ועדת הכספים אישרה (יום ב', 13.6.17) תקנות של משרד הפנים שמאפשרות לרשויות מקומיות שאוחדו במסגרת המהלך מ-2003 לאיחוד רשויות, לאחד מעתה את שיטת חישובי הארנונה לגבי תושביהן. נציגי המשרד הפנים בדיון הסבירו, כי בעקבות איחוד הרשויות, נוצר מצב שבו ברשויות לשעבר שמרכיבות את הרשויות המקומיות החדשות, נוהגות במקרים רבים שיטות שונות לחישוב הארנונה הנגבית מהתושבים והדבר יוצר פערים בתוככי הרשויות המאוחדות. כך למשל, ברשות המקומית יהוד-מונוסון, שבה אוחדו הרשויות יהוד ונווה מונוסון, קיימות שיטות חישוב שונות. עתה מבקשת הרשות לאחד את שיטת החישוב. חברי הכנסת בוועדת הכספים הביעו חשש, שמא הדבר ייפגע במקרה הספציפי הזה ובשאר המקרים בעיקר ובחלקים החלשים יותר מקרב הרשויות המאוחדות ובמקרה הספציפי - בתושבי יהוד, שהם חלשים יותר כלכלית, על-פי-רוב, בהשוואה לתושבי נווה-מונוסון.
סגן מנהל המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים, סיון להבי: "יש שיטות שונות לחישובי ארנונה, הן במדידת הנכסים והן בתעריפים ובחישובים. שינוי דורש אישור חריג של השרים אך שינוי בשיטת החישוב נמצא בהקפאה מ-1985, לקחו מהשרים את שינוי שיטת החישוב במסגרת התוכנית לייצוב הכלכלה. התעריפים מתעדכנים בהתאם לדברים קבועים ולא ניתן סתם כך לשנות את שיטות העידכון. יש 255 רשויות, 255 שיטות חשיבה שונות, האם מחשבים מרפסות, חדרי מדרגות, חניות וכד'. משרד הפנים מכנס את כל השיטות ל-3 שיטות שונות עיקריות: שיטת 'נטו' - רק שטח הדירה הפנימי, ללא שטחי עזר...חדרי מדרגות, חניות, חדרי כושר וכד'. שיטת 'ברוטו' - קיר חיצוני לקיר חיצוני. ושיטת 'ברוטו ברוטו', שבה נמדדים כל שטחיי הנכס, כולל קירות חיצוניים, כולל שטחי שירות וכל הנלווה אליהם. אבל יכול להיות שיטת נטו עם תעריף גבוה ואז זה מתאזן".
להבי: "בעקבות איחוד הרשויות שהונהג ב-2003, נוצר עיוות ששתי רשויות התאחדו ובכל אחת מהן קיימת שיטת חישוב שונה. נקבע שב-2007 נקבע עם האיחוד שיכולות לפנות לשרים לצורך יצירת איחוד שיטה. רוצים הוראת שעה, שאותן רשויות כיום רק 9 רשויות, יוכלו להגיש בקשה לאיחוד שיטת חישוב הארנונה. הרשויות שאוחדו הן: קדימה-צורן, מודיעין-מכבים-רעות, בנימינה גבעת עדה, יהוד-מונוסון, דרום השרון ורמות השבים, חוף הכרמל עם עתלית, עמק הירדן עם כנרת וסביון עם גני יהודה. כעת הבקשה הרלוונטית היא של יהוד-מונוסון".
ח"כ
מיקי רוזנטל (
המחנה הציוני) הביע חשש שמא הדבר יביא להעלאת הארנונה ביהוד, ששם יש אוכלוסייה חלשה יותר. גם ח"כ
מיקי לוי (יש עתיד) העלה את אותו החשש: "אני לא אתן לכך יד. ביהוד-מונוסן יש הבדלים סוציו-אקונומיים מהותיים בין שתי הרשויות שאוחדו. אני לא רוצה שתיפגע הפנסיה של תושב יהוד שבקושי הוא הצליח לחסוך בגלל העלאת הארנונה באופן חריג".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, קיבל את דברי חברי הכנסת והודיע לנציגי משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי בדיון, כי הוא מעלה את התקנות להצבעה לצורך אישורן, בתנאי ש"לכל היותר שבוע מיום קבלת החלטה במועצת העיר שאוחדה על איחוד שיטת הארנונה, מה שעשוי להוביל לעלייה שלה, משרד הפנים יביא את בקשת המועצה לדיון כאן בוועדת הכספים, לפני שהבקשה תוגש לאישור חריג של שרי האוצר והפנים. ואז נראה אם ציבורית, לאחר שהנושא יידון ויקבל פומביות, האם עדיין ירצו להעלות את הארנונה. אכן קיים חשש ברשויות כמו יהוד-מונוסון, בהן יש פער בין האוכלוסיות שמרכיבות את הרשויות המאוחדות".