|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

רק"ם חשמלי

את המלחמה הבאה, אם תהיה, נילחם חרישית-חשמלית הם לא ידעו מאיפה זה בא להם
14/07/2013  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
ברעום המנועים [צילום: פלאש 90]

פיתוח של מנועי חשמל, בקרת מנוע ותמסורת, היגוי בעזרת מנועים הפועלים בכיוונים מנוגדים, בקרת מצברים וטעינה - יוצרים אופק מדהים של טכנולוגיה שתעצים את ישראל, גם סביבתית, גם כלכלית, וגם גיאו-פוליטית.

לא אגדה רעי ולא חלום עובר: הנה מול הר סיני הסנה, הסנה בוער. והוא לוהב בשיר בפי גדודי בנים, ושערי העיר ביד השמשונים. הו, שלהבת יה - עיני הנערים, הו, שלהבת יה - ברעום המנועים.

אנו ילדי הפרחים של שנות ה-60' גדלנו על שיר זה. המנועים, של מלחמת קדש ושל מלחמת ששת הימים היו פס הקול של המדינה שמצויה במלחמה קבועה, עם רגעי שקט מבורכים מדי פעם (אפילו על שבועיים היינו מתפשרים...).

אך מהו הרעם הזה, הבוקע מן הרק"מ, שעליו התפייטה שושנה דמארי? האם הוא טוב או רע? האם הוא תורם לביטחון ישראל או פוגע בו? האם הוא הכרחי?

לא ניתן לתאר הנעה של רכב קרבי משוריין, מפלוגת הטנקים ועד לשיירת הזלדות ועד לטור הנמרים, שאינו מלווה ברעם המנועים. הרעם הזה הוא תוצאת לוואי הכרחית של תנועה מהירה של גזי פליטה משריפת דלק פחמימני (סולר, בנזין, גז) היוצרים מערבולות אוויר וכתוצאה מכך יוצרים רעש. מבחינה זו, אין הבדל בין רק"ם לבין משאית, או אוטובוס. אלא שהמשאית מצוידת במפלט שעיקר תפקידו הוא האטת הגזים להחלשת הרעש, ואילו העוצמה של אנרגיית הקול הגלום בפליטת גזי מנוע הרק"ם היא מעל ומעבר למפלט.

נקודת תורפה נוראה

רעם המנועים מייצג את כל מה שרע, מסוכן, יקר, מסכן את בטחון המדינה ומסכן חיי חיילים בהינע הנוכחי והמוכר. הוא מייצג את הנוזל היקר שמביאים בדרך הים, שם יכול כל גורם לעצור את המיכליות, או להטביען; את בתי הזיקוק שהם מפגע סביבתי נורא ומטרה נחשקת לכל ארגון טרור, טיל מזדמן או התקפה של מעצמה; את מערכות ההזרמה של הנוזל המזוקק, שהן מטרות לחבלה ואיום קשה על הסביבה (וראה זיהום הדלק הסילוני ששיתק את המטוסים שתודלקו בנתב"ג); את המיכליות העמוסות עשרות אלפי ליטרים של נוזל דליק הנעות בכבישים ודרכי העפר ומהוות מטרה נחשקת לגורמי טרור ולהתקפות על דרכי התחבורה; את הכרח התדלוק בשטח המזמין התקפה של מטוסי אויב וגורמי טרור. המחיר הסופי של ליטר דלק עבור מנועי הרק"ם האמריקניים באפגניסטן הוא 100 דולר לליטר. הראשונות שנפגעות בכל התקפה על שיירת אספקה הן המיכליות, וכל השיירה עולה בסערת אש השמיימה.

מנועי הרק"ם הם מסות מתכת עצומות מימדים, השוקלות למעלה מ-10 אלפי ק"ג, שבהן נעים למעלה מאלף חלקים הפועלים בטמפרטורה גבוהה וזקוקים לקירור המספיק למגדל מגורים. תקלות מכאן ועד להודעה חדשה, ופגיעות לכל זיהום של הדלק, השמן, נוזלי הקירור, מערכות החשמל התומכות, מחשבי המנוע והתמסורת. והתמסורת, הכרח הנובע ממנוע בעירה פנימית, הוא מקור לא אכזב לתקלות משתקות, והמחיר - בעננים. החום הנוצר במנוע השורף עשרות ליטרים בדקה מהווה גורם המושך כל מערכת גילוי מוטסת או נישאת, והופכת את הרק"ם לאבוקת חום לוהטת עוד לפני שהוא נפגע מטיל מתביית-חום. רעם המנוע די בו כדי להזהיר כל נושא טיל קורנט שהמרכבה בסביבה, גם ללא זיהוי בעין או זיהוי חום. מנוע החום המכני, פאר תוצרת גרמניה וארצות-הברית, הוא נקודת תורפה נוראה. וכשנפגע הרק"ם, כל הנוזלים הדליקים הללו - הדלק, השמן, הנוזל ההידראולי - מציתים אותו חיש קל, ומהווים מלכודת אש לצוות ולסביבה.

שאלה: איזה חלק מן הדלק שנשרף בטנק "מרכבה" מיועד אכן להניע אותו בהסתערות? 10 אחוזים, אומר לי ותיק חיל חימוש המעורב בנושא המינוע של המרכבה מאז תחילתה. מרבית הזמן המנוע פועל כדי לטעון את המצברים. כיוון שהרק"ם המודרני אינו משאית, אלא מכונת מלחמה עמוסת אלקטרוניקה שבלעדיה אין ללוחם הישראלי שום עדיפות על האויב - ממחשב המנוע ועד למחשב הירי ועד למערכת ההגנה הפעילה "מעיל רוח" שבזכותה המרכבה הינו ויישאר כלי המערכה העיקרי של צה"ל. יתר על כן, הנעת החימוש העיקרי, הוא התותח האימתני, כבר אינה הידראולית, אלא מבוססת על מנועים חשמליים. המנוע אם כך משמש מרבית הזמן כמחולל חשמל, ורק מיעוטו מניע את הרק"ם בתמרון ואש.

כל הנתונים הללו מובילים למסקנה הבלתי נמנעת: הרק"ם של רעם המנועים חייב להיעלם, ובמקומו יבוא רק"ם מונע חשמל. מנוע 10 הטון יוחלף במנוע חשמלי חזק ממנו, שמשקלו עשירית. לדוגמה, מנוע החשמל של אופנוע מדגם זירו שהספקו 50 כ"ס שוקל פחות מ-20 ק"ג. מנוע של 1,500 כ"ס ישקול פחות מ-1000 ק"ג. יעילותו של מנוע החשמל למעלה מפי-10 מזו של המנוע המכני, רוצה לומר 90 אחוז מן האנרגיה המופנית למנוע מיתרגמת לתנועה, לעומת 10 אחוזים במנוע המכני. מנוע חשמלי מכיל חלק נע אחד בלבד, שכיוונו סיבובי, וחוסך בכך את כל המכניקה הכרוכה בהפיכת תנועת בוכנות למומנט סיבובי. גם המומנט של מנוע חשמלי עולה בהרבה על זה של המכני. אין הכרח במנוע יחיד, אלא אפשר להתקין 4 מנועים, דבר שיגדיל את השרידות של הכלי המשוריין וישפר את יכולת התמרון שלו. המשקל שייחסך במנוע ותמסורת יופנה למאגר חשמלי, למצברים, או קבלים, או שניהם.

איש לא ישמע

והנה הפלא. מחיר החשמל הצבור במצברים יורד בכל שנה ב-10 אחוזים ויותר, ואילו מחיר הדלק הנוזלי רק עולה. מצברים משתפרים משנה לשנה, דבר שיגדיל את הטווח של הרק"ם, בעוד שהיעילות של מנוע הרק"ם רק מידרדרת עם כל שעת מנוע, שמחירה מאמיר ככל שהמנוע פועל.

והחשוב ביותר: הרק"ם לא ייצר חום. הוא לא יהיה גלוי, כמו צוללת בים. הוא יוכל לסרוק את סביבתו מבלי להתגלות, להפעיל את כל אמצעי הגילוי והמעקב האלקטרוניים, ולהגן על עצמו ועל הכוחות הנסמכים על כוח האש שלו בלי ליהפך למטרה בעצמו. בנוכחות מצברי ענק, יפעלו כל המערכות ימים ארוכים ללא תדלוק, וכשיידרש, יוכל הרק"ם החשמלי לזנק מן המחפורת ולצאת לתמרון חרש, ביום ובלילה, ואיש לא ישמע.

כלי המלחמה משמשים במלחמה רק חלק קטן מן הזמן. מרבית הזמן הם חונים ללא תנועה. כל שעת מנוע יקרה להחריד, ובכל זאת חייבים להניעם, כי אחרת לא ינועו בעת הצורך. הרק"ם החשמלי יחנה מתחת לסככות של לוחות שמש-חשמל, ויטען את המצברים ללא צורך בכל מערכת הלוגיסטית של ניוד נוזלים יקרים. אחרי לילה של אימונים, ישוב לעמדת הטעינה, ויכין עצמו ללילה הבא כמעט ללא הוצאות. אם יצא לאימון יום, ימשיכו הלוחות לטעון מצברי גיבוי, ואלה יטענו את הרכב בשובו עם רדת ליל. והכל בשקט. ללא רעם המנועים, התקשורת בתוך הצוות תשתפר, התקשורת עם הפיקוד תשתפר לאין ערוך, יהיו פחות פקודות שלא יובנו ופחות חזרות על פקודות. בנוכחות חשמל ללא מגבלות, יהיו ברק"ם יותר צגים, מנועים חשמליים יחליפו פעולות ידניות, תהיינה יותר אלקטרוניקה המגינה על הצוות ויכולות גילוי משופרות של האויב, והכל בשקט וביישוב הדעת.

אל השטח יגיעו משאיות, מונעות חשמל כמובן, הנושאות עמן מצברי ענק שדי בהם לטעון עשרות כלי רכב משוריינים. הן לא ייראו שונות מכל משאית אחרת, וכך לא יהוו מטרה מועדפת למטוסי האויב וטיליו, או לגייס החמישי שיודע כי צבא ללא דלק הוא קופסאות מתכת חסרות תועלת. טעינה חשמלית מהירה היא כבר דבר שבשגרה - לאוטובוסים, משאיות, ומכוניות. מכונית הטסלה נטענת בקצב של כ-100 קילוואט בשעה. הרק"ם יוכל להיטען היישר מן המצברים בזרם ישר בקצב מהיר פי-כמה, ובטוח בהרבה, לעומת זרימת נוזל דליק.

רק"ם חשמלי הוא מהפכה שתזניק את התעשיה הישראלית קדימה, ללא צורך ביבוא מנועים, תמסורות מיוחדות, ללא תלות בחלפים ממקורות זרים המטילים אמברגו מאינטרסים פוליטיים. המחקר לפיתוח מאגרי אנרגיה ניידים, מצברים, קבלים וחלקים אחרים יקבל עדיפות של ביטחון לאומי. פיתוח של מנועי חשמל, בקרת מנוע ותמסורת, היגוי בעזרת מנועים הפועלים בכיוונים מנוגדים, בקרת מצברים וטעינה, פרישת עוד ועוד מחוללי חשמל ממקור של אור וחום השמש - יוצרים אופק מדהים של טכנולוגיה שתעצים את ישראל, גם סביבתית, גם כלכלית, וגם גיאו-פוליטית.

ניתוק הביטחון מן התלות בדלק הנוזלי מצוי בעדיפות הדומה לזו של עצמאות אנרגטית. השיעבוד המקומי והעולמי לטכנולוגיה המבוססת על הדלק הפחמימני החבוי במעבה האדמה בארצות שונאות ישראל, הוא הגורם הראשון במעלה למצבה העגום של ישראל במדרג הגיאו-פוליטי, לכך שהאינטרס של מרבית העולם הוא לטובת אויבי ישראל. רק"ם חשמלי יסמן את הדרך לשחרור מן השיעבוד הזה אף יותר מן התחבורה האזרחית שכבר עושה את צעדיה הראשונים אל החופש מן הדלק הנוזלי וספיחיו.

רעם המנועים זמנו עבר, כמו סוס ומרכבת המלחמה. את המלחמה הבאה, אם תהיה, נילחם חרישית-חשמלית. הם לא ידעו מאיפה זה בא להם.

לאתר מגזין מראה
ד"ר יובל ברנדשטטר מונע חשמלית משנת 2012.
תאריך:  14/07/2013   |   עודכן:  14/07/2013
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רק"ם חשמלי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עברי
14/07/13 09:08
2
אהוד פרלסמן
15/07/13 10:31
 
מזכיר_המדינה
16/07/13 19:43
3
הנפלא הזה
15/07/13 18:10
4
מהנדס מצוי
20/07/13 15:42
5
מדמוני אסף
21/09/13 18:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ימי הזוהר של מוסד מבקר המדינה, חלפו ואינם. מאז שסיים השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס לפני כשנה את כהונתו כמבקר המדינה, מתעמעם כוחו של מוסד זה. מחליפו, השופט (בדימ.) יוסף שפירא, מתגלה מיום ליום כמינוי המוצלח ביותר של המערכת הפוליטית. כאיש נחמד שאינו מסכן את מבוקריו. כהונתו עד כה מסתמנת כשנת חידלון.
13/07/2013  |  יואב יצחק  |   מאמרים
לפי דוח השחיתות העולמי 73% סבורים שהשלטון מושחת. יפה מצידם שהם סבורים, ומהי האמת? מה סבורים המומחים? מה סבור המדע? זאת כנראה לעולם לא נדע.
12/07/2013  |  אהרון שחר  |   מאמרים
לאחרונה מתרבים הפרסומים על החלטה אסטרטגית של הצבא לצמצם את זרוע היבשה תוך הקטנת הכוחות המשוריינים וצמצום הארטילריה. מהלכים אלה על-פי המתכננים יהפכו את צה"ל לצבא "קטן וחכם" המבוסס על כוחות קטנים וגמישים לפעולה בעומק האויב ובהתבססות על נשק רקטי מדויק ארוך טווח. מסתבר שלצד השינוי התפיסתי שהצבא הגיע אליו הקיצוץ בתקציב הביטחון משרת אף הוא את הגישה הזו היות שסגירת מסגרות גדולות בזרוע היבשה תביא אתה גם חסכון במשאבים.
12/07/2013  |  עפר דרורי  |   מאמרים
פרשת השבוע הינה "פרשת דברים", הפותחת את חומש דברים, שהינו החמישי והאחרון בתורה.
12/07/2013  |  נבון קצב  |   מאמרים
לכל אלו ששופכים את התינוק עם המים, שמספידים ומוותרים על מדינת ישראל בשל מגרעותיה, להלן עשר תופעות חברתיות שחז"ל מייחסים כתופעות הנלוות לתקופת ה"עידנא דמשיחא" (ימות המשיח).
12/07/2013  |  יוסי שחר  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
מי מפחד מגבריאל נדף  /  יובל ברנדשטטר
צאו לנו מהווריד   /  מוטי היינריך
האיש והחזון  /  שאול רוזנפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il