|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הספקת מערכות הגנה אווירית למצרים

ב-12 בנובמבר פרסמה התקשורת הרוסית, כולל האתר של סוכנות הידיעות הרשמית TASS, ידיעה על אודות הספקתן של מערכות הגנה אווירית מדגם S-300VM למצרים. בשל סגולותיה, המערכת הנדונה נחשבת לאיכותית לעומת מערכות המסופקות למדינות המזה"ת, עד כי היא נתפסת כאמל"ח שאספקתו מפרה את מאזן הכוחות האזורי - הן לגבי מדינות המצויות בעימות ביניהן והן בתרחיש של עימות עם ישראל והמערב
03/12/2014  |   צבי מגן, יפתח שפיר   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
משגר ה-S-300 [צילום: AP]

ב-12 בנובמבר 2014 פרסמה התקשורת הרוסית, כולל האתר של סוכנות הידיעות הרשמית TASS, ידיעה על אודות הספקתן של מערכות הגנה אווירית מדגם S-300VM למצרים. הידיעה יוחסה לדברים שאמר סגן מנהל הסוכנות הפדרלית הרוסית ליצוא הביטחוני. לדבריו, ונצואלה הייתה המדינה הראשונה שרכשה מערכת זו ומצרים, היא השנייה. יומיים לאחר מכן פרסמה סוכנות TASS הכחשה, שעל-פיה "טרם נחתם חוזה". בהתחשב בדרג הדובר, שלו מיוחסת ההודעה המקורית, ניתן להניח, כי יש דברים בגו על-אף ההכחשה, ואכן מתקיימים מגעים בין מצרים לרוסיה בנוגע לרכישת המערכת - גם אם טרם נחתם חוזה. ניתן אף לחזק מידע זה בהודעה מטעם המפעל המייצר את התובות של המערכת, ובה נמסר על השלמת יצור 12 יחידות "עבור לקוח זר".

המערכת בה מדובר, היא S-300VM שגרסת היצוא שלה מוכרת בשם Antei-2500 וכינויה במערב הוא SA-23. יש להבחין בין מערכת זו לבין מערכת ה-S-300 על דגמיה השונים (S-300P/PMU1/PMU2, שכינוין המערבי הוא SA-10/20), שהוצעה בזמנו לאירן ולסוריה. מערכת ה-S-300V פותחה בשנות ה-80 על-ידי מפעל אנטיי עבור צבא היבשה הסובייטי, ומסיבה זו כל רכיביה מתנייעים על רכבים זחליים. המערכת המתקדמת כוללת מספר רב של אלמנטים, כולל רכבי פיקוד, כמה סוגי מכ"ם למשימות שונות, ארבעה סוגי משגרים, ו-2 סוגי מיירטים. טווח היירוט המרבי שלה הוא 200 ק"מ וקיים מיירט בעל טווח מוגדל של עד 300 ק"מ. המערכת מצטיינת גם ביכולותיה נגד טילים בליסטיים. כבר בגרסותיה המוקדמות (S-300V או SA-12 Gladiator בכינויו המערבי), היא החזיקה ביכולת נגד טילים, ועל-פי הדיווחים, יכולות אלו שופרו בגרסאות החדשות.

בשל סגולותיה, מערכת ההגנה האווירית הנדונה נחשבת לאיכותית לעומת מערכות המסופקות למדינות המזרח התיכון, עד כי היא נתפסת כאמל"ח שאספקתו מפרה את מאזן הכוחות האזורי - הן לגבי מדינות המצויות בעימות ביניהן והן בתרחיש של עימות עם ישראל והמערב.

במהלך השנים האחרונות נמנעו הרוסים מלספק מערכות דומות (כמו S-300PMU-1/PMU-2) למדינות העימות, גם לאחר שהדבר הובטח ואף נחתמו חוזים להספקתם - כמו במקרה של סוריה ואירן. הפרת הבטחות אלה לוותה בטונים צורמים, כאשר האירנים אף הפעילו בתגובה לחצים משפטיים בינלאומיים נגד רוסיה. הסיבות לאי-הספקתן של המערכות הללו התבססו על שיקולים, הקשורים בסנקציות הבינלאומיות, שרוסיה מחויבת להן לפחות בנוגע לאירן, והתחשבות באינטרסים ישראלים, המבוססת כנראה על הבנות הדדיות לגבי מגוון סוגיות. אם כן, מדוע מופרת עתה הימנעות רוסית זו, דווקא במקרה המצרי?

ההחלטה המצרית על עסקת נשק רחבת-היקף עם רוסיה באה לאחר שנים רבות של התבססות מצרית על ארצות הברית בתחומי הצבא, המדיניות והכלכלה. תפנית זו מבטאת את עניינה של מצרים בשינויו של מאזן יחסיה עם שתי המעצמות ובצמצום התלות הבלעדית בארצות הברית. זאת, לאחר שמצרים, כמו מספר מדינות נוספות במזרח התיכון, חשה מאותגרת על-ידי הביקורת האמריקנית על הדרך שבה עלתה הנהגתה הנוכחית לשלטון. רוסיה, מצידה, רשמה באמצעות הסכם זה הישג מדיני-אסטרטגי משמעותי, כמו גם כלכלי. מעבר לעניין המובהק בהרחבת הייצוא הביטחוני, השיקול הרוסי המוביל הוא חידוש הדיאלוג עם מצרים וביסוס שיתוף הפעולה במזרח התיכון עם מצרים ושחקנים נוספים באזור. פריצת הדרך הרוסית בגזרה המצרית מהווה תרומה נכבדה לביצור מעמדה האזורי ולקידום האינטרסים שלה מול המערב, בעימות הגלובלי המחריף. אנו עדים להגברת פעילות רוסית במזרח התיכון גם על-רקע המשבר האוקראיני, שתפס את מרכז סדר היום הבינלאומי. רוסיה רואה במציאות שנוצרה במזרח התיכון, לצד חשיבותו האסטרטגית הקבועה, גם הזדמנות להקמת חזית עימות נוספת - לצד זו שהתפתחה במזרח אירופה - על-מנת לאזן את הלחצים שמופנים כלפיה בזירה הבינלאומית.

לפיכך, מימוש העסקה עם מצרים, בפרט משום שהיא כוללת הספקת אמל"ח איכותי חדש, שייתכן, כי היה התנאי המצרי לעסקה כולה, יתרום לשיפור מעמדה הבינלאומי של רוסיה וישמש דוגמה למדינות נוספות במזרח התיכון. כמו-כן עסקה זו תאתגר עד מאוד את האינטרסים של ארצות הברית באזור.

לאחרונה הוזכרה אפשרות לאספקת מטוסי MiG-35 למצרים. אולם אפשרות זו אינה סבירה ביותר, בין השאר על שום המשמעות הדוקטרינרית והלוגיסטית הכבדה האמורה להתלוות לקליטה של מטוסי קרב מתוצרת רוסית בחיל-האוויר המצרי, שלפני כמה עשורים, ובמאמץ רב, עבר לשימוש בציוד אמריקני. במקרה של מערכות הגנה אווירית המצב שונה. מצרים לא נטשה את מערכות ההגנה האווירית הוותיקות שלה מתוצרת ברית המועצות, ובעשור האחרון אף מימשה פרויקט להשבחת מערכות ה-SA-3 הוותיקות. לא ניתן, אם כך, לשלול את האפשרות של קליטת מערכות S-300VM במצרים.

אשר למשמעויות עבור ישראל, מיירט בעל טווח של 200 ק"מ יוכל להגיע בקושי עד תחום ישראל מצידה המערבי של התעלה. אולם, אם יסופקו מיירטים בעלי טווח של 300 ק"מ, או אם תוכנסנה המערכות לשטח חצי-האי סיני, הן תוכלנה לאיים על כל המרחב האווירי של מדינת ישראל.

מעבר לכך, חשוב לעמוד על מרכזיותה של מצרים, כציר אזורי בין המעצמות, כפי שהייתה במשך שנים רבות ועודנה כיום. לא פעם, החלטותיה של המדינה הערבית הגדולה ביותר אשר לברית אסטרטגית עם אחת המעצמות, במיוחד בתקופת המלחמה הקרה, חוללו אירועים בעלי השלכות מרחיקות לכת. די להזכיר את עסקת הנשק הצ'כית ב-1955, שהייתה אחד מהגורמים למשבר סואץ, או את החימוש בנשק נגד מטוסים בתקופת מלחמת ההתשה, שהייתה לו חשיבות מכרעת במלחמת יום הכיפורים. להבדיל, פניית הפרסה המצרית לאחר אותה מלחמה קרבה את מצרים לארצות הברית ובסופו של דבר אפשרה את חתימתו של הסכם השלום בין מצרים לישראל. למרות השוני בין המצב כיום לבין זה ששרר בעבר, מקרים אלה מלמדים, כי יש לקחת במלוא הרצינות את צעדיה של מצרים, על-רקע תפקידה הקריטי באזור.

אמנם, מצרים אינה מהווה כיום מדינת עימות של ישראל, אולם להכנסת המערכת המדוברת לאזור, מעבר למשמעויות המבצעיות, עשויות להיות השלכות תקדימיות. האירוע הזה עשוי לסמן נקודת התחלה של מגמה שעלולה להתפשט למדינות עימות. על כן יש להניח, שהשיקול הישראלי נלקח בחשבון על-ידי רוסיה וכי אין בכוונתה להרחיק לכת בנושא זה מעבר למצרים, שאינה מסכנת ממשית את האינטרסים הישראלים. אולם קשה לחזות האם תישמר הבנה זאת בין ישראל לרוסיה לאורך זמן.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 637 (2.12.14)
צבי מגן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי. הצטרף לסגל המחקר של המכון ביולי 2009 לאחר יותר מעשרים שנה בהן שימש בתפקידים שונים בשרות החוץ של ישראל. מ-1993 ועד 1997 כיהן כשגריר ישראל באוקראינה, בשנים 1999-1998 שימש כשגריר ישראל ברוסיה. מ-1999 עד 2006 עמד בראש ארגון "נתיב". מ-2006 עד 2009 עמד בראש המכון ללימודי אירואסיה במרכז הבינתחומי בהרצליה. שרת באגף המודיעין בצה"ל וסיים את שרותו בדרגת סא"ל. ב-2012 ראה אור מזכר שכתב - רוסיה במזרח התיכון - מדיניות במבחן, מזכר 118, המכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב, ת"א, יוני 2012. ב-2013 ראה אור מזכר נוסף של מגן - Russia and Israel in the Changing Middle East - Conference Proceedings, Zvi Magen and Vitaly Naumkin, Editors, Memorandum No. 129, July 2013.

יפתח ש. שפיר עומד בראש פרויקט המאזן הצבאי במזה"ת במכון למחקרי ביטחון לאומי. במשך למעלה מ-10 שנים היה עורך משנה של הפרסום השנתי "המאזן הצבאי במזרח התיכון" בו היה אחראי על החלק הכמותי. כיום הוא אחראי על דפי הנתונים הכמותיים של המאזן הצבאי במזה"ת באתר האינטרנט של המכון. שפיר גם עוקב אחר נושאי טכנולוגיה צבאית מודרנית, כולל טילים בליסטיים, טכנולוגית חלל והגנה בפני טילים בליסטיים במזה"ת. בשנת 1993 הצטרף מר למרכז יפה למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת ת"א, כחוקר בפרויקט הביטחון האזורי ובקרת הנשק שפעל אז במרכז בניהולו של פרופ' שי פלדמן. הוא עסק בנושאי תפוצת נשק השמדה המונית במזרח התיכון. לפני הצטרפותו למרכז יפה שירת מר שפיר כקצין בחיל-האוויר. (הוא סיים את שירותו בדרגת סא"ל). למר שפיר רקע נרחב בטכנולוגיית מידע ובחקר ביצועים. מחזיק בתואר ראשון בפיסיקה ובכימיה מן האוניברסיטה העברית בירושלים, ובתואר שני במנהל עסקים מבית הספר למנהל עסקים ע"ש רקנאטי שבאוניברסיטת ת"א (עם התמחות בטכנולוגיית מידע וחקר ביצועים).
תאריך:  03/12/2014   |   עודכן:  03/12/2014
צבי מגן, יפתח שפיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הספקת מערכות הגנה אווירית למצרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
4/12/14 22:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
ממשלת ירדן הודיעה שתגיש השבוע לאו"ם את הצעותיה לפתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני. סביר להניח שלא נראה פה כל מעוף, אלא לעיסה מחודשת של הצעות ענתיקות שאינן מקובלות על ישראל וגם לא על אבו-מאזן. ההצעה היחידה אולי, שניתן יהיה לבחון אותה ברצינות לפתרון הבעיה, קשורה להשתלטות ירדנית (בהסכמה ישראלית), על שטחי יהודה ושומרון, (בברכתם של מצרים וסעודיה) והקמת פדרציה ירדנית-פלשתנית שתקרא אולי: "הממלכה האשמית של ירדן ופלשתין".
30/11/2014  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, טוען כי אזרחי ישראל הערבים מופלים לרעה. ״יכולתי לדבר על השוויון שעות רבות וימים שלמים, אבל אני רוצה לצטט ממגילת העצמאות ואתם תשפטו: מגילת העצמאות דיברה במפורש על השוויון ולצערנו זה לא מתממש בשטח. פסקה אחת מדוח ועדת אור שמסכמת: אזרחי המדינה הערבים חיים במציאות בהם הם מופלים לרעה״, אמר (יום ד', 26.11.14) בכינוס פרקליטות המדינה המתקיים באילת.
26/11/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
לאור דברים אלו שבכותרת צריך לבחון את חוקיות הצעדים של ראש עיריית אשקלון בהדירו תושבים ערבים ממשרות מסוימות. אודה שתפקידו של ראש העיר לא קל, וכך גם תפקידו של מי שאמור לדון אותו או לייעץ לו. מצד אחד הוא מחויב לדאוג לשלום התושבים ולביטחונם, ומצד שני חובה עליו להיזהר מדאגת יתר הבאה על חשבון אזרחים אחרים בעירו.
23/11/2014  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
גינויים להחלטתו של ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני להפסיק עד להודעה חדשה העסקה של פועלים ערבים בבניית מרחבים מוגנים בגני ילדים. שמעוני גם הורה להציב מאבטחים בכ-40 גני ילדים הסמוכים לאתרי בנייה שבהם מועסקים ערבים. הוא הסביר כי הצעדים האלה נועדו לחזק את תחושת הביטחון של התושבים.
20/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישראל, ירדן וארה"ב קיימו פגישה משולשת ברבת-עמון בסביבות השעה 19:00 בערב, בנושא האלימות הגוברת בירושלים, במיוחד בכל הנוגע להר-הבית. מיד לאחר הפגישה נודע כי ביום שישי לא יוגבל גיל המוסלמים העולים לתפילות יום השישי בהר. רבת עמון דורשת כי מעמדה במקומות המקודשים לאיסלאם בירושלים יישמר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il