|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

סניף שס ב"משקם": פגיעה בטוהר המידות

דוח מבקר המדינה לשנת 2008 על חברת המשקם: חריגות שכר לצמרת החברה ניגוד עניינים במכרזים והתקשרויות דאגה להעסקת מקורבים המבקר: למצות הדין על פגיעה בטוהר המידות
20/05/2008  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
שיקום שס במקום קשישים [צילום: AP]

מבקר המדינה השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס מפרסם בדוח השנתי 2008 את תוצאות בדיקתו על התנהלות חברת המשקם העוסקת בשיקום קשישים ובעלי כושר עבודה מוגבל. המבקר קובע בדוח כי החברה זקוקה לשידוד מערכות ויש "למצות את הדין בכל הנוגע לממצאים של פגיעה בטוהר המידות". הוא אף העביר ליועץ המשפטי לממשלה חשדות לפלילים בידי עובד בכיר.

בדוח קובע המבקר כי מנכ"ל המשקם יואב בן צור, מי שהיה מועמד שס לכנסת ה-16, עבד במקביל גם כמנכ"ל מעיין רשת החינוך של שס וראש המועצה הדתית בירושלים. התנהלותו של בן צור במשקם היתה תוך ניגוד עניינים, דאגה למשרות ללא מכרז למקורבים. המנכ"ל ומקורביו נהגו בחברה כמעין סניף של שס תוך טשטוש תחומים. המנכ"ל השתתף תוך ניגוד עניינים במכרזי רכש כולל מכרזים שבהם הגיש הוא הצעה לרכישת רכב והוא זה שהחליט למכור לעצמו. כמו כן קובע המבקר, כי המנכ"ל וצמרת המשקם נהנו מתנאי שכר חריגים ולא כולם עבדו בפועל במשקם.

המנכ"ל מכר לעצמו את הרכב

המבקר מציין כי למנכ"ל נקבע שכר חריג של מעל 57 אלף שקלים לחודש, והדירקטוריון אף אישר לו תשלומים חריגים בכ-950 אלף שקלים. כמו כן המנכ"ל עצמו, בן צור, ישב בוועדת המכרזים למכירת שלושה כלי רכב שהיו ברשות המשקם ודן בין היתר בהצעה שלו לרכוש את הרכב. שני מגישי הצעות נוספים היו שני חברים של המנכ"ל. המבקר מותח ביקורת גם על היועצת המשפטית של המשקם עו"ד שרה הורוביץ "שאישרה את פרוטוקול הוועדה, לא העירה למנכ"ל על ניגוד עניינים החמור ולא מנעה את השתתפותו בהליך". בסופו של דבר שני החברים של המנכ"ל והמנכ"ל עצמו "זכו" במכרז ורכשו את הרכבים בכ-32 אחוזים פחות ממחיר המחירון" וזאת, "כשהצעת המנכ"ל הייתה הגבוהה מבין ההצעות שהוגשו". המבקר מדגיש בדוח כי "התנהגות המנכ"ל מעלה חשש לפגיעה בטוהר המידות מצדו".

המנכ"ל היה גם איש רב פעלים. במשך 13 חודשים שימש גם כראש המועצה הדתית בירושלים בשכר של 30 אלף שקלים לחודש "ללא אישור הדירקטוריון". הוא ביקש וגם אושר לו, להמשיך לעבוד כיו"ר מעיין החינוך התורני, רשת החינוך של שס ללא שכר במשך חמישה חודשים. "בפועל הוא המשיך לעבוד במעיין החינוך התורני עד נובמבר 2006 ללא אישור. עמותה זו מנהלת את מוסדות החינוך של שס ומתוקצבת על-ידי משרד החינוך. בפועל היה בן צור מנכ"ל החינוך התורני ולא היו"ר שלה. הוא לא דיווח על כך לדירקטוריון המשקם ולמעשה הטעה אותו".

הסמנכ"ל של המשקם נמצא בעיריה

חלק ניכר מהזמן שאמור היה בן צור להקדיש לעבודתו במשקם "הוא הקדיש לעבודתו במעיין החינוך התורני וראש מועצה דתית בירושלים. "הדירקטוריון פעל שלא כשורה כשאישר לו עיסוקים נוספים בלי שהטיל עליו הגבלות ודן בהשפעתם על פעילותו בחברה", קבע המבקר. יו"ר הדירקטוריון ציין במכתבו למבקר כי בעקבות הממצאים התבקש בן צור לבחור בין המשקם לרשת החינוך של שס והוא בחר לסיים את תפקידו במשקם ולהמשיך במעיין החינוך התורני. המבקר בדק גם את נושא כלי הרכב שעמדו לרשות המנכ"ל. מדובר בכלי רכב ממעיין החינוך התורני, דרך משרד החינוך, וכלי הרכב מהמשקם דרך משרד הרווחה. הבדיקה העלתה כי אחד מהם שימש את בני משפחתו. כמו כן בדיקת חיובי הדלק של המנכ"ל העלתה כי הוא "השתמש בכרטיס האשראי של המשקם באופן בלתי ראוי". יתרה מכך, "חשב החברה נעם דהרי אישר את החיובים בכרטיס האשראי עבור תדלוק כלי הרכב מבלי שבדק אם אלה היו בשימוש המשקם".

סגנו של בן צור, הסמנכ"ל דוד אבן צור, חבר מרכז הליכוד וחבר מועצת קריית ים, קיבל עבור תפקידו במשקם בשנת 2006 445 אלף שקלים. בדיקה שערך המבקר העלתה כי פעילותו של אבן צור במשקם הסתכמה בשכרו ששולם לו על-פי דיווחי נוכחות שכללו "חתימה בדיעבד בסוף החודש ובכתב יד". יתרה מכך, המבקר מצא כי "בחלק מהימים שבהם דיווח אבן צור על יום עבודה מלא בחברת המשקם הוא שהה בעירית קריית ים". המבקר המליץ לשקול את פיטוריו.

ממצאים למעשה פלילי

שלושת עוזריו של המנכ"ל נח צדוק, מועמד שס לכנסת ה-17, אלחנן דנינו ומוטי ניסים נכנסו לתפקידם כ"עוזרים אישיים" ולאחר מכן הוחלט לקבלתם לחברה כעובדי מנגנון קבועים "ללא מכרז". המבקר קובע כי קליטתם של העוזרים במשקם נעשתה באופן פסול בניגוד לנורמות של מנהל תקין. הוא מציין עוד כי העוזרים הללו "ליוו את המנכ"ל גם לעיסוקיו הנוספים במועצה הדתית בירושלים ובמעיין החינוך התורני. מכאן ניתן להסיק שטושטשו התחומים בין תפקידיו השונים של המנכ"ל ועוזריו". עוד מדגיש המבקר כי "ממצאים על עובד נוסף שהעלו חשש למעשה פלילי, הועברו לפי סעיף 14(ג') בחוק מבקר המדינה ליועץ המשפטי לממשלה".

המנכ"ל גם היה מעורב בהתקשרויות חריגות של ספק לינה ואירוח, מקורבו, בנופש עבור העובדים. המנכ"ל ישב בוועדת הרכישות ולא הצהיר על היכרותו עם הספק. לאחר מכן אישר ללא אישור הוועדה את אותו ספק, ואף שולמה לו מקדמה שעד היום לא הוחזרה למרות שהנופש לא יצא לפועל. חבר נוסף "זכה" במכרז שי לחגים. המנכ"ל, חברו של הספק, אישר את ההתקשרות ללא מכרז או ועדת מכירות. המבקר קובע כי קיים חשש "לפגיעה בטוהר המידות" באופן בחירת הספקים ותוך התנהלות בניגוד לכללי מנהל תקין.

הגיס של השר

המשקם "קלט" עובדים, מקורבי הצמרת ובני משפחותיהם. דוגמא לכך, בשנת 2001 התקבל בהוראת המנכ"ל "גיסו של אדם שהיה שר מטעם שס במועד קליטתו למשקם והיה אף עוזר פרלמנטרי לח"כ לשעבר בשס". ללא שבידיו ניסיון או השכלה, החל העובד לעבוד "כמנהל שיווק באזור ירושלים". בהמשך הוא הפך כמובן לעובד מנגנון הגם "שבפועל לא מילא את תפקיד מנהל השיווק".

כדי לעבוד צריך סביבת עבודה ראויה ולכן קיבל המנכ"ל אישור מהדירקטוריון לעבור למשרדים חדשים בתל אביב. העלות גדלה מ-261 אלף שקלים ל-699 אלף שקלים. הדירה החדשה ראויה היתה גם "לכלים נאים" ולפיכך נרכש גם ריהוט מהודר בסכום של חצי מיליון שקלים. כדי לנהל ישיבות גם בירושלים נשכרה לשכה בעלות של 340 אלף שקלים. "מדינת ישראל והקופה הציבורית שילמו אפוא סכום מיותר שהיה אפשר להפנותו לטובת הנזקקים", כתב המבקר.

בסיכום הדוח "ממצאיו החמורים של הדוח מצביעים על ליקויים חמורים ביותר בהתנהלות חברת המשקם ואף על חשש לפגיעה בטוהר המידות. ממעשים אלה בוצעו על חשבון הנזקקים שלמענם הוקמה המשקם. הם מלמדים על כישלון חמור ומתמשך של הנהלת החברה של הדירקטוריון של מנכל החברה ובכיריה ושל כלל שומרי הסף בתוך החברה ומחוצה לה... על הרשויות בראשן שר הרווחה ושר האוצר והיועץ המשפטי לממשלה לפעול לתיקון הליקויים החמורים שנמצאו בביקורת ולמיצוי הדין בכל הנוגע לממצאים של פגיעה בטוהר המידות ובכלל זה לערוך שידוד מערכות כולל בחברה ובין מנהליה שכשלו".

המשקם בתגובה: אימצנו את הדוח במלואו

חברת המשקם אומרת בתגובה כי דוח מבקר המדינה מתייחס לשנת -2006 2007, ועם הגשתו לחברת המשקם לפני מספר חודשים, נקטה החברה בצעדים מיידיים לתיקון הליקויים.

עוד מוסיפה החברה בהודעתה כי "על-רקע הדוח החמור הודיע בנובמבר 2007 מנכ"ל החברה הרב יואב בן צור על סיום תפקידו. המנכ"ל החדש אימץ את מסקנות דוח מבקר המדינה במלואן ובזמן הקצר מאז נכנס לתפקידו החל בפעילות נמרצת ליישום הדוח תוך שהוא מבצע שינויים משמעותיים בהתנהלות החברה ובנהליה". השינויים כוללים "קיצוץ משכורתו האישית בכ-40% בהשוואה למשכורתו של המנכ"ל הקודם, גיבוש נהלים מסודרים, קיצוץ בעלויות כולל סגירת משרדי החברה בירושלים ושכירתו של יועץ ארגוני במטרה לבחון את מבנה פעילות החברה וגיבוש דרכים לייעול עבודתה".

תאריך:  20/05/2008   |   עודכן:  20/05/2008
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סניף שס ב"משקם": פגיעה בטוהר המידות
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסכנים המצביעים
20/05/08 16:21
2
עזרא מנצור
20/05/08 16:27
3
בית דין שמיים
20/05/08 16:36
4
ראשים כאלה לא ברא
20/05/08 16:49
5
ע.ג1
20/05/08 18:34
6
חץ
20/05/08 19:02
7
ב.פ
20/05/08 19:27
8
הדודה קלרה
20/05/08 19:42
9
רחמים
21/05/08 01:27
10
בס''ד
1/06/08 13:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המשרד מצא ליקויים בסדרי ההתקשרות של מע"צ - החברה הלאומית לדרכים בישראל - עם מומחים וקבלנים. על החברה להביא את נוהל התקשרויות עם מומחים לדיון בוועדת מיכרזים של החברה כדי שהוועדה תבחן האם ישנם שירותים שרכישתם בידי החברה יכולה להיות נושא למיכרז וזאת כדי להגדיל את שוויון ההזדמנויות של נותני שירות הפוטנציאליים. על החברה להקפיד על סדרי בקרה פנימיים נאותים, המחייבים הפרדה בין סמכויות קבלת ההחלטות של מזמין ההתקשרות ובין סמכויות קבלת ההחלטות של ועדת ההתקשרויות. על המזמין לקבוע את סוג העבודה הנדרשת, ו-ועדת ההתקשרויות צריכה להיות הגורם הבלעדי הבוחר את הספק. כמו כן על החברה להסדיר בנהליה את אמות המידה להקדמת תשלומים לקבלנים ולמומחים.
20/05/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
המבקר העלה ממצאים "כבדי משקל" בהליך קליטתם של עובדים בכירים בחברת נמל חיפה. הנהלת החברה בחרה מועמדים בהליכים שפגעו בעקרונות השוויון, התחרות ההוגנת והשקיפות, ובניגוד למתחייב על-פי סדרי מינהל תקין. לדעתו, מן הראוי שדירקטוריון החברה יפקח על הליכי המיון ועל הפעולות של הנהלת החברה וימלא את תפקידו כנדרש.
20/05/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
הביקורת על מינויים ותשלומי שכר חורגים ברכבת ישראל העלתה ממצאים המצביעים על התנהלות בלתי תקינה של החברה בגיוס עובדים בכירים ובקידומם. על החברה להקפיד כי הליכי בחירת עובדים בכירים ייעשו בצורה פומבית, תחרותית ותוך מתן שוויון הזדמנויות לכל מי שמעוניין להציג את מועמדותו. הליקויים החלו בתקופה שבה הייתה הרכבת יחידה ברשות הנמלים והרכבות, ובחלקם הגדול נמשכו גם בתקופה בה פעלה כחברה. ניתן היה לצפות שעם המעבר לפעילות כחברה ממשלתית תתייעל הרכבת ותקפיד לפעול על-פי הכללים שקבעה רשות החברות, אך לא כך נמצא. נוכח חומרת הממצאים, על שרי התחבורה והבטיחות בדרכים והאוצר ועל רשות החברות הממשלתיות לנקוט בצעדים הנדרשים על-מנת לוודא קיום ויישום נהלים תקינים לאיוש משרות, ובמיוחד משרות בכירות ותפקידים שלהם השלכה על בטיחות תנועת הרכבות.
20/05/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
מבדיקה שערך משרד מבקר המדינה להתאחדות לספורט, נקבע כי ההזדמנות שנקרתה לפניה בהקמת מגרשים למשחקי כדור במימון חלקי של ההתאחדות האירופית - יצרה אפשרות לקידום הכדורגל בקרב בני נוער, בעיקר ביישובים בפריפריה. אולם, מממצאי הביקורת עולה שההתאחדות והמועצה לא הפיקו את המירב מההזדמנות. חלו עיכובים ניכרים בהקמת המגרשים והיו ליקויים בתהליכי קבלת ההחלטות אצל הגורמים המעורבים בפרויקט - ההתאחדות והמועצה לספורט. כספים ניכרים הוצאו על העסקת חברת ניהול ועל קידום הפרויקט; בחירתם של מתאמי הקמת המגרשים עם הרשויות המקומיות נעשתה שלא בהליכים ראויים ומנימוקים פוליטיים לכאורה.
20/05/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
הרווח הנקי של קבוצת אלביט מערכות העוסקת בטכנולוגיה ביטחונית, גדל ברבעון הראשון של 2008 ב-68.3%, ל-32.2 מיליון דולר (5.2% מסך ההכנסות). זאת לעומת רווח נקי של 19.1 מיליון דולר (4.7% מסך ההכנסות) ברבעון הראשון של שנת 2007. הרווח למניה בדילול מלא עמד ברבעון הראשון על 0.75 דולר, בהשוואה ל-0.45 ברבעון הראשון של שנת 2007.
20/05/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יואב יצחק
יואב יצחק
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il