|   15:07:40
  אליקים העצני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

סכנת הבריתות הערביות

ההצהרות הנגררות שיצאו מן המדינות הערביות בעניין תקיפה מתואמת על ישראל יביאו לכך שהמדינה תמצא עצמה נתונה בטבעת של כיתור צבאי מאיים
25/02/2010  |   אליקים העצני   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
"יבואו בברית" [צילום: AP]

סוריה תצא למלחמה. וממשלת לבנון הודיעה שהתקפה ישראלית על חיזבאללה כמוה כהתקפה עליה. באותו זמן הודיעה טהרן, שאם ישראל תתקוף את סוריה, היא תתקוף את ישראל. להשלמת התמונה הודיע סגנו של נסראללה, השיך נעים קאסם שסוריה, לבנון, החיזבאללה והפלשתינים - כולם יהיו ביחד במלחמה הבאה. למקהלה הצטרף חאלד משעל, ראש החמאס, בהכרזה שגם החמאס יהיה בעסק, וזו תהיה מלחמה אזורית.

האירוע המדיני הרציני והמשמעותי ביותר בזמן האחרון לא זכה אצלנו לתשומת הלב הראויה, לא בממשלה ולא בתקשורת, אלא רק קצה זנבו, כלומר - אזהרתו של שר החוץ אביגדור ליברמן את הנשיא בשאר אסד, שאם יתקוף את ישראל, הוא עלול להפסיד את כיסאו ויושם קץ לשלטון המיעוט העלאווי על הרוב הסוני בסוריה. לאזהרה הזאת היה אופי אישי ממש, וכזאת אין משמיעים אלא בנסיבות חמורות ביותר. התקשורת שלנו נטפלה לצד הסנסציוני ולא התעמקה בסיבות שהניעו את ליברמן לצאת בהכרזתו היוצאת דופן. להסבר שנתן, שלא היה פחות מצלצול בפעמון אזעקה, לא התייחסה ואת שיניה נעצה באיש ליברמן - לא דיפלומט, פרא אדם, ככה לא מדברים, מתבטא בגסות, מכפיש את ישראל.

בהמשך לגל ההתקפות האישיות החזיר אלון ליאל, לשעבר שגריר בדרום אפריקה ובטורקיה ומראשי משרד החוץ - שמאלן פנאטי, קיצוני - את הדרכון הדיפלומטי שלו למשרד החוץ במחאה על ההתבטאות הזאת של שר החוץ. ליאל, כוכב תקשורת ומוזמן לכל הפורומים הנכונים, זכה כמובן לגל לפרסומים אוהדים בתקשורת העוינת.

לאמיתו של דבר, הגיב ליברמן על הכרזה סורית חמורה מאין כמותה - מפי שר החוץ שלה, וואליד מועלם, ואחרים שהודיעו שאם ישראל תתקוף את לבנון, או אפילו רק את חיזבאללה, סוריה תצא למלחמה. וממשלת לבנון הודיעה שהתקפה ישראלית על חיזבאללה כמוה כהתקפה עליה. באותו זמן הודיעה טהרן, שאם ישראל תתקוף את סוריה, היא תתקוף את ישראל. להשלמת התמונה הודיע סגנו של נסראללה, השיך נעים קאסם שסוריה, לבנון, החיזבאללה והפלשתינים - כולם יהיו ביחד במלחמה הבאה. למקהלה הצטרף חאלד משעל, ראש החמאס, בהכרזה שגם החמאס יהיה בעסק, וזו תהיה מלחמה אזורית.

"ישלמו הערבים בשטחים תמורת שלום"
אסוניות בצידו. ברק [צילום: AP]

כאן הוא מנהל בפועל - במקום שר החוץ - את המו"מ עם הפלשתינים, מכין לנו אסון דומה בשומרון וביהודה אשר ישלים את הכיתור ויהפוך אותו לקטלני

הפרופסור משה שרון, במאמר מאלף ב"מקור ראשון" (12.2.10), מרחיק לכת מליברמן ואומר:

  • "...ישלמו הערבים בשטחים תמורת שלום אמת שיקבלו מישראל. אין הכוונה רק לשטחים שהערבים הפסידו במלחמת ששת הימים... אלא לשטחים נוספים שישראל זקוקה להם כדי להבטיח לעצמה עומק אסטרטגי מינימאלי. לא רק משום שהתוקפן אינו יכול לקבל בחזרה שטחים שהפסיד כתוצאה מתוקפנותו, אלא משום שאם לשלום יש מחיר, הערבים יצטרכו לשלם בעבורו."


הפרופסור שרון מביא דוגמאות: במלחמת העולם השנייה גרמניה הפסידה לפולין ולבריה"מ 44,310 מיילים מרובעים וקלטה קרוב ל-12 מיליון פליטים. שטחים עצומים נקרעו ממזרחה של פינלנד (במיוחד חבל קרליה) בידי הרוסים. הפרופסור שרון מציע, שישראל תדרוש שליטה מוחלטת בכל פסגת החרמון ובכל האזורים השולטים על בקעת דמשק. ניתן להזכיר גם את אדמות הברון בגולן ובבשן, שרובן מצויות בשטח שהוא היום סוריה, ושרידים יהודיים עתיקים כמו חורבות העיר הקדומה נווה. דווקא תזכורת לסורים שיש להם מה להפסיד עשויה למנוע מלחמה.

ברק המנהל בפועל

מעניין: בכל הנוגע לכיתור הצבאי מן הלבנון ועד לעזה, מטהרן ועד חמאסטן, איש לא שאל מי הכשיר את הקרקע? מי הניח את היסודות? התשובה היא כמובן, שבצפון היה זה אהוד ברק בבריחה המבוהלת מדרום הלבנון ובבגידה המבישה בצד"ל שהגיש לחיזבאללה ניצחון מדומה חינם, אשר השליט אותו תחילה על דרום הלבנון ולבסוף על מדינת הלבנון כולה. במדינה אחרת, נוכח התוצאות האלה הוא לא היה יכול להראות את פניו בציבור עד יומו האחרון. כאן הוא מנהל בפועל - במקום שר החוץ - את המו"מ עם הפלשתינים, מכין לנו אסון דומה בשומרון וביהודה אשר ישלים את הכיתור ויהפוך אותו לקטלני.

על צמיחת הסכנה מן הדרום אין צורך לדבר הרבה. הזיכרון עוד טרי. הפשע האנושי והפלילי של הגירוש גרר אחריו תוצאות קשות מאוד גם מבחינה לאומית ומדינית: את ניצחון החמאס בבחירות הפלשתיניות הכלליות, ואחר-כך את השתלטותו על הרצועה כולה והפיכתה למדינת טרור ולשלוחה צבאית של אירן. גם את האחראים למפולת הפיסית, המוסרית והמדינית הזאת איש אינו קורא לאחריות.

טבעת צבאית מאיימת
קורץ ל-כ-ו-ל-ם. נתניהו [צילום: AP]

אם היה מקום לביקורת, הרי זה נגד ראש הממשלה נתניהו, שלא הגיב על ההתפתחות המאיימת הזאת, לא כינס את הממשלה לדון בנושא, לא הוציא הגה מעל במת הכנסת

משמעות כל ההצהרות המתואמות האלה היא שישראל מוצאת את עצמה נתונה בטבעת של כיתור צבאי מאיים, והאיום הוא באוטומטיות, הנותנת את המפתח למלחמה בידי היותר קטן והיותר חסר אחריות מבין בעלי הברית המלחמתית הזאת. תסריט לדוגמא: החמאס פותח במטח של טילים וישראל מגיבה. באופן אוטומטי משגר גם החיזבאללה מטח משלו או אפילו תוקף רגלית. על-פי התחייבותה הפומבית מצטרפת מדינת הלבנון ואחריה הסורים, ולא חשובה העילה שהפעילה את שרשרת התגובות: כולם מחויבים מראש זה לזה וכלפי העולם.

כאן יש לציין שלביטוי "ישראל תתקוף" - אין כל משמעות. כל תוקפן טוען תמיד, שהצד השני הוא שתקף. היטלר ביים התקפה של אסירים במדי הצבא הפולני על תחנת השידור בעיר גלייביץ, כדי שיוכל לטעון שהוא זה שהותקף. אחר-כך פלש לפולין.

שרשרת הבריתות הצבאיות שטהרן מהדקת מסביב לצווארנו מזכירה אוטומטיות דומה, שחוללה את מלחמת העולם הראשונה. אירופה התארגנה בבריתות. מצד אחד עמדה הברית בין הקיסרות הגרמנית לקיסרות האוסטרו-הונגרית ומולה התייצבה ברית בין רוסיה לצרפת משנת 1894 וברית בין צרפת לבריטניה משנת 1904 ("entente cordiale" - הסכמה לבבית), ואת המעגל סגר הסכם בין אנגליה לרוסיה משנת 1907, וביחד - "triple entente" ("הסכמה משולשת"), שכתוצאה ממנה מצאו את עצמן גרמניה ואוסטריה בכיתור מדיני-צבאי. לחבית חומר הנפץ היה חסר הגפרור, וזה הגיע כאשר יורש העצר האוסטרי, פרדיננד ואשתו, נרצחו בעת ביקור בעיר סרייבו על-ידי טרוריסטים סרבים. סרביה, מדינה קטנה שחייתה במתיחות מתמדת עם שכנתה, הקיסרות האוסטרו-הונגרית, נשענה על רוסיה הצארית: שניהם סלאבים ולהם כנסייה אורתודוקסית דומה. בתגובה על הרצח הכריזה אוסטריה מלחמה על סרביה וגרמניה בעלת בריתה התייצבה מיד מאחוריה. על כך השיבו הרוסים בגיוס חלקי וצרפת הודיעה שתכבד את התחייבותה לעמוד לימין רוסיה. על הגיוס הרוסי השיבה גרמניה בגיוס משלה ורוסיה ענתה בגיוס מלא של כל צבאה. עכשיו אוסטריה הכריזה על גיוס מלא וגרמניה שלחה לרוסיה אולטימטום עם דרישה לבטל את הגיוס תוך 12 שעות, ומשלא השיבה, הכריזה עליה מלחמה. בתגובה פתחה צרפת בגיוס כללי וגרמניה שלחה גם לה אולטימטום "להבהיר את כוונותיה". צרפת ענתה שתפעל לפי האינטרסים שלה, ועל כך ענתה גרמניה בהכרזת מלחמה ומיד פלשה לבלגיה, כדי להגיע דרכה אל העורף הצרפתי הבלתי מוגן. זו הייתה העילה לאנגליה להצטרף גם היא למלחמה, כמי שערבה לניטרליות של בלגיה, שהופרה על-ידי הגרמנים. כך החל טבח עשרות המיליונים. המדינאים בעצמם נראו כמאבדים את השליטה על המאורעות שהשתלשלו כמו מאליהם.

סופם של מלכים ליפול

הדמיון בין מה שקורה עכשיו סביבנו לתקדים ההיסטורי המחריד הזה הוא במערכת הבריתות העוינות ובהתחייבויות ההדדיות למעורבות מלחמתית אוטומטית.

לאנלוגיה הזאת ניתן להוסיף, שבדומה לאזהרת ליברמן לאסד הסורי, כי הוא ושושלתו עלולים ליפול - במלחמה ההיא כל המלכים שנכנסו לתוכה בששון איבדו את כתריהם וקיסר רוסיה, ניקולאי, איבד גם את חייו. הקיסר וילהלם הגרמני הלך לגלות בהולנד ושם מת, גם הקיסר קרל האוסטרי גורש, והסולטן הטורקי גלה לפריז.

בהתחשב עם כל הנתונים האלה, אזהרתו של ליברמן לסוריה נשמעת עניינית ומידתית וההתקפה הפרועה עליו מצד התקשורת לחלוטין בלתי מוצדקת. אם היה מקום לביקורת, הרי זה נגד ראש הממשלה נתניהו, שלא הגיב על ההתפתחות המאיימת הזאת, לא כינס את הממשלה לדון בנושא, לא הוציא הגה מעל במת הכנסת. שתיקתה של ישראל הרשמית - להוציא את ליברמן - נוכח הכיתור הצבאי המוכרז, היא הפקרות ביטחונית. היא תואמת את ההתנהלות הנוכחית של נתניהו - הליכה על קצות האצבעות, קריצה לכולם, ריצוי של כולם והעיקר להרוויח זמן ולשרוד. מול טבעת הפלדה המתהדקת, השתיקה הזאת עלולה להתגלות כמחדל גורלי.

ישראל: גם נותנת וגם משלמת

ומנטאליות הגטו נמשכת. האדמירל מייקל מאלן, ראש המטות המשולבים של ארה"ב, מבקר בארץ. פעם תשיעית הוא פוגש את הרמטכ"ל שלנו. הנושא הוא כמובן אירן. האיש נשלח למנוע אותנו מפעולה עצמאית ואפילו מלהגיב על התקפה אירנית, מסוג ההבלגה שקיבל עליו שמיר בימי הסקאדים של סדאם חוסיין. שהרי ייתכן, למשל, תסריט שבו ארה"ב מטילה מצור על מיצרי הורמוז ואירן מגיבה בטילים על תל אביב, כדי להעביר את המסר שזו מלחמה יהודית.

לקראת אפשרות כזו, שולחיו של מאלן - הלא הם הסעודים ושאר מדינות המפרץ מפיקות הנפט - רוצים משהו מאיתנו והוא - שנספוג מהלומות ונבליג, כי הדבר משרת את האינטרסים שלהם.

אולם, מי שרוצה משהו מזולתו, צריך להציע לו תמורה. ככה זה בין אדם לחברו וגם בין המדינות - חוץ ממדינת היהודים שבה שולט הכלל המטורף, שמי שנותן - גם משלם! "יצהר תמורת בושהר" הם דורשים: אנחנו נדרשים לשלם בירושלים וביהודה ושומרון למוסלמים הסונים, "תמורת" זה שנסייע להם להינצל מידי המוסלמים השיעים! האם לא איפכא מסתברא, ובהמשך להגיונו של הפרופסור שרון לגבי סוריה - צריכים היינו לדרוש את קץ התביעות הערביות על ירושלים ועל יש"ע תמורת מתן יד להצלת הנפט בשביל המערב והצלת המשטרים הסונים מכיבוש שיעי, המאיים כבר היום על דרום עירק?

אצלנו, אומרים, נתניהו הסכים להקפאה המבישה על הבנייה היהודית ביו"ש תמורת הבטחות אמריקניות בעניין אירן, ומי יודע אם לא התחייב לרוסים לוועידה בינלאומית במוסקבה שאינה אלא אינוס קבוצתי?

הכל קיוו, שהציונות תביא נורמליזציה לעם היהודי. כנראה, שהייתה זאת תקוות-שווא.

תאריך:  25/02/2010   |   עודכן:  25/02/2010
אליקים העצני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סכנת הבריתות הערביות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
25/02/10 18:36
2
אסיר ציון בציון
25/02/10 19:05
3
הניה
25/02/10 21:31
4
ירון זכאי
25/02/10 23:15
5
נביל
26/02/10 03:10
 
RAWni
26/02/10 07:18
6
מחרבי בית שלישי
27/02/10 03:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' רות גביזון אמרה לא להצעה שאי-אפשר לסרב לה. בעיצומו של הוויכוח הציבורי האחרון סביב מינוי שופטים לבית המשפט העליון, פנו חברי הוועדה לבחירת שופטים אל פרופ' גביזון והציעו לה - ולא בפעם הראשונה - להתמודד על העמדה המשפטית הנחשקת והמשפיעה ביותר. גביזון, למרות סיכוייה הגבוהים להיבחר, סירבה באסרטיביות אלגנטית לאייש את אחד הכיסאות הפנויים.
25/02/2010  |  אורי ישראל פז  |   מאמרים
ברגעים הראשונים זה נראה כמו עימות שבו כולם מפסידים. מצד אחד, הרב מרדכי אלון שנהנה ממעמד הרב של כולם, רב הקונצנזוס. מצד שני, סוללת רבנים ואישי ציבור מרשימה שהחיבור הנדיר שלהם עוצמתי פי כמה וכמה מהקונצנזוס של הרב אלון.
25/02/2010  |  אלישיב רייכנר  |   מאמרים
סממני "האינתיפאדה הלבנה" בשטחי הגדה, אשר לבשו בימים האחרונים גם מאפיינים של אלימות בלתי מבוטלת, בליבוי ובהסתה של אבו מאזן וסלאם פיאד מחד-גיסא, ואיסמעיל הנייה מאידך-גיסא, קיבלו מנת "דלק" נוספת, לנוכח החלטת ממשלת ישראל בעניין אתרי המורשת.
25/02/2010  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
זה סתם פוסט על "השידור הציבורי", שהוא, לצורך העניין, אונס ונאנס בעת ובעונה אחת. אונס אותנו להיכנע לתכתיבי אחרוני ועדיו ולממן את הסכמי השכר השערורייתיים שלהם, ונאנס ברגל גסה בידי 'קובעי המדיניות' שרוצים להשתלט על תכניו, ולמנוע את הפיכתו לערוץ רלוונטי, במציאות של תחרות מול הערוצים המסחריים הדורסניים.
25/02/2010  |  אורה עריף כץ  |   מאמרים
לא כל יום פורים. אולם יש אנשים יקרים, שמבחינתם מתמשך פורים כל השנה: הם עוטים מסכות על פרצופם, כדי לבצע, גם בליבן של מדינות אויב, סיכולים ממוקדים בצוררי העם היהודי. בכל רגע הם נכונים לצאת לדרך, בזהות בדויה כמובן, אל מרחבי העולם הגדול, למצוד אחר העמלקים בני ימינו. הם הזרוע הארוכה של החובה היהודית המוסרית מאין כמוה, שאותה נקרא השבת בפרשת זכור: "תמחה את זכר עמלק מתחת השמים, לא תשכח".
25/02/2010  |  מנחם רהט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il