|   15:07:40
  תמיר מורג  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
אובמה. הסקרים לא מפצים על ייצוג חסר במדגם [צילום: AP]

נשיא הסקרים

התקשורת האמריקנית נוטה להתעלם מהאותיות הקטנות בסקרים, בפרט כשהן מעידות על הטיה סטטיסטית לטובת אובמה. הכתבים בישראל מסתפקים במה שעמיתיהם האמריקנים כותבים. וכך, כשעצלות ופשטנות של עיתונאים מתמזגות עם נטיית הלב הפוליטית שלהם, מצטייר כאילו אובמה כבר ניצח. בשטח, המרוץ צמוד
17/08/2012  |   תמיר מורג   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
יתרון של 10%
בסקר של מכון 'פיו', הנחשב לאחד הטובים בארצות הברית. מספר הדמוקרטים שעלו בחכתם של הטלפנים היה גדול ב-50 אחוז ממספר הרפובליקנים, אף שבמציאות מספרם כמעט שווה. כתוצאה מכך זכה אובמה ליתרון של עשרה אחוזים, בעוד ממוצע כלל הסקרים הצביע ביום פרסום הסקר על הפרש של 1.3 אחוז בלבד

לפני כמעט שמונה שנים, בליל הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2004, דיווחו לערוץ 2 יונית לוי וערד ניר ממטות שתי המפלגות הגדולות. ג'ורג' ו' בוש המושמץ היה אז הנשיא, והוא התמודד לכהונה שנייה מול הסנאטור הדמוקרטי ג'ון קרי. אף שממוצע הסקרים הצביע עד לרגע האחרון על יתרון לבוש, שני הכתבים הישראלים הותירו את הצופים בארץ בתחושה שניצחונו של קרי כמעט מובטח. אם הצלם היה פותח מעט את עדשת המצלמה, ייתכן שהיינו יכולים להבחין בבקבוקי שמפניה שהכינו כתבינו מראש.

אמנם לקראת סוף הקמפיין אכן הייתה תחושה של מומנטום בכיוונו של קרי, אך היא נוצרה בעיקר באמצעות שידורים מעין אלה, שגם התקשורת האמריקנית לקתה בהם. בפועל, אף שצמצם את הפער, הסנאטור הדמוקרטי לא הצליח לעקוף את הנשיא כמעט בשום נקודת זמן, וכאמור היה נתון בפיגור גם בסקרים האחרונים ממש. הסוף, כמובן, ידוע, ולא היה צריך להפתיע איש: בוש ניצח בפער של יותר משלושה מיליון קולות. השמפניות נאלצו להתקרר עוד ארבע שנים.

התחזית של לוי וניר לא הייתה מופרכת לחלוטין: בכל זאת היה זה מרוץ צמוד, וגם לקרי היה סיכוי לזכות בו. אך העניין הוא שהריטואל הזה חוזר מדי ארבע שנים: התקשורת הישראלית מכתירה מראש את המועמד הדמוקרטי לנשיא הבא של ארצות הברית, בין אם יש לכך אחיזה במציאות (ב-2008, למשל, היה די ברור שאובמה עומד לנצח את מקיין בגלל המשבר הכלכלי), ובין אם מדובר בלא יותר ממשאלת לב שסיכוייה להתגשם אינם מרובים.

השנה דווקא קיים סיכוי לא מבוטל שלוי, ניר ומרבית חבריהם יוכלו לחגוג בליל הבחירות. אך בעוד אובמה נהנה מעדיפות קטנה עד מזערית על פני רומני, מי שהסתמך על תמונת המצב שהתקשורת הישראלית התנדבה לצייר בעבורו יכול היה לחשוב בטעות שהמרוץ כבר נגמר בתבוסה מוחצת של המועמד הרפובליקני. כמעט כל כלי התקשורת בישראל ציטטו בהרחבה סקר משותף שנערך במדינות המתנדנדות מטעם הניו-יורק טיימס, רשת הטלוויזיה סי-בי-אס ואוניברסיטת קוויניפיאק, סקר שהעניק לאובמה יתרון משמעותי. בין השורות, וברוב המקרים גם באופן ישיר, העיתונאים שדיווחו על הסקר לא הותירו מקום לספק: מצבו של רומני נואש, ואובמה עלה על הדרך המובילה לכהונה שנייה. מה שהם שכחו לספר הוא שהממוצע של כלל הסקרים במדינות הללו מצביע על פער קטן בהרבה.

הטיה כבדה במדגמים

סיפורו של הסקר הזה הוא דוגמה טובה המאפשרת לחשוף חלק ניכר מהפגמים שרוב התקשורת הישראלית לוקה בהם בסיקור הפוליטיקה האמריקנית. להבדל בין הסקר המצוטט לבין שאר הסקרים הייתה סיבה טובה, אך ספק אם מישהו מהעיתונאים טרח לברר אותה, ואין ספק שאיש מהם לא דיווח עליה. בסקר המדובר, שיעור המצביעים שהזדהו באוזני המראיינים כדמוקרטים רשומים היה גדול ביותר מעשרה אחוזים משיעורם באוכלוסיה (בארצות הברית צריך להירשם מראש כדי להצביע, ואגב כך יש להצהיר על הזיהוי הפוליטי, אף שהוא אינו מחייב את האזרח בשום אופן מאחורי הפרגוד. מי שרוצה יכול להצהיר שהוא 'עצמאי' ואינו מזדהה עם שום מפלגה).

ההטיה באוכלוסיית המדגם של הסקר ניכרה גם במדד נוסף: הצהרתם של המרואיינים באשר להצבעתם בפעם הקודמת. כך למשל באוהיו, המדינה המתנדנדת השנייה בגודלה, שרבים רואים בה מדינת המפתח בבחירות הנוכחיות. רק 38 אחוזים מהמרואיינים העידו באוזני הסוקרים שבבחירות הקודמות הצביעו למועמד הרפובליקני דאז, ג'ון מקיין, ו-53 אחוזים אמרו שהצביעו לאובמה. זהו פער עצום של 15 אחוזים, אך במציאות, בבחירות 2008 הפער האמיתי במדינה היה רק 4.5 אחוזים.

כך גם בפלורידה, המדינה המתנדנדת הגדולה ביותר. רק 40 אחוזים מהנסקרים אמרו שב-2008 הצביעו למקיין, ו-53 אחוזים העידו כי נתנו את קולם לאובמה. זאת, כשבמציאות הצביעו למקיין בבחירות הקודמות 48 אחוזים מתושבי פלורידה, ואובמה ניצח במדינה בקושי, עם 51 אחוזים מהקולות.

המדגם של הסקר פשוט היה מוטה לטבת הדמוקרטים. הדבר לא נעשה בזדון; בעולם הסקרים קורה לא פעם שבתום המשאל הטלפוני מתברר שאחוז המרואיינים שהזדהו כתומכי אחת המפלגות גבוה באופן חריג ביחס לאותו נתון בכלל האוכלוסיה. דבר דומה התרחש לפני כשלושה שבועות בסקר של מכון 'פיו' (Pew), הנחשב אחד הטובים בארצות הברית. מספר הדמוקרטים שעלו בחכתם של הטלפנים היה גדול ב-50 אחוז ממספר הרפובליקנים, אף שבמציאות מספרם כמעט שווה. כתוצאה מכך זכה אובמה ליתרון של עשרה אחוזים, בעוד ממוצע כלל הסקרים הצביע ביום פרסום הסקר על הפרש של 1.3 אחוז בלבד. כמובן, אותה תופעה יכולה להתרחש גם בכיוון השני, ולהעניק יתרון מדומה לרומני.

מכוני סקרים בישראל נוהגים במקרים כאלה לשקלל את תוצאות הסקרים, כלומר להגדיל את משקל תשובותיהן של קבוצות אוכלוסיה שזכו לייצוג חסר במדגם. בארצות הברית, לעומת זאת, מכוני הסקרים נמנעים משקלול, אך מפרסמים תמיד את תשובות הנסקרים לשאלות הרקע (כגון "האם אתה דמוקרט או רפובליקני?") – וכך הציבור יכול להתרשם ממידת ההטיה ולעשות את התיקון. אלא שכדי לאתר הטיות מעין אלו יש צורך לנבור בקובץ המקורי של הסקר, ולא להסתמך על כלי התקשורת האמריקניים: הללו כמעט תמיד מפרסמים רק את השורה התחתונה.

הסקרים שנשארו בחוץ
מסע הבחירות של מיט רומני [צילום: AP]

גם אם אי-אפשר לצפות מהעיתונאים בישראל לנבור בכל סקר שמתפרסם בארצות הברית, אפשר בהחלט לצפות שתידלק להם נורה אדומה כאשר תוצאותיו של סקר מסוים חורגות באופן חשוד ממוצע הסקרים הכולל. במקום זאת, קיימת נטייה לשלוף דווקא את הסקר שמעניק למועמד הדמוקרטי את היתרון הגדול ביותר, גם כשהסקרים האחרים מציירים תמונה שונה.

כך, למשל, יום אחד בלבד לפני פרסום הסקר שהצביע על יתרון גדול לאובמה במדינות המתנדנדות וצוטט כמעט בכל כלי התקשורת בארץ, פורסמו תוצאותיו של סקר אחר שנערך בפלורידה, בידי מכוןPublic Policy Polling (או בקיצור PPP). בראש המכון עומד הסוקר דין דבנאם, המזדהה בגלוי כתומך המפלגה הדמוקרטית. אף על-פי כן, תוצאת הסקר הצביעה על יתרון של אחוז בודד לאובמה. כאן בארץ איש לא טרח לאזכר את קיומו.

שוב, לא הכול נעשה בזדון. חלק מהעניין, כמובן, הוא ההטיה השמאלית של התקשורת הישראלית, אך זו מקבלת מכפיל כוח לנוכח העובדה שהעיתונאים בארץ בדרך כלל אינם עוסקים בפרשנות עצמאית של הפוליטיקה האמריקנית, אלא פשוט מתרגמים את מה שהם קוראים ורואים בכלי התקשורת בארצות הברית; וגם באמריקה, בדיוק כמו אצלנו, מרבית התקשורת מוטה שמאלה ומזדהה עם המפלגה הדמוקרטית. כך קורה שעיתונאי בעל נטייה (מודעת או לא מודעת) להקצין את דיווחיו שמאלה, מתבסס בהם על חומרי מקור שמלכתחילה סבלו מהטיה לאותו כיוון. גם בארצות הברית ציטטו מרבית כלי התקשורת רק את הסקר האוהד לאובמה, וכך, מי שמסתמך באופן כמעט בלעדי על דיווחי הניו-יורק טיימס או הסי-אן-אן היה מועד מראש לפספס את קיומו של סקר נוסף אשר צייר תמונה שונה בתכלית.

קשה לבוא בטענות לעיתונאים הישראלים. כלי התקשורת בארץ עובדים עם תקני כוח אדם מצומצמים, ובמערכות החדשות בארץ יש בדרך כלל רק עיתונאים ספורים המועסקים בדסק החוץ, שתפקידו לסקר את הנעשה בעולם כולו. לרבים מהם התמחות במדינה זו או אחרת, אך מטבע הדברים רובם אינם מתמחים בארצות הברית, אף שהם נדרשים לסקר אותה. כתוצאה מכך הם נמנעים מלפרש את הפוליטיקה האמריקנית באופן עצמאי, ומעדיפים להסתמך באופן כמעט בלעדי על מה שמאכילים אותם עמיתיהם שמעבר לים. לחץ העבודה היומיומי אינו מאפשר לצלול אל תוך פרטי הפרטים של כל סיפור.

הצדקה הסודית של רומני

דוגמה נוספת מהזמן האחרון לאופן שבו התקשורת הישראלית משתרכת אחרי הנרטיב המוטה שמאלה של מרבית התקשורת האמריקנית היא העיסוק האינטנסיבי בשאלה אם רומני, האדם הפרטי, תורם לחברה את חלקו ההוגן ("Fair Share") מבחינה כספית. הטענה שחזרה בשבועות האחרונים בארצות הברית, ובעקבותיה גם בארץ, היא שהמועמד הרפובליקני העשיר נוהג לשלם שיעורי מס נמוכים משמעותית מאלה שמשלם האמריקני הממוצע, באמצעות תרגילים חשבונאיים "חוקיים אך מסריחים".

סוגיית המצפון החברתי של מועמד לנשיאות היא כמובן נושא לגיטימי ביותר, אך הפרט שנשמט כמעט לחלוטין מהסיקור התקשורתי בארצות הברית הוא שמדי שנה רומני ואשתו נוהגים לתרום לצדקה כ-15 אחוזים מהכנסותיהם; בערך פי חמישה מהמיליונר האמריקני הממוצע. התרומות הללו מסתכמות במיליוני דולרים, והן גבוהות מהמקובל בקרב עשירים אמריקנים באופן יחסי ובאופן מוחלט כאחד. העיתונאים בארץ לא דיווחו על כך לאו-דווקא מתוך כוונה רעה – רובם פשוט אינם מודעים לעובדה זו. הם ניזונים מתמונה שחורה של המועמד הרפובליקני, ולה הם מוסיפים את התרומה שלהם כדי לציירו כחזיר קפיטליסטי חסר עכבות.

הגורם המרכזי האחרון לדיווחים המוטים בארץ הוא הנטייה הסנסציונית של התקשורת לצייר כל מצב בשחור ולבן. באופן זה, כל הובלה מזערית בסקרים הופכת למציאות שכביכול יצוקה בבטון. אובמה באמת מוביל, אך כשהיתרון הזעיר הזה עובר דרך המגבר העצום שמפעילה התקשורת הישראלית, מתקבלת תחושה כאילו המרוץ לנשיאות כבר גמור למעשה. זאת, כשהאמת היא שהפער הממוצע בין המתמודדים בסקרים שנערכו לאחרונה עומד על כאחוז אחד לטובת אובמה – פחות מהיתרון שממנו נהנה בתקופה זו של מערכת הבחירות ב-1980 הנשיא המכהן דאז, ג'ימי קרטר, על פני יריבו רונלד רייגן. בסופו של דבר הביס רייגן את קרטר בפער של כמעט עשרה אחוזים.

מילה לסיום. ככל העיתונאים, גם לכותב שורות אלה יש כמובן דעות והעדפות אישיות. מסיבות שאשמור למאמר אחר, אני מעדיף לראות את רומני בבית הלבן. חשוב לומר זאת בגלוי, לבל אחטא בעצמי בעבֵרה הנפוצה ביותר בקרב עיתונאים ישראלים: העמדת פני "הפרשן האובייקטיבי", בלי לחשוף את הקלפים לפני קהל המאזינים, הצופים והקוראים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/08/2012   |   עודכן:  17/08/2012
תמיר מורג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נשיא הסקרים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי רן
17/08/12 22:36
2
1
18/08/12 00:09
3
אמנון111
18/08/12 04:59
4
פ.ר.
18/08/12 12:02
5
זינזנה
18/08/12 18:21
6
כתומית
18/08/12 21:36
 
אהוד פרלסמן
19/08/12 09:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במקום שבו פוצץ הנגמ"ש המצרי ביום ראשון בערב נשארה ביום שלישי בבוקר רק חלקת קוצים שרופה. רבים מהנוסעים בכביש 232, כביש האורך של הנגב המערבי, מתקשים להאמין שבתחילת השבוע שעבר נסע עליו רכב משוריין עמוס מחבלים וחומרי נפץ. מסיבה שעדיין לא הובררה לחלוטין, המשוריין חלף על פני הפנייה לקיבוץ כרם-שלום והמשיך לשעוט קדימה עוד 500 מטרים עד שיורט בידי כלי טיס של חיל האוויר בסמוך לאנדרטת אוגדת הפלדה.
17/08/2012  |  אלישיב רייכנר  |   כתבות
כחודשיים לפני יום הולדתו ה-70 (נולד בז' חשון תש"ג, 18.10.42 ) חזר המהנדס, הקבלן והיזם הוותיק אורי דורי לעסקי נדל"ן. הוא רכש מבית ההשקעות פסגות 11% מחברת אורתם-סהר. דורי שילם 12 מיליון שקל. אמנם, הוא מחזיק רק חלק קטן ממניות אורתם-סהר, אבל כל השותפים האחרים החליטו מיד וללא היסוס: דורי יהיה יו"ר פעיל של אורתם-סהר.
17/08/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
שלושה יצאו לקרב על הנהגת הבית היהודי. רב ופרופסור (שהוא גם שר והיו"ר המכהן), פוליטיקאי ותיק ופרלמנטר בעל ניסיון (וגם שר לשעבר), ואיש היי-טק ויזם צעיר ונמרץ (ששימש רל"ש של נתניהו ומנכ"ל מועצת יש"ע).
17/08/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
מופע מולד הירח מתרחש היום, בתאריך 17.8, במזל אריה, ויביא אנרגיה אופטימית, המשולבת באומץ וביצירתיות, וכל אלה טובים להתחלות חדשות. אם היו לכם כמה תוכניות שהיו על אש קטנה עד כה, אלה יקבלו תגבורת מרעננת של כוח רצון, אגו וגאווה, שיתבלו את הביטחון העצמי ויאפשרו לבטא ולהוציא לפועל את התוכניות היצירתיות גם בדרך מעשית. אתם מבטאים מה שאתם רוצים, ומקשיבים לקולות הלב. מבנה הכוכבים של המולד מעורר הסכמות בנושא זכויות האישה במישור הבינלאומי.
17/08/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
אין כנראה גבול לחוצפתו של ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט, שזקף את קומתו בשבועות האחרונים אחרי זיכוי שנוי במחלוקת משני כתבי-אישום פליליים, ונוהג כאילו הוא אדם חף מפשע מנעוריו, נקי-כפיים חולני וקוזק נגזל סדרתי. אולמרט, אחד האישים הפוליטיים הערמומיים והמתוחכמים ביותר במדינה, החל מיד אחר מתן פסק הדין למנף את הקאמבק שלו כאלטרנטיבה לראשות הממשלה.
17/08/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il