|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חיילי גולני מתאמנים. צילום אילוסטרציה [צילום: משה מילנר/לע"מ]

מבצע "כחול וחום" - מבצע שהסתבך

לפני 33 שנים בלילה שבין ה-8 ל-9 בדצמבר 1988 פשט כוח צה"ל משולב של כוחות גולני ולוחמי שייטת 13 בסיוע חיל-האוויר על מפקדתו של אחמד ג'יבריל צפונית לדאמור באזור העיירה נועיימה בלבנון, והרג כ-30 מחבלים שם הקוד שניתן למבצע: "כחול וחום"
16/12/2021  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
לפגוע קשה
בעקבות עסקת גיבריל ואירוע טרור "ליל הגלשונים" התעצם מעמדו של אחמד ג'יבריל ופעילות ארגונו תפסה תאוצה. במערכת הביטחון והמודיעין האיצו בדרג המדיני לפגוע קשה בתשתיות הארגון כדי להרתיע למנוע או לפחות לצמצם את פעילות הטרור של הארגון.


רקע למבצע

בשנות ה-80 היה ארגון החזית העממית לשחרור פלשתין - המפקדה הכללית בראשותו של מייסדו אחמד גיבריל - אחד מאירגוני הטרור המרכזיים שפעל-כנגד ישראל. מאז היווסדו ב-1968 ביצע ארגונו של ג'יבריל שורה של פעולות טרור נגד ישראל. החמורה שבהן התרחשה ב-25 בנובמבר 1987 כאשר שני מחבלים חברי הארגון חדרו לשטח ישראל באמצעות גלשני אוויר, אחד מהם נחת באזור קריית שמונה, חדר למחנה צבאי "גיבור" הסמוך לעיר, הרג שישה חיילים ופצע קרוב ל-10 נוספים. לימים יכונה אירוע זה "ליל הגלשונים".

במלחמת לבנון הראשונה ארגונו של ג'יבריל חטף-החזיק בשבי שלושה מחילי צה"ל: חזי שי, יוסף גרוף וניסים סאלם ושחררם רק לאחר 3 שנים, במאי 1985 ב"עסקת גיבריל" תמורת שחרור 1,150 אסירים ועצירים ביטחוניים שהיו כלואים בישראל, ובניהם אסירים רבים עם "דם על הידיים".

בעקבות עסקת גיבריל ואירוע טרור "ליל הגלשונים" התעצם מעמדו של אחמד ג'יבריל ופעילות ארגונו תפסה תאוצה. במערכת הביטחון והמודיעין האיצו בדרג המדיני לפגוע קשה בתשתיות הארגון כדי להרתיע למנוע או לפחות לצמצם את פעילות הטרור של הארגון. בצה"ל, בגיבוי הדרג המדיני, הוחלט לתקוף את בסיס מפקדת ארגון החזית העממית של אחמד ג'יבריל, ששכנה בעיירה נאעמה 10 ק"מ מדרום לביירות. מתחם המפקדה היה מבוצר ומחופר וכלל בונקרים תת-קרקעיים, עמדות נ"מ, ומבנה מגורים וכן מערות מוסוות היטב.

ב-22 אפריל 1988 נערך מבצע שכונה בשם "נס הרים 17", בו תקפו מטוסי חיל-האוויר את מתחם בסיס מפקדת אחמד ג'יבריל באזור נועיימה, 70 קילומטרים מגבול ישראל. המבצע לא השיג מטרתו. כמה מבנים אומנם נפגעו, אך מחבלים רבים הסתתרו עם נשקם וציודם במערות ובבונקר תת-קרקעי, היו מוגנים ולא נפגעו. לאור זאת הוחלט במערכת הביטחון על פשיטה קרקעית על מפקדת ארגונו של אחמד ג'יבריל ומתקניו כדי להנחית מכה משמעותית על הארגון. למרות הסיכון הרב הכרוך בפשיטה שכזו. מבצע הפשיטה כונה בשם הקוד "כחול וחום".

הכנות ואימונים לקראת המבצע
במשך כחודש נערכו אימונים לקראת המבצע למטרת גיבוש הכח ותרגולים לסוגיהם
▪ ▪ ▪

על-פי תוכנית המבצע "כחול וחום", הכוחות יגיעו ליעדם - בסיס מפקדת ג'יבריל, הנמצא לא רחוק מחוף לבנון רגלית לאחר שיונחתו על החוף. מטרת המבצע "הרג מחבלים, השמדת ציוד ואמצעי לחימה על-מנת לשבש פעילות חבלנית עוינת אפשרית בשטח מדינת ישראל". במשך כחודש נערכו אימונים לקראת המבצע למטרת גיבוש הכח ותרגולים לסוגיהם. האימונים התקיימו בין השאר באזור בארץ המדמה את אזור יעד התקיפה בנועמיה, וכללו תרגול אמצעי לחימה, תרגול חילוץ יבשתי, ימי ואווירי ועוד.

בלילה קר ב-8 בדצמבר 1988, נחת כוח צהל שהגיע דרך הים מראש ההנקרה על חוף לבנון בסמוך למתחם מפקדתו של גיבריל. הנחיתה והורדת הכח לחוף הושלמה בשעה 21:45, באיחור ניכר, מכפי שתוכנן. הכח מנה למעלה מ-70 לוחמים והורכב מלוחמי שייטת 13 ולוחמי חטיבת גולני סיירת גולני וגדודי החטיבה. עם הלוחמים נמנו 2 כלבנים שהביאו עימם כלבי נפץ שאומנו לחדור ולרוץ אל מערות מנהרות המחבלים כשעל גופם חגורות נפץ ולהתפוצץ בהם.

מפקד המבצע: האלוף דורון רובין
דורון רובין [צילום: יעקב סער/לע"מ]
בהתקרבו ליעד הכח התפצל התחלק למספר כוחות ומשימות
▪ ▪ ▪

על המבצע פיקד האלוף דורון רובין מעמדת פיקוד בספינה ששהתה בים באזור המבצע. על הכוחות בשטח פיקד מח"ט גולני, אל"ם ברוך שפיגל שישב בעמדת חפ"ק המחט.

לאחר נחיתה הכח בחוף לבנון, בשעה 21:45, כאמור, באיחור ניכר מכפי שתוכנן, החל הכח בהליכה רגלית לכיוון מתחם מפקדת ג'יבריל. בהתקרבו ליעד הכח התפצל התחלק למספר כוחות ומשימות: כוח סיירת גולני בפיקודו של ארז גרשטיין - משימתו הגעה ופגיעה בבניין מפקדת הארגון. כוח קוצר - גדוד 51 - משימתו שיתוק עמדת הנ"מ, כוח ברק-גדוד 13 - פגיעה במחבלים היוצאים מבית הביטחון, כוח אמיר מיטל מג"ד 12 משימתו הגעה למערות וחיסול מחבלים. כוח גליקמן-שייטת 13 - משימתו הגעה למערות בדרום המתחם וחיסול מחבלים.

גרשטיין מציע לדחות המבצע לאחר שכבר החל

ההליכה וההגעה ליעד הייתה קשה מסורבלת ואיטית בשל תנאי השטח שהיה מלא צמחייה גבוהה וקוצנית שבתוכה הסתתרו סלעים גדולים. לימים סיפרו הלוחמים כי לא עודכנו קודם לפעולה על תנאי השטח הקשים שעברו בהם כדי להגיע ליעד. אחד הקצינים נקע רגלו במהלך ההתקדמות, כנראה בשל תנאי ההליכה הקשים, ופרש מכוח הפשיטה והועבר לנקודה עורפית.

בשלב מסוים כשראה מפקד סיירת גולני ארז גרשטיין את העיכובים, התנהלות הכח ותנאי השטח הקשים הביע חשש כי לא יהיה ניתן לבצע את המשימה כהלכה ופנה למח"ט שפיגל והציע לדחות את המשימה ושהחיילים ישובו כלעומת שבאו. המח"ט דחה הצעתו והורה שהכוח ימשיך במבצע.

המג"ד אמיר מיטל נהרג בקרב

משימה חשובה
אחת המשימות החשובות במבצע שהוטלו על לוחמי הסיירת הייתה להגיע לבונקר המפקדה - מפקדתו של גיבריל, לחפש את פתחי האוורור שלו, להשליך לתוכם רימוני גז ובכך לאלץ את המחבלים לצאת החוצה

בעת ההמתנה לכוח של מיטל הבחין ארז גרשטיין במחבל או בדמות מחבל שהציץ מחלון סמוך אליו הוא חשש שיזהה אותו, ירה לעבר המחבל והרגו
▪ ▪ ▪

בשעה 02:25 הגיעו מפקד סיירת גולני ארז גרשטיין וחיילי הכח שלו למתחם מבנה מפקדתו של ג'יבריל, מרחק עשרות מטרים ממבנה המפקדה והמתינו במקום מחסה לכח גדוד 12 בפיקודו של אמיר מי-טל. שהתעכב להגיע.

בעת ההמתנה לכוח של מיטל הבחין ארז גרשטיין במחבל או בדמות מחבל שהציץ מחלון סמוך אליו. הוא חשש שיזהה אותו, ירה לעבר המחבל והרגו. ירי זה חשף את הכח והוביל לירי מאסיבי של כל הכוחות על מבנה המפקדה וגורם ההפתעה אבד. במכת האש נהרגו כ-15 מחבלים, שהופתעו מהאורחים הלא צפויים שבאו לבקר אותם. מספרים כי כמה מהמחבלים יצאו ממבני מתחם המפקדה כשהם לבושים בפיגמה. חיילי כוח הסיירת (כח ארז) תקפו גם עמדת נ"מ שהייתה סמוכה למפקדה והשמידו אותה. הלוחמים, אנשי כוח ברק, הצליחו גם לפגוע באמצעות טיל לאו ברכב מחבלים שנסע בתוך המתחם ולהרוג את נוסעיו ובניהם כנראה מפקד מקומי בכיר.

הכוח בפיקודו של מי-טל, הופתע לשמע האש ומיהר אל היעד. מחבל ששמר על עמדה שמוקמה בתוך מערה, הבחין באחד הכוחות וירה לעברו. מאש המחבל נהרג מג"ד סגן אלוף אמיר מי-טל במקום ושני לוחמים נוספים נפצעו. רופא הכוח, צבי שיינברג, רץ לטפל בפצועים ונפצע קשה.

במהלך הקרב נורו גם "כלבי נפץ" אשר אומנו ויועדו לרוץ אל תוך מערות ומנהרות המחבלים כשלגופם חגורת נפץ ולהתפוצץ בהן. לאחר המבצע הצטלמו מחבלים ליד גופת כלב שנורה במהלך חילופי היריות. הדבר פורסם בעיתונות העולמית וחשף למעשה את פעילות יחידת "עוקץ" בצה"ל.

אחת המשימות החשובות במבצע שהוטלו על לוחמי הסיירת הייתה להגיע לבונקר המפקדה - מפקדתו של גיבריל, לחפש את פתחי האוורור שלו, להשליך לתוכם רימוני גז ובכך לאלץ את המחבלים לצאת החוצה. הלוחמים לא הצליחו לאתר את פתחי האוורור אולי בשל כשל מודיעני במידע המוקדם שנמסר להם. אגב, הלוחמים סיפרו כי נאמר להם זמן מה לפני המבצע כי יש סיכוי שאחמד ג'יבריל שוהה בתוך הבונקר.

הכוחות פונו מנקודת הפינוי במסוק יסעור לשטח ישראל כשהלוחמים יושבים במסוק כשלידם מונחת באלונקה גופתו של מפקדם האהוב והנערץ סא"ל אמיר מיטל מג"ד 12 שנהרג בקרב.

ארבעה לוחמים הושארו בשטח
מסוק קוברה של צה"ל [צילום: יעקב סער/לע"מ]

החלטה קשה: האם לפנות את כוחות צה"ל חזרה לבסיסיו בארץ תוך השארת ארבעת החיילים בשטח אויב וסיכון לשבי או הרג של הארבעה, או להשאיר את הכוחות בשטח כדי לחפש אחר ארבעת החיילים שהקשר עימם אבד ובכך לסכן את הכוחות
▪ ▪ ▪

עם התפנות הכח על-ידי מסוקי חיל-האוויר, עם אור ראשון, בסביבות השעה 5 בבוקר, בדרכו חזרה לישראל, התברר שאבד-נותק הקשר עם ארבעה חיילים - מפקד צוות עורב אלי שלום ושלושת חיילי . בפני הרמטכ"ל דאז, רב אלוף דן שומרון שעקב מקרוב אחר מהלך המבצע, עמדה החלטה קשה: האם לפנות את כוחות צה"ל חזרה לבסיסיו בארץ תוך השארת ארבעת החיילים בשטח אויב וסיכון לשבי או הרג של הארבעה, או להשאיר את הכוחות בשטח כדי לחפש אחר ארבעת החיילים שהקשר עימם אבד ובכך לסכן את הכוחות שמנו עשרות לוחמים.

שומרון קיבל החלטה לא פשוטה בגיבוי שר הביטחון דאז יצחק רבין לפנות הכוחות משטח לבנון גם מבלי שאותרו ארבעת החילים ולא לחכות עד שימצאו. בכך למעשה הפר נורמה צהלית שאין נוטשים חיילים פצועים בשטח. לימים סיפר שומרון כי נורמת אי-נטישת חיילים בשטח אויב עמדה בשיקוליו אבל ששקל סיכונים מול סיכויים החליט להורות על פינו הכוחות מהשטח גם מבלי לחכות עד שהארבעה ימצאו.

חילוץ הרואי מורכב
רב אלוף דן שומרון [צילום: יעקב סער/לע"מ]

צל"שים
חילוץ הארבעה נחשב לאחד ממבצעי החילוץ המורכבים וההרואיים בתולדות חיל-האוויר. לקברניטי המסוקים, סא"ל משה כהן וסרן ערן פייר הוענק צל"ש הרמטכ"ל, ולטייסי המשנה, סגן מרסלו ילין וסגן דן ללוז, הוענק צל"ש מפקד חיל-האוויר.

שר הביטחון יצחק רבין, הרמטכ"ל דן שומרון וקצינים עקבו ממטה המטכ"ל אחר מבצע חילוץ הארבעה כשהם דרוכים ומתוחים
▪ ▪ ▪

מיד לאחר שכוחות צה"ל חזרו לארץ לבסיסיהם, עם עלות השחר הורה הרמטכ"ל שומרון על פתיחת מבצע לאיתור וחילוץ ארבעת החיילים שנותרו בשטח אויב.

מבנה מסוקי קרב מדגם קוברה נשלחו בשעות הבוקר למתחם מפקדת אחמד ג'יבריל בנועימה במטרה לאתר את ארבעת חיילי הכוח שנשארו בשטח. הם נתקלו באש נ"מ כבדה של המחבלים. מטוסי קרב של חיל-האוויר סיירו ממעל ותקפו מטרות מהן נורתה אש נ"מ והפציצו את השטח ללא הרף כדי למנוע מהמחבלים הגעה לשטח מתחם המפקדה.

בשלב מסוים נוצר קשר אלחוטי באמצעות מכשיר קשר בין טייסי מסוקי הקוברה לבין הקצין אלי שלום, אחד מארבעת החילים שהיו בטוחים כבר כי הופקרו לגורלם.

שני מסוקי קוברה התקרבו כמה מאות מטרים למקום בו שהו ארבעת החילים כשהם טסים בזהירות בגובה נמוך אולם התקשו לאתר מיקומם המדויק של החיילים. כל העת ירו המחבלים לעבר המסוקים והיה חשש ממשי שהמסוקים יפגעו מאש המחבלים.

שר הביטחון יצחק רבין, הרמטכ"ל דן שומרון וקצינים עקבו ממטה המטכ"ל אחר מבצע חילוץ הארבעה כשהם דרוכים ומתוחים. בשעה 10 וחצי בבוקר ירו הטייסים לעבר מטרה מסוימת ואז שמעו בקשר את הקצין אלי שלום אחד מארבעת החילים כשהוא צועק "יורים עלינו". טייסי המסוק שהתקשו לאתר מיקומם המדויק של הארבעה שהסתתרו במחסה שיחים הבינו עתה פחות או יותר היכן נמצאים החיילים.

שני מסוקי קוברה נחתו בשביל עפר כמה עשרות מטרים מהחיילים וארבעת החיילים יצאו בריצה מהירה מהשיחים. הלוחמים נתלו על מגלשי המסוקים ועל הדלתות במרחק של ק"מ, כשהמחבלים עדיין ממשיכים לירות אש לעבר המסוקים. המסוקים המריאו מערבה לכיוון הים והטילו את ארבעת החילים ליד ספינת חיל-הים שהמתינה להם ואספה אותם.

חילוץ הארבעה נחשב לאחד ממבצעי החילוץ המורכבים וההרואיים בתולדות חיל-האוויר. לקברניטי המסוקים, סא"ל משה כהן וסרן ערן פייר הוענק צל"ש הרמטכ"ל, ולטייסי המשנה, סגן מרסלו ילין וסגן דן ללוז, הוענק צל"ש מפקד חיל-האוויר.

מתחקיר שנעשה לאחר מבצע "כחול וחום" עולה כי היה במבצע אף מתחילתו חוסר תיאום וארגון בין הכוחות המבצעיים וליקויים נוספים אחרים.

תאריך:  16/12/2021   |   עודכן:  16/12/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבצע "כחול וחום" - מבצע שהסתבך
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים בהם אנשים לא מוכנים להתחסן ומפלס האגואיזם האישי עולה על גדותיו חשוב לדבר על אהבה ועל כבוד. יש לי הצעה מהפכנית לחברה הישראלית. בואו נפסיק לדבר על אהבה ונדבר על כבוד. כבוד הדדי. יש אומרים שהדיבר החשוב ביותר הוא הדיבר החמישי: "כבד את אביך ואת אימך למען יאריכון ימיך..."
16/12/2021  |  יונתן אורון  |   יומני בלוגרים
אדם נבון וממשל אחראי פועלים על-פי הכלל היהודי ש"תפסת מרובה - לא תפסת" 1. כך גם בעברית תקנית האימרה ש"כל דבר בעיתו". בעגה מדובר על "הרוג טורקי ותנוח"2, ומקובל יותר הביטוי העממי "פרה פרה".
16/12/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ראש הממשלה נפתלי בנט יצא השבוע לביקור קצר באיחוד האמירויות, ביקור פומבי ורשמי ראשון של ראש ממשלת ישראל שמהווה ביקור היסטורי במדינה שהייתה הראשונה לחתום עם ישראל לפני כשנה על הסכם הנורמליזציה. לשכתו של בנט פירסמה הודעה רשמית כי עיקר הביקור התמקד ב"היכרות אישית בין שני המנהיגים בנט ובן זאיד שדיברו בגלוי והדגישו את רצונם לקדם שלום בין שתי המדינות ולבנות יחסים כלכליים".
את "הפיוז" האחרון הקפיץ אצלי השר עמר בר-לב ההולך בנאמנות עיוורת בדרכי אביו: בכל מקום שניתן לפלוט דבר-הבל, הוא שותף פעיל ובכל מקום שנחוץ מעשה חכם של איש מקצוע ומעשה נעדר מקומו ואפילו צל קלוש של השפעה מועילה מכיוונו אינו מורגש. את הפרשה "המוזרה" של כלא גילבוע, זרק ל"טיפולה של ועדת חקירה". את האנרכיה בדרום הנשלט על-ידי הבדואים, תלה על חבל המחסור בכוח אדם. את "המערב הפרוע" השורר ב"משולש" הערבי ובערים המעורבות יהודי-וערבים "טיטא" מתחת לשטיח, כנראה עד להתנגשות הבאה.
16/12/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
אלברט שווייצר, הרופא והפילוסוף זוכה פרס נובל לשלום לשנת 1952, אמר: "דוגמה אישית היא לא מקור ההשפעה העיקרי על אחרים - היא המקור הבלעדי". בהמשך לכך אני מציעה לכל אחד מאתנו לבחור לעצמו "כוכב לכת אנושי" או "תחנת כוח אנושית". כלומר, אדם שיהיה עבורנו מודל לחיקוי ולהשראה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il