s1 News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
דלג
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
חיים כצמן [צילום: יח"צ]
איש עסקים, משקיע נדל"ן
אייל זמיר
מנכ"ל משרד הביטחון
אייל זמיר (נולד ב-1960), איש צבא ישראלי, מנכ"ל משרד הביטחון.
 יעל אלמוג זכאי [צילום: יח"צ]
אשת עסקים
יעל אלמוג זכאי (נולדה ב-1963), אשת עסקים ובעלת הון ישראלית.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תרבות הביטחון של ישראל
מאת: ד"ר אורי מילשטיין  |  23/03/2002
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
אתור הבעיה
  אהובה   24/03/02 01:38
שלב ראשון בריפוי הוא איתור ואבחון הבעיה.
אורי מילשטיין עשה את השלב הראשון.
איך עוברים הלאה?
כתוב תגובה ל- אהובה
2
יוצרים רשות חמישית לניהול המדינה
  אורי מילשטיין   24/03/02 08:22
הוגה הדעות הצרפתי שרל מוטסקייה קבע במאה ה-18, בספרו "רוח החוקים" (1748),שעל מנת שהמדינה תתפקד כהלכה צריכות לפעול בה שלוש רשויות עצמאיות יחסית: הרשות המבצעת, הרשות המחוקקת והרשות השיפוטית. לקביעה זאת היתה השפעה עצומה על כל ההיסטוריה הפוליטית מאז והיא עומדת ביסוד כל המדינות הדמוקרטיות.

במאתיים וחמישים השנים מאז הוסיפו המשטרים הדמוקרטיים את הרשות המבקרת (מבקר המדינה).

על מנת לשרוד יש להוסיף היום את הרשות החושבת או האינטלקטואלית שתקבל לידה את כל המסמכים הסודיים ואת כל החומר האמפירי הנוגע למדינה, היא תפתח תובנות בנוגע להמשך קיומה של המדינה בכל התחומים והיא תכשיר את בעלי התפקידים העיקריים במדינה.

כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
3
הפרדת רשויות בישראל
  אבי   24/03/02 10:22
ארבע הרשויות בישראל אינן נפרדות ובוודאי שאף אחת מהן אינה עצמאית.

הוספת רשויות חמישית לא תקדם את פיתרון הבעיה.

הבעיה הישראלית היא שמנהיגיה לוקחים את האזרחים כמובנים מאליהם.
רק מרד גלוי בשלטונות (אי-ציות אזרחי יספיק) יצליח לשנות פה משהו.
כתוב תגובה ל- אבי
4
הבעייה היא של רמת המנהיגים
  בעז   24/03/02 19:25
בישראל של היום, רמת האיכפתיות של המנהיגים לכל הקורה במדינה נמצא בעדיפות נמוכה בהרבה לעומת מה שיקרה בטווח הקצר לכסא שלהם, כלומר עתיד הכסא לטווח הקרוב מקבל עדיפות לעתיד הכסא לטווח רחוק, ובוודאי עדיף לגורל המדינה. נשמע מטורף? אולי , אך לא חסרות דוגמאות. כמו למשל אהוד ברק שמקורביו צוטטו בהקשר לאטרף בשיחות עם הסורים תוך הזנחת כל יתר הנושאים, ובייחוד הנושא הכלכלי חברתי שבעטיו הוא עלה לשלטון זמן קצר קודם לכן, כאומרים: אם השיחות יצליחו אז כל היתר זניח, ואם לא יצליחו, אז הכל במילא אבוד. או שמעון פרס כשהיה ראש ממשלה אחרי רצח רבין שאמר "אני הולך על כל הקופה", מהמר חסר אחריות בחיי כולנו. או נתניהו שויתר, בניגוד לקו המדיני הבסיסי ביותר שלו, בהסכם וואי, כשידע שויתור זה יביא בוודאות להפלתו ולנטישתו עיי מיטב בוחריו. וכמובן בימים אלו ממש אריאל שרון מחריב במו ידיו את שלטונו עיי נקיטת קו של חיבוק נואש עם פרס בניגוד לדרך המסורתית שלו שבגללה נבחר.
כלומר אצלנו מצעד האיוולת שובר שיאים. אם ניתן למצוא ליקויים בהתנהלות ממשלות רבות בעולם, אינני סבור שנמצא שם שיקולים זרים וניתוק מההגיון במידה הבלתי סבירה כפי שישנה אצלנו.
העקרון הזה יכול לפעול גם לכיוון ההפוך. מנהיג שיאמר לעצמו שהוא בא למשרה הרמה תוך כדי ידיעה שהוא הולך להתאבד פוליטית והוא מקדיש את עצמו למען האינטרסים של המדינה, לפי רוח דברי בן גוריון שאמר : " אני לא יודע מה העם רוצה, אני יודע מה העם צריך", כזה מנהיג יכול לרפא חלק גדול מהחוליים שתוארו במאמר. בכלל לא בטוח שבסופו של דבר הוא אכן יתאבד פוליטית. יתכן שזה גם מתכון להישרדות פוליטית.
כתוב תגובה ל- בעז
5
לתת לאינטלקטואלים אצלנו להשפיע?
  בעז   24/03/02 19:33
יכול להיות שזה יכול לעבוד במקומות אחרים. אבל אצלינו? אותם אינטלקטואלים הביאו אותנו בדיוק למצב שבו אנחנו נמצאים. היה הרבה יותר מועיל למדינת ישראל שתוקם רשות חמישית של מוכרי חמוצים ונהגי מוניות שיכניסו מעט שכל בריא במקום הריקבון העמוק של רוב האינטלקטואלים שלנו.
כתוב תגובה ל- בעז
6
גלגל חמישי או חריש עמוק ?
  יעקב גלאוזיוס   24/03/02 20:04

אנחנו עדים לקשיים רבים בתחום הביטחון ואין ספק שהדבר מצביע על חוסרים בתרבות הביטחונית שלנו ולא רק שם.

אולם להסיק מכך שעל מנת לצאת מהסבך הנוכחי, נדרשת הקמת רשות חמישית המרחק הלוגי רב.

להביא דוגמא מעולם הרכב (תחום שכמדומני לרובנו יש ניסיון רב יותר מאשר תחומים אחרים) כאשר אחד הגלגלים מפסיק למלא את תפקידו בצורה טובה מחליפים אותו. עדיין לא ראיתי ברחובותינו רכב עם 4 גלגלים מפונקצרים, שנוסע בעזרת גלגל חמישי.

בנוסף לכך רשות חמישית של אינטלקטואלים תהיה מן הסתם רשות לא דמוקרטית (oligarchy )

יש אולי מצבים שאין מנוס מביטול זמני של הדמוקרטיה, ספק אם במציאות הנוכחית הדבר יביא תועלת.

הנכון לדעתי לטפל בבעיה בכלים הקיימים. עידוד חשיבה ובכלל זה חשיבה ביקורתית וכן פעילות פוליטית של גופים ומפלגות שרצונם לשרוד יביא אותם בהמשך לבחור במדיניות נכונה יותר. תהליך כזה יש בכוחה להביא לרענון ולהתחדשות של המערכות הקיימות.

יהיה בוודאי תפקיד חשוב לאינטלקטואלים בתהליך הזה.

כתוב תגובה ל- יעקב גלאוזיוס
7
קוד ההתנהגות של אינטלקטואלים
  אורי מילשטיין   24/03/02 21:53
קוד ההתנהגות של האינטלקטואלים האמיתיים הוא ביקורתיות. האינטלקטואלים שאתה מדבר עליהם, שהביאו את הסכם אוסלו כביילין ופונדק, היו אינטלקטואלים-דמה וקוד ההתנהגות שלהם היה נאמנות לקבוצת השררה שלהם.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
8
קיומה של הרשות החמישית
  Thats all folks   24/03/02 21:58
נשאלת השאלה הקרדינלית, מי יקבע אילו אנשים יישבו ברשות החמישית?

מה שראינו מתחילת תהליך אוסלו היה התקרנפות של זרועות הצבא, כך שלסמוך על אותם אנשים? זה יהיה מסוכן מדי.

יש לקבוע קריטריונים ברורים ובהם, להכניס גם אנשי מקצוע "יצירתיים" שאינם הולכים לפי הקו הרשמי, שיאפשרו דיון פתוח תוך הצגת עמדות לא תמיד מקובלות.

השאלה היא איך ניתן לבצע זאת ולא להגיע לאוסף של "אנשי שלומנו". אולי צריך להקים רשות שישית, שתבחר את האנשים לרשות החמישית?

Thats all folks
כתוב תגובה ל- Thats all folks
9
הדמוקרטיה העכשווית מצתה את עצמה
  אורי מילשטיין   24/03/02 22:02
הדמוקרטיה בצורתה בנוכחית מיצתה את עצמה ואין היא מתאימה יותר למציאות המורכבת של תחילת המאה ה-21. הדמוקרטיה העכשווית מבוססת על ניהול המדינה בעזרת השכל הישר - שכלם הקולקטיבי של הבוחרים המתמצה בנבחרים. אך הבעיות המורכבות של העולם הפוליטי היום זקוקות לשכל מתוחכם יותר ואותו הדמוקרטיה העכשווית אינה מסוגלת לספק. הפילוסוף היווני הגדול הרקליטוס קבע לפי אלפיים ושש מאות שנה ש"הכל זורם". לפיכך מה שלא זורם דהיינוף משתנה - מתנוון. וזה מצבה של הדמוקרטיה בימינו.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
10
קל יותר לקבועקריטריונים מלנהל מערכת
  אורי מילשטיין   24/03/02 22:09
דין הרשות האינטלקטואלית, החמישית, כדין הרשות השופטת השלישית והרשות המבקרת הרביעית. גם אותן צריך לבחור ואין מקימים רשות נוספת לשם כך. מבחן תפקודן של שתי הרשויות הראשונות, המחוקקת והמבצעת באופן שבו הן יקבעו את הקריטריונים לחברות ברשות החמישית, כפי שהם קובעים את הקריטריונים לרשות השופטת והמבקרת. התקווה היא שקל יותר לקבוע קריטריונים טובים, מאשר לנהל יום יום מערכת בצורה טובה.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
11
קו-אדום!
  יעקב   24/03/02 22:42
קו-אדום הנו מטבע לשון המשמש פרשנים בנושא בטחון. חציית הקו נתפסת כהכרזת מלחמה וההמשך ידוע....

בישראל , "הקו האדום", הנו חלק בלתי נפרד מחיי היום יום והוא, הקו, יודע אף לשחות , תקון קל, לצלול. רק לצלול.

לענין. ראו את אשר קרה למפלס הכנרת במשך 40 השנה האחרונות:
רשות הכנרת שתפקידה לשמור על מפלס הכנרת התירה לא אחת, עקב המצב, את הורדת הקו האדום שמתחתיו אסורה השאיבה.
הקו האדום הלך וירד ... נמצאה ספינה עתיקה מתחילת הספירה...

כמות משקעים קטנה מביאה לצלילת הקו האדום מטה וכך הלאה והלאה.

מה קורה שכמות המשקעים עולה! הרי, מן הסתם, ניתן להעלות את הקו האדום ולנהל משק מים בהתאם למתת הטבע.

לא כך קרה. בתחילת שנות ה90 מלאה הכנרת עקב כמות משקעים רבה. הקו האדום שצלל שנים קודם, נשאר במקומו. לא עלה.. לא צף...הבהיק בצבעו, אדום, אך נשאר מטה.טבע.

למה?. היכן המחשבה.אין זו אפכא סתברא!
הגיון פשוט.

תרבות היא מכלול של דברים רבים. והרי אנו "בבטחון" עסקינן. מנהיגות שלא יודעת לקרוא את פני השטח ולדלות פרטים נסתרים סופה שנצבעת אדום!

מנהיגות היא מקצוע בו האזרח משלם, לעיתים בחייו, את הכשרתם ו/או חוסר הכשרתם של מנהיגיו.
כתוב תגובה ל- יעקב
12
לכן יש צורך ברשות אינטלקטואלית
  אורי מילשטיין   24/03/02 23:28
מצויין יעקב!
וכיוון שמנהיגות היא עניין רציני מדי מכדי להשאירו למנהיגים, יש להכשיר את המנהיגים לתפקידם ולשם כך אנו זקוקים לרשות חמישית, רשות אינטקלטואלית, שתפקידה יהיה, לא לשלוט אלא "רק" להכשיר מנהיגים ולףתח תובנות מנהיגות.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
13
מי יבחר בם
  סתוית שהם   25/03/02 10:34
ומי יבחר את האינטלקטואלים?
כתוב תגובה ל- סתוית שהם
14
מי שבוחר את השופטים ואת מבקר המדינה
  אורי מילשטיין   25/03/02 17:35
את אנשי הזרוע האינטלקטואלית יבחר מי שבוחר את השופטים את מבקר המדינה.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
15
אז מה ישתנה ?
  יעקב גלאוזיוס   25/03/02 21:06
אם אנשי הזרוע האינטלקטואלית ייבחרו ע"י מי שבוחר היום את את השופטים את מבקר המדינה, סביר להניח שהזרוע האינטלטואלית ימשיך במגמות קיימות פחות או יותר.

במקרה הזה אין סיכוי רב לתהליך של התחדשות.

פעילות אינטלקטואלית שתביא לשינוי של ממש תצטרך לבוא מאינטלקטואלים שאין להם מחוייבות למערכות ולמגמות קיימות.
כתוב תגובה ל- יעקב גלאוזיוס
16
האם אתה באמת מאמין
  בעז   25/03/02 22:17
שההרכב שיבחר לרשות החדשה לא יהיה מורכב מה"אליטות" של היום?
למרבה הצער שינוי כזה לא יקרה ללא משבר חריף ביותר, אך אל דאגה, המשבר הנוכחי שאנו רק בתחילתו, נוצר יש מאין בעקבות מצעד האיוולת המדהים של ההנהגות בשנים האחרונות, המשבר שהם הביאו ברוב כסילותם, יגרום לגירושם של החוגים הללו מעמדות הכח במדינה. אותו משבר חייב גם להצמיח הנהגה אחרת, בד בבד עם שינוי במשטר, היות ואין בישראל דמוקרטיה, אלא הפקרות חלמאית. המשטר שישתנה בעקבות משבר שיכלול לצערנו מספרים חסרי תקדים של קרבנות, צריך להיות מותאם יותר לאופי העם, למשל, יותר סמכויות להנהגה על חשבון מערכת המשפט שאיבדה את הצפון ופגיעה בהפקרות של אמצעי התקשורת שלעיתים דומה שחלקם מייצג את האוייב.
כתוב תגובה ל- בעז
17
כינוןהרשות האינטלקטואלית היא החידוש
  אורי מילשטיין   25/03/02 22:24
תפקיד הרשות האינטלקטואלית אינו לחולל מהפכה מחשבתית כי עצם הקמת הרשות היא מהפכה מחשבתית. לאחר שהוקמה צריכה הרשות לפעול בתחום המדינה והביטחון באותם כלים מחשבתיים שפועלים היום ברפואה לדוגמא.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
18
קיום הרשות יצמיח אליטות חדשות
  אורי מילשטיין   25/03/02 22:28
החברים הראשונים של הרשות האינטקלטואלית יבואו מקבוצות השררה הנוכחיות. מכך אין להימלט. אבל עצם קיום הרשות יצמיח אליטות של אמת, דהיינו אנשים שקוד ההתנהגות שלהם הוא אחריות וביקורתיות.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
19
זוכרים את המועצה לביטחון לאומי ?
  יעקב גלאוזיוס   26/03/02 00:46
הקמת רשות אינה מבטיחה דבר.

בהקשר לכך ניתן להיזכר במועצה לביטחון לאומי שהוקמה בשלהי כהונת נתניהו במגמה לתת ייעוץ בלתי תלוי לדרג המדיני בנושאים ביטחוניים.

בפועל לתפקיד המרכזי מונה אלוף בצה"ל (דיין) כך שהתקוות שהיו, של יצירת גוף אינטלקטואלי ועצמאי נגוזו די מהר.

ניתן לצפות גורל דומה לרשות האינטלקטואלית אם וכאשר רעיון כזה יאומץ ע"י מישהו.

יחד עם זאת, אין לי כוונה לשפוך יותר מדי מים צוננים, ואין ספק שדרושה התחדשות בתחומי החשיבה הציונית.

כתוב תגובה ל- יעקב גלאוזיוס
20
המועצה לביטחון לאומי איננה עצמאית
  אורי מילשטיין   26/03/02 07:41
המועצה לביטחון לאומי הוקמה על ידי בנימין נתניהו מתוך כוונה לעקוף את המטה הכללי של צה"ל, שהיה שנוא עליו. לא היה לגוף זה שום סמכויות משלו ועדיין אין לו. הוא מספק משכורות חינם לכמה אנשים עבור מחקרים חסרי ערך. כיום, כשהאלוף עוזי דיין עומד בראשו הוא גם לא ממלא את יעודו המוגבל, שכן ראש הממשלה אריאל שרון אינו מייחס ערך לתובנותיו של עוזי דיין.

אני מציע להקים גוף עצמאי, מכוח חוק של הכנסת, שמערכת הביטחון לרבות ראש הממשלה והרמטכ"ל יהיו חייבים להשתמש בשרותיו מכוח החוק.אז תתחולל מהפכה האמיתית באיכות המערכת הביטחון שלנו ובתפקודה.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
21
מן ההגדה " רשע מה הוא אומר "
  Abrasha_Diner   26/03/02 08:16
מה הביטחון הזה לכם.... וגומר,
למר. מילשטיין שלום ,
אם תעיין בספריו של הפרופ, יהושפט הרכבי
מתחילת שנות השמונים,תמצא את תחזיתו על מעבר מדינות ערב למלחמה בישראל באמצעות דת האסלם ,מאחר שבמדיניות הביטחון הישראלית הקיימת ( אפילו עפ"י תאורך) לא יוכלו לפתור את "הבעיה הישראלית".
ואכן זה הכוון בו הם הולכים.
גם צבאן של מדינות ערביות שחתמו עמנו על הסכמי שלום ,מתאמן בתתלג"ים וב סמולציות על תקיפת ישראל והשמדתה.
ולכן אין למערכת הביטחון ברירה אלא ללכת בכוון שהיא הלכה עד כה.
בעיתה של ישראל אינה הסטטוס של מערכת הביטחון אלא רפיון החשיבה של ממשלות ישראל ותלותן הגוברת בתמיכת ארה"ב.
בברכת חג שמח ופסח כשר !!!!

כתוב תגובה ל- Abrasha_Diner
22
"רצונך בשלום, היכון למלחמה"
  אורי מילשטיין   26/03/02 10:08
אברשה דינר שלום,

שנינו מסכימים כי כל ממשלות ישראל לקו ברפיון חשיבה.השאלה היא האם היה זה רפיון חשיבה בכל תחום או בתחום/תחומים מסוים/מסוימים. מדבריך משתמע שהמדובר בכל התחומים, וזאת טענה שלא ניתן להתיחס אליה ברצינות, כי בהתאם לחשיבה של פופר לא ניתן להפריכה.

אני טוען שרפיון החשיבה הוא במערכת הביטחון. כבר הרומאים טענו "רצונך בשלום היכון למלחמה", דהיינו, תמיד יש להתכונן למלחמה ועל כולם לעשות זאת גם על קואליציית השלום וגם על אנשי ארץ ישראל השלמה. מערכת ביטחון חזקה ויעילה היתה מאפשרת לנו, ותאפשר לנו בעתיד, לנהל מדיניות עצמאית, יחסית, מול ארצות הברית, ולקדם את מטרותינו המדיניות והלאומיות בהתאם לרצון הציבור כפי שהוא יבוא לידי ביטוי בבחירות.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
23
הערות לתגובה
  Abrash_Diner   26/03/02 10:26
1.לא דיברתי ,אלא כתבתי.
2.תשובתי דנה רק בנושא הביטחון.
3.ממאמרים ומתגובות לא יוושע עם ישראל
ביחוד כשכולנו חכמים וכולנו נבונים ועוד.
4.מוטב שכל הגופים החוץ ממשלתיים שעוסקים בניתוחים איסטרטגיים, יפעלו יחד
עם אנשי הבטחון הבחירים בעצה אחת, ע"מ לחלץ את עמנו מצרינו, וזאת על בסיס מיקצועי טהור.

בברכת חג שמח ושקט
אברשה דינר
כתוב תגובה ל- Abrash_Diner
24
קוד הביקורתיות לעומת קוד החיפוי והט
  אורי מילשטיין   26/03/02 10:52
מר אברשה דינר הנכבד,

1. אם נסכים שסוף מעשה במחשבה תחילה, ומחשבה מועשרת על ידי שיח, הרי שתנאי הכרחי להיוושעות הם מאמרים ותגובות.
2. אחד הליקויים העיקריים של אנשי הביטחון הבכירים הוא שאין הם פתוחים לתובנות של אנשים שמחוץ למערכת הממשלתית. לכך יכול אני לספק לך דוגמאות למכביר.
3 הסיבה לכך שהיא שקוד ההתנהגות של אאוט-סיידרים הוא ביקורתיות במובן של אנליזות (המובן הקנטיאני) וקוד ההתנהגות של רוב אנשי המערכת הרשמית הוא חיפוי וטיוח כשהמשימות אינן צולחות בידם. שהרי אם הם יחשפו הם יסכנו את שרידות מעמדם.לאוט-סיידרים כמוני אין מעמד ואין מה לסכן.
4. מכל מקום אני אשמח לפעול בעצה אחת עם אנשי מערכת הביטחון והם יודעים זאת, שאל אותם מדוע הם מסרבים.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
25
קן מפריד בין ייעוץ לאחריות
  יעקב גלאוזיוס   26/03/02 12:02

תפקידו של גוף מחקרי להציע פתרונות. בסופו של דבר הזכות והחובה של מי שנושא באחריות מינסטריאלית הוא להחליט לאיזו יעוצים להקשיב.

גם גוף עצמאי שיוקם ע"י הכנסת, לא ישפיע הרבה אם הוא לא יזכה לאמון מצד הנושאים באחריות מיניסטריאלית או פקודית באותה תקופה.

נודף ריח קל של פשטנות מהמחשבה שיש אמצעי אחד שיביא לתפנית בתפקודו של הצבא או הממשלה.

יחד עם זאת אין לי עניין סתם לזרוק מים צוננים , בוודאי גופי מחקר חזקים יוכלו להיטיב את מצבנו לאורך זמן.

ראוי לפתח את הנושא בצורה רצינית. על מנת להוציא לפועל דרושה קואליציה רחבה של כוחות בכנסת שיתמכו בכך.

יש לגבש את הנושא בצורה מסודרת, להכין הצעת חוק, ולשכנע רוב בכנסת עתידית שגוף כזה יביא למדינה ולהם יותר תועלת מנזק.

המשוכות שישנן בדרך לקבלת חוק כזה אינן נמוכות. יחד עם זה הדבר בהחלט אפשרי.
כתוב תגובה ל- יעקב גלאוזיוס
26
לא רק מחקר אלא גם הכשרה גבוהה
  אורי מילשטיין   26/03/02 13:27
הגוף שאותו אני מציע אינו רק גוף מחקר אלא גם גוף הכשרה ברמה של לימודים אקדמיים מתקדמים בנושאים של ביטחון לאומי. גוף שימקמד רק בחקר בעיות הביטחון הלאומי ובהכשרת הסגלים בכל המערכת הממשלתית ברמה של תואר שני ותואר שלישי, מעין מכון ויצמן לביטחון לאומי, יהיה גוף שיחולל מהפכה בתרבות הביטחון של ישראל
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
27
טוב, אבל לא מספיק
  יעקב גלאוזיוס   26/03/02 15:17

יש חשיבות רבה לחינוך והכשרה ואין ספק שצבא מקצועי יותר יוכל לשרת את המדינה טוב יותר.

עם זאת, רצוי לשאול האם הקמת גוף נוסף שיעסוק במחקר והכשרה תגרום לתפנית בעמדת ישראל ? ישנן מספר סיבות לחשוש שלא, כדלהלן:

1. הדרג המדיני קובע לצבא בשאלות החשובות (כולל מינויים בכירים). היום הצבא אינו מפעיל את מלוא כוחו עקב חששות שונות של הדרג המדיני.

2. אין דרך בדמוקרטיה למנוע מטמבל תורן להתמנות לראש ממשלה או לשר ביטחון.

3. מצב עניינים זה יימשך גם אם הצבא תתפקד טוב יותר.

4. לגבי האפשרות לחייב הדרג הפוליטי לעבור הכשרה, הדבר אינו מקובל בדמוקרטיות בעולם. בנוסף קשה לראות נבחרינו תומכים בתוכנית שתחייב אותם לצאת לחופשת לימודים למשך כמה שנים.

5. מגבלות על פעילות הצבא נובעות גם ממקורות נוספים כגון מגבלות תקציביות , מאזן כוחות באזור, סוגי נשק, שאלות ערכיות וחברתיות.

6. חוץ מזה משך הזמן שיידרש עד שתוכנית כזאת תיושם ותביא תועלת - 3 עד 5 שנים.

לסיכום, דרושה כעין תוכנית רה-אירגון למדינה שתכלול מספר צעדים בתחומים שונים. סעיף אחד בוודאי יכול להיות הקמת אקדמיה לביטחון לאומי.



כתוב תגובה ל- יעקב גלאוזיוס
28
הכשרת ממונים, לא נבחרים
  אורי מילשטיין   26/03/02 15:51
האקדמיה לביטחון לאומי שאני מציע, לא תכשיר את הדרג הנבחר אלא רק את הדרג המתמנה. אבל רוב הנבחרים שרתו לפני היבחרם בדרג המתמנה ואז הם יקבלו את הכשרתם.

התוכנית שלי לא תפתור את כל בעיותיה של מדינת ישראל היום, בוודאי יצוצו עוד בעיות בעתיד, אבל היא תשפר לאין ערוך את תפקודה של מדינת ישראל, וגם זה משהו.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
29
טוב שיש מי שחושב קדימה, אבל
  יעקב גלאוזיוס   26/03/02 21:59
טוב שיש מי שחושב קדימה, אבל מה מה יהיה עד אז ?

פרק הזמן שנדרש עד להקמת אקדמיה לביטחון לאומי שנתיים. תוסיף לכך כשנתיים עד שהקצינים הראשונים יוכשרו על הצד הטוב. עד שיעלו בדרגות הפיקוד תוסיף עוד עשר עד עשרים שנה. עד שישתחררו מהצבא ויתפסו עמדות בעולם הפוליטי (תוך החלפת הדור הנוכחי) משהו בין שנתיים לעשרים שנה. כלומר פרק הזמן שנדרש עד שאקדמיה לביטחון לאומי תשפיע על הנהגת המדינה כ 20 עד 40 שנה.


משך הזמן הזה הוא ארוך למדי בהתחשב בדעה שמציג אורי ש"תרבות הביטחון של ישראל נמצאת בשפל המדרגה - עד כדי סיכון קיומה של מדינת ישראל. אמנם לא מייד, אך תוך עשר עד עשרים שנה"

בסיום, - תפקידו של אינטלקטואל הוא גם להציע דרכי התמודדות ופתרונות שניתנים ליישום בתקופה הקרובה יותר.



כתוב תגובה ל- יעקב גלאוזיוס
30
ההשפעה תהיה מיידית
  אורי מילשטיין   26/03/02 23:03
אם יוכר הצורך בהקמת האקדמיה לביטחון לאומי ניתן יהיה להקים אותה תוך זמן קצר מאוד: חודשיים שלושה.

האקדמיה תמלא שלושה תפקידים:
א. תפתח תובנות אסטרטגיות שיהיו לשימוש מחשבתי מיידי,
ב. תמלא תפקיד של מועצה לביטחון לאומי ותשפר בכך את תפקוד הממשל בישראל,
ג. תכשיר את ממלאי התפקידים הבכירים במשרות החיוניות במדינה. בכך היא תשפר את תפקודם ואת תפקוד המדינה עוד לפני שהם יעברו לדרג מקבלי ההחלטות הנבחרים.

השיפורים לפיכך יהיו מיידים.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
31
תובנות אסטרטגיות
  יעקב גלאוזיוס   27/03/02 13:13

אורי,

כמדומני שתסכים איתי שיש חשיבות רבה לשאלה מי ימלא תפקידים מרכזיים באקדמיה לביטחון לאומי (או מי יבחור אותם).

אם הייתי חבר בגוף כזה, לאיזו כיוונים היית מושך, ואיזו נושאים יעמדו בראש סדר היום של האקדמיה?

את מי היית ממליץ למנות לאקדמיה ?

כתוב תגובה ל- יעקב גלאוזיוס
32
אנשי האקדמיה לביטחון לאומי
  אורי מילשטיין   27/03/02 14:32
אני מציע למנות לאקדמיה לביטחון לאומי נשיא ו-15 ראשי תחומים. בכל תחום יהיה יושב ראש ו-9 חברים, כמספר הקבוצה המבצעית-טבעית האופטימלית.

אלה התחומים: 1. צה"ל, 2. לוחמת טרור, 3. לוחמה בלתי קונבנציונלית, 4. ערבים, 5. מדיניות חוץ, 6. משק, 7. משפטים, 8. חינוך, 9. השכלה גבוהה. 10. הסברה, 11. דת ומדינה, 12. העם היהודי, 13. מדע, 14. תרבות. 15. חברה.

נשיא האקדמיה צריך להיות בעל המאפיינים הבאים: נאמנות לאומית, מנהיגות ממגנטת,יכולת להפעיל צוות של אנשים ברמה גבוהה, בעל אינטליגנציה גבוהה, כושר יצירתיות, בעל קודים התנהגותיים של אחריות וביקורתיות.

אלה צריכים להיות גם המאפיינים של ראשי התחומים אך במינון מינון יותר כי אנשים עם מאפיינים כנ"ל, במינון גבוה הם נדירים מאוד.

כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
33
כללית זה נשמע מצויין, פרטים ?
  יעקב גלאוזיוס   27/03/02 15:01

1) בהכירך את החומר האנושי שקיים היום בתחומים שמנית, במדינה, מי היית ממליץ לנשיא ולראשי התחומים ?.

2) יש לך תפישה אישית מגובשת או תובנות מיוחדות בתחומים שמנית ?



כתוב תגובה ל- יעקב גלאוזיוס
34
דיון על נושא זה כנס "שורת המתנדבים"
  אורי מילשטיין   27/03/02 15:27
יעקב שלום,

א. ביום ד'' 10 באפריל בשעה 19 במסעדת "ז''אן דן" (יש מקום ל-200 איש) במרכז המסחרי של שכונת אזורי חן, מצפון לשדה דב, יתקיים כנס ראשון של תנועת "שורת המתנדבים - תנועה לבניית ישראל אחרת". בכנס זה ארצה בדיוק על הנושא שבו אנו דנים - רשות אינטלקטואלית למדינת ישראל. אתה מוזמן בזה לכנס ואתה יכול להביא אתך את מי שתחפוץ. (אני לא מהמארגנים).
ב. זה יהיה לא רציני מצידי לנקוב בשמות של חברי האקדמיה מבלי שעשיתי תחקיר יסוד ואותו עדיין לא עשיתי.
ג. אני חושב באופן שיטתי על נושא זה לפחות 10 שנים, ואיתך הרי שוחחתי עליו בפגישתנו. עשר שנים אלה מגובות בעוד 20 שנה של מחקרים אסטרטגיים. יש לי תובנות מגובשות בנושא וזה מכשיר אותי לעמוד בראש האקדמיה.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
35
השם הוא "שורת האזרחים"
  אורי מילשטיין   27/03/02 15:38
טעיתי בשם. "שורת המתנדבים" בהנהגת אליקים העצני פעלה בשנות החמישים. עכשיו מדובר על "שורת האזרחים"
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
36
סתירה
  DR.NO   28/03/02 00:13
יש סתירה בין הצעותיך (בתגובות)
לבין הבעיה שאתה מציג.
הבעיה שאתה מציג,לפיה אנשים לא ראויים מאיישים את מרבית עמדות המפתח בישראל היא למעשה בעיה תרבותית.זו תוצאה מתבקשת מהיות ישראל אוליגרכיה.
פתרון לבעיות כאלה,לעולם לא יהיה שנוי
מבני כזה או אחר.
לא פותרים זאת,ע"י הקמת גוף נוסף עם 20 חברים במקום 8,עם דעות כאלה ולא אחרות.
הלואי והפתרון היה כלכך פשוט.
הבעיה מאד מורכבת,הפתרון פשטני ואפילו ילדותי.
כתוב תגובה ל- DR.NO
37
רשות חמישית
  אורי מילשטיין   28/03/02 07:56
אני מסכים איתך שהבעיה היא תרבותית ופתרונות ילדותיים ופשטניים לא יסייעו לפתור אותה.

על מנת להתגבר על ליקוי יסודי (תרבותי, סטרוקטורלי, גנטי וכו'') יש שתי חלופות:

א. לתת לאבולוציה לעשות את שלה ולקוות שהיא תעשה זאת בדרך הנכונה, הנוחה והזולה. אך אפילו אם הפתרון האבולוציוני יהיה טוב הוא ימצא בעתיד הרחוק מאוד.

ב. לזרז את התהליך ולחולל את השינוי בעצמנו. כידוע לך הרפואה, והמחקר הרפואי, לדוגמא, בחרו בחלופה השנייה.

לא הצעתי להקים עוד מכון או קבוצת מחקר, אלא לכונן רשות חדשה בצד ארבעת הרשויות הקיימות (מחוקקת, מבצעת, שופטת ומבקרת) - הרשות החושבת. שלא כמו מכונים אחרים, הרשות החושבת תקום מכוח החוק, יהיה לה תקציב והיא תהיה בלתי תלויה בלחצים של רשויות אחרות ובעיקר של אנשי הרשות המבצעת.

תפקיד עיקרי של הרשות הזאת הוא לחולל שינוי תרבותי יסודי שעליו כתבת.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
38
ראשות אינטלקטואלית
  ראובן גיא   28/03/02 11:54
אני מסכים עם אורי מילשטיין יש מקום למועצה לביטחוןוכלכלחה לאומיים ליד ראש הממשלה שאכן יגיבו לכל בעיה ביטחונית או כלכלית בצורה אימפירית תוך סיעור מוחות אינטלקטואלי הוצאות נייר עמדה למול הסתברות הפוכה. ומכאן יבוטלו הן הגוף לביטחון לאומי במשרד הביטחון והן
מועצת הניגידים בבנק ישראל.
כתוב תגובה ל- ראובן גיא
39
הכשרת ממלאי תפקידים
  אורי מילשטיין   28/03/02 13:10
לרשות הזאת תהיה גם פונקציה של הכשרת ממלאי התפקידים הבכירים של הממשל הישראל, ברמה של לימודים מתקדמים אקדמיים (תואר שני ושלישי). הכשרה זאת תשנה לטווח הארוך את תרבות השלטון בישראל.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
40
הם לא יודעים לעשות שלום ולא מילחמה
  יוסי ששון   29/03/02 14:27
ממשלות ישראל כולן ממשלות מחדל הם בתחום משק המים למרות שאנו נמצאים באיזור שחון לא השכילו להקים מתקנים
להתפלת מים אשר יספקו מים גם לשכנים הירדנים והסורים ועקב כך אין אנו יכולים לעשות שלום עם הסורים
ממשלות המחדל לא השכילו להקים מערך רכבת מהירה מהדרום המובטל לאיזור המרכז
כך שאדם יוכל להגיע לעבודה בת-א בזמן סביר אם היו מקימים רכבת היו מונעים ממאות אלפי עובדים זרים להגיע לארץ
ולאלפי מובטלים היתה עבודה
ממשלות המחדל לא השכילו לדעת או להבין מה רוצה הדיקטטור הפלשתיני ממהלך התבוסתני של מר צמברלין הישראלי
וכך הגיעו לארץ מומחי טרור וגרילה באישור ממשלת ישראל וכך אנו מוצאים עצמינו במ י ל ח מ ה
גם התגובה הרפה שלנו במילחמה זו גורמת לצד השני להבין שהוא יכול להיתמודד אתנו באופן שוה
ועדיין נימצא איתנו אדון צ"מברלין וממשיך לשלוט בממשלת ישראל למרות
שמתהליך אוסלו נישאר לנו מילחמת גרילה של צבא זר בתוך שטחי ישראל
יוסי ששון
כתוב תגובה ל- יוסי ששון
41
ולפיכך יש לכונן את הרשות החמישית
  אורי מילשטיין   29/03/02 17:33
יוסי, אתה צודק בכל מה שאתה כותב. ראה פיתוח הפתרון למצב המחדלי שהעלית במאמרי: "הרשות החמישית", בעמוד השער של "מחלקה ראשונה" או בגליה של מאמרי.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
42
האם ניחוח ניאו-מרקסיסטי עולה מן הני
  קובי מיכאל   1/04/02 11:48
האם אנשי השררה, האליטות האינטלקטואליות וכל השאר הם בחזקת מעמד לכשעצמו, שהיה למעמד בעבור עצמו?
האם התודעה המעמדית היא זו שמכתיבה את דפוס פעולתם והתנהגותם, שלא לומר מחשבתם?
אם כן, מה יקרה עם כינונה של הרשות החמישית? והרי יושביה יהפכו ברבות הימים למעמד.
התמודדות עם הדיאלקטיקה האינהרנטית בטיעון ובניתוח מחייבים שכלול של דוקטרינת הפעולה מעבר לשינוי פרסונלי כזה או אחר. הדוקטרינה צריכה להכתיב את איוש השורות באותה רשות חמישית ולא הזיהוי המוסדי של מי שמבקש לחשוב ולפרוץ פרדיגמות. חשוב להנחיל את עקרונות החשיבה האסטרטגית, הגורסת עיצובה של מציאות לצורך מימוש חזון ומטרות לאומיות (שלא בהכרח ברור כי הוגדרו די צורכן). כדי לעצב מציאות יש לאתר את מקורות העוצמה וההגיונות המסדרים במציאות קיימת, לאתר את נכסיהם העיקריים ולנטרלם באמצעות טיפול בנקודות התורפה שלהם - זו למעשה מלאכת הנחלת היגיון מסדר אחר למציאות, היגיון שיהיה בו כדי לממש את האינטרסים והמטרות של מדינה שבחזיתה חזון ברור ומוצהר.
כתוב תגובה ל- קובי מיכאל
43
לקובי מיכאל: הגיון מסדר גודל אחר
  אורי מילשטיין   2/04/02 23:18
את ההגיון מסדר גודל אחר שעליו אתה מדבר ינסו אנשי הרשות החמישית לנסח ובכך לנטרל או לפחות להאט את תהליך הקריסה הדיאלקטי שעליו רמזת.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
44
לאורי-היגיון מסדר אחר במציאות משתנה
  קובי מיכאל   3/04/02 23:53
כוחה של חשיבה מערכתית מהמעלה של אסטרטגיה-רבתי היא ביכולת לזהות את השינויים במגמות ובתהליכים המרכזיים עוד בטרם התרחשותם הטורבולנטית. רק איתור מוקדם של התפתחויות צפויות יאפשר עיצוב מציאות אחרת באמצעות הנחלת הגיונות מסדרים אחרים.
איתור מוקדם של מגמות ותהליכים מעצבים במציאות קיימת הוא פועל יוצא של פירוש המציאות באמצעות מערכות מושגים מפרשות למול מספר רב של הקשרים וממדים בו זמנית. טיבה של החשיבה המערכתית הוא בהיותה א-ליניארית, רב-הקשרית, רב-ממדית ופורצת מסגרות.הנטייה והחולשה האנושית הבסיסית היא להתעלם מהצורך לחשוב בהקשרים משתנים ולכן אנו נוטים לפרש מציאות משתנה באמצעות מערכות מושגים מפרשות, הלקוחות ממציאויות אחרות.
זו נקודת התורפה של הקוגניציה האנושית והפרוצידורות הארגוניות ולכן המאמץ האמיתי באותה רשות חמישית צריך להיות בפיתוח עקרונות של חשיבה מערכתית ושיפור המנגנונים והתהליכים באופן שיפצה על הטיות קוגניטיביות וחולשות פרצדרורליות של ארגונים באשר הם ארגונים.
אם יש משהו שצריך באמת לייחד את אותה רשות חמישית/אקדמיה לביטחון לאומי, הרי שזה היכולת לחשוב אחרת. החשיבה האחרת, אותה חשיבה מהמעלה של אסטרטגיה רבתי יכולה להוביל לתובנות שונות ומשתנות ואל לה לאותה רשות חמישית ל"התייחד" בכיוון חשיבה אחד ואחרת לא עשינו דבר.
כתוב תגובה ל- קובי מיכאל
45
לקובי מיכאל: אני חותם על כל מלה
  אורי מילשטיין   7/04/02 22:54
כדי להגיע למטרה שנסחת יש לקיים שילוב של עבודה אינטלקטואלית אינטנסיבית בצוות המקיים תקשורת נבונה ושיוויונית ומורכב מאנשים שהם גם אינטליגנטים, גם משכילים וגם באים מדיסציפלינות שונות.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
46
ויקיפדיה היא ההוכחה הכי טובה
  אלי943   20/04/09 22:37
לקיומו של חרם ושטיפת מח שמתרחשתעד ימינו.
באתר של צה"ל בויקיפדיה אין שום קישור לנושא של אורי מילשטיין בנדון!!!
ניסיתי לשתול בנושא של צה"ל קישור לנושא של אורי מילשטיין.
שידעו שישנה לא רק דיעה אחת על צה"ל...
אבל - הקישור לא נקלט!!! מעניין למה....
תנסו גם אתם לשתול קישור. אני מקווה שתצליחו...
ואם לא - זאת עוד הוכחה לנכונות דיעותיו של אורי מילשטיין.
לא סתם לא מוכנים לאשר את הקישור...
כתוב תגובה ל- אלי943
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il