתו של טראמפ.

טראמפ העלה לטוויטר סרטון ובו הוא מותח ביקורת קשה על חבילת הסיוע ועל התקציב השוטף שהיא מהווה חלק ממנו. הוא כינה את הסיוע במזומן "נמוך עד גיחוך" ודרש להעלותו ל-2,000 דולר (לעומת 1,200 דולר בחבילת הסיוע הראשונה בחודש מארס) - תוך התעלמות מכך שאת הסכום שהוסכם הציע שר האוצר שלו, סטיב מנוחין. הוא גם יצא נגד מתן סיוע לבני משפחותיהם של מסתננים ודרש להאריך את הסיוע לענפים ספציפיים כגון מסעדות.

טראמפ גם דרש מן הקונגרס "להיפטר מיידית מהחלקים הבזבזניים והבלתי-נחוצים שבחוק הזה ולשלוח לי חוק הולם, או שהממשל הבא יצטרך לתת את חבילת הסיוע, וייתכן שהממשל הזה יהיה אני". לדבריו, למרות שהחוק מוגדר כסיוע לקורונה - רובו אינו מוקדש לכך: "הקונגרס מצא המון כסף למדינות זרות, לוביסטים ומקורבים - ונתן רק את המינימום לעם האמריקני".

הסרטון הדהים אפילו את עוזריו של טראמפ, משום שלמרות שדרישתו בנושא הסיוע במזומן אינה חדשה - הכל העריכו שהוא יחתום על חבילת הסיוע. אם טראמפ לא יאשר את החוק, הרי שבנוסף לעיכוב כל הסיוע - חלקים נרחבים מפעילות הממשל יושבתו ב-29.12.20. כל זאת, בעוד הקורונה ממשיכה להשתולל בארה"ב וטראמפ עצמו מתעלם ממנה כמעט לחלוטין מאז הפסדו בבחירות. אתמול נוספו בארה"ב קרוב ל-200,000 חולים ו-3,300 בני אדם מתו מן הקורונה; מספר החולים מאז תחילת המגיפה הגיע ל-18.7 מיליון, ומספר המתים - ל-331,000.

טראמפ לא היה מעורב במו"מ על חבילת הסיוע, שכן את רוב זמנו הוא מקדיש לתוצאות הבחירות. איש מבין בכירי הממשל והבית הלבן בתחום הכלכלי לא רמז שהנשיא איננו מרוצה מן החבילה. ההפך הוא הנכון: מנוחין, שהוביל את המו"מ מטעם הממשל, בירך על אישורה שבע שעות בלבד לפני סרטון הטוויטר של טראמפ (ואף הגדיר אותה כ"מתנת יום הולדת נהדרת בשבילי") - אשר הופץ בשעת ערב מאוחרת, לאחר שרוב הבכירים עזבו את וושינגטון לחופשת חג המולד.

המצב הסתבך עוד יותר כאשר ראשי הדמוקרטים בקונגרס מיהרו לאמץ את דרישתו של טראמפ בנוגע לסיוע במזומן. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, הודיעה שהסיעה תציע מחרתיים לבית לאשר את הסיוע המוגדל והאשימה את הרפובליקנים בכך שמנעו אותו מלכתחילה. יו"ר המיעוט בסנאט, צ'אק שומר, הביע גם הוא תמיכה בסיוע של 2,000 דולר. אולם, אין סיכוי מעשי לאישור שינוי זה, ודאי שלא בתוך ימים וכנראה שגם לא בתוך שבועות. הרפובליקנים התנגדו לסכום הגבוה יותר בשל הגרעון העצום בתקציב, המגיע כבר ל-3 טריליון דולר, וביקשו להימנע מחבילת סיוע שתעבור את רף טריליון הדולר (החבילה הקודמת הייתה בסך 2.2 טריליון דולר).

כדי להעביר את חבילת הסיוע עוד לפני חג המולד, הצמיד אותה הקונגרס לתקציב שוטף בסך 1.4 טריליון דולר. כמדי שנה, הממשל והקונגרס לא הגיעו במועד (עד 1 באוקטובר) להסכמה על התקציב כולו, ובמקום זאת הם דנים ומאשרים אותו בחלקים. התקציב שאושר כעת הוא למימון פעילות הממשל הפדרלי עד סוף שנת הכספים הנוכחית (30.9.21). בסך-הכל מדובר ב-5,593 עמודים של חקיקה שאושרו במהירות רבה, תוך ביקורת גם מצד חלק מחברי הקונגרס על ההליך.

את זעמו של טראמפ על חברי הסיעה הרפובליקנית בשני הבתים ניתן להסביר על-רקע תסכולו בנושא הבחירות. יו"ר הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, הכיר רשמית בשבוע שעבר בנצחונו של ביידן והרוב המכריע של חברי הסיעה סירבו לתמוך פומבית במהלכיו של טראמפ נגד התוצאות (אם כי גם נמנעו מלהכיר בנצחונו של ביידן). טראמפ גם מתקשה למצוא מחוקקים שיקדמו את הניסיון חסר-הסיכוי האחרון שלו - לערער במליאת הקונגרס ב-6.1.20 על התוצאות. לאחר שפגע בצורה חסרת תקדים בהעברת השלטון לממשל הבא, פועל כעת טראמפ כאילו בכוונתו להותיר אדמה חרוכה בתחום הכלכלי - ולהקשות על ביידן בכך שייאלץ להעביר שוב את חבילת הסיוע במקום לעסוק בשלבים הבאים של המאבק בקורונה וההתאוששות הכלכלית.

הימנעותו של טראמפ מחתימה על חוקי הסיוע והתקציב מהווה הטלת וטו מצידו עליהם. הקונגרס יכול לבטל את הווטו אם ישוב ויאשר את החוקים ברוב של שני שלישים. הרוב המקורי לאישורם היה גדול בהרבה (הסנאט אישר אותו ברוב של 92 מול שישה), אך ההצבעה הנוספת מצריכה לכנס שוב את הבית - כאשר הוא כבר בפגרת חג המולד והשנה החדשה וכל חבריו מפוזרים ברחבי ארה"ב. הניסיון הדמוקרטי "לרכב" על דרישתו של טראמפ ולהגדיל פי שלושה את הסיוע במזומן, עלול אף הוא לטרפד את האישור מחדש.

כאמור, במקביל העניק טראמפ 15 חנינות וחמש הקלות בעונש לרגל חג המולד, רובן בצורה מעוררת מחלוקת: לשני מעורבים בפרשה הרוסית, לשלושה מחוקקים לשעבר מושחתים מן המפלגה הרפובליקנית ולארבעה עובדים של חברת האבטחה הפרטית בלאקווטר שהיו מעורבים ברצח אזרחים עירקים. בשבועות האחרונות פורסם, כי טראמפ בחן את האפשרות להעניק חנינות מראש לבני משפחתו ולמקורביו, כולל כאלו שאין נגדם חקירות פעילות, ואף עלתה האפשרות שהוא יעניק חנינה לעצמו - צעד שנוי במחלוקת בקרב משפטנים. למעלה ממחצית מן החנינות לא עמדו בקני המידה של משרד המשפטים, אם כי החוקה מעניקה לנשיא את הסמכות המוחלטת בנושא זה.

טראמפ העניק חנינה לג'ורג' פפדופולוס, יועץ בתחום החוץ לקמפיין שלו בשנת 2016, ולעו"ד אלכס ון-דר-זוואן. השניים הודו במסירת עדות שקר לתובע המיוחד בפרשה הרוסית, רוברט מולר, וריצו עונשי מאסר קצרים. בחודש שעבר העניק טראמפ חנינה ליועצו לשעבר לביטחון לאומי, מייקל פלין, שהודה פעמיים בעדות שקר לחוקרי הבולשת בפרשה (פלין מייעץ כעת לטראמפ בנושא הבחירות והציע בפומבי לערוך מחדש בחסות הצבא את ההצבעה במדינות המפתח). הוא גם הקל בעונשו של מקורבו רוג'ר סטון, שהורשע אף הוא בפרשה.

בין מקבלי החנינות מצוי ניקולס סלאטן, אשר נדון למאסר עולם על חלקו בטבח של 17 עירקים (בהם ילדים בני שמונה ו-11) בבגדד. מנכ"ל בלאקטוור לשעבר, אריק פרינס, הוא ידיד ותיק של טראמפ. שלושת חברי הקונגרס לשעבר שקיבלו חנינה הם דנקן האנטר (נדון ל-11 חודשי מאסר על שימוש פרטי בכספי בחירות), כריס קולינס (מתומכיו הראשונים של טראמפ, מרצה 26 חודשי מאסר על עדות שקר וקשירת קשר להונאות ניירות ערך) וסטיב סטוקמן (מרצה עשר שנות מאסר על הונאה והלבנת הון, אשר בין הלוחצים להעניק לו חנינה מצויה עו"ד סידני פאואל - שטראמפ שקל בסוף השבוע למנות לתובעת מיוחדת בנושא הבחירות).

תאריך:  23/12/20   |   עודכן:  23/12/20
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ יוצא נגד הסיוע ומעניק חנינות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצוות שלו בכלכלה ובאיכות הסביבה הוא מעט שמאלה מן המרכז. צוות מדיניות החוץ שלו נלקח מהזרם המרכזי במפלגה הדמוקרטית. עוזריו הבכירים בבית הלבן הם ותיקי וושינגטון. התמונה הכוללת של ממשל ג'ו ביידן, מסיק ניו-יורק טיימס, היא: מוכר, פרגמטי וברובו שייך למרכז. הדבר עולה בקנה אחד עם העסקה שהוא הציע לדמוקרטים בבחירות המקדימות: לא שמאל כמו ברני סנדרס ואליזבת וורן, ולא איש וול סטריט כמו מייקל בלומברג.
22/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא דונלד טראמפ מגביר את נסיונותיו להפוך את תוצאות הבחירות ובימים האחרונים מעלה שורה של רעיונות קיצוניים, כולל התערבות צבאית, החרמת מכונות ההצבעה ופנייה בדקה ה-91 לבית המשפט העליון – מדווח (יום ב', 21.12.20) וושינגטון פוסט.
22/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שני הסיפורים הגדולים בבריטניה ב-2020, הקורונה והברקזיט, התפתחו במקביל בלא השפעה של ממש זה על זה. אך כמו בפרק הסיום של מותחן טלוויזיוני משובח, גם הם נפגשים לבסוף בימים אלו ומאיימים לנתק את בריטניה מן היבשת – מדווח אקונומיסט (22.12.20).
22/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שבעה מתוך עשרת השקרים הבולטים ביותר בפוליטיקה האמריקנית בשנת 2020 שייכים לדונלד טראמפ – קובע הדירוג השנתי של וושינגטון פוסט. טראמפ "משפר" כל העת את ביצועיו: 30% מהשקרים ב-2015, 50% ב-2016, 60% בשנתיים הבאות וירידה קלה ל-53% אשתקד. השנה זהו דירוג השיא שלו, כאשר הפוסט מזכיר שטראמפ נוהג לחזור על חלק משקריו עשרות ומאות פעמים – גם לאחר שהוכחו ככאלה.
21/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
סגן הנשיא מייק פנס מחפש בית באזור וושינגטון, ומתכנן סיור בחו"ל אשר יתחיל ביום בו הקונגרס יאשר סופית את בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא. ראש הסגל מארק מדואוז מדבר על הקמת חברת ייעוץ עם עמיתים בבית הלבן. היועץ הכלכלי לארי קודלוב מתכנן לחזור לטלוויזיה. דונלד טראמפ מסרב להכיר בהפסדו, אבל חוץ ממנו – כל הבית הלבן הוא באווירת סיום קדנציה: עובדים מחפשים בשקט משרות חדשות, חברים מבקשים טובות של הרגע האחרון, שרים מעניקים ראיונות פרידה.
21/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il