|
אפקט הדומינו הגיע לתיירות [אילוסטרציה: מעין מרום]
|
|
|
|
|
ארה"ב תהנה מגידול בתנועה מישראל
|
|
|
|
לטורקיה ולאיחוד האירופאי ייצאו פחות
|
|
|
|
|
הצניחה בשער הדולר גורמת אולי לנזקים לתעשיינים והייצואנים - עקב הירידה בהכנסות והרווחיות, אך מבחינת הצרכן - ובמיוחד התיירן, דווקא יש לה הטבות משמעותיות. גורמים בכירים בענף התיירות והתעופה מעריכים כי עונת התיירות הקרובה תתאפיין בהסטת תנועה מהיעדים באירופה, כולל אירופה הקלאסית שבה משלמים במטבע האירו - לארה"ב, שהמשק בה מנוהל כמובן בדולר, ואף נמצא על סף מיתון המשפר את האפשרויות של התייר מבחינת המחירים.
מחירי השירותים השונים בארה"ב נשארו זהים לשנים הקודמות, מלבד עלייה מסויימת במחירי הטיסות עקב היטלי עליית מחירי הדלק, אך לנוסעים לחופשות ארוכות של יותר משבוע - משתלם יותר לצאת לצפון-אמריקה מאשר לאירופה.
השוק הרוסי הקפיץ המחירים בטורקיה
חברת התיירות גוליבר, מדווחת כי בעקבות ירידת שער הדולר, משפחות שיזמינו כעת חופשות לחודשי הקיץ ייזכו להנחות משמעותיות של כ-15% ממחיר החופשה. זוג ושני ילדים שיזמין חופשה בת שבועיים בארה"ב הכוללת טיסות, מלונות ורכב - ישיג חיסכון של עד 4,000 שקל ביחס למחיר ששילם בשנה שעברה.
חופשת הקיץ תתחיל אומנם רק בעוד מספר חודשים, אך כבר עתה צופים בענף התיירות כי השנה יחול גידול של כ-14% במספר הנוסעים בחודשי הקיץ - יוני, יולי, אוגוסט וספטמבר - לעומת קיץ 2007. "השנה", אומר מנכ"ל גוליבר, צביקה קרפל, "מחירי שירותי התיירות בטורקיה ובאירופה צפויים להיות גבוהים ביחס לשנים קודמות - בעיקר בכל הקשור לשוק הטורקי. הסיבה לעליית המחירים בשוק זה היא ביקוש גדול מהשוק הרוסי והאירופאי, אשר הקפיץ את מחירי הקלאבים ביחס לשנים עברו".
סיבות אחרות למצב המשתנה, הן התחזקות האירו ביחס לדולר, מה שהביא לא מעט מלונות לתמחר את מוצריהם במטבע האירופאי ולא האמריקני - ועליית מחירי הדלק אשר הקפיצו את מחירי הטיסות. עם זאת, משפחות המזמינות כעת חופשה לטורקיה זוכות לחיסכון משמעותי בגלל שער הדולר הנמוך. החיסכון ינוע סביב 1,000 דולר לחבילה. בחבילות לאירופה, לעומת זאת, תהיה הוזלה של 100 אירו בלבד. חברות התיירות מקיימות מבצעים להרשמה מוקדמת, שעשויה להסתכם ב-10% מהמחיר. פרט להטבה הכספית, מבטיחים הרוכשים לעצמם אישור להזמנת החדרים ונמנעים מהיקלעות לתקופת שיא הביקושים.
שליש מהנוסעים: מצב הדולר לא משפיע בבחירת היעד
סקר שערך המכון לכלים שיווקיים בקרב 320 איש ואישה, מצביע על כך ש-68% מהנשאלים בטוחים שירידת שער הדולר תגרום להתייקרות שירותי התיירות בארץ - הנקובים בשקלים. עוד עולה מהסקר, כי 63% מהנשאלים מאמינים כי יושפעו השנה בבחירת יעד תיירות שמחירו דולרי. 37% מהנשאלים אמרו שירידת הדולר לא תשפיע על בחירת היעד.
בתשובה לשאלה האם ירידת שער הדולר תגרום לשקול דווקא טיסה לארה"ב, ענו 41% בחיוב לעומת 59% בשלילה. 37% מהנשאלים חושבים שהתחרות המסתמנת כיום בין חברות התעופה בישראל לא תוזיל את מחירי הטיסות מישראל ואליה. 28% מעלים ספק באש להוזלה - לעומת 35% שמאמינים שפתיחת התחרות אכן תסייע להורדת מחירי הטיסות.
31% מהנסקרים נוסעים לחו"ל לפחות פעם בשנה, 40% טסים פעמיים בשנה, ו-29% טסים יותר משלוש פעמים. 200 מהנסקרים היו נשים, 120 גברים, בגיל ממוצע של 34. הסקר נערך עבור המרכז ללימודים אקדמאיים, לקראת יום עיון בנושא איכות התיירות.
עד הפסח זה יעבור
על השפעת שער הדולר הנמוך ונפילת הבורסה על ענף התיירות אומר יו"ר קבוצת אופיר טורס, בועז וקסמן, כי "ירידת שער הדולר, שהגיע לשפל של ממש, מיטיבה מאוד עם הצרכן הישראלי. יעדים רבים בעולם - כגון ארה"ב, דרום-אמריקה וחלק מהמזרח-הרחוק הם דולריים, וגם מרבית מהטיסות מחושבות בדולרים.
"ירידת שער הדולר מצליחה להתקזז עם עליית מחירי הדלק, וגורמת למחירים אטרקטיביים ביותר. מבחינת חברות התיירות - אומנם ירידת שער הדולר פוגעת בהכנסות, אך מאידך ישנה עלייה חדה בביקושים ובהזמנות חבילות תיור שונות, ולכן הנזק שנגרם אינו גדול. מי שכן סובלת מנזקים קשים היא תעשיית התיירות הנכנסת - בה התקבולים הם דולריים, והענף מפסיד מדי יום. בנוגע לנפילת הבורסה - ברור כי היא הדופק של החיים, ונפגעים אנשים המושקעים בתעודות סל וקרנות או בצורה ישירה. אולם, זהו משבר קצר ואנחנו רואים שינויים גדולים לקראת פסח. חלק גדול מהבעיות ייפתרו באותה תקופה, והאמריקנים יידעו לצאת מהמשבר".