|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שלטון העם - הפוליטיקה וסלפני הדמוקרטיה

במאמרה של פז-מלמד במעריב היא מודה שאין מכנה משותף אמיתי בין מפלגות גוש המרכז-שמאל העומדות כיום מול גוש הימין. יש ביניהן במקרה הטוב "כתמי שותפות", או מגזרי "שונות משותפת". האם באמצעות אלה היא באמת מתכוונת להביא לעם ישראל את הישועה. דומה שאנו עומדים כאן שוב בפני מעשה בילעם מודרני: באה "לקלל" ויצאה מברכת
04/11/2012  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
בנימין נתניהו, משה כחלון. תופעת כחלון אינה מבשרת על שבר בגוש הימין [צילום: פלאש 90]

השמאל מצטיין מזה זמן רב בגישתו הדו-פרצופית למהות היסודית של הדמוקרטיה. לדידו דמוקרטיה היא כל דבר שיעלה על הדעת, מלבד המהות האמיתית של השיטה - שלטון העם. כאשר היה הגמון ברור בציבור היהודי בארץ ישראל, עוד לפני הקמת המדינה ולאחר מכן עד למהפך 1977, עשה זאת במסווה של החלטת מוסדות נבחרים, קבלת דין התנועה, הפעלת מוסדות-עזר דוגמת ההסתדרות הכללית שבה שלט ללא מצרים ועוד.

לאחר שאיבד הגמוניה מוחלטת זו, עשה זאת באמצעות שליטה במוסדות דוגמת התקשורת, האקדמיה ובית המשפט, בהם שובצו תומכיו במינון דיספרופורציוני לחלקו באוכלוסיה. לגופים אלה ניתן מעמד מיוחד בכוח "האמת הבלתי ניתנת לעירעור של השמאל", ובזכות הדקונסטרקציה הפוסט מודרנית, שאותה אימצו השמאל ולשוחותיו החדשות כתורת חיים חלופית ללאומיות, ציונות, זכויות העם היהודי ודמוקרטיה בסיסית. במקום הדמוקרטיה הבסיסית קבלנו ניאו-דמוקרטיה ביזרית, שבמקום שהרוב אינו מתאים ל"כוהניה" המוכתרים מטעם, עוברת ברירת המחדל לרחוב - לשלטון ההפגנות והמחאות.

אם יש כשל מהותי בשיטה הדמוקרטית שלנו, אני רואה בהוויה זו ובהשקפת העולם התומכת בה את עיקרו. שיטת מימשל חדשה, אם לא נרצה שתתמסמס תוך זמן קצר ותתנפץ אל סלע חוסר האמון והציניות המאפיינים רבים בציבור הישראלי, ובמיוחד בנוער ובצעירים, חייבת לתת מענה נורמטיבי שלם - תאורטי ופרקטי - לכשלים אלה. מענה כזה חייב להרתיע מנהיגים, פוליטיקאים ונושאי משרה, וחייב להחזיר את השיטה לפסים הנכונים - דמוקרטיה של נציגים נבחרים, אמינים וישרי-דרך.

העם - מטרד לשיטה

בכל הגילגולים המתוארים לעיל, היה העם מטרד לשיטה, כפי שהסביר זאת היטב אחד מכוהניה המובהקים, יצחק בן אהרון: אם העם אינו חושב ומתנהל כפי שרוצים מנהיגיו הפוליטיים, צריך... להחליף את העם... . ותחת מעטה של חשיבה מתקדמת זו, מותר להוביל את העם למקום שמיעדים לו האידיאולוגים המקובלים על הזרם "השליט" גם בדרכים של הטעיה, שקרים, תמרון ומניפולציה, וכך להתגבר על עקשנותו ועל חוסר המשמעת שהוא מפגין כלפי הרעיונות הנשגבים שהגו עבורו אנשי שלומנו, נביאי הזעם, וכוהני העידן החדש.

כך עשה השמאל אחרי מלחמת יום הכיפורים, כאשר ביקש לשחק במגרש הפוליטי, כאילו לא קרה דבר. כך עשה כאשר מינה את ועדת אגרנט וניווט אותה לעבר מסקנה בלתי-נמנעת שהאשמה לכשל האסטרטגי-מנהיגותי האדיר של אותה מלחמה נמצאת בדרג הצבאי, בעוד הדרג המדיני חף ממנה בפועל. כך עשה השמאל בהסכמי אוסלו בשנת 1993, וכאשר ברק "בחן את ערפאת בקימפ דויד בשנת 2000. כך פעל שרון בעזה בשנת 2005, וכך התכוון לפעול אולמרט מול הרשות הפלשתינית כאשר החליף את שרון בראשות הממשלה. דרכם של שרון ואולמרט לרשות הממשלה, היא אותה דרך מניפולטיבית האופיינית לשמאל - הבחרות כליכוד או מרכז, וביצוע מדיניות שהציבור לעולם לא היה תומך בה אילו הוצגה בפניו ללא כחל ושרק, במטרה לקבל את ברכתו ואמונו "על השולחן" ולא מתחתיו. כאשר ניווטומדיניות זו, היו שרון ואולמרט בוודאות ולפחות ברוחם שמאל טיפוסי, לפעמים אפילו יותר מגוש השמאל העיקרי עצמו.

אסטרטגיית תיחמון הציבור לעת הבחירות

שיטה דומה מציעה לנו יעל פז מלמד, אשת שמאל מובהקת על-פי דעותיה המדיניות-חברתיות, במאמרה: "לפחות שלוש מפלגות חזקות", מעריב, דעות, 1.11.12. במאמר זה היא "מתכננת" את אסטרטגיית תיחמון הציבור לעת הבחירות העומדות בשער. מבלי לחוש בכך היא מתחילה את הרצאת משנתה באמירה טיפוסית שעיקרה איננו מה טוב לציבור, או למה זקוקה המדינה כיום, אלא בשאלה מי אינו רוצה לראות בשילטון את ביבי נתניהו או את ליברמן שנואי נפשה, או לחלופין את אלי ישי וש"ס, עוד מכשול אלקטוראלי בפני חזרה של השמאל להגמוניה פוליטית בישראל.

כבעבר כן כיום, השאלה שהיא שואלת את עצמה, אינה היכן אנו - השמאל והמרכז המתחזה לשמאל - עומדים כיום ברחוב הישראלי. האם לו תמיכה ציבורית מספקת בכדי לבצע מהפך שלטוני מהותי, או שכל מה שיוכל להשיג, להוות כולנו, הוא בבמקרה הטוב ביותר קואליציה שבחלקה תהיה זהה לקיימת ובחלקה תהיה שונה. ראשיה של קואליציה חלופית לא בהכרח יהיו טובים יותר, מוכשרים יותר ומנוסים יותר מקודמיהם, אבל הם יהיו "צבועים" נכון והם מחזירים את השמאל למרכז הבמה, למרכז העוצמה ולמרכז היכולות להמשיך ולהעמיד פנים שהוא מייצג משהו אחר ושונה.

ההסברים הבאים במאמר לאחר מכן כולם טקטיים, אך חסרי עומק ומהות. האם באמת צריך להחליף שלטון בכדי לחזור ולדרוך במקום בראשותו של אימפוטנט חדש. היא מודה שאין מכנה משותף אמיתי בין מפלגות גוש המרכז-שמאל העומדות כיום מול גוש הימין. יש ביניהן במקרה הטוב "כתמי שותפות", או מגזרי "שונות משותפת". האם באמצעות אלה היא באמת מתכוונת להביא לעם ישראל את הישועה. דומה שאנו עומדים כאן שוב בפני מעשה בילעם מודרני: באה "לקלל" ויצאה מברכת. מתוך הכן שהיא מנסה לקושש מן היקב ומן הגורן, יוצא דווקא ה - לא! קואליציה שתתבסס על מפלגות שרב בהן השוני על המשותף, נדונה לכשלון ולשחיקה עצמית. בהתחשב בכך שבכל מקרה תהיה לה אופוזיציה חזקה ביותר ומאוחדת בהרבה ממנה במטרותיה היסודיות, קואליציה זו לא תאריך ימים. והואיל והציבור מבקש שינויים מהותיים במגוון רחב של נושאים, שלביצועם דרוש רוב פרלמנטרי מוצק, אין ספק שהויכוח האמיתי הוא זה שבין דרכו של השמאל המדיני-חברתי-כלכלי, שאין לו רוב אלקטוראלי בישראל, לבין הימין השונה ממנו כמעט בכל אלה וגם יש לו רוב אלקטוראלי בישראל, כפי שהוכח בבחירות האחרונות וביציבות הקואליציה הנוכחית.

זחיחות דעת פוליטית הכשילה את התנהלות הליכוד

הליכוד והימין יכלו לחסוך לעצמם קשיים לא מבוטלים אילו השכילו לבטא היטב ובקול רם את הדברים שחוללו בקדנציה הנוכחית בנושאי הכלכלה והחברה. היה עליהם להציג יעדים רב-שנתיים שמכסים גם את הקדנציה הבאה, בהנחה שימשיכו להוביל בה את הממשלה, ולהראות לציבור שכדאי ונכון מצידו להמשיך ולתמוך במימשל הנוכחי שגם ביצע וגם מתכוון להמשיך ולבצע ביתר שאת וחרף הקשיים מדיניות ראלית וקונסטרוקטיבית.

אין סכנה גדולה יותר למשק הישראלי מנסיונות הזויים להפוך בו את הסדרים על ראשם, כאשר העולם שמסביב כמרקחה פוליטית וכלכלית, וזה בעצם מה שמציע השמאל. יתכן שזחיחות דעת פוליטית הכשילה את התנהלות הליכוד בתחומים אלה. תופעת כחלון היא הביטוי המובהק ביותר לכשל זה, אבל היא אינה מבשרת בשום מקרה שבר בגוש הימין, בניגוד לציפיותיהם של האופורטוניסטים במרכז ובשמאל. התנהלותם של אולמרט ולבני שייכת גם היא לתחום הצביעות והמניפולציה, אף שמלבישים אותה במחלצות של מילים יפות -אולמרט אינו ראוי, ולבני אינה מוכנה, כדרכה, להרטיב את הידיים והרגליים. נראה שכרגע שניהם מחכים לתוצאות הבחירו בארה"ב, מתוך אמונה שגויה שנצחון אובמה (אם יבוא) יספק להם גב חיצוני לניהול מדיניות שאינה מקובלת על הציבור בישראל. ולו רק מהסיבה הזו צריך לשלוח אותם הביתה עוד בטרם הביאו למדינה נזק נוסף על הנזקים שכבר עשו בה בקדנציה הקודמת והכושלת שלהם.

בסיכומו של דבר, הצעתה של פז-מלמד למפלגות "הוורוד-אדום" לרוץ בנפרד בבחירות, כאסטרטגיה שאולי תואיל לקישוש מספר מנדטים אבל תפגע באופן חמור במדינה בציבור, ברמה הממלכתית היא עצת אחיתופל שמזכירה היטב את הגישה הטיפוסית של השמאל בישראל - לעבוד על העם בעיניים. לעומת זאת, אילו ניסו להקים גוש פוליטי נגדי לפני הבחירות, להציג לציבור מצע משותף מוסכם כמדיניות חלופית למדיניות הימין, להציב מאחוריה מחוייבות פוליטית-ציבורית נרחבת שיש בה כדי לתרום לבסיס חדש ומשופר שלשיטת המימשל שלנו, הייתה לרבים סיבה טובה לשקול חלופה זו ברצינות. על-פי שיטת פז-מלמד, רק הפראיירים המקצועיים אמורים להיות שבעי-רצון ממי שיאמץ את האסטרטגיה שלה היא מטיפה וילך לבחירות תחת דיגלה.

תאריך:  04/11/2012   |   עודכן:  04/11/2012
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלטון העם - הפוליטיקה וסלפני הדמוקרטיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע שחלף מילא את האוויר ב-חומרי נפץ - על סוגיו השונים. בתחילתו עפו עשרות פצצות מרגמה מעזה לכיוון ישובי ישראל הקרובים לגדר. האוויר התמלא לא רק ברעש של פיצוצים וריחות שריפה, אלא גם במילים קשות ומשפטים מאיימים מצד מי מראשי הישובים באזור. אין ספק שהזעקה יצאה מן הלב הכואב. אבל קשה היה להפריד בינה ובין ההבטחה למגן סוף-סוף את הישובים: שניהם נישאו על ענן הבחירות. כאשר רוחות המלחמה נמוגו, התבטאו כל הפרשנים בפצצת האיחוד בשס. אבל עוד לא יבש הדיו משורות הפרשנות, באו ליברמן ונתניהו והטילו פצצה שעדיין איש לא ישורנה.
04/11/2012  |  פרופ' אבי וינברום  |   מאמרים
אבו מאזן מחדש את יוזמתו לקבלת תמיכת המדינות חברות עצרת האומות המאוחדות, למען הכרזה על הקמת מדינה פלשתינית. ואילו בישראל כל המפלגות ממחזרות גם הן את העמדות הישנות. השמאל הקיצוני תובע חזרה לגבולות 67' ופינוי התנחלויות. הימין הקיצוני ממשיך לתמוך בכל ההתנחלויות ויתנגד לנסיגות.
04/11/2012  |  מתי דוד  |   מאמרים
שליחי העיתונים מדווחים על ההכנות לבחירות בארה"ב משה כחלון מגיע סוף-סוף לכותרת הראשית של "ישראל היום" עיתונאי יווני מזהיר מפני השתעבדות התקשורת לבעלי ההון
04/11/2012  |  אורן פרסיקו  |   מאמרים
אבי חסון, המדען הראשי, אמר בראיון לאנשים ומחשבים שלשום (ב'), כי ענף ההיי-טק שרוי במיתון לצד בעיה של גיוסים מצד קרנות הון סיכון. הקרנות הצליחו לגייס השנה 796 מיליון דולרים, בעוד שלדעת מנהלי הקרנות ההיקף הדרוש כדי להחזיק את הראש מעל המים הוא כ-1.2 עד 1.5 מיליארד דולרים. בהתחשב בעובדה שהמציאות הזו לא תשתנה, בעיקר לאור מה שקורה בשווקים בחו"ל, נשאלת השאלה מי ידאג להשלמת המחסור.
04/11/2012  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
אם זה לא היה עצוב היינו יכולים לצחוק. בכל מערכת בחירות מופיעים הליצנים התורנים, האופורטוניסטים ומבקשי ליטרת הבשר. גם המערכת הבחירות הזו לא נפטרנו התופעה זו. ולחשוב שאלה מבקשים להנהיג אותנו, שאלה יהיו המחליטים בהחלטות גורליות, מלחמה ושלום, כלכלה וחברה, צמרמורת עוברת בכל הגוף.
04/11/2012  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il