|   15:07:40
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
לוסי אהריש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מגישה, עיתונאית ושחקנית
לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
רביב ברוקמאייר [צילום: יח"צ]
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי
רביר ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
דני אבדיה [צילום: חוליו קורטז/AP]
גדורסלן
דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדינות וארגונים אינם מפיקים לקחים
מאת: ד"ר אורי מילשטיין  |  17/02/2016
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
מצעד האיוולת במערומו
  לוליק   17/02/16 14:41
כתוב תגובה ל- לוליק
2
הצהרה גורפת מידי..
  GREEN   17/02/16 16:06
בפתיחת מאמרו מר מילשטיין מצהיר "..מדינות וארגונים אף פעם לא הפיקו לקחים.." . זוהי הצהרה גורפת מידי . דוגמא לכך הם השינויים שנעשו בטכנולוגיה ובשיטות הלחימה במלחמת העולם ה-1. שינויים אלו נעשו במחיר בלתי נתפש בחיי -אדם (ביום לחימה אחד בחזית המערב נפגעו כ - 58,000 בריטים, כשליש מהם הרוגים!!). לקח המון זמן (וחיי אדם, פצועים ונכים) אבל לבסוף אפילו הראש הקשה והיהיר של הגנרלים המאובנים השתנה נוכח הטבח הנורא של מאות אלפי חיילים באש מכונות היריה המודרניות . הופעת הטנק - הצבא הבריטי נעזר בכוחות גדולים של טנקים, תקף באמיין ב-8 באוגוסט 1918, וגרם להפתעה ובלבול ותבוסה בצד הגרמני , ומנגד הופעות הצוללות ופיתח טקטיקות חדשות שכללו יחידות של חיילי סער מיוחדות בצד הגרמני . הלקחים אמנם נלמדים לבסוף - אבל תמיד תמיד במחיר כבד של החפ"שים .
כתוב תגובה ל- GREEN
3
16 אגפים במשרד הביטחון!!
  דניאל143   17/02/16 17:19
דוגמא לביזבוז מטורף.במשרד הבטחון יש כ16 אגפים!.ראה האתר של משרד הביטחון.כל ראש אגף כזה, זה משכורת+רכב+אש"ל.מזכירות וסגנים לרוב.###ברור שישנם אינספור כפילויות,שלישיות,ורביעיות של תפקידים וג'ובים.לטיפולך,משה יעלון.
כתוב תגובה ל- דניאל143
אתה לא יכול לתאר לעצמך
  שותף סוד   17/02/16 18:11
את הבטלה והאבטלה הסמויה השוררת בכל האגפים האלה שבהם מקבלים העובדים תוספות שונות ומשונות (ולא חוקיות) לשכרם.
כתוב תגובה ל- שותף סוד
אני לא מתאר לעצמי, אני יודע!
  אורי מילשטיין   17/02/16 20:10
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
4
למה להתיחס לארגון ומדינה כישות
  פועה   17/02/16 18:43
ארגונים ומדינות אינם ישויות לכן אינם מסוגלים להפיק לקחים. אלה בני האדם מנהלי הארגונים והמדינות שמונעים ממגוון שיקולים ו/או אינטרסים שמונעים מהם להפיק לקחים. מי שמדבר על ארגונים ומדינות ועל לקחים בנשימה אחת אינו מבין את שורש הבעיה ולכן גם אינו מסוגל לפתור אותה. ישנה דרך לשפר את זה והיא להגביל זמני כהונות כל מנהלים ולנייד אותם לתפקידי ניהול שונים באופן לא מתוכנן מראש באופן אקראי. ולתבוע מכל מנהל שנכנס לתפקיד חדש לחקור לאחור את מה "שעיצב" קודמו, להפיק לקחים ולהמליץ על המשך המדיניות או על שנויה. זה חייב להתקיים כחוקה כתובה בכל שרשרת דרגי הניהול. בארגון שנועד למטרות מקסום רווחים די ביעד הזה ליצר את הדינמיקה הדרוויניסטית "שתקטול" מנהלים חלשים פזיזים או הרפתקנים.
כתוב תגובה ל- פועה
אכן, ארגונים אינם מפיקים לקחים
  אורי מילשטיין   18/02/16 07:13
אך בהם אין מופקים לקחים על ידי בני אדם כמובן ועל כך דברתי בהרצאה. הסמנטיקה חשובה אך לא העיקר.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
זה לא סמנטיקה אלא תפישה אחרת.
  פועה   18/02/16 09:15
אין תוחלת בעיסוק בגופים ערטילאים. יש לעסוק ברמות האישיות בבני האדם. כשבני האדם יחונכו יודרכו יאומנו יוכשרו וימוינו כראוי לתפקידי הניהול, הארגונים יהיו הרבה יותר יעילים ומועילים.
כתוב תגובה ל- פועה
מסכים בהחלט אך לעניות דעתי
  אורי מילשטיין   18/02/16 10:50
בעוד שבתחום הפרטי אנשים מסוגלים להפיק לקחים בתחום הארגוני זה כמעט בלתי אפשרי.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
במצב הנוכחי זה נראה בלתי אפשרי
  פועה   18/02/16 16:08
אבל מצבים קיימים יכולים וצריכים להשתנות. זה תלוי אך ורק באיכותם ברצונם ובנחישותם של המנהיגים.
כתוב תגובה ל- פועה
שורש הבעיה
  איל   18/02/16 07:19
שורש הבעיה שציינת מובן וקיים כהנחת בסיס במאמר. הפתרון שאת מציגה הינו טכני ויכול להוות פתרון במקרים מסויימים. בהתייחס לנושא המאמר עצמו. המאמר מציג את הבעיה בארגון אולם אינו מציין את מנגנון האיזון. כלומר שיש בארגון גם כאילו שהם בעלי אינטרס מובהק לשרידותו. גורמים אילו הם בעלי המניות בארגון, ובהשלכה לארגון שהוא מדינה, אילו הם האזרחים. לעומת חברה פרטית שבה לבעלים יש את הכלים להחליט על פעולותיה, התארגנו עובדי המדינה נגד נציגי הציבור ובעצם התנתקו מבעלי המניות באופן חד צדדי בכל מה שקשור לקבלת מרותם של אילה.
כתוב תגובה ל- איל
ישנן דרכים צריך רצון או כפייה.
  פועה   18/02/16 09:31
למשל דרך אחת: לחייב עמידה במבחן מיון למועמדים לכל תפקיד ניהולי או משפיע כחוקה. ובחירה מתוך שלשת מקבלי הציונים הגבוהים. ולתפקידי השפעה, מי שאינו משיג ציון מינימלי יתכבד ויעבור הכשרה ולאחר מכן ישוב להיבחן. נוהג חוקתי כזה יחייב מראש מיון עצמי של המועמדים ע"י הארגון המשפיע (מפלגה) ויחייב מועמדים להכשיר מראש את עצמם. את הנוהג החוקתי הקיים לגבי תלמידים וסטודנטים אין סיבה להפסיק לגבי מבוגרים גם כשהם בעלי תארים.
כתוב תגובה ל- פועה
5
התלמידים המחוננים למדו
  ראומה   17/02/16 22:45
מן ההרצאה של אורי מילשטיין שלא היה טבח בדיר יאסין, שנעשו שגיאות פטליות במשלוח הל"ה, החל מהרכב הקבוצה, בחירת המסלול, מועד היציאה ועוד ועוד. אבל העיקר הוא (ונקווה שהם קלטו אותו) שי צורך במחשבה עצמאית, אי הליכה בתלם, וללא חשש מן המחיר , שבסופו של דבר, מתבטל מול ההישגים. כל הכבוד לבית הספר שאפשר לחרוג מן המסגרת של ידע בלבד.
כתוב תגובה ל- ראומה
6
אי אפשר ללמוד לקחים
  יואל קורנבלום   18/02/16 00:29
כי התנאים משתנים כל הזמן ולכן אפילו אם ילמדו לקח מסוים מה יעשו עם זה? איפה אפשר להשתמש בזה? בסופו של דבר התנאים השתנו ולכן הלקח שנלמד על תנאים אחרים אינו שווה דבר אז למה ללמוד לקחים? למה לחקור אם אי אפשר ללמוד מהחקירה או בכלל להשתמש בממצאים של החקירה? אורי מישלטיין טוען שלא חוקרים כי מפחדים לגלות דברים לא נעימים. יתכן שלא חוקרים כי כבר הבינו שאי אפשר לעשות דבר עם תוצאות החקירה אז למה לבזבז זמן? בקשר לל"ה או כישלונות דומים עדיף להציג את זה כניצחון או כהקרבה כי בסופו של דבר איזה לקח כבר אפשר ללמוד מזה? האם דבר דומה יקרה בעתיד? האם התנאים יהיו דומים או שונים? לכן כל למידת הלקחים אינה שווה את הזמן אלא אם המצב אינו משתנה בכלל אז באמת אפשר ללמוד לקחים. עוד בעיה עם למידת הלקחים שהיא מאפשרת לבנוניים ואפילו לגרועים להגיע לפיקוד. זה יהיה ספר לפעולה עתידית שלא דורש את קריאת המציאות רק לומר שזה דומה למשהו בעבר ולכן אפשר להתשמש בלקח שנלמד.
כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
7
נאום "המחסנית" של אייזנקוט
  אלון פלג   18/02/16 02:10
האם יש רמטכ"ל בכול העולם שיגביל את עוצמת האש של חייליו? האם צבא יכול להיראות "יפה" כאשר הוא הורג? מה מצפים מחיילי צה"ל? להיהרג בשם ערכים שקיים כמו"טוהר הנשק"?
כתוב תגובה ל- אלון פלג
8
ועוד איך הפקנו לקחים! .
  אהוד פרלסמן   18/02/16 03:08
תראה איך רבין הביא לפה את ערפאת מתוניסיה, והעביר לו את השליטה בחלק גדול מיו"ש, ונתן לו להקים שם מעבדות חבלה ולהכין תשתית טרור שקטלה כה רבים מאיתנו, ואיך שנתניהו הפיק את הלקח ולא חולם אפילו להוציא שוב פעם את צה"ל מיו"ש. אז איך אפשר לטעון שהמדינה שלנו לא הפיקה לקחים? בני אדם הם לא מלאכים, ותמיד ניתן להצביע על טעויות, וחשוב להצביע עליהן. אבל מכאן ועד המסקנה שלא לומדים כלום - רחוקה הדרך. וחוץ מזה, להגיד שבני אדם מאוימים על ידי ילדיהם זה באמת ממש מוגזם. מאיפה המצאת את זה?
כתוב תגובה ל- אהוד פרלסמן
מפייקים. לקחים מובנים מאליהם;
  אורי מילשטיין   19/02/16 05:29
מאויימים פוטנציאלית,
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
9
ועוד בעניין הלקחים
  יואל קורנבלום   18/02/16 04:51
גם אם חוקרים מצב מסוים לא ברור שכל האינפורמציה הרלוונטית נלקחה בחשבון או הובנה כראוי ולא הושמט משהו חשוב שבזמן החקירה לא נלקח בחשבון. האם יש הוכחה כלשהי שכל העובדות או האינפורמציה אכן נאספו ונלקחו בחשבון? האם יש הוכחה כלשהי שהכל הובן? מה שמתקבל יותר על הדעת הוא שמתחילים עם דעה מסויימת ואז מחפשים את כל העובדות והאינפורמציה שתומכות בדעה הזאת. דוגמא מובהקת לזה אפשר למצוא בסידרת הכתבות שאורי מילשטיין השתתף בה וזה "ניצחון בסבירות נמוכה" שפורסם כאן באתר ו"ניתח" את מלחמת יום הכיפורים. פה התחילו עם דעה מסויימת וחיפשו את כל העובדות התומכות בדעה תוך התעלמות מאפשרות הבגידה, ההשתקה, חוסר התגובה למראה האויב המתעצם ובמקום זה קיבלנו המון סיפורים על מרגלים וחסמבה. אז איזה לקחים אפשר ללמוד מכל זה? האם אורי מילשטיין ושות' אכן הבינו בדיוק מה קרה? האם האויב יעשה אותו הדבר בדיוק?
כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
10
צודק בכל מילה. עצוב.
  פילו   18/02/16 08:27
לא כתרוץ, אבל ההתנהגות הזו היא אנושית ולכן קיימת בכל מקום בו יש אנשים. פשוט לא לומדים מהנסיון ומההסטוריה ואחר כך משלמים על כך בדם ובדמים מרובים.
כתוב תגובה ל- פילו
תשלום הדם והדמים הוא חלק טבעי
  מהמציאות   18/02/16 12:43
כתוב תגובה ל- מהמציאות
טבעי אבל לא מחוייב
  פילו   18/02/16 13:07
זו בדיוק הנקודה. אם היו לומדים ומפנימים הדם והדמים היו יכולים להמנע. זה ממש לא מחוייב.
כתוב תגובה ל- פילו
מצער, אבל לא ניתן למנוע!
  אורי מילשטיין   18/02/16 21:52
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
11
יפה מאוד, חוק הטבע מס. 1
  אהרון שחר   21/02/16 13:58
לאינטרסים האישיים שאתה מדבר עליהם קראתי חוק הטבע מספר 1. חוק הג'ונגל, החזק מנצח. אי לכך ובהתאם לזאת מטרתה העליונה של כל חברה אנושית היא לרסן את החזקים. כל סוגי החזקים. בין אם מדובר בעריצים נערצים, רוצחים ואנסים, חזירים ובכירים. חוק הטבע מספר 2 כבר מדבר על קונספציות שאותן תוכל למצוא כאן בשפע:
 קונספציות שכל העדר בתקופתנו מקבל ברמה של קדושה
כתוב תגובה ל- אהרון שחר
12
מילשטיין הוא חלק מהבעיה
  גלילי   26/02/16 10:45
האירוניה שבמאמר היא שהכותב הוא בעצם מייצג מושלם ואף קיצוני של הסיבה לכך שאכן ארגונים לא מפיקים לקחים מחשש כי ראשיהם ייפגעו.
כבר דה מיל כתב שאדם מונע על ידי חיפוש תגמולים והמנעות מכאב ועונש. אפשר לדרוש מבני אדם לשנות את מהותם אך יותר ריאלי לנסות לפתור את הבעיה תוך התחשבות בטבע האדם.
במקרה הנדון, המפתח ליושר וכנות בניתוח תפקוד ארגון (צבא במקרה הזה) הוא סלחנות כלפי ליקויים והבנה כי כל אדם יכול לטעות או אפילו לנהוג בפחדנות או אובדן עשתונות באופן נקודתי. כשכך פני הדברים, מפקדים מעיזים לומר את האמת על הקרב, כולל תפקודם האישי בו.
במלים אחרות, יש לוותר על הנטיה, שאורי מילשטיין בנה עליה קריירה, להתייחסות אישית "קוטלת" (ובמקרים נדירות ההפך-סוגדת) כלפי מושאי תחקירים ובדיקות. דומני שחייל האוויר אכן נוטה פחות לאותה קטילה אישית נמהרת בתחקיריו ואולי זו אחת הסיבות לכך שהוא יעיל יותר מזרוע היבשה של צה"ל.
ואגב, מיותר איזכור "מצעד האיוולת". זה מעורר חשש קל שכותב המאמר לא קרא את הספר או לא הבין אותו עד הסוף. וזאת בלי להכנס לכך שהספר בוקר קשות, ובצדק. לא מהספרים המוצלחים של טוכמן.
כתוב תגובה ל- גלילי
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il