|   15:07:40
  יאיר שלג  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

העולם ואירן: מי נגד מי

אירן טווה קורים של טרור ואינטרסים בחמש היבשות, אבל הקרע הסוני-שיעי משאיר אותם דקיקים ופגיעים. המערב מתגייס בהיסוס למה שעשוי להצטייר כמלחמת עולם רביעית. בתמונה הרחבה של המערכה סביב אירן ישראל היא בורג קטן - אבל נראה שבלעדיו התמונה תיפול
17/08/2012  |   יאיר שלג   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
אחמדינג'אד. מנהיג הפרסים הוא אזרי [צילום: AP]

הזדמנות לחידוש ברית עם טורקיה
גם טורקיה של ארדואן, שתחילה ניהלה עם האירנים מעין רומן של משטרים דתיים, החלה לחוש מאוימת מהאירנים בזירות שונות, בעיקר עירק וסוריה, והחלה לפעול נגדם. בישראל יש מי שרואה בכך הזדמנות לחידוש הברית עם טורקיה

הפיגוע בבולגריה בחודש שעבר שבו נרצחו חמישה ישראלים ונהג אוטובוס בולגרי מיוחס לחיזבאללה, אבל הוא מצטרף לפיגועים שביצעה בשנה האחרונה ברחבי העולם פטרוניתו של הארגון, אירן. היו פיגועים באזרבייג'ן, בטורקיה, בהודו, בתאילנד ובקניה. רק הפיגוע בהודו זכה לתשומת לב בארץ, בשל פציעתה של אשת הנספח הצבאי הישראלי.

ממילא, אומר יורם שוייצר, ראש פרויקט טרור במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, אין הרבה משמעות להבחנה בין אירן וחיזבאללה, מכיוון שלפי הודאת סגנו של נסראללה, נעים קאסם, כל פיגועי הארגון כפופים לאישור מוקדם של המנהיג העליון של אירן, עלי ח'אמינאי.

ההבדל, לפי שוייצר, נובע רק מהמוטיבציה. אצל חיזבאללה מדובר ברצון לנקמה בן ארבע שנים מאז חוסל עימאד מורנייה, ראש הזרוע הצבאית של הארגון, בפעולה שיוחסה לישראל. אצל אירן מדובר ברצון טרי יותר, שנובע מחיסול שורה של מדעני גרעין אירניים, שאותו היא ייחסה לישראל. עם זה, להערכתו, ביצוע הפיגוע על אדמת אירופה לאחר הימנעות אירנית ארוכה ממעשים כאלה נובע גם מרצון לשדר לאירופים אזהרה לבל ייתנו יד להחרפת העיצומים נגד אירן: הנה, ידה הארוכה של אירן יכולה להגיע לאירופה.

המעורבות של חיזבאללה, ומנגד של מדינות אירופה, מזכירה שהמערכה סביב אירן היא מערכה עולמית. מצד אחד, לאירן יש בני ברית, קרובים יותר או פחות: חיזבאללה, סוריה, חמאס, מיעוטים שיעיים ברחבי העולם הערבי ואפילו הוגו צ'אבז מוונצואלה. ומנגד, ישראל היא חלק מתמונה רחבה של מאבק מערבי וערבי באירן, שבו ארצות הברית וסעודיה הן מוקדי מפתח מרכזיים אף יותר מישראל. יש שמדברים על מעין מלחמת עולם רביעית, לאחר שתי המלחמות הידועות והמלחמה הקרה בין הגוש המערבי והמזרחי. דווקא מודל המלחמה הקרה, מסכימים כל המומחים, הוא הרלוונטי, שהרי עד היום לא יצאה אירן לשום מלחמה יזומה (וגם אין עדות לתוכנית כזו) ועניינה הוא גיבוש השפעה מדינית וכלכלית יותר מכיבוש אימפריאלי ישיר.

עם זה, קשה לדבר על מאזן כוחות דמוי זה שהיה בין ברית נאט"ו וברית ורשה במלחמה הקרה, משום שככל הידוע, לאירן עוד אין נשק גרעיני. "כללית אני מקבל את דימוי המלחמה הקרה, אבל הפער בין הצדדים עוד גדול מאוד", אומר ד"ר אפרים קם, סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי. גם סימה שיין, ראש זירת אירן במשרד לעניינים אסטרטגיים, מדגישה ש"יש הגזמה ברמת העוצמה של היכולת האירנית לפגוע בעולם. יש להם אומנם הרבה נפט וכסף, אבל כבר יותר משלושים שנה הם תחת משטר כבד של סנקציות, שמקשה עליהם למשל אפילו אספקת חלקי חילוף לתעופה האזרחית".

בני ברית ושותפים
צ'אבז, ונצואלה וסודן מקור חשוב לאנרגיה [AP]

מייעצים לסורים
הסורים סייעו לאירן במלחמתה עם עירק, ושימשו צינור חשוב להעברת נשק לחיזבאללה. בתמורה, במלחמת האזרחים הנוכחית מקבל אסד תמיכה רחבה מאירן וחיזבאללה: מומחים אירנים לדיכוי מהומות מייעצים לסורים, ואיראן וחיזבאללה מספקות כלי נשק לסורים, אם כי נמנעות מלהילחם

תחילה, אירן. מה שהופך את אירן לגורם מאיים – ויוצר גם את ההבחנה בין החשש מגרעין אירני לחשש מהגרעין המצוי זה זמן בידי פקיסטן – הוא העובדה שהמשטר החומייניסטי תופס את עצמו מראשיתו כמשטר מהפכני, המבקש לייצא את המהפכה גם למדינות אחרות. כמו שאומרת שיין: "האסטרטגיה האירנית כוללת כמה שלבים: ראשית, עצם שימורו של המשטר. שנית, להיות הגורם הדומיננטי במפרץ הפרסי. שלישית, להגיע לעוצמה שתאפשר להם להוביל את כל העולם המוסלמי. ורביעית – מתוך מחשבה שהמערב נמצא בשקיעה מבחינה כלכלית ותרבותית גם יחד, הם רואים באיסלאם, וממילא בעצמם, מעצמה הגמונית בעולם כולו".

ואכן, כבר עם התבססות שלטונם ב-1979 פנו אנשי חומייני להפיץ את הבשורה, בראש וראשונה בריכוזים שיעיים בעולם הערבי, למשל בלבנון. 15 השנים הראשונות לשלטונם התאפיינו גם בהפעלת טרור ללא עכבות גדולות, במיוחד חיסול אנשי אופוזיציה גולים על אדמת אירופה. אבל המכות שחטפה המהפכה בינתיים – מלחמת שמונה השנים עם עירק של סדאם חוסיין, שבה נהרגו מאות אלפי חיילים אירנים; חשיפת אחיות המודיעין האירני לחיסולם של אנשי אופוזיציה על אדמת גרמניה ב-1992, חשיפה שפגעה מאוד ביחסי אירן-אירופה; והתסיסה הפנימית במדינה – גרמו לאירנים להיזהר מביטויים בוטים ואלימים מדי של המהפכה, עד כדי השעיית רוב פעילות הטרור הישירה שלהם (להבדיל מזו של חיזבאללה) עד לשנה האחרונה.

מצד שני, נראה שדווקא ההכרה בפגיעות המשטר היא שהביאה את האירנים להשקיע כל כך ולהסתכן כל כך בפרויקט הגרעין, מתוך הנחה שמטרייה גרעינית, לאו-דווקא פעילה אבל קיימת, תַקנֶה למשטר חסינות כמעט מלאה מהפרעה לתוכניותיה.

השותפות האירנית הבולטת ביותר היא כמובן עם סוריה וחיזבאללה. חיזבאללה היא כאמור תנועת-חסות לכל דבר, הכפופה למנהיג העליון של אירן כאילו הייתה ארגון פנים-אירני. העובדה הזו כשלעצמה מסבכת את חיזבאללה בזירה הלבנונית, שם מתיימר הארגון להצטייר כמי שעניינו הגנה על האינטרסים הלבנוניים מפני ישראל. זה בא לידי ביטוי הן במקרים שבהם חיזבאללה מפעיל כוח בעימותים פנים-לבנוניים, הן במקרים שבהם ההתקפות נגד ישראל פוגעות באזרחי לבנון, כמו במלחמת לבנון השנייה. במקרה האחרון, מציינת שיין, "העובדה שעיקר הנפגעים היו שיעים, שהם מקור התמיכה של חיזבאללה בלבנון, גרמה לכך שהאירנים עצמם מיהרו לפעול לשיקום האזור, כדי לצמצם פגיעה בתמיכת התושבים".

עם סוריה מדובר לא בחסות אלא בברית. תחילתה עוד ב-1980, על-רקע פרוץ מלחמת אירן-עירק. קם מסביר שהרקע הוא שותפות אינטרסים בין המדינות, בראייתן בעירק אויב משותף. גם האיבה הסורית למערב, ובעיקר לארצות הברית, הייתה משמעותית, וכן ההקשר הדתי: העלאווים השולטים בסוריה של משפחת אסד נחשבים ענף של האיסלאם השיעי. וכך, הסורים סייעו לאירן במלחמתה עם עירק, ושימשו צינור חשוב להעברת נשק לחיזבאללה. בתמורה, במלחמת האזרחים הנוכחית מקבל אסד תמיכה רחבה מאירן ומחיזבאללה: מומחים אירנים לדיכוי מהומות (הם התנסו בכך בעצמם בעקבות הבחירות לנשיאות השנויות במחלוקת ב-2009) מייעצים לסורים ואירן וחיזבאללה מספקות כלי נשק לסורים, אם כי נזהרות מלוחמה אקטיבית לצד החיילים הסורים נגד המורדים.

שותפות אירנית נוספת היא עם ארגוני הטרור הפלשתינים, חמאס והג'יהאד האיסלאמי. כאן בסיס היחסים הוא שותפות אינטרסים, לא ברית. חמאס קיבל מאירן במשך השנים סיוע רב בכספים ובתחמושת, עד כדי שדרוגו למיני-צבא. ועם זאת, המיקוד החמאסי בזירה הפלשתינית (שוייצר מדגיש שלפחות עד היום, חמאס מעולם לא ביצע פיגועים נגד ישראל בחו"ל, גם כשהיה לו פיתוי לכך לאחר פגיעות קשות בבכיריו) וזהותו הסונית גרמו בשנה האחרונה לנתק בינו לאירן. לאחר שכבש את השלטון בעזה, החל חמאס בהדרגה להפעיל שיקולים עצמאיים, לא אירניים, לגבי ההיקף והעיתוי של הפגיעות בישראל. נוסף על כך, בעקבות הטבח שעורך המשטר הסורי באזרחיו התנתקה הנהגת חמאס מסוריה. שני אירועים אלה החריפו את הנתק עם אירן. במקום חמאס, החלו האירנים לממן ולחמש ארגון פלשתיני אחר, הג'יהאד האיסלאמי, המאתגר כיום גם את חמאס בפעילות עצמאית בעזה.


מצרים שומרת מרחק
מורסי. מצרים חדשה [צילום: AP]

מחזרים אחרי מצרים
אירן מקווה שהשלטון הדתי החדש במצרים יהווה בעל ברית נוח יותר ממובארק השנוא. בניגוד למנהגם בעבר, הם המחזרים כיום אחרי מצרים. אבל השלטון החדש אינו ממהר להתרצות: יש לו יותר מדי מה להפסיד מברית עם אירן

בשנים האחרונות החלו האירנים לנסות להפוך גם את עירק למדינת חסות. הניסיון מתאפשר בזכות האמריקנים, שהחילו בחירות דמוקרטיות בעירק, שבהן עלתה ממשלה בדומיננטיות שיעית – קבוצת הרוב באוכלוסיית עירק. עד כדי כך שירתה הפלישה האמריקנית לעירק את האינטרס האירני, שהיו במערב מי שטענו שאירן פעלה לספק לאמריקנים תמונה כוזבת של ייצור נשק להשמדה המונית בעירק כדי לגרום להם לפלוש אליה. שיין לא מאמינה בתיאוריית הקונספירציה הזו: "הפלישה האמריקנית לעירק עוררה בהלה המונית באירן שמא הם הבאים בתור, לכן לא סביר שהם תכננו את הפלישה, אף שבדיעבד הם המרוויחים הגדולים ממנה". ברור גם שהאירנים היו בהחלט מעורבים בטרור האנטי-אמריקני, שהיה בין הגורמים שדרבנו את ארצות הברית לצאת מהמדינה בסוף 2011.

כיום נחשבת אירן לגורם החיצוני הבולט ביותר בעירק. האירנים מנסים לדרבן את הממשלה המקומית לשתף איתם פעולה, ובוחשים במערכות הבחירות המקומיות במגמה לעודד מועמדים המזוהים איתם. ועם זאת, פרופ' מאיר ליטבק ממרכז אליאנס ללימודים אירניים באוניברסיטת תל אביב מציין שיש בכל זאת הבדלים בין התפיסה השיעית האירנית לזו העירקית: "האייתוללה סיסתאני, המנהיג השיעי החשוב בעירק, לא מאמין בשלטון אנשי הדת, כמו שמקובל באירן. הוא מאמין בהפרדה בין הדת למערכת הפוליטית, וכתוצאה מכך נוצרה תחרות מסוימת בין שתי הערים הקדושות לשיעים, נג'ף בעירק וקום שבאירן, על דומיננטיות ועל המודל הראוי לעולם השיעי".

עד לפני שנה חלמו האירנים על גיבוש ציר שעובר דרך רובו של 'הסהר הפורה' ההיסטורי: אירן-עירק-סוריה-לבנון-עזה. נפילתו המסתמנת של משטר אסד (והשפעתה האפשרית על מעמד חיזבאללה בלבנון) מסכנת חוליה חשובה בציר הזה, ומגבירה את חשיבותה של עירק. מנגד, 'האביב הערבי' ואווירת המהפכנות שיצר באזור מספקים לאירן הזדמנויות פעולה חדשות. כך למשל הם פעלו להתסיס את הרוב השיעי בבחריין, וכן לנצל את הכאוס בתימן כדי לסייע לקבוצה החוטית, המזוהה איתם, במדינה שיש לה משקל אסטרטגי רב בגלל שליטתה באזור הכניסה לים סוף.

האירנים תולים תקוות מרובות גם בחילופי השלטון במצרים. משטר מובארק החילוני נחשב יריב מובהק לאירנים. היחסים בין המדינות נותקו סמוך למהפכה באירן בשל חוזה השלום בין מצרים לישראל; עתה מקווה אירן שהשלטון הדתי החדש במצרים יהווה בעל ברית נוח יותר. בניגוד למנהגם בעבר, הם המחזרים כיום אחרי מצרים. אבל השלטון החדש אינו ממהר להתרצות: יש לו יותר מדי מה להפסיד מברית עם אירן. סיוע החוץ האמריקני הוא משענת כלכלית מרכזית של מצרים הענייה. גם היריבות הסונית-שיעית, שלעתים בולטת דווקא בין משטרים בעלי אוריינטציה דתית, לא תורמת להתלהבותם. בינתיים נפוצו בימים האחרונים ידיעות על כך ששלטון איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי במצרים מנסה לרסן דווקא את הפעילות הצבאית ברצועה, ואף דרש מהענף הפלשתיני של 'האחים', חמאס, להפוך לתנועה פוליטית גרידא.

חוצה יבשות
קם. אידאל על פני רציונל [כפיר סיון/ישראל סאן]

האירנים אינם בוחלים בפעילות גם מחוץ למזרח התיכון. זירה מועדפת היא מדינות מוסלמיות באסיה, דוגמת אפגניסטן. כמו בעירק, גם מפלישת ארצות הברית לאפגניסטן בסתיו 2001 האירנים הרוויחו פעמיים: גם סילוק הטליבאן הסוני השנוא וגם יצירת כאוס חלופי המאפשר להם מעורבות. כך החלו האירנים להתערב באפגניסטן בשלושה מוקדים שונים: משיכת לִבה של האוכלוסיה השיעית שבמערב המדינה; קשרים עם ממשלת אפגניסטן, שלכאורה משתפת פעולה עם ארצות הברית אבל מצוקתה הכלכלית והפוליטית גורמת לה להיות קשורה לכל גורם חזק ועשיר בתמונה; ואפילו קשר עם היריבים מהטליבאן, לאור המאבק המשותף בארצות הברית. שיין מציינת שהבריטים תפשו לפני כשנתיים אמצעי לחימה אירניים בידי הטליבאן.

מדינת בחישה נוספת היא אזרבייג'ן. אירן מעוניינת לרתום אותה שכן הן חולקות גבול משותף, ומשום שחלק גדול מאוכלוסיית אירן הוא אזרי; למעשה, אומר אפרים קם, באירן הגדולה יש פי שניים אזרים משיש באזרבייג'ן עצמה, וח'אמינאי עצמו אזרי ולא פרסי. אין פלא אפוא שכמה מניסיונות הפיגוע האירניים הבולטים נגד אינטרסים ישראלים בשנים האחרונות נעשו על אדמת אזרבייג'ן, ואין פלא שהאירנים רותחים על שיתוף הפעולה של 'בני הברית הטבעיים' עם המערב וישראל.

באפריקה יש לאירנים מגוון אחר של אינטרסים. הם יצרו קשרים עם כמה מדינות (זמביה, קונגו וניגריה) לשם כריית אורניום. ובעיקר יש להם ברית ארוכת טווח עם שליט סודן, עומר אל-בשיר, שגם למשטרו אופי דתי קיצוני, אם כי סוני; הברית מנוצלת לשימוש בסודן כצינור אספקת נשק לרצועת עזה (כמובן, גם דרך מצרים ומדבר סיני). מזרח אפריקה בכלל, שהוא מוקד כללי של מלחמות אזרחים וכאוס, משמש לאירנים בסיס תעבורה ומוקד שליטה סמוך לים סוף – נתיב המעבר הימי שלהם לים התיכון. בשנים האחרונות אף נפוצו ידיעות על כמה פעולות ישראליות במזרח אפריקה שמטרתן פגיעה בשיירות נשק אירניות. יתר על כן: לפי דיווח של השבועון 'אקונומיסט' מלפני כחודש, המלחמה בין סודן לדרום סודן הפכה לעוד זירת עימות בין ישראל ואירן. האירנים מחמשים את הצפון המוסלמי, וישראל את הדרום הנוצרי.

מפת הפעילות האירנית מגיעה עד לדרום אמריקה הרחוקה. שם מנסים האירנים לנצל שני משאבים: גרעין של מהגרים ערבים-שיעים, בעיקר מלבנון, ושנאתם של כמה משטרי שמאל חילוניים לארצות הברית. הבולט בהם הוא כמובן הוגו צ'אבז מוונצואלה. אבל לפי דיווח של שגרירות ישראל בארצות הברית (המתבסס בעצמו על הרצאה שנתן בוושינגטון מומחה לנושא), מפת האינטרסים האירניים ביבשת גדולה בהרבה. ראשית, גם כאן קיים מרכיב האורניום. לפי עדותו של אותו מומחה, המסתמך על ביקור שערך באזור, ונצואלה נחשבת זה מכבר מקור אורנים מרכזי לאירן, אבל הוא מצא כי אירן כורה אורניום גם בלא פחות מ-11 אתרים שונים בבוליביה. לדבריו, היא אף חתמה על הסכמי מסגרת בנושא זה גם עם אקוודור. כן משמשת ונצואלה מוקד אימונים לאנשי חיזבאללה, הרחק מעיניו הבולשות של המערב.

גם משולש הגבולות ארגנטינה-ברזיל-פרגוואי, הידוע כאזור דמדומים מבחינה שלטונית, הוא מוקד פעילות אירני. ההנחה היא ששני הפיגועים הגדולים שביצע חיזבאללה בסיוע אירני על אדמת ארגנטינה (הפיגוע נגד שגרירות ישראל ב-1992, ופיצוץ מרכז הקהילה היהודית ב-1994) נעשו בעזרת תשתית מקומית של מוסלמים-שיעים.

המערב במארב

אינטרסים מזדמנים
ברור שביום פקודה גוברת איבתם הדתית של הסונים הקיצונים לאירן על האינטרסים המזדמנים של שיתוף הפעולה. רק השבוע דווח שאנשי אל-קאעידה מקווים ליצור בסוריה ובעירק המתפוררות בסיס לפעולה נגד ישראל ואירן גם יחד

מהצד הנגדי, המערבי, הגורם הבולט ביותר הוא כמובן ארצות הברית. היא הכוח ההגמוני, "השטן הגדול" בלשון האירנים, שנגד מעמדו ועוצמתו יוצאים האירנים מלכתחילה, ולכן היא בעלת אינטרס ישיר מובהק לעמוד כנגד האירנים. קם מבהיר ש"יחס המשטר האירני לארצות הברית הוא דוגמה מובהקת להעדפת שיקול אידיאולוגי על השיקול הרציונלי. הם משלמים מחיר כבד, צבאי וכלכלי, על העוינות לארצות הברית. אחת הסיבות המרכזיות להפסד שלהם במלחמה עם עירק היה הנתק מארצות הברית, מכיוון שהאמריקנים מנעו אספקת נשק לאירן ובעקבותיהם עשו כך גם האירופים. אבל אירן לא מוותרת על העוינות הזו, מפני שהיא בעיניה חלק מתעודת הזהות של המשטר".

אבל גם אינטרסים מנחים כאן את אירן. בראש ובראשונה, מעמדן של בנות בריתה של ארצות הברית במפרץ הפרסי והשליטה במקורות הנפט, וכן כמובן גם האיום על ישראל, שאף היא בעלת ברית מרכזית של ארצות הברית במזרח התיכון.

ארצות הברית מחרימה את אירן זה מכבר. החרם תקיף כל כך, שהחוק האמריקני מחרים אפילו סחר עם גורם שלישי המספק תחמושת או משאבים אסורים לאירן. שיין מדגישה שדווקא המשטר הנוכחי בהנהגת אובמה היה החריף ביותר נגד אירן (מן הסתם גם כתוצאה מהלחץ הישראלי הכבד בתקופה זו, והאיום הישראלי לתקוף ישירות את אירן), אף יותר ממשל בוש שנחשב ידיד ישראל מובהק: "בתקופתו הגיעו ארצות הברית ואירופה גם לחרם על ייצוא הנפט מאירן וגם לסנקציות על הבנק המרכזי האירני, שני צעדים מרחיקי לכת".

שותפות משמעותיות הן מדינות האיחוד האירופי. בעיקר בריטניה וצרפת, ואחריהן גרמניה מיישרת קו בפחות התלהבות. באירופה היססו במשך שנים לנקוט עיצומים משמעותיים נגד אירן, בעיקר בגלל היקפי הסחר איתה והתלות באספקת הנפט ממנה. אבל היוזמה האמריקנית הדביקה בחודשים האחרונים את היבשת המהססת, ואירופה החליטה כאמור להפסיק מ-1 ביולי את ייבוא הנפט מאירן, וכן להטיל עיצומים וסנקציות על הבנק המרכזי בטהרן. מדינות פרו-מערביות אחרות, דוגמת סינגפור ודרום-קוריאה, הסכימו להשתתף בחרם. אבל מכיוון שתלותן בנפט האירני גדולה עוד יותר, הן קיבלו מארצות הברית הסכמה לחרם מדורג: בכל 180 יום עליהן להוכיח הפחתה מסוימת בהיקף סחר הנפט עם אירן, וָלא – ייפגע הסחר שלהן עם ארצות הברית.

לא פחות עוינות לאירן הן כמה מדינות ערביות ומוסלמיות באזור, שיש להן סיבות טובות לחשוש מהגמוניה אירנית. בראשן סעודיה, המובילה פעילות אנטי-אירנית בכל מקום שהיא רק יכולה: החל ממשלוח חיילים לבחריין בצעד הפגנתי לנוכח מעורבות האירנים בהתקוממות הרוב השיעי, ועד סיוע לכוחות האנטי-שיעיים בתימן ולכוחות האופוזיציה בסוריה. גם טורקיה של ארדואן, שתחילה ניהלה עם האירנים מעין רומן של משטרים דתיים, החלה לחוש מאוימת מהאירנים בזירות שונות, בעיקר עירק וסוריה, והחלה לפעול נגדם. בישראל יש מי שרואה בכך הזדמנות לחידוש הברית עם טורקיה. פורסם גם על לחץ אמריקני על ישראל לפייס את הטורקים בסוגיית המרמרה, כדי לשפר את שיתוף הפעולה האסטרטגי. לכאורה, גם האינטרס המשותף עם סעודיה יכול לתרום לקשרים, לפחות סמויים, בין המדינות.

באופן כללי, נראה שהמזרח התיכון נחלק בסוגיה האירנית לפי קווי התיחום בין הסונים והשיעים. ואמנם, תחושת נסיקה שהייתה לשיעים באזור בשנים שלאחר המהפכה החומייניסטית יצרה דאגה עמוקה בקרב משטרים סוניים, ואיתה מאמץ לפגוע באינטרסים האירניים. החלוקה המספרית בין הקבוצות, שבה עדיפות ברורה לסונים, אינה מבטיחה עתיד ורוד למהפכה השיעית.

ועם זאת, יש גם קבוצות שוליים סוניות ששנאתן למערב ולארצות הברית מביאה אותן לעתים לשיתוף פעולה (תמיד זמני ונקודתי) עם אירן. כך, למשל, היו דיווחים במערב, שלא הוכחו בבירור, על שותפות אירנית סמויה בארגון פיגועי אל-קאעידה ב-11 בספטמבר 2001. כן ידועים שיתופי פעולה מינוריים יותר, כגון בין האירנים ואל-קאעידה בסודן; מתן נתיב מילוט ומסתור (בפיקוח מלא ובתנאי מעצר בית) לאנשי אל-קאעידה שברחו מאפגניסטן לאירן לאחר פלישת האמריקנים; ומתן מסדרון חופשי מצד משטר אסד בסוריה לאנשי אל-קאעידה וגי'האדיסטים אחרים שרצו לפגוע באמריקנים בעירק (מסדרון שמנוצל כיום בכיוון ההפוך, על-ידי אותם גי'האדיסטים, כנגד שלטון אסד עצמו). אולם ברור שביום פקודה גוברת איבתם הדתית של הסונים הקיצונים לאירן על האינטרסים המזדמנים של שיתוף הפעולה. רק לא מזמן דווח שאנשי אל-קאעידה מקווים ליצור בסוריה ובעירק המתפוררות בסיס לפעולה נגד ישראל ואירן גם יחד.

הפקק הרוסי-סיני

בתוך התמונה הסבוכה הזו בולטת עמדתן של רוסיה וסין היושבות על הגדר. קם אומר שמשיחות ישירות עם נציגיהן, ברור לו שלשתיהן אין עניין או רצון באירן גרעינית, ועם זאת, גם מתוך הערכה שאירן גרעינית לא תסכן אותן, הן אינן מוכנות לצעדים פעילים ממשיים נגדה. שתי המדינות אומנם הצביעו כמה פעמים במועצת הביטחון בעד עיצומים על אירן, אך לפני כן דאגו שהעיצומים יהיו מרוככים, וכיום הן עומדות כחזית בצורה מול אפשרות הרחבתם, קל וחומר מול אפשרות למתקפה צבאית.

האינטרסים של שתיהן אינם זהים. אצל רוסיה מדובר בעיקר ביריבות המסורתית עם המערב, שמשטר פוטין רוצה לשמר כביטוי לתפיסתו את רוסיה כמעצמה עצמאית. מתוך כך מנסה רוסיה להקשות על האמריקנים. ואילו אצל הסינים מדובר כנראה בעיקר באינטרס כלכלי: הצמיחה הדרמטית של סין בשנים האחרונות תובעת משאבי אנרגיה כה גדולים, שהיא חוששת מאובדן האספקה האירנית.

ומה מקומה הרצוי של ישראל במערכה הנרחבת הזו? האם יש לה צורך, או עניין, להתבלט בה, ובכך להחריף גם את רצונה של אירן לפגוע בה? בספרם החדש על המודיעין הישראלי, 'מלחמות הצללים', כותבים העיתונאים יוסי מלמן ודן רביב שאריאל שרון וראש המוסד שמינה, מאיר דגן, סברו שישראל צריכה לפעול בשקט נגד הגרעין האירני כדי להדגיש את האופי הבינלאומי של הסוגיה, וממילא גם לא להימצא במקום בולט מדי על הכוונת האירנית.

אולם כל המומחים המרואיינים לכתבה זו סבורים שאין, ולמעשה מעולם לא הייתה לישראל, אופציה לחמוק ממקום מרכזי במערכה. כדברי קם: "חלק מהתפיסה הדתית האירנית היא לראות בישראל מדינה שצריכה להיעלם מהמפה. למעשה, אירן היא המדינה היחידה באזור שאומרת באופן רשמי שמדינה פלשתינית צריכה לקום לא לצד ישראל, אלא על חורבותיה. יש גם אינטרס פוליטי אירני, ללבות את התמיכה בה באמצעות תקיפת ישראל".

נראה אפוא שלא הייתה יכולה להיות מדיניות חלופית שהייתה מפחיתה את האיום האירני על ישראל. זה לא אומר שאם תהיה בידי אירן פצצה גרעינית, היא תמהר להשתמש בה כנגד ישראל. ברור שצעד כזה אינו רציונלי מבחינת האירנים, אבל, כמו שאומר קם, "פצצה בידי האירנים בכל זאת עלולה להיות פיתוי גבוה לשימוש, למרות הסיכון הגדול מבחינתם, בפרט שמדובר במשטר יחיד במינו בעולם המונהג בידי אנשי דת. יש גם פוטנציאל סכנה במצב חסר התקדים שבו לשני צדדים בעימות יש נשק גרעיני אך אין מערכת של הסדרת בעיות ואי-הבנות". וכמובן, בחסות המטרייה הגרעינית יוכלו יריבים ישירים של ישראל, כמו חיזבאללה וארגוני הטרור הפלשתינים, לפעול בצורה חופשית בהרבה. שורה תחתונה: למרות ההקשר הגלובלי והמערכה הרחבה, ישראל בכל זאת ממוקמת במרכז התמונה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/08/2012   |   עודכן:  17/08/2012
יאיר שלג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כמעט שמונה שנים, בליל הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2004, דיווחו לערוץ 2 יונית לוי וערד ניר ממטות שתי המפלגות הגדולות. ג'ורג' ו' בוש המושמץ היה אז הנשיא, והוא התמודד לכהונה שנייה מול הסנאטור הדמוקרטי ג'ון קרי. אף שממוצע הסקרים הצביע עד לרגע האחרון על יתרון לבוש, שני הכתבים הישראלים הותירו את הצופים בארץ בתחושה שניצחונו של קרי כמעט מובטח. אם הצלם היה פותח מעט את עדשת המצלמה, ייתכן שהיינו יכולים להבחין בבקבוקי שמפניה שהכינו כתבינו מראש.
17/08/2012  |  תמיר מורג  |   כתבות
במקום שבו פוצץ הנגמ"ש המצרי ביום ראשון בערב נשארה ביום שלישי בבוקר רק חלקת קוצים שרופה. רבים מהנוסעים בכביש 232, כביש האורך של הנגב המערבי, מתקשים להאמין שבתחילת השבוע שעבר נסע עליו רכב משוריין עמוס מחבלים וחומרי נפץ. מסיבה שעדיין לא הובררה לחלוטין, המשוריין חלף על פני הפנייה לקיבוץ כרם-שלום והמשיך לשעוט קדימה עוד 500 מטרים עד שיורט בידי כלי טיס של חיל האוויר בסמוך לאנדרטת אוגדת הפלדה.
17/08/2012  |  אלישיב רייכנר  |   כתבות
כחודשיים לפני יום הולדתו ה-70 (נולד בז' חשון תש"ג, 18.10.42 ) חזר המהנדס, הקבלן והיזם הוותיק אורי דורי לעסקי נדל"ן. הוא רכש מבית ההשקעות פסגות 11% מחברת אורתם-סהר. דורי שילם 12 מיליון שקל. אמנם, הוא מחזיק רק חלק קטן ממניות אורתם-סהר, אבל כל השותפים האחרים החליטו מיד וללא היסוס: דורי יהיה יו"ר פעיל של אורתם-סהר.
17/08/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
שלושה יצאו לקרב על הנהגת הבית היהודי. רב ופרופסור (שהוא גם שר והיו"ר המכהן), פוליטיקאי ותיק ופרלמנטר בעל ניסיון (וגם שר לשעבר), ואיש היי-טק ויזם צעיר ונמרץ (ששימש רל"ש של נתניהו ומנכ"ל מועצת יש"ע).
17/08/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
מופע מולד הירח מתרחש היום, בתאריך 17.8, במזל אריה, ויביא אנרגיה אופטימית, המשולבת באומץ וביצירתיות, וכל אלה טובים להתחלות חדשות. אם היו לכם כמה תוכניות שהיו על אש קטנה עד כה, אלה יקבלו תגבורת מרעננת של כוח רצון, אגו וגאווה, שיתבלו את הביטחון העצמי ויאפשרו לבטא ולהוציא לפועל את התוכניות היצירתיות גם בדרך מעשית. אתם מבטאים מה שאתם רוצים, ומקשיבים לקולות הלב. מבנה הכוכבים של המולד מעורר הסכמות בנושא זכויות האישה במישור הבינלאומי.
17/08/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
אובמה שוקל לפתוח מאגרי נפט אסטרטגיים  /  עופר וולפסון
אחמדינג'אד: מזרח תיכון - ללא ציונים  /  איציק וולף
מקורבי נתניהו: פרס טעה בהתנגדות להפצצת הכור  /  איציק וולף
עצומת ההמרדה   /  עו"ד משה גולדבלט
הגרעין האירני - על מה אסור לדבר  /  נרי אבנרי
תקשורת - ושיח ציבורי ביטחוני  /  אברהם פכטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il