w, News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
סיפרתי למורתי שהופיע ספר בשם "מסכת תהום" מאת ד"ר איל חיות-מן, שעוסק בביוגרפיה של אלישע, וספק אם גם אלפר ידעה מה הסתתר באישיותו לכל רבדיה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
הנשיא האמריקני מודע היטב לנסיבות הפוליטיות המורכבות והרגישות בישראל, ובפרט לאילוצים הרובצים על ראש הממשלה בהתייחס לסוגיית המשך המלחמה מול חמאס ברצועת עזה
דרור אידר
דרור אידר
המלחמה רחוקה מסיום, וחשוב לחזור ולשנן על מה המלחמה    השבת נקרא על קללת הארץ שהפכה לברכה    הארץ השוממה המתינה לבניה    אלתרמן, רמב"ן, רבנו בחיי, מרק טווין ופרויד    ומילות חיזוק של המ...
צבי גיל
צבי גיל
אם אנו זקוקים לסימן בכוחו של הפרט - בא 7 באוקטובר והוכיח לנו כי באין שלטון מרכזי להתמודד עם הטרגדיה ומה שבא אחריה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
אביטל קולט [צילום: אלברט פיטוסי, פלאש 90]
דיפלומטית, פוליטיקאית
אביטל קולט (ילידת 1.5.1940), רומניה. בשנת 1950 עלתה ארצה עם הוריה. דיפלומטית ופוליטיקאית ישראלית.

יעקב אביטן [צילום: המשרד לשירותי דת]
רב, פוליטיקאי
יעקב אביטן (נולד: 5 במאי 1970), פוליטיקאי ישראלי ששימש כשר לשירותי דת, חבר מועצת העיר אשקלון מטעם סיעת ש"ס, סגן ראש העירייה ורב המועצה אזורית חוף אשקל
יאיר אבידן [צילום: דוברות בנק ישראל]
כלכלן ישראלי
יאיר אבידן (נולד: 25 בדצמבר 1959), כלכלן. במאי 2020 החל לכהן בתפקיד המפקח על הבנקים בבנק ישראל. מכהן כיום כחבר בדירקטוריון של נימה, חברת הפינטק מקבוצת
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשהאקסלי פגש את אורוול
מאת: ד"ר אלון דהן  |  01/04/2008
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
יפה ומעמיק, חבל שמדובר בנו...
  סטודנט1   1/04/08 12:11
כתוב תגובה ל- סטודנט1
2
"תולעת יעקב ודוד ישמעאל", הספר
  יהודי מארץ ישראל   1/04/08 12:29
החשוב ביותר שיצא בארץ בעשור האחרון, מפתח את התיזה של המאמר בצורה מרשימה ביותר, עם אלפי דוגמאות להוכחה. הספר יצא לאור לפני כמה שנים, וכמובן שנעלם מהחנויות בתוך ימים. מי שהספיק לקנות בזמן הרויח ספר יסוד שאין שני לו. המחבר, אגב, אלמוני.
כתוב תגובה ל- יהודי מארץ ישראל
3
הנמ
  הנמ   1/04/08 13:08
א
כתוב תגובה ל- הנמ
4
מאמר מרשים ונכון עד כאב
  נחום שחף   1/04/08 14:20
כתוב תגובה ל- נחום שחף
5
מאמר מענין ונכון ברובו.
  אלעד, אונ' ת"א   1/04/08 15:15
כתוב תגובה ל- אלעד, אונ' ת"א
6
-מאמר מאלף >
  יוסי ביטון   1/04/08 17:53
מאמר אמיתי.. וקיצוני בדיוק כמו "זרימת הנהר המטורף" שמתארים האקסלי ואורוול.
יש גיבורים שיצאו מהנהר ושולחים לנו חבלי הצלה.
בדורנו יש גיבור ששולח חבלים לגאול את כולנו.
אבל אבחנו בוחנים את החבל במקום לאחוז בו, כי הנהר קורא לנו.ואני כמעט טובע.
ניפגש בחוץ

כתוב תגובה ל- יוסי ביטון
7
היהדות והציונות מנותקות משואה
  info123   2/04/08 00:20
היהדות בכלל לא קשורה לשום שואה ועובדתית גם לא הציונות, שהקדימה את השואה בכל מובן מעשי. העובדות הן שהשואה היתה תגובה של הערבים וכתוצאה מכך גם של הגרמנים נגד הציונות. התעמולה הקושרת ציונות לשואה מיועדת ליצור התניה, הניתנת להחלשה לאורך זמן, בין סכנה קיומית לבין הציונות.
כתוב תגובה ל- info123
לא מובן
  מד' ליונה עיוורת   2/04/08 08:19
זה הדבר היחיד שנאמר במאמר על השואה, ולא מובן למה בדיוק בדברים האלה מתייחסת תגובתך:
"היסטוריונים המתבססים על בורות, בערות וריקבון מוסרי דוגמת זנד, מעלים כעת חיה תיאוריות לפיהן אין אנחנו בכלל המשך היסטורי של 'העם היהודי' ולפיכך אין לנו כלל זכות למדינת לאום. אישים כמו פפה, גורדון, פינקלשטיין, חומסקי ואחרים נעים על ציר קבוע המתנדנד בין הכחשת שואה ומחיקת הזיכרון היהודי המשמעותי ביותר בעת החדשה ואולי בכלל, ועד צמצום משמעותי של ממדיה."
אין כאן כל יצירת זיקות או התניות בין השואה לציונות או ליהדות, כי אם הסבר על הכחשת השואה או צימצום ממדיה בקרב הפוסט ציונים בארץ ובעולם. וראה גם מאמרו של הכותב: 'הכחשת שואה בישראל' כאן באתר זה.
כתוב תגובה ל- מד' ליונה עיוורת
8
יש לי תשובה: פייגלין בליכוד
  יש   2/04/08 01:34
כתוב תגובה ל- יש
9
דמגוגיה במסווה של אנטי-דמגוגיה
  ע. סובול   2/04/08 08:35
הכותב "שכח" לציין שבמקביל לעקרון השליטה השמאלני המרכסיסטי, מככב עיקרון השליטה הימני הפשיסטי, ובמקביל לשיטת שטיפת המוח הסטליניסטית מככבת שיטת שטיפת המוח הגבלסיסטית;

הכותב "שכח" לציין כי את ה"חזרה בתשובה" לסוגיה ולמיניה השונים - מובילה כמשכוכית שיטת שטיפת מוח מיסיונרית מובהקת;

הכותב "שכח" לציין שלצד טעויות, עוולות ואפילו נבלות השלטון, מככבות טעויות, עוולות ונבלות האנטי-שלטון (כמו רצח רבין, למשל), ואפילו "רק" ההתפרעות ההתנחלותית שעלתה ועולה למדינה בדמים רבים, תרתי משמע, כפי שחזו בראשית הטירוף המשיחי שפשה בעקבות מלחמת ששת הימים, פרופ' ישעיהו ליבוביץ ודוד בן-גוריון;

הכותב "שכח" לציין עוד דברים עקרוניים שהיו סותרים במחי אחד את הדברים שבחר לציין.
 כול דת היא דעת שעקרו את עינה
כתוב תגובה ל- ע. סובול
תגובה בינונית מינוס
  מד' ליונה עיוורת   2/04/08 10:27
המוכיחה כי האמור לעיל נכון בריבוע. "הכותב שכח לציין' בנוסף לכל הדברים שהזכרת, גם את בן גוריון והלאמת החינוך, ואת הנוצרים והמיסיון, ואת הפשיזם ואת הנאציזם ואת הבודהיזם ועוד מיליון דברים. כל כותב בוחר להציג את מה שנראה לו חשוב לצורך עניינו. אגב, הפשיזם האמור בתגובתך נכלל מבחינת שיטות התעמולה שהנהיג בדברי הביקורת של הכותב. לגבי אורוול, הרי שעל פי עדותו שלו שנמצאת בכתובים, ספרו 1984 כיוון לעריצות המרכסיסטית הסוציאליסטית ולא לזו הפשיסטית. האקסלי כתב את ספרו עפ"י הדגם של העריצות הקאפיטליסטית שהיא עריצות במסווה של חופש. לגבי הקישור לאתר נטול הד[ע]ת שהוסיף המגיב: הרי ששפינוזה; קאנט; ליבוביץ'; הרמב"ם המופיעים בשביל התדמית הפוודו אינטלקטואלית בראש העמוד האמינו כוווולללםםם באלוהים. קאנט החזיק בו כפוסטלט המתנה את התבונה. לייבוביץ' והרמב"ם נטו לשיטת התיאולוגיה הנגאטיבית - שלילת הקטגוריות והתארים; ואילו שפינוזה הפך את היש בכללותו לאלוהים (פאנתיאיזם). אם תטען כי הפנתיאיזם איננו אמונה באלוהים הרי שאתה מוציא השקפה תיאולוגית נוספת של הרמב"ם אודות אחדות שכל משכיל ומושכל מכלל אמונה באל, וכן תמצא כי רבים מאדמו"רי החסידות ומן המקובלים אחזו בעמדה זהה. אז להביא באתר שמתיימר לשחרר אותנו מן הדת שורה של אישים שהיו כולם מאמינים בצורה זו או אחרת באלוהים זה רק מלמד על העיוורון והבורות. היחיד שיכול לתמוך בהשקפה שלך שם הוא הפרופ' הר סגור אבל הוא קומוניסט מוצהר המביע מפעם לפעם דעות שעל גבול האנטישמיות ואף מעבר להם. לגבי רצח רבין שהזכרת, הר סגור תומך בהשקפה לפיה רבין נרצח על ידי השב"כ כך שגם איתו יש לך בעייה מסויימת. והוא מוקלט באתר של גפן... קצת השכלה לא תזיק לך...
כתוב תגובה ל- מד' ליונה עיוורת
יונה עיוורת
  ע. סובול   3/04/08 10:53
את באמת יונה עיוורת, גם אם שמך הפרטי האמיתי הוא יונה ושם משפחתך האמיתי הוא עיוורת.

אין טעם להתווכח עם המאמינים באלוהים, אלילים וכדומה;
חייבים רק להזכיר להם מידי פעם בפעם שרבים מאוד מהמיליונים שהושלכו לתאי הגאזים האמינו אמונה שלמה ביהוה ובטחו בו.
כתוב תגובה ל- ע. סובול
10
זנד ומדינת הלאום
  יוסי ברנע   2/04/08 18:35
לא אגביב על כל המאמר של הכותב שגם חיבר ספר בנושא. המשפט שפרופ זנד מתנגד למדינת הלאום אינו נכון, כי זנד בעד מדינת לאום של הישראלים והוא כותב מפורשות בספרו. לשים אותו באותה נישה יחד עם חומסקי זה לא הגון מבחינה קטגורית.
כתוב תגובה ל- יוסי ברנע
להלן הציטוט המדוייק
  אלון דהן   2/04/08 21:25
"היסטוריונים המתבססים על בורות, בערות וריקבון מוסרי דוגמת זנד, מעלים כעת חיה תיאוריות לפיהן אין אנחנו בכלל המשך היסטורי של 'העם היהודי' ולפיכך אין לנו כלל זכות למדינת לאום." מן הציטוט הנ"ל לא עולה שכתבתי שזנד מתנגד למדינת הלאום בכלל אלא לזכויות הלאומיות של העם היהודי!!! שלדעתו איננו זהה עם היהודים בהווה. מדינת לאום 'ישראלית' היא פיקצייה אנטישמית שנועדה לשלול זכויות לאום מן היהודים ע"י ביטול ההיסטוריה המשותפת ליהודים כפי שהייתה מוכרת לנו עד כה, והרי הוא מכנה עצמו 'כוזרי גאה', בקיצור על ידי מחיקה של העם היהודי ההיסטורי והכללת ערביי ישראל בתוך בליל ציבורי סינקרטיסטי שיקרה 'ישראלי'. המונח ישראלי ההיסטורי - ישראל=יעקב - מופקע ומוחל כאן על "עממי כנען" הנוכחיים. בכל מקרה דבריך אינם סותרים את מה שכתבתי ולא יזיק לדייק.זנד מתנגד לזכויות לאומיות לעם היהודי ההיסטורי וזה שבהווה, ובכך הוא מתנגד לזכות הבסיסית למדינת הלאום היהודית היא מדינת ישראל.
כתוב תגובה ל- אלון דהן
מדינת "הלאום היהודי"
  ע. סובול   3/04/08 09:02
היא למעשה U.S.A מאחר שלאורכן ולרוחבן של 50 ארצות הברית של אמריקה יושבים, כאזרחים לכול דבר ועניין,
רוב יהודי העולם, ושם גם חולמים להתאזרח רוב "היורדים" שעלו לשם ממדינת ישראל.

במדינת ישראל קיים למעשה הלאום הישראלי שטרם הוכר, דה-יורה כלאום, מחמת עיוורון מדיני (מסוג העיוורון הקטלני שאפיין את גולדה מאיר, למי ששכח את פניני לשונה וראיית העולם שלה).

כתוב תגובה ל- ע. סובול
יקירי - אתה כנעני
  אלון דהן   3/04/08 09:44
ועם ההשקפה הכנענית של רטוש ושו"ת אין לי מה להיתווכח כאן. הרי אתה מודה מעצם זה שהכנסת את 'העם היהודי' במרכאות, שאין לדעתך באמת עם יהודי ושזו פיקציה. עכ"פ היסודות להשקפה הכנענית הם פשיסטים לחלוטין וזה ידוע לכל מי שעסק בחקר כתביו של רטוש, עדייה גורביץ', אבנרי אוסטרמן, 'אלף', 'שם' ועוד. אני עצמי הלכתי בעניין זה בעקבות ביקורתו הנכוחה של ברוך קורצווייל על הכנענים במקום אחר. עכ"פ כאן אין מקומו של וויכוח זה משום שאני לא עוסק בכנעניות ואפילו הלאומיות היהודית איננה עיקר המאמר הזה כי אם שני עקרונות העריצות, עריצות העונג הנהוגה בחברות השפע הקפיטליסטיות ימניות, ועריצות הנגע והכאב הנהוגה בחברות סוציליסטיות מרכסיסטיות, פשיסטיות ונאציות.
כתוב תגובה ל- אלון דהן
אִם כנעני הוא חוֹלֵם-מציאותי
  ע. סובול   3/04/08 10:40
אז אני כנעני ו/או יִשְׂרְאֵלִי-אַתֵאִיסְט-יְהוּדִי



מוֹלֶדֶת

''הָאָדָם אֵינוֹ אֶלָּא קַרְקַע אֶרֶץ קְטַנָּה
הָאָדָם אֵינוֹ אֶלָּא תַּבְנִית נוֹף-מוֹלַדְתּוֹ''...
[שאול טשרניחובסקי]

נולדנו פה ופה הרי נמות
לא מטמונים אפילו לא אִידֵיאָה
פשוט כמו כל הרגל-ילדוּת
שֶנֶהְפַּך לְטֶבַע

נולדנו פה ופה הרי נמות
נוף כמו נופים יָרֵחַ כְּמוֹ יָרֵחַ
ויום אחד פשוט קורה לך
איבוד בתולים חמוד

נולדנו פה ופה הרי נמות
אחד במלחמות אחד בפרך
כמו שנהוג בכל מקום בערך

נולדנו פה ופה הרי נמות
לא תִכָּתֵב על כך שוּם אוֹדִיסֵיאָה
אבל בינתיים מי יודע...

כתוב תגובה ל- ע. סובול
שיר יפה
  אלון דהן   3/04/08 11:07
אבל עדיין אין מאמר זה עוסק באתיאיזם שמשותף הן לפשיזם, הן לנאציזם והן למרכסיזם ולכנעניות. ובנוסף ראיתי את תגובתך למטה למד' ליונה עיוורת, ואינני מבין איך זה עונה לשיעור שקיבלת ממנו אודות כל האישים שמופיעים כחיזוק אתיאיסטי בקישור לאתר ששלחת לו. אגב גם אפיקורוס שמככב שם באתר הנ"ל האמין באלים. הוא סבר כי ישנם כמה וכמה עולמות מקבילים וביניהם שוכנים אלים אשר עזבו את הארץ, כך שגם הוא איננו דוגמה טובה לאתיאיזם שאתה מבקש לייצג. וכן לא מצאתי תשובה בדבריך לעניינו של הר סגור. זה שהרבה מן הקורבנות בשואה היו יהודים מאמינים זה איננו מעלה ואיננו מוריד לעניין האמונה. גם האמונה האתיאיסטית היא רק אמונה, הרי אין כל הוכחה לתקפותה. בסוף הכופר והדתי נפגשים על קרקע האמונה המשותפת לשניהם.
כתוב תגובה ל- אלון דהן
אין לי טענות נגד מאמינים ב-אל
  ע. סובול   3/04/08 12:20
כמו יהוה או באליל כמו פרופ' אהרון ברק, למשל, וכול-עוד אינם מנסים לכפות עלי הר כגיגית את אמונותיהם כפי שנכפתה התורה על בני ישראל בסיפור על מעמד הר סיני, וכול-עוד אינם עושים את אמונתם קרדום לחפור בו חפירות תחת תקציב המדינה למימון כפיית אמונותיהם; איש באמונתו יחיה בביתו ועל חשבונו.
ותודה על המחמאה.
כתוב תגובה ל- ע. סובול
מצויין - לפעמים נעים גם להסכים
  אלון דהן   3/04/08 14:21
על משהו בעידן של כל כך הרבה שסעים ואי הסכמות. אני חותם על דבריך.
כתוב תגובה ל- אלון דהן
11
הלאום בו מחזיק ד"ר אלון דאהן
  יוסי ברנע   3/04/08 13:12
הטענה כי פרופ זנד יוצא נגד הזכויות הלאומיות של העם היהודי ונגד ההיסטוריה המשותפת של היהודים. לגבי הטענה הראשונה, האם היהודים הם לאום כמו הלאום הצרפתי\ האטלקי, היפני? האם ישראל היא מסגרת פוליטית שלה הם בהכרח ממחובים? האם כל היהודים רוצים לראות את ישראל כביתם? האם ישראל זו מדינת הלאום של הנרי קיסינגר, מארק אדלמאן ואלון דאהן? שנית, האם ליהודים היתה אכן היסטוריה אחת? ליהודי תימן כמו גם ליהודי גרמניה? ליהודי פקיעין כמו גם ליהודי בגדד? ושלישית,אורי אבנרי לא ראה את עצמו ככנעני, למרות ההשפעות וגם היו לו עימם חילוקי דיעות קשים. אם בסופו של דבר ההתבססות על קורצוויל, אז שיערב לך,אבל זהו בסיס היסטורי מפוקפק ביציבותו.
כתוב תגובה ל- יוסי ברנע
נראה שאתה מסכים עם טענות זנד
  אלון דהן   3/04/08 20:12
ובכך נטיותיך הן א-היסטוריות ומלאות בשיבושים, אך מעל לכל הן גם אכולות בשנאת יהדות ויהודים. לגבי טענתך/ שאלתך לגבי הלאומיות היהודית והאם היא כלאומיות הצרפתית או האחרת עלי לתקן שיבוש ראשון ועיקרי: הוגו גרוציוס וראשי המגדירים של התופעה הלאומית החדשה לא התוו את הדרך כי אם לקחו את רובה מן המוכן ובעיקר מן הברית הישנה ומן היסודות הממלכתיים והלאומיים שיצרה היהדות. בזאת הרגישו ראשוני הציוניים ולכן הדגישו את לימודי התנ"ך יותר מכל חלק אחר ביהדות, כך שאם התופעה הלאומית ההיסטורית מסתמכת על מקורות היסטוריים כלשהם אלו הם קודם כל מקורות יהודיים!!! לגבי השלב הבא, חז"ל קבעו סדרי ממשל, הלכות נזיקין ודין פלילי בעיקר בסדר נזיקין כמו גם עקרונות הלכתיים שהשפיעו על תפיסת הממלכתיות היהודית הנכספת עוד בימי הבייניים אצל ראשוני הראשונים דוגמת הלכות מלכים ומלחמותיהם של הרמב"ם. פילוסופים מוערכים ואנשי רוח דוגמת היינה, שפינוזה ואחרים טענו כי היהדות הייתה ליהודים 'מולדת מיטלטלת'. העובדה ששהינו בגולה איננה מערערת כהוא זה את שאיפתנו הנצחית שבאה לידי ביטוי בתפילה ובמדרש בספרות ההלכתית ובדברי חז"ל וממשיכיהם לשוב לארץ ישראל ולכונן בה מרכז רוחני ופוליטי שישררו בו כל סדרי המדינה המקובלים. העם היהודי הוא שהנחיל לנצרות ההלניסטית את הלגיטימציה ללאומיות ולכל הנגזר ממנה. לגבי קורצווייל. תראה יקירי - קורצווייל בעיניך מפוקפק ושונא יהודים ויהדות על מחקריו המפוקפקים כמו זנד הוא בעיניך חוקר ראוי, אז הייתי מציע שתבדוק את עצמך,נראה בעליל שאתה לא בקי בדברים. לגבי ההסטוריה האלימה אשר במהלכה עמים אלימים הוציאונו בכוח הזרוע מארצנו, ארץ שהארכיאולוגיה שלה וכתובותיה העתיקות רובם ככולם זועקים את סיפורו של העם היהודי וגורלו המר, בין היתר בגלל מתייוונים דוגמת זנד שבכל דור ודור חוברים לשונאי ישראל ומכים בנו כדי להיראות טוב בעיני עצמם ולספק את שנאתםפ העצמית. הרי שהגלות לא ניתקה אותנו מארצנו ומשאיפתנו הלאומית. היא לא ניתקה אותנו ממחוייבותנו לעברית כשפת התרבות והקודש והיא לא ניטרלה את שאיפותינו הלאומיות. ולכן, אמנם גיאוגרפית נותקנו בגלל כיבושי הצלבנים והערבים ושאר מרעין בישין אבל ניתוק זה נכפה עלינו ואין בו ולא היה בו כדי לערער את זהותנו הלאומית כמו שאין באלימות הסינית כדי לערער את לגיטימיות התביעה של הדלאי למה וחסידיו לטיבט. לגבי הכנעניות - אני מודע היטב למחלוקת אבנרי רטוש, ולניסיונו של קמרשטיין (תמוז) לפשר ביניהם. אבל אבנרי עצמו הגדיר עצמו ככנעני.הוא ראה את הזרם של הפעולה השמית שהוא הקים כזרם מן הזרמים העבריים ואת האידיאולוגיה שלו כפנים כנענית. אם תרצה תוכל לקרוא על כך בספרו מלחמת היום השביעי, עדי באנגלית כי יש הבדלים. הוא ביקש לטענת רטוש מרטוש להיות אלפרד רוזנברג שלו (כלומר של אבנרי). מה שאומר שאבנרי ראה את עצמו כהיטלר!!! רטוש היה התועמלן של היטלר. עכ"פ בעולם הזה הביע אבנרי עמדות כנעניות וגם לאחר מכן. כך שגם כאן אין בדבריך שום אחיזה מציאותית. מקווה שתבין גם אם לא תסכים לדברי, כי הסתמכותי על קורצווייל איננה בחינת כזה ראה וקדש כי אם תנא דמסייע לעמדות שנתבססו אצלי על עובדות חזקות ממקורות אמינים רבים.
כתוב תגובה ל- אלון דהן
לאומיות, כנעניות,ומחשבה מדינית
  יוסי ברנע   4/04/08 10:25
ההסתמכות על שפינוזה היא בעייתית. מדובר בהוגה דיעות חשוב ביותר, אגב גם בהיסטוריה ההולנדית אבל הוא חי בתקופה שקדמה לעיצוב של אירופה במדינות לאום. יחסו על היהדות " מולדת מיטלטלת" מעיד שמדובר בתופעה א-נומלית שטרם יושבה, וכידוע באחד מספריו הוא מביע אמונה כי היהודים ישובו לארצם. אבל אמונת היהודים הדתית בשיבה לציון אינה שווה לביטוי לאומי. היהודים התפללו לשוב לציון והשתלבו במדינותיהם והדוגמאות לכך רבות מיני ספור.
אני טוען שהלאומיות היא תופעה מודרנית, למרות השימוש שהיא עושה בחומרים היסטוריים. אם אתה לא מסכים עם זה, אין לנו כל בסיס לדיאלוג והוא מיותר.
אגב הדוגמא על השיחה בין אבנרי לרטוש הנזכרת בספרו של שוקה פורת, היא כמובן כנגד אבנרי ולא כנגד רטוש. שוקה עמד בספרו על ההבדלים דאז בין אורי אבנרי לכנענים ולא אכנס לפירוט.
אני מציע לך שתזהר בכתיבה על שינאה, כי זה דווקא מאפיין את יחסך למי שמתנגד לך. אני ישראלי ממוצא יהודי לא שונא יהודים או יהדות ואפילו מתעניין ביהדות במסגרת העמותה בשם " המפגש הבין דתי".
לצערי אתה שבוי במיתולודגיות של עבר. מדוע לא תצטט את הרב סעדיה שאמר " אין אומתינו אלא בדתה?" הרי תוכל אולי לטעון כי כבר אז היתה לאומיות משולבת בדת? וכמובן שאין לכך שום שחר.
כתוב תגובה ל- יוסי ברנע
השנאה היא ממני והלאה
  אלון דהן   4/04/08 12:43
אני שמח על תגבותיך ועל השיח בינינו על אף אי ההסכמה. הלאומיות המודרנית נבנתה על בסיס של עקרונות היסטוריים שנשאבו כמעט כולם בלא יוצא מן הכלל ממקורות היהדות. לדעתך ההיסתמכות על שפינוזה היא בעייתית,ההיסתמכות על קורצווייל היא בעייתית בקיצור ההסתמכות על כל בר בי רב שדעתו שונה משלך, ועוד אני שבוי בקונספציות ובמתודולוגיות שגויות.... שוקה אכן עמד על ההבדלים בין אבנרי לרטוש וגם אבנרי עצמו במקור שהפניתי אותך אליו בהע' קודמת עמד על ההבדלים הללו, אף אחד מהם לא נגע לאידיאולוגיה. ההבדלים היו כולם ללא יוצא מן הכלל,וזה על פי אבנרי עצמו, הבדלים פרקטיים - כלומר וויכוח על דרכי מימוש האידיאה ולא על האידיאה עצמה. הטענה על האופי הסינקרטיסטי של העם היהודי שווה הרבה פחות, משום שהתרבות היהודית עד לפני כמאתיים שנה נשענה על יסודות משותפים שקבעו את זהותו של העם על מכנה משותף דתי רחב. ההבדל שבין דת לרליגיה הוא מן המפורסמות וחשבתי שאין אני צריך להסבירו ואולם מתגובתך עולה כי אינך מבין הבדל זה כלל. הדת היהודית איננה בעיקר דת אמונה ודוגמה כי אם דת מעשים וחוק. ובכך היא קרובה הרבה יותר להגדרתו של שפינוזה - תורת מדינה וחברה. באמונות יהודים היו ויהיו תמיד חלוקים אך לא בהלכה המעשית. המונח דת מופיע במגילת אסתר לראשונה בהקשר ממלכתי מובהק 'דתי מלך פרס'. לאמור חוק הממלכה. לכן כשביקשו מכונני ההשקפה הלאומית החדשה לבסס אתתורתם הם דילגו על הנצרות ועל הברית החדשה שהנחילה לעולם רליגיה אמונית ונתבססו על התנ"ך ועל מקורות יהודיים נוספים וכבר העליתי את זכרו של הוגו גרוציוס בהקשר זה לעיל. יהודים בכל ארצות פיזורם התפללו תפילה אחידה - עם הבדלי גוון ונוסח אבל אותה תפילה; קראו באותו ספר תורה; שאפו לחידוש ימינו כקדם ולשנה הבאה בירושלים הבנוייה; לכינוס נדחי ישראל ולהשיבה שופטינו כבראשונה; וזה בכל המקומות ובכל הקהיליות היהודיות בעולם. נכפה עלינו בכוח הזרוע והצבא הזר לגלות מארצנו, שהיא מלאה בארכיאולוגיה יהודית לאורכה ולרוחבה, ולשהות בארצות לא לנו. כיום אכן הרבה יהודים מעדיפים מטעמי נוחות לשהות בחו"ל גם כשהם יכולים לעלות, אבל זאת גם כפייה, כפיית הייצר והשאיפה לנוחות כלכלית. ברגע של צרה כולם רצים הבייתה בבושת פנים כמו שקורה כעת באירופה וביציאת היהודים הצרפתיים אשר מגיעים לכאן בהמונים לפתע. לגבי הלאומיות היהודית, אני מניח שאתה מבין שכל מה שטענת לגביה היהודים והלאומיות היהודית מבטל לחלוטין את קיומו המפוקפק של העם הפלשתינאי, שההיסטוריה שלו לא שונה משל האומה הערבית בכללותה, שהשפה שלו לא שונה מהשפה הערבית המאפיינת את האומה הערבית בכללות בהבדלי ניבים בלבד, שהאמונה שלו עפ"י רוב איננה שונה מזו של הירדני המצוי ועוד, ולפיכך וודאי שההיסטוריה שלו איננה קשורה באופן עמוק לכאן יותר מאשר לערב הסעודית מקום מוצא המשפחה המלכותית ההאשמית או לירדן מקום מושבה הנוכחי של משפחה זו. לסיכום דברי אני מבקש להבהיר, לאשנאה מולידה אצלי ביטויים קשים כי אם צער וחשש.צער שישנם יהודים שמסוגלים לשאוף בגלוי לביטול הזהות הלאומית והדתית במובן שהוגדר לעיל, שעליה נרדפנו עד צוואר, וממילא שואפים אותם יהודים גם לפגיעה בזכויות הקולקטיב היהודי כאן ובכל מקום אחר כקולקטיב לאומי. ובכך משרתית הם את מגמות ההתפשטות האימפריאליסטיות הערביות הטרוריסטיות האיראניות והאחרות ומחזירים את כולנו למציאות שלתלות בגויים ובחסדיהם כגולים - אכן לחיים של פוגרומים, רדיפות, תחום מושב, מגבלות על משלח יד, מיסים על נרות שבת, מיסים על שחיטה כשרה, מגבלות על פירטי לבוש גירושים ולבסוף ר
כתוב תגובה ל- אלון דהן
על מה חילוקי הדיעות
  יוסי ברנע   4/04/08 23:20
אתה מדבר על היסטוריה של דת ולא על היסטוריה של לאומיות. הרצל נקרא חוזה המדינה ולא הרב סעדיה וגם לא שפינוזה והציונות לא היתה ביטוי יהודי כמו קודמיו אלא מענה לאומי למציאות לאומית חדשה.
אתה הולך בעקבות חדווה בן ישראל בגישתך הלאומית כלפי היהודים, שהנה חורגת מתפיסה כלפי הלאומיות בכללותה.
טענה כמו שמציאות קשה כל היהודים חזרו הביתה, אני מבין לארץ אינה נכונה היסטורית. גם העליות הראשונות היו עליות של מיעוט לארץ לעומת רוב לעולם החדש. גם כיום בשנים האחרונות יש הגירה של יהודי רוסיה יותר לגרמניה מאשר לישראל.
אבל עובדות כנראה לא כל כך רלבנטיות לטיעוניך מעבר לתפיסות השונות שלנו לגבי לאומיות. אני מוכן להסתפק בלאומיות ליברלית מכילה ולא מוציאה ולכן אני בעד הכרה בלאום הישראלי.
מעבר לכך, אין טעם בדיאלוג.
כתוב תגובה ל- יוסי ברנע
ניסיתי אבל כנראה לא בהצלחה
  אלון דהן   5/04/08 20:54
ניסיתי להבהיר כי כרב סעדיה אמר אומתנו אינה אומה אלה בתורתה - אומה מושג לאומה תורה במשמעות דת ולא רליגיה מושג לאומי. בצורה יותר מדוייקת, כשביקשו הוגים נוצריים להגדיר את הלאומיות הכללית הם הלכו להגדרות דומות לזו של רס"ג ולא להגדרות פנים נוצריות שהיו זמינות להם הרבה יותר. בצורה יותר מדויקת, היהדות היא דת ולא רליגיה והיא הרבה יותר לאום מאשר אמונה והיא אשר הגדירה קיבוץ אנשים היסטורי, עם שאיפה תרבותית לאומית לריבונות בארץ מסויימת לה הם שייכים מבחינה היסטורית ותרבותית, ולחוקה שמשקפת חוקי מדינה מפוטים החל מן הדין הפלילי וכלה בדיני מלכים ומלחמותיהם. הטענה שלך היא שבעצם אין לאום יהודי ובכך אתהכופר בזכותו של העם היהודי ההיסטורי לזכויות לאומיות כלשהם בכל מקום בעולם, תחת זאת אתה מעדיף לדבר אודות לאומיות ישראלית מכלילה ולא מוציאה - אבל כאן אנחנו כנראה נישאר חלוקים. הלאומיות שאתה מדבר עליה היא פיקצייה שהמציאו כל מיני אנשים ששואפים לחורבנה של מדינת היהודים ותחתיה הם מבקשים לכונן מדינת כל אזרחיה. ברור לחלוטין שההבדלים הלאומיים בין הערבים לבין היהודים לא קיימים בעיניך וגם השאיפות הלאומיות השונות שלנו הסותרות אהדדי אינן ראויות ליחס בעיניך. אני מצטער על עמדתך זאת, אני מכבד אותה, ואפילו רואה את היסוד העקרוני עליו היא מושתתת, אבל אני חלוק איתך בנקודה זו לחלוטין. אני יהודי בדתי ובלאומיותי! דת איננה רליגיה נוצרית כי אם הווייה חוקתית מעשית השייכת למימוש והגשמה תרבותית לאומית של ציבור נתון יהודי ולא אחר ולא מכליל! אינני שונא את האחר, אבל אינני מטשטש את אחרותו. הערבים בכללות והפלשתינאים בפרט אותם אני מניח שאתה רוצה להכליל בלאום הישראלי שאתה מאמין בו, אינם מקבלים הגדרה זו של זהות לאומית אף הם. אבל כל זה לא משנה כל עוד אתה דבק בתיאוריה על אף העובדות והמציאות. קורצווייל בעייתי, שפינוזה בעייתי, הלאומיות היהודית ההיסטורית בעייתית, ובכן המציאות והעובדות בעייתיים לשיטתך ולכן יש להיתעלם מהן.
כתוב תגובה ל- אלון דהן
הערה קטנה לסיום...
  אלון דהן   5/04/08 23:28
אם תשים לב המאמר כולו לא עוסק בלאומיות היהודית או בא-לאומיות הפלשתינאית הערבית בכלל, כדבר עיקרי, כי אם בעקרונות עריצות הכאב מחד, של אורוול, ובעקרונות עריצות העונג והנרקומניה הציבורית מאידך, של האקסלי. רק כדי לאפס את התגובות כדי שתהיינה מחוברות להקשר הדברים.
כתוב תגובה ל- אלון דהן
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il