|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

מקצרים חיים לקצור אברים

הקביעה מהו מוות היא הלכתית ואיננה שייכת לתחום הרפואה, מה עוד שרופאים הם נוגעים בדבר
11/10/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

   רשימות קודמות
  כוח צביקה שוב בפעולה
  לבד בלילה בים המוות
  הון ושלטון
  מרידור: אולמרט ופרידמן עבריינים
  קץ שלטון הבג"צ

פרופ´ אבינועם רכס, נוירולוג ב"הדסה" ויו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, פרסם בהארץ מאמר בנושא השתלות. מטרת המאמר, לשכנע בני משפחה לחתום על הפסקת חיבורו של חולה מונשם, כדי שניתן יהיה לקצור את איבריו להשתלה.

אלא שהמאמר חושף את מה שבאמת עומד מאחורי נושא ההשתלות. בניגוד להלכה היהודית הקובעת חד-משמעית כיצד נקבע מוות ומהו רגע המוות, מגלה הכותב את העובדה שעל-מנת לקצור איברים ראויים להשתלה משנה הרפואה המודרנית את הקריטריונים ההלכתיים ומנסה לקבוע מוות בצורה אחרת.

המאמר לא נועד כמובן ליהודים החיים ע"פ ההלכה, כי הם ממילא נשמעים אך ורק למורי ההלכה הפוסקים על-פי הכללים שניתנו בהר סיני. מטרת הכותב לשכנע יהודים שלא מודעים לצוויי התורה, שהם יכולים לסמוך על הרופאים כדי שאלה יקבעו עבורם מתי חל המוות של יקירם.

"אין רגע קשה ברפואה, מהרגע שבו נדרש הרופא לבשר למשפחה דואגת, הממתינה למוצא פיו בחרדה עצומה, כי כשלו המאמצים ויקירם נפטר" - כך פותח המאמר - "קשה שבעתיים לעשות זאת כאשר המת נראה כמי שנתון בשינה עמוקה - גופו חם וצג המוניטור מצביע על לחץ דם ודופק תקינים לחלוטין".

כאן מגדיר הכותב את הבעייתיות מבחינתו. בעיית הרופא המחכה בקוצר רוח לאיברים של התורם הפוטנציאלי, המצוי במצב חוסר הכרה ולא יודע שהפך לאובייקט שממתינים לקצירת אבריו. מי שצריך להחליט עבורו הם בני משפחתו. עבורם מיועד, כאמור, המאמר. כיצד לשכנע אותם להסכים לפעולה שתביא להפסקת פעולת הלב של בן משפחתם השוכב במיטת בית החולים.

פרופ´ רכס מסביר ראשית כיצד נוצרה הבעיה: "הטכנולוגיות הרפואיות מאפשרת לנו כיום להאריך את החיים במחלות השונות מעבר למהלכן הטבעי..."

נכון שהטכנולוגיה נותנת היום כלים שלא היו פעם להאריך חיים. אבל מדוע זה "מעבר למהלכן הטבעי"? פעם היו מתים משחפת. היום מרפאים אותה עם אנטיביוטיקה. לפי ההיגיון של רכס עצמו, מה ההבדל העקרוני בין "הארכת חיים מעבר למהלכן הטבעי" ע"י מכונת הנשמה לבין מתן תרופות שלא היו פעם?

לשם כך דרושה קביעה ערכית, שחיים של חולה מחוסר הכרה שלבו פועם בעזרת חיבור למכונת הנשמה שונים עקרונית מחיים של חולה שזכה לשנות חיים נוספות כתוצאה מפיתוח תרופה חדשה. קביעה עקרונית כזאת איננה אבל בתחום המדע, העוסק אך ורק בממצאים אובייקטיביים של המציאות הפיזית ולא בתחום של מציאות מטפיזית, אותה ניתן לתאר, לפי הקריטריונים של המדע, בצורה סובייקטיבית.

רכס עושה כאן אפוא קפיצת דרך מן התחום שלו, שהינו אך ורק קביעות פיזיות מדעיות לתחום שבו אין לו שום הגד בתור רופא. לכן, את המשפט דלעיל הוא מסיים במלים: "... ובכך גם מטשטש מאוד הגבול שבין החיים והמוות".

בסיומת זאת, מגלה רכס בצורה ברורה כיצד הוא גולש מן התחום הפיזי, שרק בו יש לו הגד כרופא, לתחום שאיננו בתחום מומחיותו. רופא לא מיומן לקבוע את "הגבול שבין החיים והמוות" וממילא איננו יכול לקבוע כי "הגבול ביניהם מטושטש".

אלו דברים ברורים. מדוע אם כן נגרר הכותב לתחום שאינו שלו? את התשובה הוא נותן בהמשך:

"הצורך הקבוע באיברים להשתלה מחייב אותנו לקבוע את רגע המוות בדיוק המרבי, בהליך מוסכם ובפרק זמן קצר ככל הניתן, גם במקרים שבהם לבו של המת ממשיך לפעום."

מצד אחד ע"י הטכנולוגיה המודרנית "מטשטש מאוד הגבול שבין החיים והמוות" לדבריו, ומאידך-גיסא קיים "הצורך הקבוע באיברים להשתלה". זאת הסיבה שלמרות "טשטוש הגבולות" נדרש רכס "לקבוע את רגע המוות בדיוק המרבי".

במלים אחרות, הוא צריך את אברי החולה החי, שלבו פועם, כי רק הם ראויים להשתלה. לשם כך, "מטשטש" רכס את "הגבול שבין החיים והמוות" ומיד באותה נשימה "קובע את רגע המוות בדיוק מרבי".

כדי לטשטש את הדבר, כותב רכס בהמשך: "הרפואה המודרנית גורסת כי המוות אינו אירוע נקודתי אלא תהליך הדרגתי המתרחש בקצב שונה בתאים וברקמות השונים של הגוף. בהיות המוות תהליך הנמשך לעתים שעות או ימים, נדרשים הרופאים לקבוע בוודאות כי תהליך זה אכן החל, וכי החולה נמצא בשלב בלתי הפיך של תהליך המוות שממנו אין עוד חזרה, גם אם לא כל רקמות גופו כבר מתו בפועל".

המוות הופך במחי קולמוס מ"מקביעת רגע בדיוק מרבי" ל"תהליך נמשך". מה גילה לנו כאן המומחה הרפואי? הרי דבר ידוע הוא שתהליכים פיזיים מתחוללים בגוף גם לאחר המוות. לא ניכנס כאן לפרטים הידועים לאנשי חברא קדישא אבל הקורא הרגיל לא מעוניין קרוב לודאי לקרוא עליהם בפירוט.

ודאי שבורא האדם יודע את מה שפרופסור רכס, יציר כפיו, יודע. בכל זאת, בתורתו - שההלכה היהודית היא יישומה בחיי היום יום - הוא קובע עבורנו את רגע המוות בדיוק מרבי.

בהמשך המאמר מגלה לנו רכס ביתר פירוט מה הם באמת מניעיו:

"חולה שהוגדר כסובל מ´מות המוח´ עלול להימצא במצב זה שעות או ימים ספורים, ובמקרים נדירים ביותר אף שנים אחדות, עד שגם פעולת הלב נפסקת ונקבע בנוסף גם ´מות הלב´. כל אותו זמן הוא נזקק להזנה ולהנשמה מלאכותית קבועה ומתמדת, כדי לקיים את רקמותיו בחיים. אדם שנקבע בו ´מות המוח´ לעולם לא יוכל לחזור להכרה או לתפקוד אנושי כלשהו. חולים הנמצאים במצב זה הם, למרבה הצער, ´תורמים´ אידיאליים של איברים להשתלה, בעוד שבאדם שבו נקבע ´מות הלב´ נגרם נזק לרקמות עקב העדר חמצן כך שהן לעתים קרובות בלתי ראויות לשימוש."

רכס מגלה כאן בפירוש מה פשר החידוש הזה של "שני סוגי מוות". הוא צריך את האברים להשתלה כאשר הלב עוד פועל. לכן המציא סוג נוסף של מוות, למרות שמדובר באדם שלפי דבריו עצמו יכול לחיות "אף שנים רבות", כאשר מטרת ההמצאה הזאת היא לקצור אברים מאדם שלמעשה הינו חי.

ההלכה היהודית לא מכירה ב"שני סוגי מוות". היא קובעת שכאשר הלב מפסיק לפעול, זהו רגע המוות. לנתק חולה, שמסוגל עדיין לחיות שנים רבות - כמו שמודה רכס עצמו - ממכונת הנשמה, זהו רצח, שנעשה לתועלת הרופא.

לצורך תועלת זו, צריך אבל רכס להיכנס לדיון פילוסופי על איכות החיים, האם חיים של אדם שלבו פועם בעזרת מכונה עדיפים על חיים של חולה זקוק להשתלה ורבים סיכוייו למות אם לא ימיתו את החולה המחובר ויקצרו ממנו את האבר.

אבל אם נכנסים לדיונים כאלו, מה יגיד רכס למשל על טענה, שאם החולה הזקוק לאבר הוא אדם שהוכנס לבית חולים לחולי נפש מאחר שרצח כמה אנשים ואם ישוחרר רבים הסיכויים שימשיך לרצוח, בעוד החולה חסר ההכרה הוא אדם צדיק - אולי חייו של אותו צדיק חסר הכרה שווים יותר?

התשובה לשאלות כאלו אינן מצויות כמובן בתחום הרפואה. לכן, טוב יעשה פרופסור רכס אם ימשיך לעסוק בתחום שלו, שהוא מתן עזרה רפואית לחולים בלי קשר לאיכות חייהם, ולא ייכנס לתחומים בהם אין לו מושג.

אין באמור לעיל ניסיון לקבוע הלכות. זאת יכול כמובן לעשות רק פוסק שסמכותו התקבלה ע"י עם ישראל. רק הוא יכול, למשל, לקבוע את ההבדל העקרוני בין ניתוק ממכונה לחיבור מחדש וכיו"ב שאלות שאינן נוגעות למקצוע הרפואה אלא לפסיקת הלכה.

תאריך:  11/10/2007   |   עודכן:  11/10/2007
שמואל קופר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מקצרים חיים לקצור אברים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ורדה
11/10/07 10:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין צורך להכביר במילים, על כאבי המחזור. כל אחת ואחת חווה זאת מדי חודש. הנה כמה טיפים, איך צמחי מרפא (ארומתרפיה) יוכלו לעזור לכל אישה להקל על תקופת המחזור. הקלה היא במקרה של כאב ואף לקבל תחושה נעימה, הרגשה של ניקיון פנימי, שלווה והתרוממות רוח, כדי להעביר את הימים בצורה מחייכת.
11/10/2007  |  ניר חוכיימה  |   מאמרים
השבוע, במסגרת מאמרי בעד ונגד השביתה המתוכננת (בעיקר נגד), נתקלתי באמירה הבאה: כל יום שביתה חוסך למשרד החינוך (או האוצר) 25 מיליון ש"ח. נתון מעניין, ולא בגלל הסכום, בגלל הגישה - "חוסך".
11/10/2007  |  רותי קליין שיינין  |   מאמרים
אתמול, בדרכי לעבודתי בבית הספר כמורה ומחנכת, האזנתי בתוכנית הבוקר לשני סטנדאפיסטים מלאי חשיבות עצמית (שמטעמים ברורים אמנע מהזכרת שמם), המחליפים ביניהם צ'פחות רדיופוניות על המורים. הלצות ועקיצות המלוות בלגלוג גס, ציניות והתנשאות. בקצרה - הסתלבטו ללא מעצורים על ציבור המורים. אודה ולא אבוש שתחילה פרצתי בצחוק מתגלגל. אך הצחוק הפך עד מהרה לתודעה צורבת וכואבת, שבעצם -על עצמי ועל חבריי המורים אני צוחקת. אין זה הומור, לדעתי. זוהי סאטירה זולה שיכלה להיחשב לזניחה ולא ראויה להתייחסות - אלמלא היתה סמלית ומייצגת מגמה שלטת בציבוריות הישראלית.
10/10/2007  |  אורנה מרקוס בן-צבי  |   מאמרים
לא הרבה הורים יודעים כי במסגרת כל התשלומים שהם משלמים לגן הילדים ולבית הספר בתחילת כל שנה "מסתתרת" הוראת תשלום כללית להורים בגין "דמי ביטוח", בד"כ סביב 20 ש"ח לשנה, לכל תלמיד בגן או בבית הספר.
10/10/2007  |  עו"ד אלי מאור  |   מאמרים
נשים עם אנדומטריוזיס סובלות מכאבים עזים בעת הדימום הווסתי, מכאבי אגן כרוניים, מכאבים בעת קיום יחסים או מבעיות פריון. כ-10% מכלל הנשים בגיל הפריון ועד מחצית מכלל הנשים הסובלות מאי פריון, תאובחנה כסובלות מאנדומטריוזיס. האבחנה לעיתים קרובות מתאחרת בשל מודעות בלתי מספקת. דבר שעלול להוביל לאבחון המחלה רק בשלב חמור.
10/10/2007  |  ד"ר דוד סוריאנו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il