|   15:07:40
  מרטין שרמן  
מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

נחזור רגע ללבני

מכיוון שאיש לא הצביע לקדימה בשל מצעה הרעיוני, עקרונותיה המדיניים או דרכה המדינית - שהרי כל אלה אינם ידועים לאיש - נראה כי כל בוחריה הצביעו לעומדת בראשה. אכן, תופעה מוזרה
14/02/2009  |   מרטין שרמן   |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות
התכחשה לשורשיה האידיאולוגים [צילום: פלאש 90]

ואיפה ההסברה?
כל ניסיונותיה של שרת החוץ לבני להתחנחן כלפי העולם וכל מאמציה להקרין דימוי של מדינה סימפטית ונהנתנית – נותרו כמיזם ממלכתי עלוב ומבזה. מתברר שכדי לזכות לדימוי חיובי בדעת הקהל העולמית לא מספיק לשאוף להיות נחמד, ולא יעזרו כאן כל מעלותיו של המֶרלוֹ שלנו וכל תענוגותיה של תל אביב

מפלגת ספין
תולדותיה של קדימה כמפלגה כוללות את זניחתו החפוזה והמביכה של רעיון הזוי בשם "התכנסות חד-צדדית", שהוצג בקלפי כגולת הכותרת של הדוקטרינה המדינית שלה, אינספור פרשיות שחיתות וכן ייזום וניהול כושל של שתי מלחמות, אשר העניקו לאויבי ישראל מראית עין של ניצחון צבאי והביאו לישראל תבוסה דיפלומטית ממשית, שאת מימדיה טרם עיכלה

אידיאולוגית דאשתקד
כשהתברר כי אריאל שרון נחרץ בכוונתו לאמץ את התוכנית שהוא עצמו דחה, וכי ידחה את כל מי שלא יאמץ את התוכנית אשר קודם הבטיח לדחות, הפנתה הגברת לבני עורף לעקרונות ולרעיונות שאותם התיימרה לייצג, ואימצה בלהט את מה שדחתה בלהט דומה זמן קצר קודם לכן

נהוג לומר במקומותינו ש"הציבור לא מטומטם". צר לי, אבל כמו שעוד אומרים במקומותינו: הצחקתם אותי! עיינו, לדוגמה, בהתנהגותו ביום ג' האחרון ונסו לשכנע בדבר תבונתו היתרה. שהרי אילו נשאל אזרח מן השורה אם היה מעניק את קולו למועמד למשרת ראש הממשלה, שלגביו הוכח בעליל - באותו "מבחן התוצאה" שמרבים לדבר בו - שהוא חסר עקרונות ונטול יושרה במישור הרעיוני, שהוא חף מתבונה והבנה בתחום המדיני-פוליטי ושהוא נעדר יכולת ביצוע בשדה המעשי-יישומי - האם לא סביר להניח שהיה משיב על אותה שאלה בשלילה מהדהדת?

אך מתברר שבמציאות הפוליטית הישראלית לא כך הדבר. הגם שלאורך שלוש השנים האחרונות חשפה התנהלותה של יו"ר מפלגת קדימה את שלל התכונות הללו בתדירות מרשימה, תוצאות הבחירות מוכיחות שמאות אלפי ישראלים נהרו לקלפיות כדי להעניק לה את קולם.

והרי כשמדובר בקדימה, אין לחשוד שמי מן הבוחרים הצביע בעבורה בזכות ביצועיה בעבר, מצעה הרעיוני בהווה או חזונה לעתיד. תולדותיה של קדימה כמפלגה כוללות את זניחתו החפוזה והמביכה של רעיון הזוי בשם "התכנסות חד-צדדית", שהוצג בקלפי כגולת הכותרת של הדוקטרינה המדינית שלה, אינספור פרשיות שחיתות וכן ייזום וניהול כושל של שתי מלחמות, אשר העניקו לאויבי ישראל מראית עין של ניצחון צבאי והביאו לישראל תבוסה דיפלומטית ממשית, שאת מימדיה טרם עיכלה.

גם במישור הרעיוני קשה להניח שהיה זה חזונה המשכנע של המפלגה לגבי עתיד מדינה, עקרונותיה הפוליטיים או תורתה המדינית שחוללו את התוצאה המחמיאה בקלפי - שהרי כל אלה אינם ידועים לאיש. המסקנה היא, שהתמיכה הציבורית הרחבה שהשתקפה במניין הקולות, מבטאת למעשה תמיכה בעומדת בראש קדימה - הגברת לבני.

לא יושרה, לא תבונה, לא ביצוע

תופעה זו אינה קלה להבנה. הרי במעשיה המחישה לבני מעל לכל ספק, שאין היא דבקה בעקרונותיה ושלהתחייבויותיה לבוחר היא מייחסת ערך מזערי בלבד - במיוחד כשקיומן עלול לתבוע ממנה מחיר של קידום וקריירה. כזכור, ב-2003, כשעל שורות הליכוד נמנתה גם מנהיגת קדימה דהיום, נבחרה רשימת הליכוד לכנסת על-פי מצע שדחה נחרצות את רעיון הנסיגה החד-צדדית. יתרה מזאת, רעיון זה אכן הוצע על-ידי יריביו הפוליטיים של הליכוד, שלא זכו באמון הציבור, בין היתר בעקבות אזהרותיהם של מועמדי הליכוד, והגברת לבני ביניהם, כי הסכנות הטמונות במהלכי הנסיגה החד-צדדית המוצעים רבות וחמורות מדי.

אולם, כשהתברר כי אריאל שרון נחרץ בכוונתו לאמץ את התוכנית שהוא עצמו דחה, וכי ידחה את כל מי שלא יאמץ את התוכנית אשר קודם הבטיח לדחות, הפנתה הגברת לבני עורף לעקרונות ולרעיונות שאותם התיימרה לייצג, ואימצה בלהט את מה שדחתה בלהט דומה זמן קצר קודם לכן. מטמורפוזה זו שחלה בעמדותיה העקרוניות של מי ששווקה כמייצגת זן אחר של מנהיגות, נומקה בטיעונים כה תמוהים, רעועים ובלתי-מתקבלים, שמתעורר החשד כי כל מטרתם הייתה לחפות על מניעים תועלתניים בתחום הקריירה.

ניתן היה אולי להתייחס להתכחשותה הבוטה הזו של לבני לעמדותיה הקודמות בסלחנות מסוימת אילו המדיניות החדשה שאימצה התבררה כמוצלחת. אך לנטישה החד-צדדית של עזה לא נדרשו ימים רבים כדי להתגלות ככישלון קולוסאלי, וכל הסכנות שיוחסו לה אכן התממשו. כך התגלתה לבני לא רק כפוליטיקאית חסרת עקרונות ויושרה אלא כנטולת הבנה ותבונה.

לבני במבחן הדיפלומטיה

אולי ניתן היה עדיין להבליג על הכשל החמור בכושר השיפוט של לבני אילו במישור המעשי הייתה מפגינה כישורים מרשימים. והנה, רשימת ההישגים שלה בתחום זה כוללת בין השאר את החלטת מועצת הביטחון 1701 (שמשום מה לבני מתעקשת להתגאות בה), את התפוררות ההסדרים שהייתה אמורה לכונן בדרום לבנון, ואת ההתחמשות המוגברת של החיזבאללה שאותו היא הייתה אמורה לפרוק מנשקו. ואילו כהונתה של לבני כשרת החוץ משתקפת היטב בהתקפות רוויות השנאה על ישראל ברחבי העולם. כל ניסיונותיה להתחנחן כלפי העולם וכל מאמציה להקרין דימוי של מדינה סימפטית ונהנתנית, רווית פאבים ונשים חשופות על חופים מפתים - נותרו כמיזם ממלכתי עלוב ומבזה. הם חושפים חוסר הבנה של מנגנונים קוגניטיביים בסיסיים, שבאמצעותם מתהווה דימויה של ישראל בעיניים נוכריות. מתברר שכדי לזכות לדימוי חיובי בדעת הקהל העולמית לא מספיק לשאוף להיות נחמד, צריך להיות משכנע - גם בעניין הפלשתיני - ושלא יעזרו כאן כל מעלותיו של המֶרלוֹ שלנו וכל תענוגותיה של תל אביב.

אז אם נחזור רגע ללבני... מה היה לנו? לא נאמנות לעקרונות, לא יושרה, לא תבונה פוליטית או הבנה מדינית, לא כושר ביצוע יישומי או יכולת התמודדות מעשית. אז איך מגדירים עכשיו את הציבור שתמך בה?

ד"ר מרטין שרמן הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב והמנהל האקדמי של ארגון Jerusalem Summit
תאריך:  14/02/2009   |   עודכן:  14/02/2009
ד"ר מרטין שרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נחזור רגע ללבני
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן עמי
14/02/09 14:24
 
רונן גולדשטיין
22/02/09 23:55
2
יוסי שפניר
14/02/09 17:43
3
ישמעאל
14/02/09 17:55
4
מרק טווין
14/02/09 19:46
5
לשרמן באהבה
14/02/09 22:54
6
שמה 'קדימה'
14/02/09 23:15
7
שלום עליכם
15/02/09 09:53
8
עין צופיה
15/02/09 13:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
8 בנובמבר 1948 היה כנראה היום המאורגן ביותר בתולדות העם היהודי מאז יציאת מצרים. באותו יום היה כל העם היושב בציון ספון בביתו - בביתו ממש, כלומר כל איש בדירתו שלו. במדינה כולה שרר עוצר מלא במשך שבע שעות - לשם קיומו של מפקד האוכלוסין הראשון במדינה התינוקת, שהייתה אז בת קצת יותר מחצי שנה. אל כל בית בא פוקד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רשם את פרטיהם האישיים של בני הבית ונתן לכל אחד ספח עם מספר תעודת זהות. היה זה מספר בן שש ספרות, ובני המשפחה קיבלו מספרים עוקבים, כמו חיילים בבקו"ם שעוברים יחד את שרשרת החיול. הרחובות היו ריקים לגמרי, כמו בסרט מדע בדיוני, ללא נוכחות של משטרה או צבא. כולם שיתפו פעולה בנפש חפצה, משום שמטרת העוצר והרישום הייתה הרכבת רשימה של בעלי זכות הבחירה לאסיפה המכוננת, הגוף הנבחר המרומם, שעמד לכתוב את חוקת המדינה החדשה.
14/02/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
השבוע חל יום השנה השביעי לרצח בננו, כתב ה"וול סטריט ג'ורנל", דניאל פרל. אשתי רותי ואני תוהים: האם דני היה מאמין כי העולם של היום הוא אכן זה שהתהווה אחרי הטרגדיה שלו?
14/02/2009  |  ד"ר יהודה פרל  |   מאמרים
בינואר 2006, מעט לאחר ששרון נפל למשכב קבוע, צלחה על ראובן אדלר רוח הקודש. אם אלה הם רחשי הלב של הציבור כלפיו, תהה מן הסתם היועץ האסטרטגי של קדימה בינו לבין עצמו, מדוע לא לנצלם עד תום, להציב את שרון בראש רשימת קדימה לכנסת ולגרוף קופת מנדטים נאה, שלא נודעה כדוגמתה. היועץ - שהיטיב לשמור אמונים לבן (עמרי), לאב (אריק), אך יותר מכל לרוח הציניות - היה בסך-הכל תוצר אותנטי ומזוכך של מפלגה, שראשיה הפכו את האופורטוניזם לדגל ואת הכיסא הפרלמנטרי - לאידיאולוגיה נטולת פשרות.
14/02/2009  |  ד"ר שאול רוזנפלד  |   מאמרים
בבחירות הקודמות הדהים אותי מספר האנשים האינטליגנטיים שהצביעו עבור קדימה - אשר נחשבה אז מפלגת מרכז מובהקת - כדי להביא שינוי. זה היה מגוחך בעיני כמעט כמו הצבעה במערכת הבחירות שקדמה לה עבור מפלגת "שינוי", כדי להיות במרכז. הפיכת מיקום טופוגרפי לעניין אידיאולוגי היא סוגייה סוציולוגית מעניינת: כיצד ומדוע קרה שבחברה הנאורה הוחלף העולם הערכי בכישורי ניווט בינוניים? בעוד מכשירי ה-GPS צריכים נקודת התחלה ומטרה כדי לתפקד, מה ניתן לומר עלינו אם את נקודת ההתחלה - ההיסטוריה המשתמעת מעצם זהותנו הלאומית - טישטשנו לבלי הכר, ואם קבענו כמטרה, כלומר כאג'נדה לאומית בלעדית, להיות במרכז?
14/02/2009  |  ניבה פון וייזל  |   מאמרים
בשנת 1992 היו ל'מחנה אוסלו" 56 מנדטים. מפלגת העבודה בראשותו של יצחק רבין ומרצ בראשותה של שולמית אלוני הקימו רוב חוסם בעזרת חמישה חברי כנסת ערבים - ומכאן הכל זרם לעבר מעשה האיוולת הגדול ביותר בהיסטוריה המודרנית. מאחורי גבו של ראש הממשלה נפתחו אי-שם ביערות העד הנורווגיים שיחות עם נציגים של "הארגון לשחרור פלשתין", שבראשו עמד יאסר ערפאת, מי שידיו היו מגואלות בדמם של רבים - ובהם 11 ספורטאים חברי המשלחת הישראלית למשחקים האולימפיים במינכן בשנת 1972.
14/02/2009  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות לכנסת 18  /  מי ומי    / 
הרעיון של לבני: בחירות תוך חצי שנה  /  יואב יצחק
ניצן הורוביץ: מרצ צריכה להפוך כיוון  /  עידן יוסף
ניצני התפשרות בין שס לישראל ביתנו  /  עידן יוסף
זכות ביטוי גם למיעוט  /  ראובן לייב
נשיא על "הכוונת"  /  אריה אבנרי
הפעם - אדלר לא אחראי  /  עו"ד משה גולדבלט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il