|   15:07:40
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הגנרל הפוליטי <br>

הרמטכ"ל - רב אלוף אביב כוכבי, כנראה זיהה מטרה פוליטית אפשרית בעתיד ולכן הוא ירה את הצהרתו לגבי ה"סכנה" מאירן, למרות שכאיש צבא הוא היה מנוע מלהיכנס לעניינים פוליטיים
31/01/2021  |   אליהו קאופמן   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
כוכבי. "הכוכב החדש"

סר ביטחון
נתניהו העדיף, על-רקע חילופי השלטון בארה"ב, להנמיך ווליום בעניין האירני ואילו בני גנץ הוא יותר סר ביטחון מאשר שר ביטחון, שידע לשלוט על מוצא פיו של הרמטכ"ל.

לרמטכ"ל - רב אלוף יאיר כוכבי, יש כנראה ריח פוליטי מפותח, ועוד על-רקע הפוליטיקה הישראלית החדשה והרופסת. למעשה כל רמטכ"ל יודע היטב כי הפוליטיקה היא מחוץ לתחום המדים הירוקים, הכחולים והלבנים של הצבא הישראלי. מדרגת טוראי ועד דרגת רב אלוף - כולל. אבל הרמטכ"ל הנוכחי, שהגיע לאחר קודמו האפור פוליטית, יודע גם שלקראת מערכת הבחירות הקרובה נמצאות מניות הגנרלים בפוליטיקה במצב של "מוכרים בלבד". מנגד, המניות הללו ירדו בעיקר בגלל נפילתם של שלושת רמטכ"לי הבדימוס של "כחול לבן" (בני גנץ, גבי אשכנזי ומשה "בוגי" יעלון) שפנו לכיוון השמאל והמרכז ואח"כ הסתבכו בחזרתם ימינה. הציבור לא אהב את הטירונים הפוליטיים הללו, במדים של רבי אלופים צבאיים.

פעם, לפני לא הרבה שנים, תפקיד הרמטכ"ל, וגם תפקידי האלופים בדימוס, היו קרש קפיצה לשר לפחות, וגם לכיוון משרד ראש ממשלה או משרד סגן ראש ממשלה. חוץ מהמנוחים משה לוי ודן שומרון, ויבדל"א דן חלוץ, הרי ששאר הרמטכ"לים המריאו די יפה. זה היה במיוחד בימי שלטון המערך ההיסטורי אבל זה המשיך גם בתקופת הליכוד. הכישלון האחרון של שלושת רבי האלופים בדימוס אומנם הביא למערכת הבחירות הזו את הטעם היותר אזרחי אבל מי ככוכבי שמבין כי "הקמבק" שלו - מקרשי הצבא, איננו מסונדל. וכול זאת בייחוד לאחר היום שאחרי בנימין נתניהו, שאז תחל מלחמת דיאדוכים בליכוד והפעם ללא גדעון סער.

מסתמא שבנימין נתניהו, גם אם יבחר שוב, הוא כבר לא ישרוד הרבה זמן פוליטית אח"כ, כרה"מ, ואילו בזמן שיעבור כבר יזדקנו מדי אלה מהגוורדיה שחפצה כיום להחליפו, מתוך הליכוד. נתניהו עצמו יהיה כנראה מעוניין במחליף שיבוא מבחוץ - מהצבא, מהשב"כ ואולי מה"מוסד". את המפה הזו קרא היטב רב אלוף כוכבי, שנתיים בסה"כ בתפקיד הרמטכ"ל, ומה שיכול להעמידו כבר היום על מפת המועמדים העתידיים להנהיג את המדינה, דרך הימין המוחלט של ישראל, הן אמירות "פוליטיות - ביטחוניות", ועוד עם טעם בינלאומי.

בעבר הרמטכ"לים לא פעם "זמזמו" אמירות פוליטיות ובד בבד עימהן גם טענו ל"חוסר פוליטיזציה" אלא ל"אמירות ביטחוניות", אבל הזמן עשה את שלו ולעינינו הם נחשפו כפוליטיקאים פעילים כמו עזר ויצמן, מוטה גור, משה (בוגי) יעלון, רפאח איתן ועוד כמה אחרים. כיום הנושא הרלוונטי והמוצלח להפוך דרכו ל"חביב הציבור", ובמיוחד, "חביב הימין", הוא לתקוף את אירן, ובמיוחד ביום שאחרי דונלד טראמפ וה"טרמפיזם". וכך כנראה יצא לאוויר העולם הנאום האנטי אירני, ובסוגריים גם האנטי אמריקני, של כוכבי.

היסטוריה קצרה ואנטי אירנית


לידיעת כוכבי, עם כל הכבוד לבעיה האירנית מבחינה ביטחונית, הרי שזו בעיה יותר פוליטית עם היבטים ביטחוניים ולא בעיה ביטחונית עם היבטים פוליטיים. אירן הפכה מאז 1979 לאויבת המערב, ובכלל זאת גם לאויבת רשמית של מדינת ישראל. מי שינסה להשוות את אירן לעירק של סאדם חוסיין פשוט יסמא עיניים. עירק של סאדם חוסיין הייתה מדינה קטנה שמטורף אחד והזוי השתלט עלייה וכול נשק שהיה ברשותו הוא היה יורה בתענוג רק כדי לנפח את חזהו, ללא קשר מה תהיינה התוצאות אח"כ. הוא לא התכוון, ולא הייתה לו את היכולת, להיות מעצמה אמיתית ובשום תחום.

לפיכך ההיגיון בתקיפתו ובניפוצו ברור וידוע. אבל אירן איננה מדינה של איש אחד, למרות ניסיונות סימוא עיניים של המערב, ובמיוחד של ישראל. אחמניג'אד, חמינאי וכו', ואפילו חומייני, לא שלטו ואינם שולטים בלעדית במדינה הזו. מה שהפחיד ומפחיד את המערב היא ההשקפה האיסלאמית של אירן, המסוגלת להניע אחריה עוד מדינות רבות מול העולם המערבי והמתירני. אירן של האיסלאם קמה במקומה של אירן המלכותית, שהייתה עוד מדינת בת מערבית במזרח של העולם השלישי. לפיכך לא שבעה ארה"ב הרבה נחת מתקומתה של אירן החדשה - שאז, למרבה האירוניה, שירתה את בריה"מ האנטי דתית אבל גם האנטי מערבית.

בינתיים בריה"מ הלכה לעולמה ואירן בנתה את עצמה כמעצמה איסלאמית בעולם שבו הדת האיסלאמית כבר מזמן בקו עולה. נאמנותו העיוורת של המשטר הישראלי לכול מה שהוא מערבי, גם אם הוא קלוקל, כמובן שהעמידה את ישראל מיד מאחורי תמיכה בכול דבר אנטי אירני, ובמיוחד בתמיכה בארה"ב. בשנות האלפיים המוקדמות הייתה מעין תזוזה בישראל לכיוון של "נרמול" המצב עם אירן. לא סוד הוא שגם בימים שכבר נותקו הקשרים בין אירן לישראל היו תמיד קשרים מתחת לשולחן, כולל נסיעות תיירות של יהודים מישראל לאירן ומשם לישראל, עם הדרכונים האמיתיים של שתי המדינות הללו.

פרשת נחום מנבר, חברם הטוב לשעבר של שמעון פרס ודליה איציק, מטילה עוד הרבה סימני שאלה על הקשר הסמוי הזה, ובמיוחד על בנייתו של הכור הגרעיני באירן, ועל-ידי מי הוא נבנה באמת. באירן חיים עדיין עשרות אלפי יהודים, רובם בטהרן הבירה, בתנאים יחסית הגונים והוגנים עם חופש דת ומסחר לכול דבר. גם יהודי אירן שמחוצה לה מתקשרים מסחרית היטב עם המדינה הזו, שהייתה פעם מדינת האם שלהם. במחצית הראשונה של שנות האלפיים כיהנו בצמרת מדינת ישראל ארבעה אישים יוצאי אירן שהשתעשהו בהיותם "גשר חי" לשלום עם אירן. היו אלה הנשיא דאז - משה קצב, ה"ראשון לציון" המנוח - הרב אליהו בקשי דורון, שר הביטחון דאז - שאול מופז, והרמטכ"ל דאז, דן חלוץ.

במיוחד רמזו לכיוון "הגשר החי" הרב בקשי דורון והנשיא קצב. אבל היותה של ישראל גרורה אמריקנית ובעלת קו אנטי אסלמי ואנטי דתי ציננו את הארבעה בדיוק כמו שבנימין נתניהו ידע לצנן אז, כשר החוץ, את שגריר ישראל בבלגיה, למניעת "מפגש מרוקאי" בינו לבין ראשי הפזורה המרוקאית בבלגיה, שהציקה ליהודי בלגיה. "אנחנו מדינה מערבית", זו הייתה התשובה של נתניהו דאז לעמור והמגעים בכיוון הזה לא החלו. משעלה נתניהו לתפקיד ראש הממשלה פתאום עקפה ישראל גם את ארה"ב בלהט האנטי אירני שלה.

נתניהו בקו אנטי אירני נוקשה

בנימין נתניהו חזר למרומי הפירדמיה הישראלית ועקף אפילו את ארה"ב בלהט האנטי אירני שלו. אין ספק שנתניהו היה תמיד האיש של הרפובליקנים ושל ארה"ב במזה"ת, מאז נחיתתו בישראל. נסיקתו המטאורית בארה"ב התרחשה עוד כשהליכוד היה בחיתוליו הפוליטיים בשלטון בישראל. הגעתו של נתניהו לשגריר ישראל באו"ם בגיל צעיר - בעוקפו עסקנים ימניים ותיקים ממנו בישראל, תעיד כי גב אמריקני עמד מאחוריו כבר לפני שנחת בצמרת הליכוד לאחר בחירות 1988. היבחרותו של ברק אובמה לנשיא ארה"ב, מעטם הדמוקרטים, והיותו הנשיא השחור הראשון בארה"ב, הגבירה את העקיפה האנטי אירנית של נתניהו.

גם החלפתו של נשיא אירן - אחמניג'אד, לא הביאה למיתון עמדותיו של נתניהו ביחס לאירן, כמייצג הקו האנטי מוסלמי של המערב הלבן. גם ברכת ה"שנה טובה" לעם ישראל, של נשיא אירן החדש, לא נענתה אלא נדחתה על-ידי נתניהו. ואז הגיע העידן ה"טראמפיסטי". בארה"ב ובישראל כיהנו שני מנהיגים עם אותה השקפה מערבית אנטי אירנית ואני מוסלמית. דונלד טראמפ סלל לנתניהו את כל חלומותיו - מעליית השגרירות האמריקנית לירושלים ועד להבאת מדינות המפרץ הערבי, סודן ומרוקו לבאר השתייה הפוליטית הפרו ישראלית. אבל העידן של טראמפ נגמר ובכי רע.

מות הטראמפיזם

כמו שנהוג לומר כי "פורים יש רק פעם בשנה" כך גם אפשר לומר ש"טראמפיזם" יש רק פעם בחיים. הנשיא האמריקני איננו עוד נשיא שחושש למעמדו ומודה לשם על היבחרו עם צבע העור הכהה שלו, והוא גם לא עוד אותו סקנדליסט הזוי שהשתלט כנשיא למשך כמה שנים על הרפובליקנים. הפעם שוב מדובר באיש ה"מיינסטרים" הלבן של ארה"ב, החושב להחזיר לה את ההגמוניה העולמית שאבדה לא מעוט, ולא במעט עקב אותם שני נשיאים בעייתיים - אחד שחור נבוך ואחד לבן סקנדליסט. נתניהו מבין זאת היטב, והוא גם מבין שההסכם המחודש שיהיה עם אירן הוא הקו להחזרת ה"ריאל - פוליטיק" השפוי של ארה"ב, כמעצמת על ראשונה בעולם במקום המדיניות ההפכפכה והתימהונית של טראמפ, שהובילה להתרפסות בפי רוסיה והשתחוות תמהונית בפני המשוגע הקומוניסטי האחרון בעולם, מקוריאה הצפונית, אך נלחמה אך ורק באירן.

זו גם הסיבה שמסתמא שנתניהו מעדיף הפעם, לאחר שג'ו ביידן עוד לא צלצל אליו, לא לצאת בגלוי נגד ארה"ב בעניין האירני ולהשאיר ליאיר כוכבי את האקט הפוליטי הטירוני הזה. כוכבי, שגם מבין ששר הביטחון שלו, בני גנץ, הוא עקר פוליטית, שאף ייתכן שימחק מהפוליטיקה בעוד כחודשיים, קפץ קדימה פוליטית גם ביודעו שאין באמת שר ביטחון אמיתי שיקרא לו לסדר. אבל באמת אין סוגיית אירן סוגיה ביטחונית גרידא אלא בעיקר זו סוגיה מדינית-פוליטית וכדאי שמישהו יעמיד את ה"כוכב" החדש הזה לסדר, במיוחד על-רקע התנדפות ה"פרמפיזם" ושינוי הגישה הפוליטית בארה"ב, מפופוליזם יומרני לחזרה לתלם האמריקני ההיסטורי. ולראיה, ארה"ב גם השעתה את סיוע המטוסים למדינות המפרץ ובצד זאת גם את ההכרה בסיפוח סהרה הספרדית למרוקו, ביודעה היטב שגורל השלום הטרי והמשכו, בין ישראל למדינות הללו, יכול בהחלט להינזק ממה שהיא עוללה כאן, לאחר משטר טראמפ.

המדיניות הישראלית הנבונה

כדאי לחזור לשפיות ולענייני השלום והמדיניות. כמו שלארה"ב ולרוסיה מותר לפעול נגד מיעוטים, וכמו שמדינות המפרץ הערבי שולטות באופן של "אפרטהייד" באוכלוסייתן, וכמו שמרוקו מנהלת כיבוש בסהרה הספרדית הרי שכך גם אירן איננה בדיוק מדינה דמוקראטית, אבל זה עדיין לא אומר שבגלל העובדה האחרונה אזרחי ישראל, ואולי גם יהודי העולם, צריכים להיות בסכנה גשמית ובפיקוח נפש אך ורק משום שגנרל כוכבי רוצה להמשיך את מדיניות האנטי איסלאמיזם של נתניהו ושל ה"טראמפיזם" שהלך לעולמו הפוליטי.

הקריירה העתידית של כוכבי מסמאת את עיניו והוא כנראה עוד לא הבין שנתניהו בדרך החוצה וטראמפ כבר בחוץ, ואילו מולו תעמוד ארה"ב חדשה - ישנה שלא תספור אותו ממטר. השיח עם אירן חייב להיות מדיני ואם רבין ונתניהו לחצו ידיים ליאסר ערפאת הרי שאין סיבה שלא תילחץ יד של שלום למשטר האירני שבינתיים לא אחראי ישירות לשום פעולת טרור בישראל. אני לא נכנס במאמרי זה לענייני היהדות וציווי דת ישראל בנוגע ליחס לאומות העולם כי אני יודע שנתניהו, ובמיוחד כוכבי, רחוקים מלהבין בכלל מהי יהדות השקפתית ורחבה. הגיע הזמן להידברות ישירה ולניסיונות שלום עם האיסלאם הרדיקלי שמרכזו באירן וסניפיו ממוקמים ברצועת עזה ובלבנון.

תאריך:  31/01/2021   |   עודכן:  31/01/2021
אליהו קאופמן
+"נצטרך לתקוף טילים שמוחזקים במרחבים אזרחיים"
22:44 31/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
"חיזבאללה מלבנון וחמאס והג'יהאד מרצועת עזה מכוונים את הטילים לאזורים מאוכלסים"  ▪  "לישראל מטרה ברורה - שאירן לא תהיה גרעינית. מי שרוצה לפתח גרעין לצרכים רפואיים לא מחביא אותו מתחת לאדמה ומונע גישה מפקחים"  ▪  "אנחנו שומרים על עליונות מודיעינית בכל המזרח התיכון ובמובנים מסוימים בכל העולם"
("ראינו מה קרה בנמל ביירות" [צילום: טל עוז/משרד הביטחון])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגנרל הפוליטי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמעד
2/02/21 14:16
2
טירה
2/02/21 14:53
 
אליהו קאופמן
3/02/21 14:49
3
כבש 44
2/02/21 15:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
קבוצת התקיפה "ארזי הלבנון", ככל הידוע יחידת הסייבר של החיזבאללה, הצליחה לחדור למערכות ולבסיסי הנתונים של מאות חברות בעולם, בעיקר בתחום הטלקום והתשתיות. כך חושף (יום ה', 28.1.21) מחקר חדש של חברת קלירסקיי. ככל הנראה מטרת החדירה הייתה לצורף איסוף מודיעין וגניבת בסיסי הנתונים של החברות. המידע מכיל נתונים רגישים על הלקוחות ובמקרה של חברות הטלקום, ניתן אף להניח כי התאפשרה גישה לבסיסי נתונים הכוללים תיעודי שיחות.
28/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישראל ומרוקו חתמו (יום ה', 21.1.21) על הסכם להפעלת טיסות ישירות בין המדינות. זהו הסכם התעופה השלישי שנחתם בתקופה האחרונה בעקבות תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות הערביות, בהמשך להסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין.
21/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
מסע הסכמי הנורמליזציה עם מדינות המפרץ שבר הרבה מוסכמות, נדמה שהזרמים שנוצרו מתחת לפני השטחים עולים וצפים. ערביי ישראל שראו את אותן המדינות מסיטות הצידה את הסוגיה הפלשתינית ומתמקדות בטובתן הכלכלית המדינית והביטחונית הביאו גם חלק נכבד ממנהיגי הציבור הערבי לשים בצד את אותה סוגיה ולבקש שיתוף כדי לקדם את ערביי ישראל ואיכות חייהם. על ההנהגה היהודית לקבל בזרועות פתוחות את אותם המנהיגים. באותה שעה אני קורא גם לחברי במועצת יש"ע, הדאגה להתיישבות הצעירה נכונה וחשובה, אולם היא תשיג יותר אם לא נתנגד באותה העת להתיישבות הצעירה של שכננו הפלשתינים.
20/01/2021  |  עודד רביבי  |   יומני בלוגרים
עם אביב השלום שפוקד את העולם הערבי, סופרים ועיתונאים במדינות הסוניות המתונות החלו להשמיע נימות שונות כלפי ישראל. הם קוראים להביט על ישראל בצורה שונה ולהתייחס אליה אחרת, באופן חיובי יותר ואובייקטיבי יותר, וממליצים להפסיק להתייחס לישראל כטאבו שאסור להכיר בו ולכונן אתו יחסים.
19/01/2021  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
וויליאם (ביל) ברנס היה מבכירי מחלקת המדינה, ומייצג נאמן את תפישת העולם השורשית שלה:
17/01/2021  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il