|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
אבראהים ראיסי. בלחץ [צילום: ואהיד סלמי/AP]

חשש שאירן מסכנת את הנורמליזציה

איחוד האמירויות הודיעה ב-14 בדצמבר על השעיית המשא-ומתן עם ארה"ב לאחר שהשיחות נקלעו לקשיים על-רקע החשש מההתקרבות בין איחוד האמירויות לסין אבו דאבי טוענת כי הדרישות האמריקניות פוגעות בריבונותה
16/12/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות

ראש הממשלה נפתלי בנט יצא השבוע לביקור קצר באיחוד האמירויות, ביקור פומבי ורשמי ראשון של ראש ממשלת ישראל שמהווה ביקור היסטורי במדינה שהייתה הראשונה לחתום עם ישראל לפני כשנה על הסכם הנורמליזציה. לשכתו של בנט פירסמה הודעה רשמית כי עיקר הביקור התמקד ב"היכרות אישית בין שני המנהיגים בנט ובן זאיד שדיברו בגלוי והדגישו את רצונם לקדם שלום בין שתי המדינות ולבנות יחסים כלכליים".

ההודעה גם מסרה כי יורש העצר השיח' מחמד בן זאיד נענה להזמנתו של בנט לבקר בישראל, אולם לא צויין מתי יתקיים הביקור. אמצעי התקשורת של איחוד האמירויות התעלמו מהנושא הזה ולא אישרו כי הביקור הזה אכן יתקיים.

איחוד האמירויות העדיף להדגיש בהודעה שפירסם את חשיבות חיזוק יחסי הכלכלה והמסחר עם ישראל באמצעות קרן מחקר ופיתוח משותפת ו"למצוא פתרונות לאתגרים כמו שינויי אקלים כמו גם אנרגיה נקייה וחקלאות עתידית". שום מילה על הסכנה הגדולה באזור הנשקפת מצדה של אירן.

סביר מאוד להניח שהנושא הזה נדון בפגישה בארבע עיניים בין ראש הממשלה נפתלי בנט לבין יורש העצר השיח' מוחמד בן זאיד. ישראל מודאגת מאוד מההתקרבות בין איחוד האמירויות לבין אירן, השיח' טחנון בן זאיד, היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות ואחיו של יורש העצר שהיה מאדריכלי הסכם הנורמליזציה עם ישראל, ביקר באחרונה בטהרן, הוא נפגש עם נשיא אירן החדש אברהים ראיסי אשר לא היסס להשמיץ בפניו את ישראל ואת הציונות והזהיר אותו מפני הנורמליזציה עם ישראל.

אולם, איחוד האמירויות מגלה מדיניות עצמאית. השיח' מוחמד בן זאיד ידוע כאחד המנהיגים הערבים החכמים שמצטיין בשמירה על האינטרסים של ארצו ויודע לדלג ללא כל קושי על מחלקת ולהתפייס עם יריביו, רק באחרונה נסע לטורקיה לפגישת פיוס עם הנשיא ארדואן.

לאיחוד האמירויות יש גבול משותף עם אירן וגם מחלוקת בנושא ריבונות על שלושה איים שאירן השתלטה עליהם בכוח. איחוד האמירויות הוא בטווח הטילים של אירן והוא מבין היטב את המשמעות של מלחמה אזורית עם אירן.

פרשנים במפרץ טוענים כי יורש העצר מוחמד בן זאיד הסביר לראש הממשלה בנט כי ההתקרבות בין ארצו לאירן איננה על חשבון היחסים של איחוד האמירויות עם ישראל. בכל מקרה שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לאיחוד האמירויות במגוון של נושאים רגישים יימשך ואף יהודק, כך טוענים גורמי ביטחון בכירים בישראל.

סעיד ח'טיב זאדה, דובר משרד החוץ האירני, התייחס לביקורו של ראש הממשלה בנט באיחוד האמירויות הזהיר ב-13 בדצמבר מפני כל מהלך שיעניק ל"ישות הציונית המפוברקת והחתרנית" דריסת רגל באזור. " ביקורים כאלה פוגעים בביטחון באזור ומנוגדים לאינטרסים של האומה האיסלאמית, עמי האזור ומדינות ערב", כך דיווחה סוכנות הידיעות האירנית "פארס".

ביקורו של ראש הממשלה בנט התקיים בעוד בווינה נאבקים נציגי המעצמות להחזיר את אירן להסכם הגרעין מ-2015. הנושא הזה גם נדון בפגישה בין ראש הממשלה ליורש העצר. שני הצדדים מקפידים שלא תהייה שום התייחסות רשמית או אפילו הדלפה על השיחה שלהם בנושא בגלל רגישותו בעיקר עבור יורש העצר.

הדרג המדיני איננו חושש שאיחוד האמירויות ינטוש את תהליך הנורמליזציה עם ישראל. ההחלטה של איחד האמירויות ללכת להסכם עם ישראל הייתה "אמיצה ואסטרטגית" אמר לי גורם מדיני בכיר. אולם, הההתקרבות בין איחוד האמירויות לבין אירן היא בהחלט התפתחות רעה עבור ישראל.

חלום הברית הצבאית נגד אירן מתפוגג
טראמפ. להגן על ארה"ב [צילום: אלכס ברנדון, AP]

לחץ אצל האירנים
דוח אירני שפורסם ב-5 בספטמבר 2020 באתר האירני "ג’אדה אירן" הזהיר מפני הסכנה של היעדים הבלתי מוצהרים של ההסכם בין איחוד האמירויות לישראל ומהאפשרות שישראל תשיג דריסת רגל במפרץ, דבר שיאיים באופן ישיר על ביטחונה של אירן.

להערכת מחברי הדוח, ישראל בחרה באיחוד האמירויות בגלל קרבתה למתקנים האסטרטגיים של אירן, כמו שדות הנפט, הנמלים והכורים הגרעיניים שלה
▪ ▪ ▪

אירן הייתה נתונה, עד לחילופי הממשל בארה"ב, בלחץ רב מהסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות אשר נתן לישראל גושפנקא רשמית להקמת ברית צבאית עם איחוד האמירויות ומדינות נוספות במפרץ נגדה. זה היה אחד מהעקרונות העיקריים של תהליך הנורמליזציה בתקופת ממשל טראמפ.

שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו אמר ב-6 בספטמבר 2020 כי הדיאלוג שהיה לו עם ראש הממשלה נתניהו ועם יורש העצר של אבו דאבי השיח’ מוחמד בן זאיד והנשיא טראמפ עסק "ברגע ההיסטורי" בין ישראל לאיחוד האמירויות והגעת 2 הצדדים להסכם על הקמת "ברית נגד אירן להגנה על השטחים האמריקנים והמזה"ת".

מדבריו של שר החוץ האמריקני לשעבר עולה כי מבחינת ממשלו של הנשיא לשעבר טראמפ, הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא למעשה ברית מדינית-צבאית נגד אירן שמטרתו בין היתר להגן על ארה"ב, מהות שונה מהסכמי שלום אחרים שחתמה ישראל עם מצרים ועם ירדן.

אין פלא שהאירנים היו בלחץ. דוח אירני שפורסם ב-5 בספטמבר 2020 באתר האירני "ג’אדה אירן" הזהיר מפני הסכנה של היעדים הבלתי מוצהרים של ההסכם בין איחוד האמירויות לישראל ומהאפשרות שישראל תשיג דריסת רגל במפרץ, דבר שיאיים באופן ישיר על ביטחונה של אירן. הדוח העריך שההסכם עלול להביא להקמת בסיס צבאי ישראלי בתוך איחוד האמירויות שיהיה מופנה נגד אירן.

להערכת מחברי הדוח, ישראל בחרה באיחוד האמירויות בגלל קרבתה למתקנים האסטרטגיים של אירן, כמו שדות הנפט, הנמלים והכורים הגרעיניים שלה. אירן תיאלץ, נאמר בדוח, לנקוט אמצעי נגד צבאיים וטהרן תיצור בריתות חדשות כדי להתמודד עם ההשפעה הישראלית במפרץ. גורמים במפרץ טוענים כי אירן חוששת מכך שישראל תבנה בסיסי מודיעין באי סוקוטרה מדרום לתימן, שנמצא בשליטת איחוד האמירויות, דבר שיאפשר לה פיקוח על התנועות האירניות מהמפרץ הפרסי דרך מיצרי באב אלמנדב ועד למדינות קרן אפריקה.

חוסיין אמיר עבד אל-להיאן, שר החוץ האירני הנוכחי, ששימש אז בתפקיד עוזר יו"ר הפרלמנט האירני לעניינים בינלאומיים, הודיע ב-6 בספטמבר 2020 כי לאחר הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, כל התקפה ישראלית על אירן תביא לכך שאיחוד האמירויות יהיה במעגל התגובה של אירן.

בראיון לערוץ האירני "אלעאלם" אמר עבד אל-להיאן: "אלו שיקולים לשיתוף פעולה עם הישות הציונית עמדו בפני איחוד האמירויות? הרי היא מסכנת בראש ובראשונה את הביטחון שלה מכיוון שהיכן שהציונים הניחו את רגליהם הם מסכנים בכך את הביטחון של המפרץ הפרסי. דבר נוסף, הם מסכנים את הביטחון של העברת האנרגיה באזור והם מסכנים את הביטחון של השכנות שלהם ובהן אירן.

כל דבר שיקרה, גלוי או סמוי, על-ידי המודיעין הישראלי, או הסוכנים שלו באירן או באזור, התגובה שתגיע תופנה לא רק לישות הציונית אלא גם לעבר איחוד האמירויות. בנימין נתניהו משפיל את איחוד האמירויות ומתייחס אליו כאל התנחלות ציונית, זוהי השפלה שהביא מוחמד בן זאיד לאזור, אנו מצטערים על כך מאוד ומקווים שבעלי ההיגיון באיחוד האמירויות יסורו מהדרך המוטעית הזו".

אירן פעלה להזהיר את איחוד האמירויות מפני ההשלכות של הסכם הנורמליציה עם ישראל. דובר משרד החוץ האירני סעיד ח’טיב זאדה מסר בזמנו כי אירן הסבירה בשקיפות לאיחוד האמירויות באמצעות צינורות שונים כי לא תתפשר על ביטחונה הלאומי. הוא קרא לאיחוד האמירויות לשקול מחדש את ההסכם עם ישראל ואמר: "ישראל איננה יכולה להבטיח את ביטחונה, כיצד תבטיח את ביטחון איחוד האמירויות? על איחוד האמירויות לתקן את הטעות האסטרטגית שעשתה, היא איננה יכולה לקנות ביטחון מחוץ לאזור".

סעודיה הראשונה להתקפל
מוחמד בן סלמאן [צילום: AP]

שיקול מכריע
הסכנה האירנית הייתה שיקול מכריע בראשו של השיח’ מוחמד בן זאיד כשקיבל את ההחלטה לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל. מול עיניו עמדו היכולות הצבאיות והטכנולוגיות של ישראל והקשרים הביטחוניים שלה עם ארה"ב.

הסעודים היו הראשונים להתקפל. הם הקדימו את המגעים החשאיים עם אירן, בתיווכה של עירק, כבר לפני כמה חודשים ומנהלים עמה משא-ומתן חשאי ל"יישור ההדורים"
▪ ▪ ▪

מי שאמור היה להוביל את הברית הערבית-ישראלית נגד אירן היה יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן", האיש החזק" בממלכה שאמור להפוך למלך הבא של סעודיה ומוביל קו ניצי נגד אירן. אבל עתה הכל השתנה, בעקבות שינוי הממשל בארה"ב וכניסתו של הנשיא ביידן לבית הלבן במדינות המפרץ מבינים כי הנשיא האמריקני איננו מעוניין במלחמה עם אירן ורוצה בפתרון דיפלומטי של סוגיית הגרעין האירני לכן יש להתרחק מכל הרעיון של ברית צבאית ישראלית-ערבית נגד אירן.

הסעודים היו הראשונים להתקפל. הם הקדימו את המגעים החשאיים עם אירן, בתיווכה של עירק, כבר לפני כמה חודשים ומנהלים עמה משא-ומתן חשאי ל"יישור ההדורים". גם השבוע נמשכו המגעים בירדן. סוכנות הידיעות הרשמית "פטרה" מסרה ב-13 בדצמבר כי מומחים סעודים ואירנים סיימו דיאלוג ביטחוני בבירה רבת עמון. מזכ"ל המכון הערבי למחקרי ביטחון, ד"ר איימן ח'ליל מסר כי במפגש שררה אווירה של כבוד הדדי אשר הראתה רצון הדדי משני הצדדים לפתח יחסים.

על-פי גורמים במפרץ, הסכנה האירנית הייתה שיקול מכריע בראשו של השיח’ מוחמד בן זאיד כשקיבל את ההחלטה לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל. מול עיניו עמדו היכולות הצבאיות והטכנולוגיות של ישראל והקשרים הביטחוניים שלה עם ארה"ב שיכולים לחזק את רשת הביטחון שלו באופן משמעותי מול ההתפשטות האירנית באזור, לכך התווספה גם האפשרות שאיחוד האמירויות יקבל את מטוסי ה"חמקן" מדגם אפ-35. כל אלה דחפו אותו לצעד אמיץ של הכרזה על הסכם נורמליזציה גלוי עם ישראל. הוא חצה את הרוביקון בניגוד להחלטות הליגה הערבית ויוזמת השלום הערבית מתוך ראייה נכונה כי הסכנה הנשקפת לאיחוד האמירויות מצדה של אירן היא ממשית וההתמודדות המיידית עמה הינה חשובה יותר מאשר הבעיה הפלשתינית.

בינתיים, איחוד האמירויות הודיעה ב-14 בדצמבר על השעיית המשא-ומתן עם ארה"ב לאחר שהשיחות נקלעו לקשיים על-רקע החשש מההתקרבות בין איחוד האמירויות לסין. אבו דאבי טוענת כי הדרישות האמריקניות פוגעות בריבונותה, בארה"ב טוענים כי המגעים ימשכו השבוע וכי מדובר באמצעי לחץ במשא-ומתן, אבל צריך להמתין ולראות כיצד הדבר ישפיע על היחסים של איחוד האמירויות עם ישראל.

המזרח התיכון הוא אזור של תהפוכות והדברים משתנים במהירות, השיח' מוחמד בן זאיד הסתגל מהר מאוד למציאות החדשה שנוצרה וגם ישראל תצטרך להתאים את עצמה למצב החדש.

תאריך:  16/12/2021   |   עודכן:  16/12/2021
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשש שאירן מסכנת את הנורמליזציה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
מבחינתו של מוחמד בן סלמאן, יורש העצר והאיש החזק בסעודיה, אם אין חדשות – זה סימן טוב. מאז 2015 הוא פיקח על שורה ארוכה של פעולות שהותירו אותו עם מוניטין של אכזריות ונמהרות: המלחמה ההרסנית בתימן, המצור על קטר, התפטרותו של סעד חרירי מראשות ממשלת לבנון, רצח ג'מאל חאשוקג'י. בסעודיה עצמה כלא מוחמד את מתנגדיו וסחט כספים מנסיכים ואנשי עסקים.
15/12/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
כלי הנשק של המתנקשים היה רחפן של חובבים, שניתן לרוכשו ברשת בכמה אלפי דולרים. היו לו ארבעה מדחפים דמויי מסוק, סוללה גדולה ופצצה קטנה -כזו המסוגלת לחסל ראש מדינה. מטרתו של הרחפן, ב-7.11.21, הייתה מעונו של ראש ממשלת עירק, מוצטפא אל-כאזימי. החוקרים גילו עד מהרה שהוא שוגר בידי מיליציה שבתמיכת אירן; גם עיצוב הפצצה היה אירני. הם גם הופתעו לגלות, שאירן התנגדה בתוקף להתקפה, ומכאן שהיא הייתה מעשה ידיה של קבוצה המצוידת כעת ברחפנים וסבורה שביכולתה לבצע פעולות בעלות תוצאות הרסניות.
15/12/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הבחירות לפרלמנט שנערכו בעירק באוקטובר האחרון הוכרעו כבר במחאת הרחוב: הציבור העירקי הביע התנגדות לאפשר למיליציות שיעיות ולשכבת שלטון מושחתת שהפקירה את הטיפול בבעיות הכלכליות, להכריע את גורלו. לאירן הועבר מסר ברור, שלפיו מי שינסה לייצב בעירק סדר משלו ייתקל בקשיים לא מבוטלים. אבל שאלת השאלות עוד לפנינו: האם, בהינתן קשיים בהרכבת הקואליציה של הזוכים מההפקר בהובלת המנהיג השיעי מוקתדא סאדר, יעלה בידי אירן להנחית מועמד לראשות הממשלה, שיהיה מקובל על כל הסיעות וכמובן גם על טהרן, וכך לטרוף את הקלפים ולנטרל כוח בולם נגד השפעתה?
11/12/2021  |  ירון שניידר  |   כתבות
בשבוע שעבר נערכה פגישה בעלת השלכות משמעותיות למדינות האזור, כולל ישראל. העיתונות הישראלית העדיפה להתמקד בנושאים שוליים בפגישה, כגון עצם הפגישה של דיפלומט מערבי עם יורש העצר "רוצח העיתונאי חאשוקג'י" לראשונה מאז 2018 (הארץ) וגינוי ההתנחלויות כמכשול לפתרון שתי המדינות (מעריב). אך אולי ראוי יותר גם להתייחס לעיקרי הפגישה: הסוגיה האירנית ולבנון.
05/12/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
רשת אל-ערביה הסעודית חשפה השבוע פרטים חשובים על מקורות ההכנסה של חמאס באירופה ובעיקר בבריטניה, שבה שוכן ככל הנראה מרכז הפעילות של הארגון. הפרסום הופיע לפני ימים אחדים, מיד לאחר הצהרתה של פריטי פאטל, שרת הפנים של בריטניה, כי חמאס כולו הוא ארגון טרור, ללא הפרדה בין הזרוע המדינית והזרוע הצבאית. ב-2001 הכריזה בריטניה רק על עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית, כארגון טרור.
21/11/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
ימינה מקימה מטה מוניציפלי  /  מירב ארד
הפיכה בסודן: 5 חברי ממשלה נעצרו  /  איציק וולף
נסראללה: יש לנו 100,000 לוחמים  /  איציק וולף
סעודיה מנחיתה עוד מכה קשה על לבנון הקורסת  /  אורנה מזרחי, יואל גוז'נסקי
הסעודים מחטיאים ויורים גבוה יותר  /  איתמר לוין
מלך ירדן מכשיר את בנו להיות יורשו  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il