|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
נתניהו. "חותך הפסד" [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90] מנדלבליט. מצמצם סיכונים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הסדר טיעון - כורח בל יגונה

המו"מ להסדר טיעון בין היועמ"ש מנדלבליט לבין נתניהו הוא כורח בל יגונה שני הצדדים מצמצמים סיכונים וחוסכים זמן יקר נתניהו ייאלץ להודות בעבירות בפרשת המתנות; מנדלבליט ייאלץ לסגת מהאישום השוחד המופרך והמגונה שהדביק לנתניהו בתיק 4000 תמורת הסכמת נתניהו להודות בעבירה של הפרת אמונים בתיק זה הזוכה הגדול מהסדר הטיעון יהא הנאשם-הסחטן ארנון מוזס; פרקליטיו היו ועודם בסוד המו"מ בין נתניהו למנדלבליט
15/01/2022  |   יואב יצחק   |   יומני בלוגרים   |   משפט נתניהו   |   תגובות
קיבל פניה ממנדלבליט? [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

נוני מוזס מסוכן, מאפיונר וסחטן; אדלסון: הוא יכול לשלוח אנשים
יואב יצחק
הדס קליין: נוני התקשר ולחץ שאחביא מסמכים בכספת; לאחר מכן הכספת נפרצה * לשאלה האם מפחדים מנוני השיבה מירי אדלסון: "בטח. מאפיונר..." * מוזס איים על נתניהו בשל החלטת אדלסון להגביר תפוצת ישראל היום: "מה שקורה בהתנגשות בינו לביני אתה אוכל אותה" * מילצ'ן ציטט את נוני: תגיד לאדלסון שאני אפסיק להתקיף את ביבי ושרה באותו מינון אם הוא יוותר על סוף השבוע * רו"ח פלדמן: נוני מוזס איים באמצעות מילצ'ן על ביבי לסיים מכירת ידיעות אחרונות ללארי אליסון
לרשימה המלאה

דבר המו"מ המתקיים בין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לבין באי-כוחו של הנאשם בנימין נתניהו, עורכי הדין בועז בן-צור ועמית חדד, הקפיץ רבים, משני הצדדים, משל מדובר באירוע חריג. מקורביו של נתניהו, ובהם פוליטיקאים ועיתונאים שתמכו בו בגלוי, הופתעו לרעה מנכונותו להודות בעבירה כל-שהיא, ולו בהסדר טיעון, אחרי שבמשך שנים הכחיש את הטענות וההאשמות נגדו - "לא היה כלום ואין כלום"; פרקליטים בכירים שעסקו בתיקי נתניהו, וכן פוליטיקאים ועיתונאים שדחקו ביועמ"ש להעמיד את נתניהו לדין בגין עבירות חמורות, הופתעו מנכונותו של היועמ"ש לסגת מעבירות השוחד שייחס לנתניהו. עבירות השוחד שיוחסו לנתניהו ליבו את האש נגדו, והם ששימשו ככלי בידי יריביו הפוליטיים כדי לפגוע במעמדו וביוקרתו בארבע מערכות בחירות.

אלה גם אלה טועים, כמובן. הסדר טיעון הוא מוסד ידוע ומקובל בישראל. החריג הוא הימנעות משיג-ושיח בין התביעה לבין ההגנה. העובדות הן: למעלה מ-95% מכתבי האישום המוגשים בישראל מסתיימים בהסדר טיעון המובא לאישור בית המשפט. מו"מ מאפשר לצדדים להגיע להבנות ולהסכמות, לעשות ויתורים מושכלים, וגם לרדת מהעצים - הן כדי לחסוך שנים של הידיינות משפטית, שעולה ממון רב ומצריכה משאבים אנושיים כבירים; והן כדי למנוע את הסיכונים הגלומים בהכרעה על-ידי השופטים בתיקים אלה - רבקה פרידמן-פלדמן (העומדת בראש ההרכב), והשופטים משה בר-עם ועודד שחם.

מו"מ בין הצדדים והסדר טיעון מאפשר לצדדים לקבוע בעצמם את גורלם. וכך נעשה הדבר גם הפעם, כפי שיובא להלן, בתיקי האלפים של נתניהו: תיק המתנות (1000), תיק מוזס-נתניהו (2000), ותיק 4000 (תיק בזק).


שאלת השאלות: האם יסכים נתניהו להסדר טיעון שיכלול קלון, דבר שיגזור עליו יציאה מהחיים הפוליטיים לתקופה של שבע שנים. נתניהו מתנגד לכך, בשלב זה, באופן נחרץ. נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, אליו פנה נתניהו בבקשה שישוחח עם מנדלבליט, מצדד בהסדר עם קלון - שירחיק את נתניהו מהמערכת הפוליטית לתקופה משמעותית.

נתניהו - חותך הפסד
נתניהו ובאי-כוחו, באולם בית המשפט [צילום: אורן בן-חקון, פול]

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, הפסיד במערכה הפוליטית. סיכוייו לשוב לראשות הממשלה, גם אם תתפרק הממשלה הנוכחית בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, אפסיים. המשפט המתנהל בירושלים בפני הרכב שלושה, מצריך ממנו משאבים כספיים גדולים - לפחות 100-150 אלף דולר לחודש (נתניהו לא אוהב לשלם...); וכן משאבים נפשיים גדולים, וזאת בתקופה שחייו השתנו - מיום שחדל לכהן כראש הממשלה, הוא צריך לדאוג לכלכלת הבית, לאבטחת רעייתו ובנו יאיר וכו'. התמיכה בו מצד חלק מהציבור ומצד כמה עיתונאים, תורמת במידת-מה למצב רוחו, אך אין בה כדי לשפר את סיכוייו בבית המשפט. סיכוייו להיחלץ בלא פגע, אפסיים:

  • תיק 1000 - נתניהו הודה בקבלת מתנות בעת שכיהן בתפקיד ראש הממשלה וחבר כנסת. די בכך כדי להרשיעו בעבירה של הפרת אמונים ו/או בעבירה על חוק המתנות (קנס כספי בלא קלון; בית המשפט יכול להרשיעו בעבירה זו למרות שנתניהו לא מואשם בכתב האישום בעבירה לפי סעיף חיקוק זה);

  • תיק 2000 - סיכוייו של נתניהו בתיק זה, סבירים. ככל שיתקדם המשפט, יוכל נתניהו להוכיח כי היה קורבן לניסיונות סחיטה סדרתיים מצד ארנון מוזס. נתניהו הוא הקורבן, לא העבריין. מוזר שהיועמ"ש לא השכיל להבין זאת;

  • תיק 4000 - תיק זה בעייתי עבור נתניהו, גם לאחר עדותו של אילן ישועה (מעין עד מדינה), ואף לאחר עדותו של עד המדינה, ניר חפץ. מחד-גיסא, התזה של היועמ"ש והפרקליטות, כאילו נתניהו קיבל יחס מיוחד מאתר וואלה, בסיועו של שאול אלוביץ, קרסה. האשמת נתניהו בעבירות שוחד בתיק זה, מופרכת מיסודה; מאידך-גיסא, השופטים בהרכב יכלו תמיד להיתפס לפרטים מסוימים בעדויות של ישועה, חפץ ואחרים, כדי לייחס לנתניהו עבירה של הפרת אמונים - מעצם זאת שעסק, בתפקידו כראש ממשלה ו/או שר התקשורת, בעניינים הנוגעים לקבוצת בזק (בשליטת אלוביץ), בכך שפנה, שוב ושוב, וניהל שיחות עם אלוביץ, בדבר אופן הכיסוי העיתונאי נגדו, באתר וואלה.

בשורה התחתונה: נכונותו של היועמ"ש, להסתלק מהאשמת נתניהו בעבירות שוחד - שאותה הביע במו"מ - היא הישג גדול לנתניהו, גם אם בסופו של דבר לא יגיעו הצדדים, בשלב זה, להסדר טיעון. אם אכן יושג הסדר, יוכל נתניהו להתפנות ולנהל את חייו, כרצונו - נתניהו איש מוכשר מאוד, ויוכל לחסוך לעצמו חמש-שש שנות הידיינות קשות ומפרכות, ולהקדיש את זמנו לעסקים, להרצאות ברחבי העולם, ולכתיבת ספר בדבר הישגיו העצומים למען מדינת ישראל.

מנדלבליט - מצמצם סיכונים
שי ניצן, מנדלבליט. הובילו את האישומים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

היועמ"ש אביחי מנדלבליט מצמצם סיכונים, לעתיד לבוא. יוקרתו כמשפטן, וגם זו של פרקליט המדינה היוצא שי ניצן - שמחזיק קשר קרוב עם היועמ"ש ומשפיע במידת-מה על החלטותיו, טמונה בהכרעה העתידית בתיקים אלה. הכרעה שיפוטית שתדחה את האישומים העיקריים בתיק, תכה בו אנושות, תפגע במעמדו בציבור, ותחבל בסיכוייו להתמנות בעתיד לשופט בבית המשפט העליוו.

הסדר טיעון מאפשר ליועמ"ש ליטול גורלו בידיו. ומי כמוהו יודע היטב על החולשות והפירכות הנכללות בכתב האישום המוזר שהגיש: תיק 1000 - הוא לכל היותר עבירות על חוק המתנות (הרשעה בלא קלון); תיק 2000 - נתניהו, כאמור לעיל, הוא קורבן לניסיונות סחיטה מצד ארנון מזס; תיק 4000 - סיכוייו של היועמ"ש להוכיח יחסים של תן-וקח בין נתניהו לאלוביץ, היינו: עבירות שוחד, קלושים ביותר אם לא אפסיים.

הסדר טיעון שיכלול הרשעה בעבירה של הפרת אמונים, אמור להיות סביר בהחלט מנקודת ראותו של מנדלבליט. בשביל זה הוא צריך לרדת מהעץ, ולהתעלם מרעשי הרקע מצד עיתונאים ופוליטיקאים הנמנים עם יריביו של נתניהו - הדוחקים בו להימנע מהסדר טיעון.

ארנון מוזס - המרוויח הגדול
מוזס. הנאשם בבית המשפט [צילום: ראובן קסטרו, פול]

המו"מ להסדר טיעון המתקיים בין היועמ"ש לבין נתניהו, יכול להועיל מאוד לארנון מוזס, שהוא הנאשם-השותף לעבירות לכאורה בתיק 2000. על-פי המסתמן בהסדר המתגבש, אישום זה יימחק מכתב האישום נגד נתניהו. בנסיבות אלה, הזוכה הגדול יהא ארנון מוזס. שכן אין זה סביר להמשיך ולנהל את תיק 2000 נגד מוזס, אם אכן יימחק האישום נגד שותפו כביכול לעבירות בתיק זה. כך ייצא חוטא נשכר: ארנון מוזס, שסחט ו/או ניסה לסחוט שורה של אישי ציבור ואנשי עסקים, ובהם את נתניהו, יימלט גם הפעם ממשפט ומעונש. בדיוק כפי שאירע בפרשת האזנות הסתר.

טיפ קטן-גדול: באי-כוחו של מוזס היו ועודם שותפי סוד למו"מ בין נתניהו ליועמ"ש. מנדלבליט משוחח גם עימם, שכן קיימת זיקה ברורה כלפי מוזס אם וכאשר יושג הסדר. באי-כוחם של נתניהו ומוזס מקיימים קשר עוד בטרם נערכו השימועים לנתניהו ולמוזס, ואף הסכימו, אם בשתיקה ואם בהתחייבות ג'נטלמנית, להימנע מצעדים מסוימים זה נגד זה.

אגב, כדאי לעקוב אחרי אופן הסיקור בקבוצת ידיעות אחרונות. לא תמצאו ביקורת חריפה נגד היועמ"ש מנדלבליט בשל הסדר הטיעון המתגבש עם נתניהו, שממנו, כאמור, יצא מוזס נשכר. ואין בכך פלא: הבוס הגדול, ארנון מוזס, שהוא העורך האחראי בידיעות אחרונות, ששולט גם ב-ynet, לא צריך לומר מאומה לעיתונאים המקבלים את משכורתם בגופים אלה. הם מכירים היטב את מגבלות הכוח, ומתי בריא יותר להימנע מביקורת נגד גורמי האכיפה והמשפט.

גם ערוצי הטלוויזיה נמנעים מביקורת נגד ההסדר המתגבש בין נתניהו למנדלבליט גם בתיק 2000. אחרי הכל, מדוע לפתוח חזית עם מוזס - אם בלאו-הכי נגזר שהוא ייצא המרוויח הגדול מהסדר הטיעון, והם, מנהלי ובכירי ערוצי התקשורת, יהיו אנוסים לעבוד עמו ו/או מולו גם בשנים הבאות.

תאריך:  15/01/2022   |   עודכן:  15/01/2022
יואב יצחק
+ברק: בעד הסדר עם נתניהו, אשר חייב לכלול קלון
20:22 15/01/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאשר שפנה למנדלבליט לבקשתו של נתניהו  ▪  מסביר שלדעתו יש להגיע להסדר טיעון כדי לאחות את הקרע בעם, וזוקף לזכותו של נתניהו את הגנתו על מערכת המשפט
(ברק ונתניהו. תרומה למדינה [צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסדר טיעון - כורח בל יגונה
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
15/01/22 11:31
 
בני בנקר
15/01/22 12:50
 
נתפרו התיקים
16/01/22 10:05
2
בני בנקר
15/01/22 12:31
3
משב דב
15/01/22 13:18
4
אהוד פרלסמן
15/01/22 14:12
5
סמולרצ'יק
15/01/22 14:43
6
באום
15/01/22 15:03
7
א. וינשטיין
15/01/22 15:17
8
אזרחית
15/01/22 17:12
9
את שני הנוכלים
15/01/22 18:13
10
חשדנית
15/01/22 18:40
 
שיפון
15/01/22 20:13
11
עוד סתם אזרח
15/01/22 19:47
12
איתן בוקס
15/01/22 20:13
13
איתן בוקס
15/01/22 20:42
14
איתן בוקס
15/01/22 21:15
 
איתן בוקס
16/01/22 23:42
15
איתן בוקס
15/01/22 21:34
16
אופיר
15/01/22 22:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
תראו אבסורד: בישראל יש - כראוי למדינת חוק דמוקרטית - חוקים המגדירים בפרטי פרטים כיצד לעצור חשוד, כיצד לערוך חיפוש, כיצד להעביר חומרי חקירה, כיצד לנהל משפט, כיצד להכריע את הדין, כיצד לגזור את העונש. אבל אין בישראל אפילו שורה אחת בחוק המדברת על האופן בו נערכים הסדרי טיעון, למרות שכך מסתיימים 85%-90% מהתיקים. אז חיפוש שאין ברוב התיקים - מוסדר בחוק; אבל הצורה בה נחרץ גורלו של הנאשם כמעט בכל התיקים - איננה מוסדרת.
14/01/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
1. משפט נתניהו, תמונת מצב. נזכיר: מדובר בפאזל בן 1,000 חלקים ללא תמונה מנחה (לפי התביעה זהו מגדל אייפל, לפי ההגנה זהו ים המלח), בו הוצבו עד כה 30 פיסות בחלקים שונים של התמונה. לכן, כל הערכה היא חלקית ביותר ובעלת סיכוי גבוה לטעויות. ואחרי זה אפשר לומר, שסניגוריו של נתניהו הולכים על ספק סביר בתיק 4000: איך אפשר לומר שנתניהו קיבל טובות הנאה בדמות הסיקור באתר וואלה, כאשר לא נבדקו הסיקור הכולל שלו באתר, הסיקור של פוליטיקאים אחרים בו והסיקור שלו באמצעי תקשורת אחרים. זהו קו הגנה בעל סיכוי להצליח.
13/01/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
בן כספית פרסם (קראתי ב-N-12) ידיעה חשובה כי בנימין נתניהו ניהל בחשאי משא-ומתן לעסקת טיעון, אבל המגע נכשל והופסק כי ביבי סירב שיוטל עליו קלון. ראוי לנתח מה הוא קלון. אני מבינו כך: יש לו שתי רמות. האחת מעשית מאוד, מי שהוטל עליו קלון אינו יכול לעסוק למשך שנים רבות בעסקי ציבור והוא מוגבל מלחדור לצמרת העשייה הכלכלית. אריה דרעי המתין זמן רב עד שחזר לכנסת.
13/01/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים

12/01/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
חוקרי להב 433 אינם מפסיקים את חקירתו של חשוד החש ברע, אלא אם הוא בסכנת חיים. החקירה תימשך גם אם החשוד מותש וגם אם הוא רעב. כך אומר (יום ד', 12.1.22) רב-פקד בדימוס ניר שוורץ, שהיה חוקרו הראשי של ניר חפץ, בהמשך חקירתו הנגדית בתיק 4000.
12/01/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il