|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

התחממות-יתר או התחממות-חסר

ביידן איננו חושש מאינפלציה

שורה של כלכלנים אומנם טוענים שתוכנית הסיוע גדולה מדי ועלולה לגרום לעליית מחירים, אך הנשיא ואנשיו סבורים אחרת - ולדעת ניו-יורק טיימס הם כנראה צודקים
18/02/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
האם הקורונה תגרום לאינפלציה, ינואר 2021 / אקונומיסט
ילן וביידן. מהפך בהשקפה [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

נשיאי ארה"ב שמצאו את עצמם פועלים לצאת ממיתון, נתקלו תמיד באזהרותיהם של כלכלנים אובססיביים בנושא האינפלציה, החוששים שהאצת הכלכלה תחזיר את ארה"ב לימים הקשים של שנות ה-70 במאה הקודמת. ג'ו ביידן ויועציו, כמו גם נגיד הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, דוחקים הצידה חששות אלו בעת קידום תוכנית הסיוע הענקית בסך 1.9 טריליון דולר. לאחר שנים בהן האינפלציה הייתה נמוכה מהצפוי, מנהלי המדיניות המוניטרית והמדיניות הפיסקלית בוושינגטון סבורים שסכנת התחממות-היתר של הכלכלה פחותה מסכנת התחממות-החסר – מסביר ניו-יורק טיימס.

הדמוקרטים בבית הנבחרים מתכננים לסיים השבוע את העבודה על התוכנית, והסנאט אמור לאשר אותה במהירות מיד לאחר מכן, בתקווה שביידן יוכל לחתום עליה בתחילת החודש הבא. אנשי ה"פד" אותתו, כי הם יותירו את הריבית על אפס ולרכוש אג"ח ממשלתיות כדי לעודד את הצמיחה. ה"פד" והממשל ממשיכים בדרכם למרות הדאגה הגוברת מצד כלכלנים משני צידי המפה הפוליטית כמו לארי סאמרס, שהיה שר האוצר ויועץ בכיר לממשלי קלינטון ואובמה, המזהיר שתוכניתו של ביידן תוביל לעליית מחירים.

איש אינו מסמל טוב יותר את נטישת עשרות השנים של החששות האינפלציוניים מאשר ג'נט ילן, שרת האוצר הנכנסת ומי שהייתה נגידת ה"פד". ילן בילתה את רוב הקריירה שלה במאבק באינפלציה. אך כאשר למעלה מ-10 מיליון אמריקנים עודם מובטלים, ומיליונים ניצבים בפני רעב ופינוי מבתיהם, היא מוכנה לפעול אחרת. ואילו פאואל דחה בשבוע שעבר את החששות מפני התחממות-יתר. לדבריו, המחירים עשויים לעלות מעט בחודשים הקרובים, כאשר יתאוששו מהירידות בשנה שעברה, אך להערכתו תהיה זו תופעה קצרת מועד.

קבוצה קטנה אך משפיעה של כלכלנים מטילה בספק השקפה זו, ובמיוחד קוראים לביידן לצמצם את ההיקף הכולל של תוכניתו. לטענתם, היקף זה עולה על הנזק שגרמה הקורונה למשק. כאשר דולרים כה רבים רודפים אחרי אספקה מוגבלת של טובין ושירותים, כוח הקנייה עלול לאלץ את ה"פד" להעלות את הריבית – מה שעלול לדרדר מחדש את המשק.

אזהרות כאלו היו שכיחות מפיהם של כלכלנים שמרנים, אשר התנגדו לחבילות סיוע גדולות במשבר הפיננסי של 2009-2008, כאשר ביידן היה סגן הנשיא. בפועל, האינפלציה הייתה בעשור הבא מתחת ליעד של 2% שקבע ה"פד" והחבילה של ברק אובמה – 800 מיליארד דולר – נחשבת כיום לקטנה מדי; זו הייתה אחת הסיבות שהתאוששות מעמד הביניים והמעמדות הנמוכים הייתה ארוכה וכואבת.

לכלכלנים רבים יש תחושת דז'ה-וו כאשר הם שומעים אזהרות אלו. נתן שיטס היה כלכלן בכיר בסיטיגרופ בתחילת העשור הקודם והוא זוכר שהחששות מהתחממות-יתר עלו בפגישות מלונדון ועד ניו-יורק. "זה פשוט לא קרה. העולם השתנה מאוד והסכנות של התחממות-יתר ואינפלציה הרבה פחות משמעותיות", הוא אומר.

הטיימס מציין, כי מקורם של החששות הוא בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת, כאשר האינפלציה בארה"ב זינקה בשל עלייה בסחר, אמברגו הנפט מהמזרח התיכון והתפתחויות גיאו-פוליטיות. המחירים בתפריטי מסעדות נכתבו במדבקות שניתן להחליף; חנויות ה-69 סנט המפורסמות של ניו-יורק הפכו לחנויות 88 סנט. נגיד ה"פד", פול וולקר, העלה את הריבית כדי לצנן את הכלכלה – וסוחרי רכב שלחו לו מפתחות של מכוניות שלא הצליחו למכור.

אבל ב-25 השנים האחרונות, ההתייקרויות היו איטיות עד להפתיע. בארה"ב, באיחוד האירופי וביפן מנסים קובעי המדיניות המוניטרית להעלות את האינפלציה, שאינה מגיעה ליעד של 2%; בארה"ב היא נמוכה יותר מאז ראשית שנות ה-90. כלכלנים מתקשים להבין את התופעה, אך רובם סבורים שהיא נובעת משילוב של אוכלוסייה מזדקנת, שינוי בציפיות הצרכנים וגלובליזציה המפחיתה את יכולתם של היצרנים להעלות מחירים, שכן הלקוח תמיד יכול לחפש ברשת משהו זול יותר.

מומחים אומרים, כי קשה לראות מהיכן עלולה להגיע כעת התפרצות אינפלציונית. מחירי התעופה, הלבוש והמלונאות ספגו אשתקד מכה בשל הקורונה, והם צפויים לזנק כאשר המשק ייפתח מחדש והאמריקנים יתחילו להוציא את הכסף שחסכו. במקביל, עשויים לרדת המחירים שעלו כאשר האמריקנים הסתגרו בבתיהם והתוצאה הסופית תהיה איזון. ובכל מקרה, תיקון זמני של המחירים איננו מה שיוצר אינפלציה מתמשכת.

ה"פד" התחייב להיות סבלני גם אם המחירים יעלו. בשנים האחרונות – כולל תחת ילן – הוא העלה את הריבית לפני שהמחירים עלו, במטרה למנוע התחממות. בשנה שעברה שינה הבנק המרכזי את מדיניותו, כך שהמטרה היא אינפלציה שנתית של 2% לאורך זמן – מה שמאפשר לספוג שיעור גבוה יותר בטווח הקצר. הקונגרס גם הטיל על ה"פד" לסייע בהגברת התעסוקה, מה שמוביל אף הוא למדיניות ריבית מרוסנת.

תאריך:  18/02/21   |   עודכן:  18/02/21
איתמר לוין
+בהכנה: חקיקה שתחייב צוותי הוראה להתחסן
19:46 18/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשנה ליועץ המשפטי, רז נזרי, מבהיר שלא ניתן לאסור בצורה גורפת על מעסיקים לדרוש מעובדיהם להתחסן - כמו שלא ניתן לקבוע דרישת התחסנות כללית בלא לבחון את המידתיות ומשמעותו של סירוב  ▪  אומר שחיוב המורים וצוותי ההוראה ייעשה בשל הצורך להחזיר את המשק לפעילות, שמירת בריאות הציבור וזכות היסוד לחינוך
(סמכות בחקיקה [צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90])
+ת"א: מעל 100 איש חגגו בחתונה
16:27 18/02/21  |  עידן יוסף
בפעילות אכיפת תקנות הקורונה בת"א, איתרו שוטרים חתונה רבת משתתפים באולם אירועים בעיר. כוח שיטור משולב של תחנת יפו והשיטור העירוני במחוז ת"א שהגיע למקום הבחין בלמעלה מ-100 משתתפים בהם משפחות עם ילדים ועובדי האולם. השוטרים פיזרו את החתונה, קנסו את המארחים בעלי השמחה ואת בעל האולם וחילקו שישה דוחות בסך 5,000 שקל כל אחד, זאת לצד זימון סגירת האולם עד לתום מועד הגבלות הקורונה והזמנתו לשימוע בתחנת המשטרה.
+הוארכה חובת הבידוד לשבים מחו"ל במלוניות מטעם המדינה עד ל-1.3
16:07 18/02/21  |  עידן יוסף
ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה אישרה (ה׳) את הארכת חובת הבידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה עד ליום שני, ה-1 במרס.

משך הבידוד הוא 14 ימים ללא בדיקת קורונה או 10 ימים למבצעים שתי בדיקות קורונה ושתיהן שליליות, בהתאם לנוהל הקיים. בקשות חריגות תיבחנה באופן פרטני מול ועדה של משרד הבריאות בנתב״ג, כאשר בעלי תעודת מתחסן או מחלים - אינם מחויבים בבידוד, בהתאם לנוהל משרד הבריאות (קיימת חובת שתי בדיקות).
+לראשונה ב-2021 נקבע יחס חוזרים-נרשמים חיובי
14:37 18/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
132 חוזרים על כל 100 נרשמים  ▪  קצב החזרה של בני 35-54 גבוה פי 2.5 מהקצב הממוצע  ▪  נשים חוזרות בקצב הגבוה פי 1.8 מגברים  ▪  ירידה בשיעור הנרשמים שנותרו ללא מעסיק
([צילום: שירות התעסוקה])
+להגביל תנועה למי שאינו מתחסן
13:52 18/02/21  |  רצון ערוסי   |   לרשימה המלאה
אדם שמסרב להתחסן ורוצה להיכנס להתפלל עם הציבור, רשאים הציבור למנוע בעדו להיכנס, ומדוע? משום שסוף-סוף ישנם ילדים שטרם התחסנו וישנם אנשים שהם בקבוצת סיכון שלמרות החיסון הם עלולים להיפגע והוא עלול להעביר להם את המחלה
(למתחסנים בלבד [צילום: דניאל קול, AP])
+ח"כ אלי אבידר: השב"כ נמצא אצלכם בטלפונים
13:41 18/02/21  |  מאיר חוטקובסקי   |   לרשימה המלאה
כמדי שבת, גם השבת מחו תושבי כוכב-יאיר צור יגאל ביישובם נגד ראש הממשלה ובעד הדמוקרטיה  ▪  הפעם כיבדו את המפגינים בנוכחותם ח"כל עמר בר-לב וח"כ אלי אבידר
(אלי אבידר [צילום: מאיר חוטקובסקי])
+למענם אם לא למענכם
13:06 18/02/21  |  יוסף קנדלקר   |   לרשימה המלאה
אני מדבר עם אלו שטוענים שהם לא רוצים להכניס דבר לא טוב לגוף שלהם אבל מחסלים קופסת סיגריות ביום עם קולה ובורקס  ▪  יותר רעל מכל חיסון קורונה רוסי שאני יודע עליו
(תתחסנו כבר [צילום: דוד כהן/פלאש 90])
+הסגר מרחיב את פערי החינוך
12:54 18/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בכל רחבי אירופה מתרחבים הפערים בין התלמידים העשירים לעניים, ויותר מדינות מעדיפות ליטול את הסיכון שבחזרה ללימודים - מדווח אקונומיסט
(בית ספר יסודי בפולין [צילום: ונסה גרה, AP])
+ידיכם דמים מלאו
12:51 18/02/21  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
לרבנים ולמטיפים האחרים כנגד ההתחסנות מפני הקורונה
+רופא ואחות מואשמים בסכנת הפצת קורונה
11:33 18/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרקליטות: הדיל עומרי ניסתה לצאת מן הארץ למרות שידעה שהיא חולת קורונה - וד"ר מחמוד ג'בארין הנפיק לה אישור מחלימה למרות שנמצאה חיובית לנגיף
(נבלמה בנתב"ג [צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני, פלאש 90])
+רמת ויטמין D להתמודדות עם קורונה
08:24 18/02/21  |  איילת פישביין   |   לרשימה המלאה
מחקרים שנעשו בשנה האחרונה העלו שקיים קשר בין חוסר בוויטמין D לבין עלייה בסיכון להידבק בקורונה, למרות המחקרים - אין הסכמה בין קופות החולים על ערכים על רמת ויטמין D הנדרשת כדי למנוע את הסיכון
(ויטמין D. מונע הידבקות בקורונה [צילום: יח"צ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביידן איננו חושש מאינפלציה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, מותח ביקורת על החלוקה הפראית והלא הוגנת, כלשונו, של החיסונים נגד נגיף הקורונה ברחבי העולם.
17/02/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
אין חובת חיסונים, אדם המבקש לסכן את עצמו, תפד'ל, אך חברה מתוקנת ודאי לא תאפשר לאנשים לסכן את סביבתם. יש מגיפה, יש חיסונים בשפע, ויש סרבני חיסונים. המדינה לא מעוניינת לחייב חיסונים בכפיה, אז היא מתכוננת לאפשר לכל אלה שאינם מתחסנים להחליף את החיסון בבדיקה דו-יומית, ניחא.
ישראל לא תמנע העברת חיסוני קורונה מהרשות הפלשתינית לרצועת עזה - קובע (יום ד', 17.2.21) שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון. הוא דחה את בקשת משפחתו של החייל הדר גולדין להוציא צו ביניים, שיאסור על העברת החיסונים.
17/02/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
הקורונה משגעת את כל העולם, ובישראל לקראת הבחירות כולם בונים או הורסים או מנצלים את הנגיף החולני הממזרי, כל אחד לצרכיו.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - נועם הליכותיו, משפט תקדימי, להעז, השתלטות עוינת ותעלולים "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות ואושר "משנכנס אדר - מרבין בשמחה" (מסכת תענית)
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il