לא אוהלי המילואימניקים הושחתו השבוע; במעשיהם הרעים השחיתו הפורעים את בתי היישוב שלהם וממנו למפעל ההתיישבות כולו. משיחות שעשיתי ביומיים האחרונים עולה שקיים קונצנזוס די רחב בהתיישבות ביהודה ושומרון ביחס לפורעים. מדובר באנשים שבמעשיהם גורמים לרדיפת ההתיישבות כולה. חייבים להוקיע אותם ולהקיא אותם מתוך המחנה. אמר לי בכיר במועצת יש"ע: "שנתיים של עבודה שלנו יורדות לטמיון במעשה כזה".
אבל זה לא מקרה נקודתי ולא סידרת מקרים אלא שיטה המרחפת בחוגים שוליים בהתיישבות לאורך שנותיה: המחשבה שאפשר ואפילו נכון לייצר מאזן הרתעה בין המתיישבים לממשלת ישראל, במטרה לעצור החלטות ממשלה.
האלימות לא צלחה
ובכן, עד כה הניסיונות הללו נכשלו אחד לאחד. דווקא ההצלחות של ההתיישבות והתפתחותה הושגו תמיד תוך שיתוף פעולה עם המדינה. כך הוקמה, למשל, יצהר. בהחלטת ממשלה. האלימות בשוליים לא צלחה ולא הרתיעה: כאשר הוחלט, לצערנו, להרוס או לפנות - המדינה פינתה והרסה. נחזור על הראשונות: הקרב הגדול אינו על גבעה זו או אחרת אלא על התודעה הציבורית: דעת הקהל, פוליטיקה, קשרים אישיים. גישה אלימה מהסוג שראינו - רק מכשירה, לא עלינו, את הנסיגות הבאות. רב ידוע הצביע בפניי על כך שהפורעים שומרי מצוות. השחתת ציוד צבאי היא עבירת גזל מדאורייתא. כיצד מי שמקפיד על מצוות קלות, מקל באיסורים כה חמורים: גורם נזק במזיד? על מה יתוודה ביום הכיפורים? ולא, מצוות יישוב
הארץ ממש אינה מכשירה את שרץ הגזל. שלא לדבר על הכשל המוסרי ועל אי-הכרת הטוב.
אני מכיר את הטענות נגד משרד הביטחון, בדבר הריסת מבנים ונושאים אחרים שלא תמיד נראים עין בעין. אבל מי שאין לו עצבים של ברזל לעמוד בכובד המשימה של הגנה על ארץ ישראל - יתכבד ויעזוב למקום רגוע יותר.
נושכים את היד המאכילה
למרות המערכה האדירה נגד היאחזותנו בלב הארץ, הישראלי הממוצע מבין היטב שהיישובים היהודיים ביהודה ושומרון הם חגורת המגן שלו מפני הפיכת לב הארץ לחמאסטן. רוב הציבור גם רואה במתיישבים חלוצים המגישים את ערכי הציונות. אבל מעשים כאלה גורמים לניכור ותוקעים טריז בין ההתיישבות לציבור הכללי.
מי שמנקב את צמיגי הרכב של האחראי להגנה על חיי המנקב עצמו, משול לאדם הנושך את היד המאכילה אותו, ולכן אינו ראוי לגור שם. מי שהורס אוהלים של חיילי מילואים שעזבו משפחות כדי לשמור עליו - יש לגרשו מההתיישבות. הוא מוציא שם רע לאוהבי ארץ ישראל ומסכן את המפעל. "צדק צדק תרדוף, למען תחיה וְיָרַשְׁתָּ את הארץ".