|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
רומקובסקי על גבי בול מגטו לודז' צ'רניאקוב עם מבריחי מזון בוורשה [ארכיון בית לוחמי הגטאות]

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה: הומור כמקור תיעוד (א')

"חתונה - אתה. קבורה - אתה"

יהודי אירופה לא איבדו את חוש ההומור אפילו בנסיבות האיומות של השואה, והותירו אחריהם מאות בדיחות, אמרות כנף, שירים וקברטים קטעי הומור אלו משמשים גם כמקור תיעודי חשוב, המאיר את חייהם ותפיסותיהם בגטאות ובמחנות כך למשל הם תיארו את היודנרטים, ראשיהם ועובדיהם
27/01/2021  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
חיי היום-יום בגטו לודז' / יד ושם
"צרה צרורה – החליפו שק לי בפרווה!!!"
איתמר לוין
ההומור היהודי בתקופת השואה עסק לא רק באירועים ובמנהיגים, אלא גם בחיי היום-יום הקשים מנשוא – והוא מקור מידע חשוב עליהם * מן השוטרים והמלשינים בגטו ורשה, דרך המחנך האהוב בגטו טרזין ועד לצפיפות האיומה בגטו קובנה
לרשימה המלאה

כולנו מכירים את גטו טרזין כמקום בו התנהלו חיי תרבות וחינוך ענפים, למרות היותו בפועל מחנה ריכוז לכל דבר. ראינו את סרט התעמולה הנאצי "הפיהרר מעניק עיר ליהודים", ואנחנו מודעים לכזב התדמיתי שהצליחו הגרמנים למכור למשלחת הצלב האדום. דומני, שרובנו לא שמענו על הנטל הביורוקרטי בו נשאו תושבי הגטו ועל הצורך להתרוצץ שעות רבות כדי להסדיר את העניינים הפעוטים ביותר.

מבט יחיד במינו על היבט זה של החיים בטרזין אנו מקבלים ביצירתו הסאטירית של הנס הופר "כרטיס לתיאטרון", אשר הועלתה באחד הקברטים בטרזין. על פניו, זהו תיאור של התור הארוך לכרטיסים ועל השינוי התכוף במועדי ההצגות. אך ברובד עמוק יותר, ולכך מן הסתם התכוון הופר וכך הבינו אותו שומעיו, היצירה לועגת לביורוקרטיה של הגטו. כך למשל, אובדן של כרטיס מזון עלה במניעת ארוחה אחת לפחות ובמעבר בין שורה של משרדים כדי לקבל כרטיס חדש.

הופר מתאר את קורותיו של מר קוהן, שנפשו חשקה לראות הצגה. הוא הלך לבלוק שש, משם שלחו אותו לענף עבודות, הוא המתין שעתיים בתור, נשלח לבלוק שלוש, אחרי חודשיים קיבל הודעה על זוג כרטיסים, ההצגה נדחתה בשבועיים, אבל אז לא היה מקום באולם, ובפעם הבאה הבהיר לו הסדרן: "כרטיסים ליום ג' טובים ליום ב'. כרטיסים ליום ד' טובים ליום א'. כרטיסים לשמיני - לעשרים ואחד. העשרים ושלישי זה חג המולד". כאשר נשבר קוהן ומבקש בחזרה את כספו, הטרטור מתחיל מחדש. הופר מסיים:

  • התיישב לו לנוח, הוא די מיואש. מהכרטיסים מוחו משובש. יש לו כרטיסים לעשרים ואחד ו[האופרה] פיגרו בחג המולד שזה ביום ב', טוב ליום חמישי ולא ליום ד', כלומר יום שלישי. שח מר קוהן: בקיצור, אתאשפז במוסד הסגור. 1


להומור יש תפקידים רבים. הוא מאפשר לחלש להרגיש חזק; הוא מבטא תסכולים; הוא מעניק זווית מקורית לנושאים מוכרים; הוא משחרר תוקפנות ומביע אהבה; הוא כלי של עוינות ושל אינטימיות.2 בכתבה זו אבקש להציג שימוש נוסף שלו: כמקור היסטוריוגרפי, וליתר דיוק - כמקור היסטוריוגרפי לתקופת השואה. מאחר שהומור חייב להיות תלוי מציאות (איש לא יצחק מבדיחה על היחסים בין תושבי מאדים), ניתן למצוא בו התייחסויות רבות למקום ולזמן בהם נוצר. וכך, תיאור של התרוצצות בין משרדים הנראה לנו טריוויאלי לחלוטין ואולי אפילו בלתי משעשע, מקבל משמעות שונה לגמרי על-רקע גטו טרזין. הוא מעניק לנו הצצה אל זווית בלתי מוכרת בחיי הגטו ואל ההתייחסות אליה מצידם של מי שנאלצו להתמודד איתה על בסיס יום-יומי.

הם רצו שנדע שהם צחקו
טרזין. סאטירה על הסחבת [בית לוחמי הגטאות]

ההומור היהודי תחת השלטון הנאצי שלח את חיציו לכל עבר: לגרמנים ולבעלות הברית, לכובשים ולמשתפי הפעולה, למנהיגים ולחיילים. כאשר אנו עוסקים בו כמקור היסטוריוגרפי, הוא כוון בראש ובראשונה כלפי ההנהגה היהודית וממלאי התפקידים מטעמה. הסיבה לכך היא שהשלטונות הגרמניים היו מרוחקים יותר ובדרך כלל לא היה ליהודי מן השורה מגע איתם. לעומת זאת, עם המוסדות היהודיים היה לתושבי הגטאות מגע יום-יומי, ולכן הנטייה הייתה להאשים אותם בצרות ובקשיים

אבל בטרם ניכנס לדוגמאות מרחבי אירופה, עלינו לעצור לרגע. הומור בשואה? האם אין זו סתירה במונחים מיניה וביה? כיצד בכלל ניתן להעלות על הדעת גילויים של צחוק, אפילו של חיוכים, בגיהנום? והאם מותר לנו לדבר על ההומור של הנרדפים והנרצחים? האם אנחנו יכולים להבין אותו?

הדין נגזר מן העובדות, נהגה לומר מרים נאור, הנשיאה בדימוס של בית המשפט העליון – ומבחינתו של ההיסטוריון, המחקר נגזר מן המקורות. לא זו בלבד שיש מאות מקורות על הומור בשואה, אלא שחלק משמעותי מהם נרשמו בזמן אמת. ולא זו בלבד שהם נרשמו, אלא שהיו מקומות – בראשם ארכיון "עונג שבת" – בהם תיעוד ההומור היה מכוון לשימורו לדורות הבאים. לאמר: לא רק שיהודים צחקו תחת השלטון הנאצי, צחקו בגטאות, צחקו במחנות – הם רצו שנדע שהם צחקו. גם ניצולים רבים זכרו גילויים של הומור ואף תיארו אותם בעדויותיהם. דהיינו: המקורות מלמדים שיש לחוקר במה להתגדר.

מובן, כי קיומם של מקורות אינו מחייב את ההיסטוריון לעסוק בהם. מעבר לאילוצים הרגילים של משאבים, קיימים גם שיקולים של כבוד לנשוא המחקר, של מראית עין, של חשש מעיוות המחקר בידי אינטרסנטים למיניהם. לא במקרה של ההומור בשואה. כאן למחקר יש חשיבות כפולה ומכופלת. ראשית, הוא מציג זווית שהייתה קיימת ובצורה נרחבת. שנית, מדובר בהיבט מדהים של יכולת עמידה רוחנית. שלישית, הומור מטיבו מחייב מגע אנושי – וקיומו בשואה הוא אנטי-תזה מובהקת לתיאוריית ה"אונטרמנטש" הנאצית. רביעית, וכאן אנו מגיעים לנושא של מאמר זה, הוא מהווה מקור בפני עצמו.3

ההומור היהודי תחת השלטון הנאצי שלח את חיציו לכל עבר: לגרמנים ולבעלות הברית, לכובשים ולמשתפי הפעולה, למנהיגים ולחיילים. כאשר אנו עוסקים בו כמקור היסטוריוגרפי, הוא כוון בראש ובראשונה כלפי ההנהגה היהודית וממלאי התפקידים מטעמה. פרופ' ישראל גוטמן המנוח הסביר,4 כי הסיבה לכך היא שהשלטונות הגרמניים היו מרוחקים יותר ובדרך כלל לא היה ליהודי מן השורה מגע איתם. לעומת זאת, עם המוסדות היהודיים היה לתושבי הגטאות מגע יום-יומי, ולכן הנטייה הייתה להאשים אותם בצרות ובקשיים. מן המחנות שרד הרבה פחות הומור מאשר מן הגטאות, אך גם שם כידוע רוב המגע של האסירים היה עם בעלי תפקידים מקרבם.

בהקשר זה, ההומור מעניק לנו שני כלים היסטוריוגרפיים חשובים. האחד הוא עצם קיומו, וליתר דיוק – עצם קיומה של הביקורת אותה הוא מבטא. למשל: כפי שנראה בהמשך, אם בגטו ורשה נמצאו מי שהציגו את אדם צ'רניאקוב כמושחת והיה מי שהאזין להם ברצון, הרי לנו עדות לתפיסה שכזאת לגבי יושב-ראש היודנראט, גם אם אנו יודעים שהוא היה אדם נקי כפיים. השני הוא הפרטים הנובעים ממנו, ושוב נדגים מגטו ורשה: מסמך יוצא דופן באורכו ובפירוטו מתאר בארסיות את משטרת הגטו, ואגב כך מוסר מידע רב על בכיריה וגם על שוטרים מן השורה.

"נוכחתי שבין קרוביך אין שום אוברבך"
לודז'. "מראהו כשל קיסר" [צילום: בונדסארכיב]

"כאשר היושב ראש טיפש, כל הקהילה נמצאת בצרות. הנשיא צ'רניאקוב, הסיר השמן, מקבל את המרק חם. איך ייתכן? פשוט: כסף! כסף הוא דבר נהדר, את שערה של מאדאם צ'רניאקוב יסדרו, אין ספק, היא שותה את התה שלה עם סוכר ולחמנייה מתוקה. איך ייתכן? פשוט: כסף! כסף הוא דבר נהדר"

הזכרנו את צ'רניאקוב ונפתח בו. שרדו מספר יצירות סאטיריות, חלקן עוקצנית ביותר, המייחסות לו התעשרות על חשבון הכלל וניצול לרעה של מעמדו. שיר שנכתב בגטו ורשה אומר עליו:

  • כאשר היושב-ראש טיפש, כל הקהילה נמצאת בצרות. הנשיא צ'רניאקוב, הסיר השמן, מקבל את המרק חם. איך ייתכן? פשוט: כסף! כסף הוא דבר נהדר, את שערה של מאדאם צ'רניאקוב יסדרו, אין ספק, היא שותה את התה שלה עם סוכר ולחמנייה מתוקה. איך ייתכן? פשוט: כסף! כסף הוא דבר נהדר. 5


היודנראט בוורשה, הן כגוף והן חבריו בנפרד, הואשם כמי שנושא באחריות לצרות ולגזירות הנוחתות על תושבי הגטו. כפי שכבר צוין, הייתה זו תפיסה שנבעה מכך שהיודנראטים בכלל היו הנתיב דרכו העבירו הגרמנים את הוראותיהם. נראה שהביקורת הבאה לידי ביטוי בקטעים הסטיריים מלמדת, שהם הצליחו לפחות חלקית להסיט את הזעם מהם לעבר מנהיגי היהודים, מה שהיה אחת הסיבות להקמת היודנראטים מלכתחילה.6 שיר שנשמר בארכיון רינגלבלום נפתח כך:

  • עומדת ברחוב גז'יבובסקה מועצת היהודים. זו הסיבה לכל הטרגדיה, ידידים. עומדת ונוחרת, לפעמים נופחת. אוף, איזה פַּחת, אוף איזה פַּחת. כבר בקושי נושמת, בקושי נושפת. ועדיין עושה את עצמה מגוחכת. טיפוסים רבים נדבקו אליה. לפני הכיבוש היו קטנים כאלה. תפסו את כל הג'ובים שבה. אין לכך עצה ואין תקנה.7


בכמה מן הגטאות רווחו טענות על פרוטקציה והעדפת קרובים ומקורבים בידי המוסדות היהודיים השונים. שיר מגטו ורשה מעלה את הטענה, לפיה אפילו טיפול רפואי שגרתי מותנה בקשרים הנכונים:

  • פניתי בבקשה אל האדון אפרים. ציווה לפתוח את הפה ובדק השיניים. ופסק: אתה לא תצלח! אין לך בין קרוביך שום אוברבך; ואולי בכל זאת יש לך חתן, הקרוב איכשהו לרוזנשטיין? אולי יש לך גיס לובלינוביץ'? אולי מחותנת ששמה לזרוביץ'? אולי איזה דוד פרנקפורטר? אולי בת-אחות ברלינטר. אולי סבא-של-סבא גורליצקי? אולי איזה סנדק מצופליצקי? ואולי את שרשרת הייחֶעס, מפאר איזה מרמן-צופליחֶעס? אם לסבול לא תרצה מרעב, חפש בין קרוביך את גראף!

    [...] אין לך מזל, אומלל. אף לא שם אחד, וכבר מניתי עשרים. חשוֹב, אולי יש אחרים? אולי זה הוא, הוא בכבודו, קרוב שלך – מה צ'רניאקוב? כי כשבדקתי את שיניך היטב כל כך, נוכחתי שבין קרוביך אין שום אוברבך.8


מרדכי חיים רומקובסקי, הנשיא השנוי במחלוקת של היודנראט בלודז', היה באופן טבעי יעד לביקורת – כולל הומוריסטית. ההומור מעניק לנו זווית נוספת בנוגע ליחסם של תושבים בגטו כלפי רומקובסקי והצורה בה חלקם ראו אותו בזמן אמת. ראו למשל את השיר הבא:

  • חיים שלנו, רומקובסקי חיים, מחלק לנו מדי יום שיריים. לאחד פת לחם יקציב, ונתח בשר סוס לאחיו, וקבורים אצלו בתחתיות! שעה שנערכה ספירת העם9 היום להט ובער, נסע רומקובסקי ברחובות, מראהו כשל קיסר! חליפה לו בהירה, כפפות, משקפיים כהים, שוטרים שומרים עליו מסביב, והוא, רומקובסקי, ממלא שחוק פיו. 10


עוקצני במיוחד כלפי רומקובסקי היה העיבוד שנעשה לשיר "דודעלע", המיוחס לר' לוי יצחק מברדיצ'ב ואשר במקורו עוסק בקדוש ברוך הוא. המחבר האלמוני בלודז' המיר את הקב"ה ברומקובסקי וקבע שהוא מצוי בכל – ביטוי חד לשליטתו המוחלטת של רומקובסקי בגטו ובחיי תושביו, והתנהלותו שגבלה בפולחן אישיות: "מקום שאלך – אתה! מקום שאעמוד – אתה. על הקירות – אתה. על הלוח – אתה. על הכסף – אתה. על בולי הדואר – אתה [...] חתונה – אתה. קבורה – אתה. להיוותר בגטו – אתה. להשתלח – אתה!". 11.

"היא עם בן השררה התיידדה"
ורשה. הכל תלוי בפרוטקציה [צילום: גיאורג וילי]

בקשות עבודה משועממות משוחחות בגטו לודז' ו"כאן הפריעה לה הבקשה השישית: כל הדיבורים האלה מיותרים וריקים. אדוני, למרות שהוא רקדן לשעבר, יש לו הסיכויים הטובים ביותר. לכן יש ראש, מוח וידיים. לו יש זוג רגליים ודבר אחד נוסף, המפתח לכיבוש כל מצודה: לא מוח, לא ראש, אלא גב חזק"

יצירה אחרת מגטו לודז' פותחת צוהר לפרוטקציה שאפיינה את פעילות היודנראט – או לפחות שנתפסה ככזו. היא נכתבה בידי מארק פוגלבאום ותועדה בידי אבא גולדברג. מתוארת בה שיחה בין בקשות עבודה משועממות, המונחות במגירה במשרדי היודנראט, ואשר מתחילות לדון למי מהן יש הסיכויים הטובים ביותר להתקבל. הראשונה מתגאה ב"שלוש פקולטות, חצי דוקטורט"; השנייה היא של "בירוקרט לשעבר", ששירותיו נחוצים כעת במיוחד; אני מייצגת נכה החייב לזכות בהתחשבות, הבהירה השלישית; הרביעית טענה סתם שהיא הטובה ביותר; החמישית סברה שכולן יגיעו לסל האשפה.

  • כאן הפריעה לה הבקשה השישית: כל הדיבורים האלה מיותרים וריקים. אדוני, למרות שהוא רקדן לשעבר, יש לו הסיכויים הטובים ביותר. לכן יש ראש, מוח וידיים. לו יש זוג רגליים ודבר אחד נוסף, המפתח לכיבוש כל מצודה: לא מוח, לא ראש, אלא גב חזק.12


הסופר והמשורר האידי משה סאנק סיפק גם הוא תיאור סאטירי של מעמדות בגטו לודז', התורם להבנתנו את מציאות החיים שם:

  • בליצמנשטט בגטו החיים הומים, אך אין היהודים שם זה לזה דומים. ההמון חי לו שם בקור, דחקות אין-סוף; ואילו ה"אליטה" רק היא רואה בטוב. ה"אליטה" של הגטו אותה מיד תכיר: גב רחב, פנים דשנות ועורף סמוק-חזיר. בליצמנשטט בגטו כל איש קצובה לו "רציה" [מנת מזון], זוהי מין דיאטה של אפרוביזציה [אספקה]. סודה, חומץ, מלח להמון ניתן; ואילו ל"אליטה" – קמח, סוכר ושומן. בגטו מצויים רסורטים, מחלקות, למען כל איש ואישה יוכלו שם לעבוד. וגם אמי עובדת ביום וגם בליל. ואילו ה"אליטה" תשחק ותתהולל.13


נגע הפרוטקציה ואף החשדות לשוחד מיני הגיעו גם לגטו וילנה – כך לפחות מלמד שירו של ג' שנקר. מעניין שהכינוי שניתן לה היה דומה מאוד לזה שבשעתו נשמע גם בישראל: ויטמין P – פרוטקציה. וכך הוא כתב:

  • בלשכת העבודה עומד יהודי אצל הקיר, והוא מחכה שעה ארוכה עניין להסדיר. לפתע מופיע אחר ומסדר עניינו בלשכה, ואצל הקיר אינו ממתין שעה ארוכה. ויטמין אם יש למישהו, במטותא, טוב מכסף הוא. הכל לו ברבותא. עצים ישיג, דירה, תמיד קב ונקי. בריגדה [קבוצת עבודה] טובה, אף חופשה לפרקים.

    [...] דירתי הגרועה היא בגטו, קור בה ודֶלֶף. ביקשתי עצים להסקה וענו לי: "לא באלף". בתה של שכנתי יפה היא, צעירה מאוששת. הביאה היום מנת עצים משולשת. ביקשתי מהם: לבריגדה קבלו גם אותי. אין מקום, אנו, אתה מחכה פה בכדי. אפס מרים, היא עם בן השררה התיידדה, ביקשה וקיבלה והפתק כבר בידה.

    הנה בחורה המראה כי הגלידה על עורה חבורה. פוסק הרופא ואומר: אין הפצע נורא. הוא קורא אל אחרת: הא, גברת, בואי עתה! אין צורך לבדוק, הוא יודע זה כבר מחלתה.14

הערות

1. איתמר לוין, מבעד לדמעות: הומור יהודי תחת השלטון הנאצי (יד ושם, ידיעות אחרונות, תשס"ד-2004), עמ' 256-251.
2. ראו: חיה אוסטרובר, ללא הומור היינו מתאבדים (יד ושם, 2009), עמ' 37-23. על הומור יהודי – ראו: אבנר זיו, הומור יהודי (פפירוס, 1986), עמ' 7-11 והיבטים שונים ביתר המאמרים באותו ספר.
3. ראו בהרחבה: לוין, עמ' 35-13; אוסטרובר, עמ' 62-49.
4. בשיחה עם המחבר.
5. לוין, עמ' 166-165. ראו גם: שם, עמ' 177-166.
6. ישעיה טרונק, יודנראט: המועצות היהודיות במזרח אירופה בתקופת הכיבוש הנאצי (יד ושם, תשל"ט), עמ' 243-240.
7. לוין, עמ' 195-192.
8. שם, עמ' 201-200.
9. הכוונה כנראה לגירושים הראשונים מלודז' לחלמנו, מינואר 1942. הגרמנים אילצו את היודנראט להכין את רשימות המגורשים, והמחבר לא ידע על נסיונותיו הכושלים של רומקובסקי להקטין את מספרם.
10. לוין, עמ' 179-178. ראו גם: שם, עמ' 190-179. שיר אחר תיאר את מרכבתו של רומקובסקי כרתומה לשני סוסים לבנים: אוסטרובר, עמ' 168.
11. אוסטרובר, עמ' 238-237.
12. שם, עמ' 175-174.
13. שם, עמ' 178.
14. שם, עמ' 183-182.


תאריך:  27/01/2021   |   עודכן:  27/01/2021
איתמר לוין
+צוואה
14:08 27/01/21  |  אורנה מרקוס בן-צבי   |   לרשימה המלאה
עורך הדין גאון היה מקריח ונמוך קומה, פניו עגלגלות ועיניו שחורות, והן הביעו חוכמה וטוב לב  ▪  הוא קם ממקומו בפנים סמוקות, הקיף את שולחן הזכוכית הגדול ורכן לעברה של הלקוחה שלו, תוך שהוא נוטל את ידה המגוידת ומביט ישר לתוך עיניה
(זכרןנןת מרים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+כותרת: צדק לניצולים, עכשיו
13:49 27/01/21  |  גדעון טיילור   |   לרשימה המלאה
צלבי הקרס וחולצות "מחנה אושוויץ" בהתפרצות לבניין הקפיטול היוו תזכורת נוספת להכחשת השואה ולצורות אחרות של אנטישמיות ולכך שהמודעות לרצח ששת המיליונים הולכת ופוחתת  ▪  וכאשר יש בינינו פחות ופחות ניצולים שיכולים לשמש כזיכרון חי לשואה, ראוי שננצל את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, המצוין היום, כדי לפעול להבטחת רווחת הניצולים, שימור זכרם ולימוד לקחי השואה
(האנטישמיות עדיין כאן [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
+"צרה צרורה – החליפו שק לי בפרווה!!!"
11:11 27/01/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ההומור היהודי בתקופת השואה עסק לא רק באירועים ובמנהיגים, אלא גם בחיי היום-יום הקשים מנשוא – והוא מקור מידע חשוב עליהם  ▪  מן השוטרים והמלשינים בגטו ורשה, דרך המחנך האהוב בגטו טרזין ועד לצפיפות האיומה בגטו קובנה
טרזין - העיר כאילו / בית טרזין
שער הכניסה לגטו קובנה [ציור: אסתר לוריא, בית לוחמי הגטאות]
יעקב לייקין ומשטרת גטו ורשה [צילום: בונדסארכיב]
+ילד יהודי מחפש לחם, רק לחם
10:41 27/01/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
שנאת היהודים, האנטישמיות, לובשת ופושטת צורה, היא חיה ובועטת, בעיקר ביהודים, היא מרימה ראשה במדינות נאורות, תרבותיות, מתקדמות, מדינות שהיו שם והשתתפו ברצח העם היהודי באופן פעיל ובאופן סביל, האנטישמיות שוב אינה מילה גסה
(רק לחם [צילום: אתר סרט])
+אולי זכר השואה יאחד
08:58 27/01/21  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
שוב אנו בסחרור משולב של מגפה ובחירות, בטירוף מערכות ממש. האם זיכרון אחד, יום אחד, יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שחל זו הפעם ה-76 מאז שוחרר מחנה אושוויץ, ינוצל לחשבון נפש לאומי, שכה נדרש לעת הזאת? האם יוכל לשמש לנו תמרור אדום, תזכורת, לאילו תהומות אנו עלולים להידרדר לאו-דווקא בשל אויבינו, אלא יותר בשל שנאה פנימית גואה, שכבר מתבטאת באלימות פיזית ברחובות?
([צילום: משה מילנר/לע"מ])
+המאבק בהכחשת השואה ברשת החברתית: פייסבוק קרובה לנכשל
08:40 27/01/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
גם אינסטגרם, DISCORD, REDDIT ו-STEAM זכו לדירוג דומה  ▪  TWITCH - בעלת החוקים החזקים ביותר לטיפול בהכחשת השואה
(הליגה נגד השמצה)
+הורדו מחבל התלייה וכבר מארגנים תיאטרון
08:08 27/01/21  |  אריה אולבסקי   |   לרשימה המלאה
בראיון האחרון לפני מותו מגולל לראשונה הפרופסור משה ברור את מה שראה כשליח העיתונים הצופה והארץ לאירופה בעת שחרור מחנה ברגן בלזן בידי הבריטים  ▪  "מה שקרה בבלזן מבחינה תרבותית לא קרה במחנות העקורים האחרים. ביקרתי בדכאו, בבוכנוואלד ובעוד מחנות אבל אף מחנה לא היה כמו בלזן"
(שורדים במחנה ברגן בלזן [צילום: ארכיון המדינה הבריטי])
+כ-900 ניצולי שואה מתו מקורונה בשנת 2020
08:08 27/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
כ-5,300 ניצולי השואה היו נדבקים מאומתים בנגיף הקורונה ושיעור המתים מתוכם עמד על 17%  ▪  כ-17,000 ניצולים מתו אשתקד, ובישראל נותרו כיום כ-179 אלף ניצולים חיים
(יוסף קליינמן (90) מציין בפתח ביתו את יום הזיכרון האחרון לשואה ולגבורה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"חתונה - אתה. קבורה - אתה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחמיה תנא
27/01/21 09:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ צבי האוזר, קורא לראש הממשלה ולשר החוץ לפעול למתן אפשרות חיסון של 195 חסידי אומות עולם כנגד קורונה.
26/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
תגיות זיהוי אישיות, עשויות מתכת, של ארבעה ילדים בגילאי 5-11 מאמסטרדם שבהולנד, נחשפו במהלך חפירות ארכיאולוגיות שנערכו במחנה. התגיות - מן תליוני מתכת שענדו הילדים על צווארם, נשאו את שמותיהם, את תאריך הלידה שלהם ואת שם העיר ממנה הגיעו. את החפירה הארכיאולוגית יוצאת הדופן, המתנהלת לפני הקמת מרכז המבקרים החדש במחנה, מנהלים צוות הארכיאולוגים ויטק מזורק (Wojciech Mazurek) מפולין, יורם חיימי מרשות העתיקות ואיבר סחוטה (Ivar Schute) מהולנד, בעזרתם של תושבים מקומיים.
26/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
ניצולי שואה ופעילי הנצחה מבקשים מבג"ץ (יום ג', 26.1.21) להורות לממשלה לדרוש מממשלת גרמניה להשלים את סכום השילומים שנגרע מן ההסכם המקורי בספטמבר 1952. להערכתם, מדובר ב-17 מיליארד דולר. לטענתם, אין המדובר בנושא מדיני רגיל בו בית המשפט אינו מתערב, אלא במילוי של חובה מוסרית.
26/01/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשות המיסים החלה לאחרונה במהלך ייזום רחב היקף למימוש זכויות מס של ניצולי שואה ולקראת יום הזיכרון לבינלאומי לשואה מפרסמת הרשות נתוני ביניים לפיהם הושבו עד כה במסגרת מהלך זה כ-4 מיליון ש"ח לכ-125 ניצולי שואה שאותרו על ידה. הנתונים עד כה מראים כי החזר המס הממוצע עומד על כ-31,600 ש"ח, והחזר המס הגבוה ביותר עומד על 599,048 ש"ח. משרד מס הכנסה חיפה הוא השיאן בכמות ניצולי השואה שהשיב להם מס - 17 ניצולים ומשרד מס הכנסה כפר סבא הוא השיאן בסך ההחזר שעומד על סך כולל של 1,090,158 ש"ח.
26/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
בְּאֵירוֹפָּה רַבּוֹת הָאֲרוּבּוֹת
25/01/2021  |  יוסף אליעז  |   שירים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il