|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מיליקובסקי. פלדה, גרף-טק וטיסנקרופ [צילום: מן הטלוויזיה]

מיליקובסקי נחקר על נתניהו בתיק הצוללות

חשיפה ב-News1: חקירת בן-דודו של נתניהו בתיק 3000 באפריל 2017 התמקדה בנתניהו - למרות העדר אישור של מנדלבליט לחקירה כזאת
06/08/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת כלי השיט   |   תגובות
גנור: תיק הצוללות נועד להפללת נתניהו
איתמר לוין
הנאשם המרכזי בפרשה מבקש לפסול את הודאותיו, בטענה שהחקירה נוהלה בלא אישור מנדלבליט והופעלו עליו לחצים פסולים שהובילו לחתימת הסכם עד המדינה
לרשימה המלאה

חוקרי פרשת הצוללות חקרו את נתן מיליקובסקי המנוח על בן-דודו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, וזאת למרות שככל הידוע - היועץ המשפטי דאז, אביחי מנדלבליט, מעולם לא נתן אישור לעסוק בעניינו של נתניהו בהקשר זה. כך עולה מהתמליל והתמצות של חקירתו של מיליקובסקי, אשר הגיעו לידי News1.

מיליקובסקי עסק בייצור פלדה באמצעות חברה שרכש אביו לפני עשרות שנים ב-6 מיליון דולר. לפני כשני עשורים היו לנתניהו מניות מועטות בה - אותן מכר בחזרה למיליקובסקי ברווח של מיליוני דולרים. בשנת 2010 מכר מיליקובסקי את החברה ב-350 מיליון דולר לחברת גרף-טף, יצרנית האלקטרודות הגדולה בעולם (בהן פלדה היא חומר גלם מרכזי), והתמנה לדירקטור בה. קונצרן טיסנקרופ - יצרן הצוללות וכלי שיט נוספים שרכש חיל-הים - רכש ב-2015 את גרף-טק.

מיליקובסקי העניק בזמנו לנתניהו 300,000 דולר למימון הגנתו המשפטית, אך בג"ץ הורה לו אשתקד להחזיר את הכסף לאחר שמצא, שהכסף ניתן בזיקה לתפקידו כראש הממשלה ולא בשל קרבת המשפחה. מיליקובסקי הלך לעולמו לפני שנתיים ונתניהו הודיע שהחזיר את הכסף לעזבונו.

מיליקובסקי נחקר (כעד ולא כחשוד) בתיק 3000 באפריל 2017 בידי שלושה מחוקרי להב 433 בראשותו של יואב תלם, אז ראש זרוע החשיפה ביחידה למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) וכיום תת-ניצב וסגן ראש אגף החקירות והמודיעין. ככל שניתן ללמוד מן התמליל, החקירה (באנגלית) התנהלה באווירה נעימה והחוקרים אפשרו למיליקובסקי להאריך בדברים על זכרונות ואירועים שלא היו קשורים לחקירה.

עם זאת, מן התמליל והתמצית ברור, כי המטרה העיקרית של החוקרים הייתה לבדוק קשר אפשרי בין נתניהו לבין עסקיו של מיליקובסקי עם טיסנקרופ ובין נתניהו לבין עסקת הצוללות. הם בדקו האם קיים קשר ישיר, או קשר עקיף דרך בן-דודו ופרקליטו דוד שמרון, שהיה קשור גם לעסקיו של מיקי גנור - נציג טיסנקרופ בארץ, עד מדינה שחזר וכעת הנאשם העיקרי בתיק.

מאחר שנתניהו היה ראש הממשלה גם בעת חקירה זו, נדרש - על-פי חוק יסוד הממשלה - אישורו של היועץ המשפטי דאז, אביחי מנדלבליט, לחקירה בעניינו. אישור שכזה לא הוצג, ומנדלבליט ופרקליט המדינה דאז, שי ניצן, אף הבהירו שנתניהו לא היה חשוד בתיק. זאת, למרות שמספרו מלמד שהוא היה ב"סדרת האלפים" בהם נתניהו הוא כעת הנאשם המרכזי.

חקירתו של נתן מיליקובסקי בתיק 3000 / תמליל
חקירת בן-דודו של בנימין נתניהו בפרשת הצוללת
דוח תשאול נתן מיליקובסקי / מזכר
תמצית חקירת בן-דודו של בנימין נתניהו בתיק 3000

"הראש שלו די מלא בסוגיות אחרות"
תלם. החוקר הראשי [צילום: אורן בן-חקון, פלאש 90]

מיליקובסקי דחה מכל וכל את האפשרות שקיים קשר מושחת כלשהו. הוא אמר כי לא ידע בוודאות שטיסנקרופ היא לקוח של גרף-טק, שכן אין זה מסוג הנושאים המגיעים לשולחנו של הדירקטוריון בו היה חבר. לדבריו, הוא גם לא ידע שיצרנית הצוללות שרוכשת ישראל היא חלק מקונצרן טיסנקרופ. עוד אמר מיליקובסקי, כי מעולם לא דיבר עם שמרון (שגם הוא קרוב-רחוק שלו) על טיסנקרופ ועל גרף-טק, וכי לא ידוע לו על קשרים כלשהם בין שמרון לטיסנקרופ.

תלם שאל את מיליקובסקי האם סיפר לנתניהו על מכירת החברה לגרף-טק. הוא השיב, כי סיפר זאת בקיצור נמרץ, וכי כאשר הוא ונתניהו היו נפגשים בארה"ב – לא עירב אותו בעסקיו: "הראש שלו די מלא בסוגיות אחרות". לדבריו, אם החוקרים ישאלו את נתניהו במה עסק בן-דודו, "הוא יגיד: אני לא יודע, זה משהו שקשור לפלדה".

מיליקובסקי שב ואמר כי הוא אינו גוזל מזמנו של נתניהו מאז שהלה נבחר לראשות הממשלה, וכי כאשר נתניהו מגיע לארה"ב – הם אוכלים ארוחת ערב ותו לא. בתשובה לשאלתו של החוקר אורי קנר הוסיף מיליקובסקי, כי מעולם לא שוחח טלפונית עם נתניהו על טיסנקרופ. "לא הייתה לי שום סיבה לדבר [איתו] על טיסנקרופ", הוסיף.

לדברי מיליקובסקי, רק בחודש שקדם לחקירתו הוא למד מן התקשורת שטיסנקרופ מוכרת צוללות לישראל, לאחר שעיתונאי (שאת שמו לא זכר) טלפן אליו וניסה לקשור בין עסקיו לבין הצוללות. קנר: "ואתה חושב שזה בולשיט?" מיליקובסקי: "כן, משתי סיבות. אני אתן לך את שתי הסיבות שלי. סיבה ראשונה: אני מכיר את הבן-דוד שלי [נתניהו] די טוב, והרעיון שהוא מעורב במשהו מושחת הוא מגוחך". הסיבה השנייה, המשיך, היא שכדי לבצע קונספירציה שכזאת, היה צורך במספר רב של אנשים. מיליקובסקי שב ואמר כי לא ידע שטיסנקרופ מייצרת צוללות; הוא הכיר את שמה כיצרנית מעליות.

תלם המשיך לנסות ולקשור את נתניהו: "ראש הממשלה נתניהו יודע שאתה בעסקי הפלדה. ואתה בן משפחה שלו. יש ביניכם קשר בסקאלות רבות. ובאותה העת, מדינת ישראל היא מאוד מושקעת בניהול עסקים עם טיסנקרופ. חותמת על חוזים, קונה צוללות, קונה ספינות, כלי שיט, הגנה ויכולות הגנה וכו' וכו'. מר נתניהו מאוד מעורב בעסק הזה. הוא מאוד מעורב בקידום חתימה על החוזה". תלם תהה האם לדעתו של מיליקובסקי לא צריך היה נתניהו להרחיק את עצמו מעסקת הצוללות בשל קשר זה.

"אתה לא תקנה אותן מרוסיה; הן שוקעות"
לא דיברו על הצוללות [צילום: קובי גדעון, לע"מ]

מיליקובסקי השיב, שאינו יודע דבר על הצוללות הללו – אם כי הפגין ידע. לדבריו, צוללות אלו כנראה יכולות לשגר טילי שיוט ליעדים מרוחקים, וצה"ל לא יכול להוציא עליהן 800 מיליון דולר (כלשונו) בלא מעורבותו של ראש הממשלה. הוא העיר, כי אינו יודע האם נתניהו ידע שהמספנה – לה יש שם משלה – היא חלק מקונצרן טיסנקרופ. אם נתניהו היה משוחח עימו בנושא הצוללות, הוסיף, הוא לא יכול היה לתרום לו דבר, שכן כאמור עסקיו היו בתחום הפלדה לאלקטרודות. בתשובה לשאלתו של תלם אמר מיליקובסקי, כי גם עם שמרון לא דיבר מעולם בנושא הצוללות.

בהמשך אמר מיליקובסקי: "למה טיסן קיבלה את ההזמנה [לצוללות]? קודם כל, מאיפה תקנה צוללות? אתה לא תקנה אותן מרוסיה; הן שוקעות. אתה תקנה אותן מארה"ב? אני לא יודע. מספנה אמריקנית שמייצרת את אותו הדבר, אני בטוח שזה יהיה יותר יקר. מי עוד בעולם יכול בכלל לייצר צוללת? אין לי שמץ של מושג. למה הם קנו אותן מטיסן? אני לא יודע. תשאלו את צה"ל, תשאלו את הפוליטיקאים. לי אין שום קשר לזה".

תלם שאל האם לדעת מיליקובסקי ייתכן שלשמרון הייתה השפעה על נתניהו בנושא זה. מיליקובסקי השיב, כי "מישהו צריך לקבל את ההחלטה [היכן לרכוש אותן]. זה מפקד חיל-הים? האם זה שר הביטחון? האם זה ראש הממשלה?... יש הרבה החלטות משותפות שצריך לקבל, כך נראה לי... אני לא יודע על מה אתם מדברים... שמרון ובן-הדוד שלי [נתניהו], אני מאמין שהם באמת הלכו רחוק כדי ולנסות ולוודא שכל פרויקט שהוא יעבוד כמו שצריך וללא משוא פנים. זה רק הרושם שלי מהתבוננות, אבל מן הסתם אני לא בחדר [בו מתקבלות ההחלטות].

בדקות האחרונות של החקירה שאל קנר האם שמו של נתניהו עלה אי-פעם בישיבות הדירקטוריון של גרף-טק. מיליקובסקי השיב בשלילה, וכך גם על השאלה האם שמה של ישראל עלה שם. "אני לא חושב שנערכו איזשהם עסקים עם ישראל. יש להם יותר עניין למכור לערב הסעודית וקטאר. בישיבות ההנהלה אנחנו מעולם לא דנו על לקוחות. זה היה על מדיניות".

תמצית החקירה, עליה חתום רס"מ ערן בוחניק, משתרעת על פני שלושה עמודים וכוללת 23 סעיפים. שבעה מתוכם עוסקים בענייני רקע; שישה סעיפים נוגעים לשמרון; שלושה הם לגבי קשרי גרף-טק וטיסנקרופ; ושישה נוגעים במישרין לנתניהו. גם נתון זה מלמד, עד כמה נתניהו עמד בליבת החקירה.

תאריך:  06/08/2023   |   עודכן:  06/08/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיליקובסקי נחקר על נתניהו בתיק הצוללות
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד
6/08/23 08:22
2
משב דב
6/08/23 09:06
 
ובגלל זה
6/08/23 10:12
3
אמונחטאפ
6/08/23 10:32
4
אלי
6/08/23 13:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת כלי השיט
גורמים מרכזיים ב"מערכת עשיית הצדק", כמזכ"ל המשטרה, לא פחות, היועמ"ש מנדלבליט, ובל נשכח את ההשראה והלגיטימציה העצומה, ציבורית ומשפטית, שהעניק אהרן ברק ונוכחותו המאיימת בכנס כרמים, על כסאו הנגרר מירכתי האולם בואכה במת הנואמים... כאצבע מאיימת על היועמ"ש היושב מולו.
06/07/2023  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
כזכור, פרשת הזמנתן של הצוללות לחיל-הים שלנו מטיסנקרופ גרמניה עלתה לכותרות כבר לפני מספר שנים. לאחר חקירה הועמדו מספר מעורבים לדין. יצחק מנדלבליט היועץ המשפטי דְּאָז הגדיל עשות ובטרם מוצתה החקירה הודיע שבנימין נתניהו אינו מעורב בעניין. לאחר מכן עלו מספר פרשות כמו עסקת רכישת ומכירת מניות טיסנקרופ של ביבי עם מיליקובסקי, ספק פלדה לטיסנקרופ, בה הרוויח ביבי סכום מכובד. עלתה גם פרשת השקר של ביבי שהכחיש שאישר לגרמנים לספק צוללות דומות למצרים, אמירת כזב שנחשפה על-ידי הקנצלר מרקל, ומזה חודשים חוקרת ועדת חקירה, בצעדי צב [צב ימי], את מכלול הנושאים.
19/03/2023  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
"שגגה מצערת" - כך מגדירה המדינה את שכתבה המשטרה בשתי בקשות בפרשת הצוללות, בהן ייחסה לאבריאל בר-יוסף ולרעייתו עליזה בר-יוסף "הפצת חומרי תועבה בדמות קטין". הדברים כלולים בתגובתה של המדינה (26.2.23) לבקשתו של בר-יוסף לקבל את כל החומר שהוצג לבית המשפט כאשר נענה לבקשות אלו.
26/02/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה ייחסה בכזב לאבריאל בר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, עבירה של "הפצת חומרי תועבה בדמות קטין" כאשר ביקשה וקיבלה צו שחשף בפניה את תיבת הדוא"ל שלו במסגרת חקירת פרשת הצוללות. טענה זהה וצו זהה היו בעניינה של רעייתו, עליזה בר-יוסף. כך מעלה בקשה שהגישו (22.2.23) סניגוריו של בר-יוסף לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בו מתנהל הדיון בתיק.
22/02/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה הפעילה לכאורה את הטלפון הנייד של עליזה בר-יוסף כמכשיר ריגול מרחוק לאחר ששתלה בו את תוכנת הרוגלה פגסוס - טוענת ההגנה בתיק הצוללות. זאת, בנפרד מן השימוש ברוגלה לשם האזנה לתקשורת בין מחשבים. ההגנה מבקשת (6.2.23) מבית המשפט המחוזי בתל אביב להורות למדינה לחשוף את כל הבקשות, הפרוטוקולים וההחלטות ששימשו אותה לבצע "חדירה מקרופונית סמויה" בפרשת הצוללות.
06/02/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il