|   15:07:40
דלג
  ליאת בכר-סגל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

אישה שעבדה בחברה של בעלה וויתרה על שכרה - "עובדת"

כך פסק בית הדין הארצי לעבודה נקבע כי הויתור על השכר באופן זמני, גם אם הוא נובע ממניע משפחתי, ומתוך רצון להקל על הקשיים של החברה שבבעלות בעלה, אינו גורע ממעמדה של המערערת כעובדת, משום שאין ספק בקיומם של יחסי עובד בין המערערת והחברה, ואין גם מחלוקת שהמערערת עבדה בפועל בכל התקופות הרלוונטיות
13/11/2008  |   ליאת בכר-סגל   |   פסיקה   |   תגובות

בית הדין הארצי לעבודה קיבל ערעור שהוגש על פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה, שדחה את תביעת המערערת לקבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי אבטלה לאחר שפוטרה מעבודתה בחברה שבבעלות בעלה, ושקבע שלא נתקיימו יחסי עובד ומעביד בין המערערת לבין החברה שהייתה בשליטת בעלה.

בית הדין נימק את החלטתו, בין היתר לאור משך תקופת ויתור המערערת על משכורתה ולאור ספק ביחס לביצוע עבודה בפועל על-ידי המערערת בתקופה בה לא שולם לה שכר.

בית הדין הארצי קבע, כי אכן יהיו מקרים, בהם ויתור על תשלום שכר עובד המועסק על-ידי בן משפחה, יעידו על אי-קיומם של יחסי עובד ומעביד בין בני המשפחה, אך לא אלה פני הדברים במקרה הנוכחי, בו ברור לחלוטין שהתקיימו יחסי עובד ומעביד בין המערערת לחברה, וגם הייתה עבודה בפועל.

עובדות המקרה

זהו ערעור על פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה, שדחה את תביעת המערערת נגד החלטת המוסד לביטוח לאומי לדחות את תביעתה לתשלום דמי אבטלה.

המערערת עבדה כמנהלת חנות מאז פתיחתה בחודש אוגוסט 2001 ועד שפוטרה בשל סגירת החנות. באותה עת היא הייתה בחופשת לידה. בתחילת שנת 2004 נקלעה החברה לקשיים, והחל ממשכורת ינואר 2004 ועד סיום עבודתה (במשך כשנה וחצי) הונפקו למערערת תלושי שכר, והופרשו בגינה כל ההפרשות הנדרשות על-פי דין ובכלל זה דמי הביטוח הלאומי, אך שכרה החודשי לא הופקד בחשבון הבנק שלה, ולא שולם לה בפועל. לטענתה, הלוותה לבעלה את משכורתה בשל מצבה הכלכלי הקשה של החברה.

המערערת הפסיקה את עבודתה בפועל בחברה ביום 19.6.05 בשל שמירת הריון שנמשכה עד ללידה ביום 19.7.05. המערערת לא חזרה עוד לעבודה בשל סגירת החנות בחודש אוגוסט 2005. המוסד שילם למערערת גמלת שמירת הריון ודמי לידה.

לאחר פיטוריה הגישה המערערת תביעה למוסד לקבלת דמי אבטלה החל מחודש אוקטובר 2005. תביעתה נדחתה על-ידי המוסד, בנימוק שהיא אינה מבוטחת בביטוח אבטלה כנדרש, שכן לא התקיימו יחסי עובד ומעביד בינה ובין החברה. בשל כך פנתה המערער לבית הדין לעבודה.

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתה, וקבע, כי אכן לא נתקיימו יחסי עובד ומעביד בינה לבין החברה שהייתה בשליטת בעלה. בית הדין האזורי נתן משקל רב למשך תקופת ויתור המערערת על משכורתה, והעלה ספק ביחס לביצוע עבודה בפועל על-ידי המערערת בתקופה בה לא שולם לה שכר.

על כך הוגש הערעור דנן.

טענות הצדדים

  • טענות המערערת

  • טעה בית הדין האזורי, אשר סבר כי המחלוקת בין הצדדים היא בשאלת קיומם של יחסי עובד מעביד בין המערערת ובין הבעל, שכן לאורך כל תקופת העסקתה הייתה עובדת של החברה.

  • טענות המוסד לביטוח לאומי

  • המחלוקת המרכזית בתיק זה היא, האם התקיימו יחסי עובד ומעביד בין המערערת לבין בעלה והחברה שבבעלותו, והמערערת לא הוכיחה כי אלה התקיימו, שכן אחד הפרמטרים המרכזיים לבחינת קיומם של יחסי עבודה בין בני משפחה הינו תשלום שכר בפועל.

  • ספק אם המערערת אכן עבדה בפועל בתקופה שלאחר ינואר 2004.

  • הקריטריונים לבדיקת הזכאות לגמלאות שמירת הריון ודמי לידה - שונים מהקריטריונים לתשלום דמי אבטלה.

קביעות בית המשפט

  • השופט עמירם רבינוביץ קבע, כי המערערת אכן עבדה בפועל בחנות. מעסיקתה הייתה החברה ולא "החנות" או בעלה. החברה הוקמה כבר בשנת 1998 והחלה להעסיק את המערערת רק בחודש אוגוסט 2001 עם פתיחת החנות. למערערת היה תפקיד מוגדר ומטלות קבועות בחנות, והיא לא עבדה בעבודה אחרת או נוספת בתקופת עבודתה בחנות. המערערת קיבלה את שכרה במשך תקופה של כשנתיים וחצי. למערערת הונפק מידי חודש תלוש שכר ושולמו בגין שכרה כל התשלומים המתחייבים למס הכנסה ולביטוח לאומי. בנסיבות אלו אין לראות בהעסקתה של המערערת על-ידי החברה כ"פיקציה", ויש להניח שהחברה הייתה נדרשת להעסיק עובדת אחרת, לצורך הפעלת החנות במקומה של המערערת, אילו המערערת לא הייתה עובדת בחנות.

  • עובד רשאי לוותר על חלק משכר עבודתו ואף על כולו, אם אכן הוא סובר שוויתור זה ימנע, דרך משל, את הפסקת עבודתו בשל מצבו הכלכלי הקשה של המעסיק, בתקווה שהמצב ישתפר, והויתור הזמני, לא רק שיציל אותו מפיטורים, אלא אולי אף יגרום להשבת כספי הוויתור לכשירווח.

  • הדברים נכונים בבחינת קל וחומר במקרה בו העובדת מועסקת בחברה שבבעלות בעלה. הויתור על השכר באופן זמני, גם אם הוא נובע ממניע משפחתי, מתוך רצון להקל על הקשיים של חברה שבבעלות בעלה, הוא טבעי ומובן, ואינו גורע כלל ועיקר ממעמדה של המערערת כעובדת, כאשר אין ספק בקיומם של יחסי עובד בין המערערת והחברה, ואין גם מחלוקת שהמערערת עבדה בפועל בכל התקופות הרלוונטיות. זו התנהגות טבעית של בת זוג המועסקת בחברה שבבעלות בן זוגה המבקשת לסייע לחברה שבבעלות בעלה במציאות הקשה אליה נקלעה. יש כאן התנהגות במישורים שונים נפרדים; יחסי עובד ומעביד מחד ויחסי בעל ואישה מאידך, כאשר התנהגות במישור אחד אינה סותרת את ההתנהגות במישור השני. יש לראות את הדברים כמות שהם לאור המציאות הנתונה. אין כאן לא פיקציה ולא צעד שבא להטעות או לזכות בכספים שלא כדין.

  • אכן, יהיו מקרים, בהם וויתור על תשלום שכר עובד המועסק על-ידי בן משפחה, יעידו על אי קיומם של יחסי עובד ומעביד בין בני המשפחה, אך לא אלה פני הדברים במקרה הנוכחי, בו ברור לחלוטין שהתקיימו יחסי עובד ומעביד בין המערערת לחברה, וגם הייתה עבודה בפועל.

  • השופטת רונית רוזנפלד הוסיפה, כי שעה שמדובר בהעסקת בן משפחה, יש לבחון בקפידת יתר, אם אכן היחסים שנוצרו בין הצדדים הינם יחסי עובד מעביד, או שהעבודה שנעשתה, הינה בגדר עזרה משפחתית. אותה קפידת יתר מתבקשת גם בבחינת מהות היחסים שבין חברה משפחתית לבין עובד שהוא בן משפחה קרוב. עם זאת, בפעילות משותפת של בני משפחה בעסק משפחתי, לרווחת העסק ולקידומו, אין כדי לשלול קיומם של יחסי עובד מעביד.

  • בבדיקת טיב הקשר בין הצדדים - אם הם יחסים וולונטריים התנדבותיים, או יחסי עובד מעביד - נודעת חשיבות רבה לשאלת תשלום השכר והתמורה בעד העבודה, שכן יחסי עובד מעביד מחייבים מטיבם קבלת תמורה עבור ביצוע העבודה.

  • בנסיבות המקרה שלפנינו מתברר, כי בהיות החברה המעסיקה בקשיים, ומתוך רצון לסייע לבעלה בעסק המשפחתי, לא קיבלה המערערת את שכרה במשך תקופה ארוכה בת כשנה ומחצה. אכן, במצב דברים מעין זה יש כדי להטיל ספק במהות ההעסקה, אם היא העסקה אמיתית. זאת מן הטעם שבאי תשלום שכר במשך תקופה כה ארוכה, יש כדי להצביע לכאורה על העסקה פיקטיבית של המערערת, ועל העדר קיומם של יחסי עובד מעביד. אלא שמן התשתית העובדתית כפי שנפרשה לפני בית הדין, עולה כי התובעת עבדה עבודה מלאה בעסק המשפחתי. לא רק שלא נסתרה טענתה בדבר עבודה מלאה שעבדה בפועל במשך התקופה בה לא קיבלה לידיה שכר, אלא שהיא עובדת החברה עוד מאז שנת 2001.

  • משום שלא הועלתה טענה, כי לפני ינואר 2004 לא התקיימו יחסי עובד מעביד בין המערערת לבין החברה, ומשום שאין שינוי במהות עבודתה של המערערת בחברה בתקופה שלפני ינואר 2004, עת קבלה את שכרה כסדרו, לבין התקופה שלאחר ינואר 2004, הרי שלא יהיה די בוויתור המערערת על שכרה בחלק מתקופת העסקתה כדי לבסס טענה בדבר העדר קיומם של יחסי עובד מעביד בינה לבין החברה באותה התקופה. בחינת מערכת היחסים צריכה להיות בחינה כוללת של תקופת העבודה כולה. בבחינה כוללת כאמור יש לראות את המערערת כעובדת החברה, ומכל מקום, ככל שמתעורר ספק בעניין, ראוי שהספק יפעל לטובתה.

תוצאת ההליך

הערעור התקבל: נתקיימו יחסי עובד ומעביד בין המערערת לבין החברה, ולא היה מקום לדחות את תביעתה לתשלום דמי אבטלה.

פרטי ההליך

- עבל 604/07 ניקולה כחלון נ' המוסד לביטוח לאומי
- בבית הדין הארצי לעבודה
- בפני השופט עמירם רבינוביץ, השופט שמואל צור, השופטת רונית רוזנפלד
- נציג עובדים, יצחק שילון, נציגת מעבידים גב' רות הורן
- פסק דין מיום 11.11.08
- בשם המערערת - עו"ד דוד חיימוביץ'
- בשם המשיב - עו"ד רחל גרוס

פסק הדין
תאריך:  13/11/2008   |   עודכן:  14/11/2008
עו"ד ליאת בכר-סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אישה שעבדה בחברה של בעלה וויתרה על שכרה - "עובדת"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עוד עו"ד
14/11/08 12:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנאשם, אברהם תומר, צעיר בן 21 שנים, חייל בשרות חובה בצה"ל, הועמד לדין בגין עבירת הריגה לפי סעיף 298 לחוק העונשין. השופט עודד מודריק קבע: הנאשם פעל בתחושת בלבול, חשש מסוים ובחוסר ניסיון בולט. הנאשם לא ביקש לקטול חיי אדם ולא ביקש להמר על חיי אדם. מבחינה זו אין להשוות את התנהגותו ל"משחק" הרפתקני בנשק ואף לא לבריונות דרכים של נהג הלום שיכר או לקרבות רחוב של בליינים שוחרי אלימות.
בית המשפט העליון אישר (10.11) עונש של ארבע שנות מאסר בפועל ופסילת רישיון לצמיתות, על אדם בעל עבר פלילי (כולל עבר "תעבורתי"), שהורשע בהריגה של הולך רגל בתאונת פגע וברח.
12/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בית המשפט העליון פסק, כי כאשר מקבל התצהיר והמצהיר אינם נמצאים בקרבה פיזית, לא ניתן להבטיח שהמצהיר מבין את משמעות הצהרתו, ושהתצהיר נחתם על-ידי המצהיר עצמו ולא על-ידי אחר. לכן, קבע, דינו של תצהיר כזה להימחק. נקבע כי אין הכרח בחיפוש "האשם" בסחבת, ולעיתים די בהתמשכות הדיונים מעבר למידה סבירה כדי להימנע מעיכוב הליכים. עוד נקבע, כי בהחלטותיהם של בית משפט השלום ושל בית המשפט המחוזי ביחס לבקשה לעיכוב הליכים לא נפלה טעות כלשהי, המצדיקה התערבות בית המשפט העליון.
12/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
עונש המאסר בפועל שהוטל על נאשם, בעקבות הפסקת עבודות השירות בהליך הראשון, ירוצה במצטבר (ולא בחופף) לעונש המאסר שהוטל עליו בהליך השני. כך פסק בית המשפט העליון בערעור שהגישה המדינה.
11/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
יש פגם בכך שהחלטת שר הפנים להקטין את מספר חברי המועצה ברשויות המקומיות התקבלה לאחר שמערכת הבחירות הנוכחית כבר החלה. יש להתחשב בכך שהעותרים ומתמודדים אחרים הסתמכו על המפתח הקודם שקבע שר הפנים לקביעת מספר חברי המועצה לצורך הבחירות ב-2003, נקטו בפעולות הכנה מקדמיות, ונטלו על עצמם התחייבויות שונות - הן פוליטיות והן כלכליות - אשר התייחסו לסיכויי בחירתם, ואשר מושפעות באופן ישיר ממספרם של חברי המועצה בכל רשות מקומית. כך פסק בית המשפט העליון.
11/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית החדשה מרחיבה את רפורמת דרך שווה ומגדילה הנחות לתושבי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית    נוסעי אוטובוס בפריפריה החברתית ישלמו יותר מפי 2 מאשר מקביליהם בפרי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ערוצי הטלוויזיה מהדהדים את סינוואר    הסנאטור שומר משתלב בזרם העכור    על "הציונות" של עיתון הארץ    מי מממן שלטי חוצות נגד נתניהו; והיכן העיתונות החוקרת והנשכנית
יוסי קנדלקר
יוסי קנדלקר
אם נצליח להביט על הדברים הטובים ולשדר כלפי חוץ ואז כלפי פנימה קלילות ולענות על השאלה - "מה נשמע" ב-"הכל בסדר" ובאמת להתכוון לזה, לאט-לאט זה יהיה חלק מאתנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il