|   15:07:40
  דורון יצחקוב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מי ומי בממשלת אבראהים ראיסי <br>

ב-25 באוגוסט 2021 אישר הפרלמנט האירני את מועמדותם של מרבית שרי הקבינט (למעט שר אחד) ובכך ניתן אות הפתיחה למימוש מדיניות הנשיא הנבחר אבראהים ראיסי. רקעם של המועמדים ועמדותיהם הפוליטיות לא מותיר ספק רב באשר לאופי התנהלות הממשלה העתידית
04/09/2021  |   דורון יצחקוב   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
איברהים ראיסי [צילום: וחיד סאלמי, AP]

בחירת אבראהים ראיסי ואישור חברי ממשלתו היו בבחינת תסריט ידוע מראש היות שסלילת הדרך לכהונתו של ראיסי הייתה פרי תכנון מקדים של המנהיג העליון חמינאי ולשכתו. זאת ועוד, לאור העובדה שהפרלמנט האירני נשלט ברובו על-ידי הפלג השמרני, גם אישור חברי הממשלה החדשה, למעט זו של שר החינוך חוסיין בארגלי, הייתה ידועה מראש.

מבט חטוף אל עברם ופועלם של חברי הקבינט החדשים לא מותיר ספקות באשר לקווי המדיניות העתידיים בנושאי פנים וחוץ, וביתר שאת ביחס לישראל, הואיל והמאפיין הבולט בקרב שרי הממשלה החדשה הוא השתייכותם לפלג האולטרה-שמרני וקרבתם לממסד הביטחוני בדגש על משמרות המהפכה. מרכיב זה מחזק גם את ההשערה כי תתקיים הקצנה ביחס למערב והתקרבות לסין ורוסיה כמשקל נגד.

במהלך השבוע שקדם לאישור הפרלמנט הופיעו שרי הקבינט המיועדים בפניו והציגו את משנתם. המסר העיקרי שעלה מדבריהם היה תמיכה בהשפעתה הגוברת של אירן באזור; תמיכה במעורבות משמרות המהפכה בנושאי פנים וחוץ; קידום "ציר ההתנגדות" נגד ישראל והתנגדות תקיפה לנוכחות האמריקנית באזור; תמיכה ברעיון "ההסתמכות העצמית וכלכלת ההתנגדות"; שינוי מדיניות החוץ ביחס להסכם הגרעין ונאמנות בלתי מעורערת למדיניות המנהיג העליון והנשיא הנבחר.

בד בבד עם בחינת האידיאולוגיה המנחה את השרים המיועדים חשוב לציין את הקשר האישי בין המנהיג העליון לבין הנשיא הנבחר. קשר זה הוא בבחינת סוד גלוי ולכן נראה שתהיה הלימה מוחלטת בין פעולות הנשיא לבין תפיסת עולמו של חמינאי. יחסים אלה הם תולדה של קרבה אישית ואידאולוגית שקיבלה ביטוי מעשי בשנת 1981 עקב מינוי ראיסי כתובע של העיר כרג’ ובהמשך עם נישואיו לג’מילה עלאם-חודא, בתו של איש דת בכיר ששימש כיועצו של חמינאי, עוד בהיותו נשיא.

בחירת חמינאי למנהיג העליון היוותה זרז לא מבוטל בסלילת דרכו הפוליטית של ראיסי שהתבטאה במינויו כתובע הכללי של טהרן; במינויו לעמוד בראש אוסטאן-י קודס-י ראזוי (קרן הצדקה רבת הממון וההשפעה); במאמץ להוביל לבחירתו לנשיאות בשנת 2017, ולבסוף, במינוי לראש הרשות השופטת ולנשיאות כשנתיים לאחר מכן. הואיל וכך, לא מן הנמנע שבכוונת המנהיג העליון לסלול את דרכו גם כיורשו, לאחר מותו.

באשר לקווי מדיניותם של שרי הקבינט המיועדים, הרי שמבין השרים המשפיעים ביותר על מדיניות הפנים והחוץ נמנים אנשים המזוהים עם הקו הניצי המוכוון על-ידי המנהיג העליון ומשמרות המהפכה. כך לדוגמה, ניתן למנות את שר החוץ חוסיין אמיר עבד אל-להיאן; שר הפנים אחמד וחידי; שר ההגנה מוחמד רזא קרוא’י אשתיאני; שר התחבורה ופיתוח עירוני רסתם קאסמי; השר למורשת ותרבות עזתאללה ז’רגומי, והשר לתקשורת ומידע עיסא זארעפור.

מבין אלו בולטים שר הפנים וחידי ושר החוץ עבד אל-להיאן. שמו של וחידי שגור היטב בפי הרשויות העוסקות בלחימה בטרור בארץ ובחו"ל לאחר ששימש בתפקיד מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה ובהמשך כיהן בתפקיד שר ההגנה. שמו של וחידי נקשר עם האחראים לביצוע הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה בשנת 1994 שבגינו הוא מבוקש על-ידי האינטרפול עד לעצם ימים אלה.

עבד אל-להיאן מהווה דמות נוספת שמן הראוי להתייחס בכובד ראש לעמדותיה וכוונותיה. הוא אומנם סלל דרכו במשרד החוץ אולם היה מקורב לקאסם סולימאני, ולאחר הפלת סדאם חוסיין הוצב כנספח בשגרירות האירנית בבגדד והופקד על תיאום המדיניות שהוכתבה לרוב על-ידי סולימאני. עבד אל-להיאן הוא תומך נלהב של " קידום ציר ההתנגדות" נגד ישראל המקבל ביטוי בתמיכה בחיזבאללה, במיליציות השיעיות בעירק ובסוריה, ובארגוני הטרור ברצועת עזה. יתר על כן, מדיניות החוץ שלו הומחשה היטב בהצהרתו בפני הפרלמנט (שכללה ביקורת מרומזת על קודמו בתפקיד זריף) בה טען "כי מעתה משרד החוץ לא יפעל כבעבר ולא יעתיק את מקומו לווינה" - שם אמורות להתחדש השיחות על הסכם הגרעין.

מבין שאר השרים המקורבים למשמרות המהפכה ניתן למנות את שר התחבורה ופיתוח עירוני קאסמי. הוא הצטרף למשמרות המהפכה ב-1981 והשתתף במלחמת אירן-עירק, ובהמשך דרכו מונה למפקד בסיס ח’אתם אל-אנביאא המאגד בתוכו את התעשיה הצבאית והאזרחית כאחד. בתקופת כהונתו השנייה של הנשיא אחמדינג’אד כיהן קאסמי בתפקיד שר הנפט והושפע רבות מהחלטות בכירים במשמרות המהפכה בשל העיצומים שהוטלו בשוק הנפט האירני. כאחרים בקבינט הנוכחי גם קאסמי נכלל ברשימת האישים שנגדם מוטלות סנקציות מצד הקהיליה הבינלאומית.

שני שרים נוספים הקשורים למשמרות המהפכה ונמנים עם הפלג האולטרא-שמרני הם השר לתרבות ומורשת דרע’אמי ושר ההגנה אשתיאני. דרע’אמי השתייך ל"סטודנטים תומכי קו האמאם" שהשתלטו על שגרירות ארצות הברית בנובמבר 1979 ועד היום נכלל ברשימת האישים עליהם השית הממשל בוושינגטון סנקציות והגבלות. אשתיאני, הנושא דרגת תת-אלוף, מהווה ייצוג הולם לתהליך המואץ של השתלבות מפקדי הממסד הביטחוני בפוליטיקה האירנית. גם כנגדו חלות סנקציות שהוטלו על-ידי גורמים בינלאומיים בגין תפקידו בערעור היציבות במזרח התיכון.

גם מקומו של הממד האישי לא נפקד מממשלתו החדשה של ראיסי. מניתוח קווי התפר המחברים בין שרי הקבינט עולה כי בנוסף לקשר עם הממסד הביטחוני קיים קשר אישי עם לשכת המנהיג העליון. כך לדוגמה, שר ההסברה אסמעיל ח’טיב היה סטודנט של חמינאי ופעל בשרות ההסברה של משמרות המהפכה. השר להכוונה והנחיה איסלאמית מוחמד האדי-אסמאעילי חיבר ספר על רעיונותיו ופסיקותיו של המנהיג העליון.

שר העבודה והרווחה חוג’ת עבד אל-מאלכי היה חבר בהנהלת קרן הצדקה והסיוע על שם האימאם חומייני והינו תומך נלהב של "כלכלת ההתנגדות" שהתווה המנהיג העליון. מבין אנשי שלומו של הנשיא בולטים שר המשפטים אמין חוסין רחימי ששימש כעוזרו של ראיסי ברשות השופטת, והשר לתקשורת ומידע עיסא זעראפּור, ששימש כמנהל טכנולוגיית המידע באותה הרשות.

בחירת השרים בממשלת ראיסי מעידה על חזות נוקשה כלפי המערב וישראל, המזכירה לא במעט את הרוח המהפכנית ששררה לאחר המהפכה האיסלאמית. עם זאת, לעוקבים אחר התנהלות הממסד המהפכני לאורך השנים ברור היטב כי גם בעבר לא שיקפה חזות הדברים (בדגש על הדיאלוג עם המערב) את מהות הדברים שהייתה לרוב נתונה לפסיקת המנהיג. לכן נראה שההבדל המהותי בתקופת נשיאות ראיסי הוא שחזות הדברים ומהותם תהיינה זהות ולכן יהיה קשה לטשטש את האמת כלפי חוץ.

נכון לשעה זו נראה שקווי מדיניות הממשלה החדשה יכללו את חיזוק הגורם ההרתעתי כמרכיב בסיסי לשרידות המשטר; ביסוס ההגמוניה האירנית בקרב שכנותיה של אירן בפרט ומדינות האזור ככלל; השענות על משמרות המהפכה כגורם משפיע בתחום יחסי הפנים והחוץ כאחד; התנגדות לקיום ישראל כמרכיב מאיץ לחיזוק מעמדה האזורי של אירן; התנגדות לנוכחות אמריקנית במזרח התיכון; חיזוק מהותי של יחסי החוץ עם רוסיה וסין כתגובת נגד למערב; וחיזוק מעמד אירן במרחב הימי לשם ביסוס מעמדה במפרץ הפרסי ומעבר לו. אולם מעל לכל זה נראה כי ממשלתו של ראיסי תהיה תלויה ואף תהנה מתמיכה חסרת פשרות של המנהיג העליון שתשמש אבן דרך בהתנהלותה.

תאריך:  04/09/2021   |   עודכן:  04/09/2021
דורון יצחקוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי ומי בממשלת אבראהים ראיסי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה. מדהים איך הקץ וההתחלה מתחילים מאותו שורש אבל יכולים להתפתח לכיוונים שונים לחלוטין. השנה שחלפה אכלה, נגמרה, תמה, פורקה ונהרסה וספק אם מאן דהוא יתגעגע אליה. תם עידן נתניהו בתום מערכת הבחירות הרביעית, תמה המערכה הרביעית של הקורונה, תם המבצע הרביעי כנגד החמאס. ולא ברור מה יקרה קודם בשנה החדשה - המערכה החמישית של הקורונה, המבצע החמישי נגד החמאס או מערכת הבחירות החמישית ביוזמת נתניהו. אלא אם, השנה החדשה היא התחלה של עידן אחר, פתיחה חדשה, שממשלת "השינוי" תשנה את שיח השנאה והמדון, את חוסר היציבות וערעור יסודות המדינה, תשים סוף פסוק לקורונה בזכות האומץ לחסן בבוסטר את כל האוכלוסייה, כשבמקביל המשק יישאר פתוח לחלוטין, שהחולשה שלה בגלל הרב-גוניות שלה תהיה דווקא נקודת החוזק שלה, שימצאו את הנוסחה הגואלת להכרעת תוקפנות החמאס. שזאת לא תהיה שנת החלה מלשון מחלה אלא שנת החלה - התחלה.
02/09/2021  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
האיסלאם הקיצוני, הסוני והשיעי שואפים להשתלט על העולם ולהשליט בו את האיסלאם הקיצוני. האנושות כבר מקבלת מושג מהי המשמעות לאור הנעשה באירן, השתלטות החיזבאלה על לבנון, השתלטות הח'ותים על תימן וכאשר הטליבאן יבצע את תוכניתו להשלטת האיסלאם הקיצוני באפגניסטן. בין מיליוני הפליטים הנמלטים מהמזרח התיכון, מאפריקה ומהמזרח הרחוק נמצאים אנשי האיסלאם הקיצוני הזוממים להשתלט על אירופה.
במסע הבחירות שלו הכריז ג'ו ביידן, כי בכוונתו "לזכות מחדש בכבודו של העולם". בפועל, נטישתה של אפגניסטן והאופן בו הדבר נעשה, נתקבלו בחרדה גלויה מצד בעלות בריתה של ארה"ב ובשמחה גלויה במוסקבה ובבייג'ינג. כך טוען הלורד רובין רנוויק, לשעבר שגריר בריטניה בארה"ב, במאמר בדיילי טלגרף. תדמית "הבחור הנחמד" של ביידן אבדה; תדמיתו ומורשתו התרסקו לתמיד. רבים בארה"ב נזכרים במה שאמר עליו ברק אובמה: "לעולם אל תזלזלו ביכולתו של ג'ו לדפוק הכל". גם המוניטין של קאמלה האריס נפגע קשות, לאחר שהבטיחה לשים דגש על זכויות הנשים בעולם.
27/08/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
"אירן נמצאת במרחק חודשיים מצבירת החומר הדרוש לפצצה גרעינית. איננו יודעים אם המשטר האירני נכון להגיע להסכם ולחזור לשולחן המשא-ומתן והעולם חייב לבנות לעצמו "Plan B" ולעצור את ההתקדמות שלה כבר עכשיו". כך אמר שר הביטחון בני גנץ בתדרוך ללמעלה מ-60 שגרירים זרים בנושא המצב הביטחוני.
25/08/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
גורם מדיני בכיר האשים את ממשלת נתניהו בכישלון בעצירת תוכנית הגרעין האירנית. בתדרוך שקיים לעיתונאים (יום ב', 23.8.21) יממה לפני יציאת ראש הממשלה, נפתלי בנט, לפגישתו הראשונה עם הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, ציין כי ראש הממשלה לא יציג באופן אוטומטי את המדיניות הקודמת.
23/08/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il