אלפי תלונות נגד שירותי התחבורה הציבורית מגיעות מדי שנה ל
משרד התחבורה ומספרן רק הולך ועולה. אולם רק חלק זעום מהן מבשיל לכדי כתבי אישום.
בשנת 2011 הגיש משרד התחבורה 185 כתבי אישום נגד מפעילי התחבורה הציבורית. שנה אחר כך, בעקבות ביטול לא-אחראי של צו פיקוח בידי שר התחבורה ישראל כ"ץ (16.4.12), שנכנס לתוקף כעבור חודש, פחת מספר כתבי האישום פי 20.5 לכדי 9 בלבד. זאת בעקבות ביטול סמכויות חוקרי משרד התחבורה. אלפי תלונות שהגישו נוסעים "נזרקו לפח", למרות שניתן היה למצות בהן הליכים של אכיפה מינהלית באמצעות הטלת קנסות.
עקרונית, משרד התחבורה יכול היה להמשיך בהליך הפלילי נגד חברות תחבורה ציבורית שפגעו בנוסעים. בזמן ביטול צו הפיקוח, התנהלו בבתי המשפט תיקים רבים (תת"ח) שנסגרו בעקבות הביטול. עם זאת, במספר זעום של תיקים נגד אגד ביקש משרד התחבורה מבית המשפט להמשיך בהליך ולתקן את כתב האישום כך שהעבירות יחולו על התקנות במקום על צו הפיקוח, שכאמור - בוטל. בית משפט נענה לבקשה והרשיע, אחרי ביטול הצו, את אגד. באחד המקרים אגד ערער לבית המשפט המחוזי בחיפה בטענה שכתב האישום המקורי התייחס לעבירה על צו הפיקוח, ואותו צו בוטל. ביהמ"ש דחה את הטענה וקבע שהצדק עם בית המשפט קמא שאישר את תיקון כתב האישום והרשיע את אגד בעבירה על התקנות.
ב-23 בדצמבר 2012 הסמיך מחדש השר לביטחון הפנים את חוקרי משרד התחבורה לגבות עדויות מנוסעים ומנהגים. אולם למרות שלחוקרים הייתה סמכות מלאה, כמעט שלא נעשה בה שימוש.
נתונים המתפרסמים כאן לראשונה חושפים מחדל רציני מצד מחלקת התביעות במשרד התחבורה, שבמשך השנתיים האחרונות (2014-2013) מאז חידוש הסמכות הגישה רק 10 כתבי אישום בלבד (במערכת נט המשפט נמצאו רק שניים מהם) נגד מפעילי התחבורה הציבורית, למרות שכאמור הוגשו אלפי תלונות מצד נוסעים, שאינם מפוצים על עוולות יומיומיות הנגרמות להם.
מנגד, נגד מפעילי מוניות, שלא פעם נענשים על התחרות שלהם מול מפעילי האוטובוסים באמצעות גביית מחיר נסיעה נמוך יותר, נקט אגף התביעות במדיניות רכה פחות והגיש 60 כתבי אישום בשנתיים - פי שישה מאשר נגד האוטובוסים - למרות שאחוז השימוש באוטובוסים גבוה בהרבה - בערך פי 4.5. עם זאת, עדיין מדובר במספר נמוך של כתבי אישום. לשם השוואה, בשנת 2004 הוגשו כ-800 כתבי אישום רק כנגד נהגי מוניות.
רק לאחרונה, בעקבות התערבות
הרשות הארצית לתחבורה מתחילה להסתמן מגמת שינוי באופן הטיפול בתלונות הציבור. במכרז חדש שפרסמה, היא מבקשת לגייס בין שלושה לחמישה אנשי צוות שיקבלו תלונות, יזינו את פרטיהן למערכת הממוחשבת של משרד התחבורה, ובמקרה בו ניתן לקנוס את המפעיל להזין את הנתונים גם אל המערכת של ועדת האכיפה. לאנשי צוות אלה לא תהיה אף סמכות, ולמעשה הם יתנו מעין שירותי מזכירות לאגף תלונות הציבור במשרד התחבורה.
הזוכה במכרז יתן מענה לפניות כתובות אשר הוגשו לרשות. הוא יתעד את הפניות במערכת פניות הציבור של המשרד, ויספק מענה מקצועי כתוב לפונים אשר יכלול, בין היתר, מענה ראשוני, תשובת ביניים ותשובה סופית. אולם הליך האכיפה המינהלית על מפעילי התחבורה הציבורית יישאר בסמכותו הבלעדית של המפקח על התעבורה.
באחרונה קיימה ועדה מיוחדת באגף התביעות בראשות שרון חסיד דיון מיוחד בנושא אכיפה, ובחנה אחת לאחת באילו תלונות חריגות עליה להגיש כתבי אישום בעקבות תלונות ציבור. מוקדם עדיין להעריך האם מדובר רק בכוונות טובות או בשינוי כיוון שגם יגרום למפעילים לשלם על טעויותיהם ובד-בבד לתת ללקוחות התחבורה הציבורית פיצוי כספי ראוי על הפגיעה בהם.
ממש לאחרונה, לאחר 10 שנים בהן לא עודכן, יצא נוהל פנימי חדש לטיפול בפניות הציבור. אולם מדובר בנוהל טכני שאינו עוסק בליבת הבעיה - אופן הבירור של התלונות ומתן פיצוי לנוסעים שנפגעו.