שר התחבורה ישראל כ"ץ תוקף את ראש המוסד לשעבר
אפרים הלוי. הרקע לדברים הוא קטעים מחוות דעת שהכין אשר פורסמו ע"י הכתב דני שדה, ובהם התריע מפני מעורבות סינית בהקמת קו הרכבת לאילת.
אישור תוואי הנסיעה אמור לעלות לאישור בישיבת הממשלה הקרובה, למרות שמזכירות הממשלה לא פרסמה את הנושא בסדר היום של הישיבה. הלוי טוען כי מעורבות סינית בבניית הקו עלולה לפגוע בברית האסטרטגית שבין ישראל לארה"ב ותסייע לסין להתייצב בדרכה להיות מעצמה עולמית.
על-פי חוות הדעת, שחוברה בשיתוף מכון שאשא למחקרים אסטרטגיים, נאמר כי בידי סין, התומכת במדינות העוינות את ישראל, יהיו מנופי לחץ כלכליים ומדיניים על ישראל. עוד נאמר כי היא תקדם מיזמים ענקיים שתכליתם למסד מוקדי השפעה בימים ובנמלים שעשויים לסייע ליריבי ישראל לשפר משמעותית את יכולותיהם כלפיה.
כ"ץ הגיב על הדברים: "צחקתי על השטחיות וחוסר ההתמצאות שעמדו בבסיס חוות הדעת". הוא לא פירט. עם זאת, שיגר השר עקיצה כלפי הלוי אותו בחר שלא לכנות בשמו אלא בתואר "אחד מבכירי מערכת הביטחון לשעבר" ואמר: "אבל מצד שני נמלאתי בדאגה רטרואקטיבית: האם זו הדרך שבה הסיק מסקנות ונתן המלצות גם בתפקידיו הקודמים? נקווה שלא".
השר כ"ץ גם נתן "עצה", כלשונו, לארגוני הירוקים, שלכאורה הזמינו את חוות הדעת: "אתם רוצים לטרפד את אישור מסילת הרכבת לאילת, למרות שהתוכנית אושרה בכל מוסדות התכנון? אתם חוששים שמא איזו לטאה תידרס בדרך, למרות שדאגנו גם לזה באמצעות מעברים וגשרים? אז תגידו את האמת ואל תשתמשו בכל מיני חוות דעת שלא שוות את הכסף שאולי שולם עבורן".
העבודה נערכה כאמור עבור מרכז שאשא למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטה העברית והחברה להגנת הטבע, ובוצעה על-ידי פרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית וצוות מומחים מתחומים גיאו-אסטרטגיים, תחבורה יבשתית, תחבורה ימית והיבטים סביבתיים.
מהניתוח המקיף עולה, שאף אחת מהתועלות המיוחסות לפרויקט לא תתממש, ואף תוביל לפגיעה סביבתית עצומה, הן במרחבי הנגב והערבה והן למפרץ אילת, כתוצאה מהתעבורה הימית והצורך להקים את נמל התעלה. הקמת הרכבת עלולה לפי הניתוח להתברר כפיל לבן, שעלותו הכלכלית גבוהה ביותר, בעוד שתועלותיו מוטלות בספק. יתרה מכך, להשקעות יתר בתשתית תחבורתית עלולות להיות השלכות שליליות ברמה המשקית, שכן הן מהוות הסטה של משאבים מהשקעות פרודוקטיביות יותר. לכך עלולות להיות השלכות חברתיות, שכן אובדן המשאבים יביא לצמצום שירותים או העלאת מיסים לכלל האוכלוסיה, וזאת בעת שהנהנים משירותי רכבת מהירה הם אלו שיכולים להרשות לעצמם את המחיר של נסיעות אלו, שלא יהיה נמוך, גם אם יסובסד.
החברה להגנת הטבע פנתה לחברי ועדת השרים לענייני פנים ושירותים, שאמורה לדון בקו הרכבת לאילת, וכתבה כי "מאז נדון הנושא בממשלה הקודמת, נוספו נתונים ומידע חדש, השופך אור על הפרויקט ובעיקר מעלה שאלות קשות ונוקבות ביחס להיתכנותן של המטרות שהפרויקט הגדיר לעצמו. מכיוון שמדובר בפרויקט שעלותו נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים, ישנה חשיבות רבה שחברי הוועדה הנכבדים יכירו את השאלות ויתמודדו איתן, ובעיקר עם התשובות העולות, בעיניים פקוחות ומבלי ללכת שבי אחר סיסמאות ללא כיסוי".